Karlův most dal postavit císař Karel r. 1357. Stavbu vedl Petr Parléř. Dokončen byl r. 1402. Je 515 m dlouhý a má 16 mostních oblouků. Sochařská výzdoba 31 plastik vznikala v letech 1657-1938.
Karlův most
Malostranské mostecké věžě
© Anton Fedorenko, 10/2011

Sice ne nejstarší, ale rozhodně nejnavštěvovanější most u nás vám doporučuji navštívit hodně brzy ráno, ještě než ho zaplní houfy turistů. Dolehne na vás atmosféra mnoha staletí. Kdo ví - možná je to i tím, že most byl založen Karlem IV. roku 1357 na radu jeho astrologů údajně přesně 9. 7. v 5 hodin a 31 minut (aby liché číslovky šly vzestupně a sestupně - 135797531). Dřívější Kamenný most je široký 9,40 - 9,50 metru a délka dosahuje 515 metrů (16 oblouků). Ve své délce je třikrát zalomen a proti proudu je nepatrně vypouklý. Barokní sochařská výzdoba (originály jsou uschovány v lapidáriu a v kasematech Vyšehradu) je dílem zejména Matyáše Brauna z Insbruku, ale také Jana Brokofa ze Spišské Soboty a jeho syna Maxmiliána.

Mass, Turyna Petr, 17.8. 2003
15.4 min
Ikona Historická rekapitulace
"Vzácný a vysoce prospěšný klenot Prahy", jak je nazýván Karlův most ve starých rukopisech mostní knihy, byl po staletí své existence mnohokrát poškozen přírodními katastrofami či válečnými i jinými zásahy a následně nesčíslněkrát znovu opravován a zpevňován. Již deset let po zahájení stavby, v roce 1367, pobořila velká voda pilíř rozestavěného mostu a současně díl sousedního dřevěného provizória na torzu staršího mostu Juditina. I nadále pak mostní huť odstraňovala občasné škody, způsobené povodněmi. ...
17.8. 2003, Klub za starou Prahu

Po dokončení se stal nový most živou tepnou městského provozu; sloužil nejen dopravě, ale také se zde obchodovalo, procházely tudy korunovační a jiné slavnostní či smuteční průvody, pořádaly se zde rytířské turnaje. Za husitské revoluce v letech 1419 až 1434 i v následujících složitých vnitrostátních poměrech byl most více než kdy před tím svědkem tažení vojsk a bojových šarvátek. Roku 1432 postihla Pražský most další z velkých ničivých povodní. Kronikářské zprávy informují, že voda tehdy protrhla most na třech místech a těžce poškodila pět pilířů. Šlo nepochybně o tytéž ohrožené pilíře v hlavním řečišti, které byly nadále opětně narušovány dalšími a dalšími povodněmi. Tyto mostní pilíře, široké 8,5 - 10,5 metrů, byly převážně založeny tradičně na pilotových roštech z dubového dřeva, na které se místy osazovaly mlýnské kameny. Břity pilířů jsou na straně proti proudu provedeny zřetelně ostřejší a záhy byla jejich ochrana zesilována dřevěnými ledolamy. Obložení pilířů, čel mostních oblouků i plných poprsních zídek vytvořily pečlivě přitesávané kvádry z různých pískovců, převážně hrubozrnných. Vozovka byla v ose mostu vyvýšena a dešťová voda odtud odtékala nad vrcholky mostních oblouků kamennými žlaby. Těžištěm obrany i výtvarného působení mostu a symbolem majestátu Českého království se stala vysoká Staroměstská mostní věž. Novostavba Malostranských mostních věží se ve vrcholné gotice neuskutečnila. Lze si to patrně vysvětlit tím, že předmostí zde byla za krále Přemysla Otakara II. a později kolem roku 1310 důkladně přebudováno a opevněno. Juditina věž byla označována jako "velká" a předchůdce dnešní druhé věže jako věž "menší". Oprava mostu po povodni v roce 1432 musela být dokončena nejpozději do roku 1436, kdy se na něm konal slavnostní rytířský turnaj na počest krále Zikmunda. Teprve období panování krále Jiřího z Poděbrad přineslo do podoby Pražského mostu nové změny. V roce 1464 založil král dnešní vyšší Malostranskou věž a vlastní těleso mostu dal vedle staršího kříže a protějších Božích muk ozdobit několika plastikami. "Statui obzvláštní krásy" představovala jezdecká socha krále Jiřího a připomíná se zde také alegorická socha Spravedlnosti a plastika českého lva. I další dějiny Karlova mostu jsou až do konce třicetileté války téměř výhradně dějinami různých katastrof a jejich nákladného napravování. Tak již v roce 1496 vznikly na mostě škody, zaviněné převážením těžkého nákladu stavebního kamene. Tehdy došlo k poboření třetího oblouku směrem od Staroměstské věže a k dalším škodám při poklesu patrně vodou podemletého pilíře. O pět let později, roku 1501, narušila most další povodeň. Největší válečnou pohromu přinesl starobylé stavbě závěr třicetileté války v roce 1648. Švédská dělostřelba způsobila tehdy nenahraditelné škody zejména na gotické sochařské výzdobě mostního průčelí hájené Staroměstské věže. Při následné velké opravě již mostní příkop a dřevěný zvedací můstek před věží obnoveny nebyly. V následujícím období pozdního 17. a zejména na počátku 18. století získal postupně most svou osobitou podobu se souvislou alejí soch a sochařských skupin, jejichž masivní sokly ovšem do jisté míry ovlivnily statické poměry mostního pláště. Následující velká pohroma gotického a barokního díla přišla v únoru roku 1784 v podobě jedné z dalších velkých povodní. Pět mostních pilířů v řečišti bylo tehdy silně poškozeno a přestože mostní oblouky zůstaly, musela zde být zakázána jízda a omezen i pěší provoz. Podobnou technikou jako při stavbě mostu před čtyřmi sty lety musely být tehdy okolo porušených pilířů vybudovány uzavřené jímky s dvojitými stěnami vyplněnými jílem, odkud se šlapacími koly vyčerpávala voda. Po odstranění porušeného zdiva byly základy zpevněny novými pilotami, které se do dna zatloukaly ručními beranidly. Na nové piloty z červeného dubu byl nasazen dřevěný rošt a na něj - stejně jako za Karla IV. - pokládány mlýnské kameny. Teprve výše navázalo nové zdivo, obkládané kvádry. 19. a 20. století přineslo mostu jednak další pohromy, zaviněné dvěma ničivými povodněmi a revolučními boji, ale současně i některé výrazné úpravy a rekonstrukce. Jejich počátkem bylo zboření mostních krámků při Malostranské bráně roku 1822 a položení chodníků pro pěší v roce 1834-1835. Chodníky k zajištění bezpečnosti chodců před hustou a těžkou dopravou byly sestaveny z litinových desek, odlitých v Komárovských železárnách. V roce 1844 byly také starší schody z mostu na Kampu nahrazeny dnešním čryřramenným útvarem podle projektu Josefa Krannera. Jiný projekt, podle kterého měl být upraven profil mostu, nebyl naštěstí proveden. Počítal se spádem ke středu vozovky, odkud měla voda odtékat kanálky, proraženými ve vrcholcích kleneb. Současně měly být na některých místech zvýšeny chodníky a nadezděno zábradlí. Veliká povodeň na jaře 1845 naštěstí mostu příliš neublížila, kupodivu ani dělostřelecké bombardování roku 1848. Hůře dopadly barokní plastiky, z nichž některé poté nahradila nová díla bratří Maxů. Menší a vcelku příznivý zásah je datován rokem 1866, kdy bylo starší olejové osvětlení nahrazeno plynovými lampami. Pro ně byly v Komárovských slévárnách vyrobeny litinové gotizující kandelábry, upravené později na osvětlení elektrické, které slouží ve stejné formě dodnes. V témže období, od roku 1854, se most stal svědkem provozu, který vzbuzoval pozornost Pražanů. Tehdy byly přes něj přepravovány z továrny na Smíchově nové železniční vagóny a odtud křivolakými staroměstskými uličkami až na dnešní Masarykovo nádraží. Vagóny, připoutané řetězy a lany k valníku taženému čtyřmi páry koní, pravidelně duněly na mostě až do roku 1872, kdy začaly postupně těžký provoz přebírat nově budované vltavské mosty. Od 70. let 19. století počala vedle kočárů, fiakrů a drožek jezdit po - již úředně pojmenovaném - Karlově mostě pravidelná omnibusová linka. V letech 1874 - 1883 byly postupně nákladně restaurovány obě mostecké věže a během této doby byla doprava omnibusy vyměněna za kolejovou dráhu koněspřežnou. Závěrem 19. století poranila středověké tělo mostu a zasáhla do sochařského odkazu minulých generací další a ve své ničivé síle asi největší zhoubná povodeň. "Mimo požár Národního divadla nezažila Praha událost, která by její obyvatelstvo tak ohromila, jako zkáza Karlova mostu," psaly v té době noviny. Když byla 3. září roku 1890 ve 4 hodiny ráno povodeň ohlášena dělostřeleckými ranami z Vyšehradu, byla již voda dva metry nad normálem a stále stoupala. Největší škody napáchaly tehdy utržené vory. U Karlova mostu se potom z klád, vorů, utržených plováren a z dalšího plovoucího materiálu vytvořila přehrada, která po celý den i noc mohutněla. Ta byla také vlastní příčinou katastrofy, která vyvolala bolestnou odezvu v celém kulturním světě. Silný tlak protrhl tři mostní oblouky, vyvrátil dva podemleté pilíře, poškodil několik dalších. S pátým pilířem od staroměstské strany se zřítily do řeky i dvě nejcennější sousoší, sv. Ignáce z Loyoly a sv. Františka Xaverského od F. M. Brokoffa. Teprve 23. září, když voda opadla, mohlo být provedeno technické ohledání. Jako před staletími při zřícení románského Juditina mostu, byly napřed odklizeny trosky, opravovány méně poškozené pilíře a postaveno dřevěné mostní provizórium, které zřícenou část obcházelo. Projekt rekonstrukce prováděl tehdy inženýr pražského stavebního úřadu Josef Janů, který navrhl založit nové pilíře na místě zřícených již ne na dřevěných roštech, ale do hloubky 8 metrů pod normální hladinu na kesonech - ocelových skříních spouštěných na dno řeky, což tehdy ještě nebyl způsob zcela vžitý. Následky katastrofální povodně byly na mostě odčiněny do dvou let - do 19. listopadu roku 1892. Na začátku rekonstrukce hrozilo mostu, že bude ve svém historickém výrazu pozměněn. Začaly se např. ozývat hlasy, doporučující nahradit tři zřícené oblouky pouze dvěma širšími, které by prezentovaly soudobé konstrukce a možnosti. Tyto a další podobné návrhy byly naštěstí odmítnuty, zejména zásluhou architekta Josefa Hlávky. Nové pilíře, založené pomocí kesonů, byly vystavě ny pouze o něco užší než původní (7,95 m) a oblouky nakonec znovu vyklenuty v původních tvarech a s kopiemi původních detailů. V tělese mostu byly nad novými pilíři místo vysokého násypu vybudovány ještě další menší oblouky velehčovací. Zbytky starého zdiva zřícených pilířů zůstaly tak pevné, že musely být trhány dynamitem a vytahovány z vody pomocí parního stroje. Rekonstrukci zničeného dílu mostu vedl ing. J. Soukup, stavba byla zadána po nabídkovém řízení maďarské firmě G. Gregersen z Budapešti, celkový náklad opravy činil 665.600,- korun tehdejší měny. Ke zpevnění ostatních, jen málo poškozených pilířů se přikročilo až po desetiletí (1902-1904) pomocí věnců menších kesonů kolem jich obvodu. Moderní technické prostředky dokázaly most po povodni v roce 1890 na dlouhý čas zabezpečit. Vzápětí byl však ohrožován bezohlednou snahou vést tudy těžkou městskou dopravu. "Koňka" jezdila přes most až do 12. května 1905, kdy již v ostatní Praze celé jedno desetiletí sloužily elektrické tramvaje. Stále žádanější tramvaj se i na Karlově mostě nakrátko prosadila, s technicky zajímavým spodním přívodem elektrického proudu. Po tramvaji jezdily - rovněž poměrně krátce - po mostě autobusy. Protože otřesy způsobené těžkou dopravou mostu zřetelně neprospívaly, byla zde - počátkem 2. světové války veškerá veřejná doprava zastavena. Poslední barikáda vyrostla v průjezdu Staroměstské mostecké věže v pražském květnovém povstání roku 1945. Generální oprava mostu 1965 - 1978

První celková oprava mostu za celou dobu jeho 600 let staré existence proběhla v letech 1965-1978. Projekt vedl ing. L. Arnautov z tehdejšího Státního ústavu pro rekonstrukce památkových měst a objektů (SÚRPMO), spolupracovaly různé vědecké instituce, laboratoře, České vysoké učení technické, Kloknerův ústav, orgány památkové péče a Čs. akademie věd. Mezi spolupracovníky a poradci byly i také osobnosti jako byl evropsky uznávaný specialista na mostní konstrukce akademik Stanislav Bechyně. Úvodní měření v letech 1966-1967 prokázala naprostou stabilitu pilířů, na rozhraní jejich pískovcového obkladu a jádra z lomové opuky se však tvořily a rozšiřovaly trhlinky, kterými vnikala do konstrukcí dešťová voda se solí, jíž se v zimě vozovka sypala. Cílem rekonstrukce bylo odstranění příčin poruch - rozevírání mostu mělo být zastaveno soustavou kotev, po délce byla v železobetonové desce uložena síť táhel, teplotní změny a pronikání vody měly omezit vrstvy izolací. V celém plášti byly vyměněny všechny poškozené pískovcové kvádry, pro jejich opracování se zřídila přímo u mostu kamenická huť. Předchozí asfaltový povrch, zřízený ve 20. letech 20. století, nahradily štípané pásky žuly v šedorůžovém a světlešedém odstínu. Most byl do budoucna zcela vyloučen z dopravy a vyhrazen pouze pro pěší (náklad na celkovou opravu činil cca 50 milionů Kčs). Projekty a záměry nové opravy mostu

Necelých dvacet let po provedené opravě se objevily hlasy, kritizující provedenou rekonstrukci a žádající revizi těchto oprav, případně provedení nápravných opatření. Tyto snahy odborně komentoval nedávno bohužel zesnulý Doc. ing. Jiří Pauli, člen domácí rady Klubu, ve Zprávách Klubu Za starou Prahu č. 1/1997. Realizace návrhu SÚRPMO se neobešla bez některých chyb, zaviněných zejména tehdejších praxi monopolních dodavatelů a zřejmě i nedostatečným stavebním dozorem nad prováděcí složkou. Tak se asi stalo, že plášťová izolace pod dlažbou neplní místy svou úlohu a plně nezabraňuje průsaku srážkové vody do konstrukce (podobně jako ne zcela dobře plnily svou izolační funkci další tehdejší používané materiály na plochých střechách panelových domů a jinde). Druhou diskutovanou otázkou byla funkce zmiňované železobetonové desky, která měla mít stabilizační funkci pro konstrukci mostu, omezovat možnost protržení oblouků při nebezpečných povodních, spínat poprsní zdi a sloužit jako podklad pro izolační vrstvy. Vyhraněný spor o tuto desku - zda ji ponechat, rozřezat či zcela odstranit - vyústil v krajně polarizované názory. Doc Pauli a zkušený odborník - statik , rovněž člen domácí rady Klubu Za starou Prahu, ing. Zdeněk Fuka, pokládali shodně snahy o odstranění či dělení desky za málo důvodné. Jinou otázkou je např. realizovaný odvod srážkových vod a kvalita provedených vodotěsných izolací, která odpovídala nízkému standardu tehdejšího stavebnictví. Revizní snahy vyvrcholily roku 1991 projektem "Velkých oprav Karlova mostu", který však nebyl v některých svých závěrech dostatečně přesvědčivý. Proto byla v následujících letech 1992-1994 zpracována na Stavební fakultě ČVUT údajně nezávislá studie, zabývající se hodnocením deformací a fyzikálními, mikrobiologickými a dalšími problémy, kterou ovšem zpracovávali i někteří spolupracovníci projektu "Velkých oprav". Na základě této studie - s výhradami Státního ústavu památkové péče a Klubu Za starou Prahu - objednal Magistrát hlavního města Prahy projektovou dokumenta ci na tzv. nultou etapu (oprava schodiště na Kampu, která již byla realizována) a na první etapu , která zahrnuje opravu XII. až XVI. mostního pole, tj. 5 polí - od Malostranské mostecké věže ke schodišti na Kampu. Stavební povolení na tuto první etapu bylo vydáno 1. června 1997 a podle varianty III projektu se zde počítalo především s odstraněním železobetonové desky (která zde však podle projektantů předchozí rekonstrukce má funkci podkladu pro izolaci) a s provedením nového statického zajištění táhly, s novou hydroizolací a odvodněním. Výhrady k projektu první etapy daly podnět odboru památkové péče Magistrátu hlav. města Prahy, aby vyzval pět skutečně nezávislých odborníků z Čech a Moravy k vypracování oponentního posudku. Komise odborníků shodně konstatovala, že nynější stav mostu nenarušuje jeho stabilitu, statickou funkci a jeho provozuschopnost. Na základě uvedené expertizy vydal pak SÚPP závazné stanovisko k udělenému stavebnímu povolení a vymínil si sledování postupu prací. Opravy mostu měly být zahájeny rozebíráním dlažby a izolačních vrstev a podle zmíněného závazného stanoviska by se asi mělo víceméně jednat o průzkumovou etapu, podle které by se dalo stanovit v jakém rozsahu by mohly být varianty zpracovaného projektu využitelné. V závěru své výše uvedené stati ve Zprávách Klubu Za starou Prahu doc. J. Pauli dodává, že některé maximalistické záměry projektanta nemusí být pro most vždy účelné a vhodné a že je třeba preferovat úsporné řešení. Finanční náklady jsou při aplikaci maximalistických záměrů enormní a proto by měly být motivovány skutečně nezbytnými potřebami. Současné poplašné zprávy v denním tisku o tom, že Karlův most je vážně ohrožen a že jeho novou generální opravu nelze dále odkládat, ovšem opět nahrávají snahám o realizaci extrémní varianty. Oporou se pro tyto snahy staly předběžně a nepřesně publikované závěry výsledků grantového projektu kolektivu prof. J. Witzanyho. Vlastní grantový projekt s názvem " monitorování a hodnocení vnějších vlivů a nesilových účinků vnějšího prostředí na kulturní památky se zvláštním zaměřením na Karlův most," který prošel závěrečným hodnocením až 6. března tohoto roku, ovšem žádné konkrétní dispozice a doporučení pro novou opravu Karlova mostu neobsahuje. Jiný než výše uvedený projekt první etapy ( opravy XII. - XVI. mostního pole) neexistuje, grantový projekt prof. Witzanyho, zpracovaný dodatečně a teprve v březnu odevzdaný do archivu SÚPP, čeká na podrobnější prostudování a oponentní posouzení..

17.8. 2003 Klub za starou Prahu
0.6 min
Ikona První zmínka o mostě, který byl na místě dnešního Karlova mostu spojující Staré Město s Malou Stranou je již roku 1118. Avšak povodeň v roce 1157 si tento dřevěný most vzala ssebou a tak bylo z podnětu královny Judity (maželka Vratislava I.) rozhodnuto o stavbě kamenného mostu. Stavba byla zahájena 1158 a na dokončení si musela dva roky počkat. ...
21.3. 2004

Juditin most ovšem podlehl další zničující povodni v roce 1342. A tak Pražanům nezbývalo než postavit most Kamenný nebo také nazývaný Pražský. Ten dal postavit Karel IV. roku 1357 za vedení Petra Parléře. Jeho dokončení bylo ale až na počátku 15. stol. Kdy se mostu začalo říkat Karlův není přesně známo a přesnou hranici nelze určit. V pramenech se uvádí rok 1870. P. Parléř pověstný svým umem nezklamal ani v tomto případě a jako triumf stavby postavil gotickou Staroměstskou mosteckou věž, která byla považována za nejkrásnější bránu tehdejší Evropy..

21.3. 2004

Komentáře

Hl.m.Praha,  Hl.m.Praha  (AB), Praha 1-Staré Město

Místa v okolí

 Rolandův sloup
 Lužický seminář
 viniční sloup
 Hergetova cihelna
 kostel sv. Salvátora
 pomník Karla IV.
 Juditin most
 kaple sv. Eliáše
 kostel sv. Klimenta
 Klementinum
 Biskupský dvůr
 palác Thurn-Taxisů
 palác Turbů
 Mánesův most
 Kounický palác
 Nostický palác
 Oettingenský palác
 dům U Splavínů
 Malostranská radnice
 palác Lažanských
 dům U Schnellů
 Šternberský palác
 Nová radnice
 kostel sv. Prokopa
 Clam-Gallasův palác
 Rudolfinum
 Pinkasova synagoga
 Betlémská kaple
 dům U Rotta
 Národní divadlo
 palác Lažanských
 Strakova akademie
 Pálffyovský palác
 jezuitské gymnázium
 Kolovratský palác
 Ledebourský palác
 dům U Sladkých
 dům U zlatého rohu
 dům U Vejvodů
 dům U Minuty
 Rychtrův dům
 kostel sv. Vavřince
 Valdštejnský palác
 Thunovský palác
 Vysoká synagoga
 Klausová synagoga
 Maiselova synagoga
 kostel sv. Mikuláše
 Vrtbovská zahrada
 Lobkowiczký palác
 Valterův palác
 kašna s delfíny
 dům U tří stupňů
 dům U pěti korun
 Wimmerova kašna
 kostel sv. Michala
 kostel sv. Salvátora
 kostel sv. Mikuláše
 mariánský sloup
 socha Jana Nerudy
 Platýz
 Ústav šlechtičen
 dům U modré růže
 Stará rychta
 Týnská škola
 kaple Jezulátka
 pomník Franze Kafky
 kaple Všech svatých
 Mariánské hradby
 Morzinský palác
 kostel sv. Ducha
 Španělská synagoga
 Spolkový dům Hlahol
 Pražský hrad
 Daliborka
 Bílá věž
 Hanavský pavilon
 dům U zlatého úlu
 Lobkowiczký palác
 kaple sv. Kříže
 Staré proboštství
 Stavovské divadlo
 Můstek
 Karolinum
 kostel sv. Vojtěcha
 Týn (Ungelt)
 Zeyerův pomník
 Čechův most
 Kolovratský palác
 socha sv. Václava
 Diamant
 palác Sylva-Taroucca
 Bílkova vila
 Kohlova kašna
 Salmovský palác
 kostel Panny Marie
 palác MacNevenův
 Nová mincovna
 Arcibiskupský palác
 kostel sv. Haštala
 kostel sv. Vavřince
 Hladová zeď
 kaple Božího hrobu
 kostel sv. Lazara
 Zrcadlové bludiště
 Vernierovský palác
 Hrzánský palác
 Martinický palác
 Martinický palác
 Obecní dům
 kaple Božího hrobu
 Toskánský palác
 Králův dvůr
 hrádek na Zderaze
 kostel sv. Michala
 Novoměstská radnice
 Prašná brána
 Tančící dům
 kašna sv. Josefa
 Harrachovský palác
 Dům pážat
 Národní dům
 Medvědí kašna
 kaple sv. Barbory
 kaple sv. Matouše
 lanovka na Letnou
 letohrádek Kinských
 kostel sv. Klimenta
 Jindřišská věž
 Vávrův dům
 Letenský kolotoč
 Lannův palác
 Šlikův palác
 socha sv. Václava
 Letenský zámeček
 Portheimka
 kostel sv. Štěpána
 kostel sv. Václava
 Černínský palác
 Jubilejní synagoga
 kaple sv. Longina
 Národní muzeum
 Masarykovo nádraží
 Kučerův palác
 Kapucínský lazaret
 Letenská vodárna
 Černínská zahrada
 Banka čs. legií
 synagoga
 kostel sv. Rocha
 Lannova vila
 kostel sv. Klimenta
 kaple sv. Barbory
 kostel sv. Gotharda
 Muzeum města Prahy
 Kapitulní mlýn
 Bertramka
 Horní Palata
 kapitulní pivovar
 Sequensova vila
 kaple sv. Dismase
 Veletržní palác
 Vinohradské divadlo
 Kovařovicova vila
 kostel sv. Ludmily
 vila Na Libušince
 Národní dům
 Negrelliho viadukt
 Nové proboštství
 Rudolfova štola
 Staré proboštství
 Husův sbor
 městské opevnění
 kubistický trojdům
 Jeruzalémská brána
 Cihelná brána
 kaple sv. Ludmily
 Müllerova vila
 kostel sv. Norberta
 boží muka
 kostel sv. Vojtěcha
 synagoga
 synagoga
 Čertův sloup
 kostel sv. Vavřince
 usedlost Zvonařka
 románský most
 Vyšehrad
 Vyšehradský tunel
 Lumír a Píseň
 Slavoj a Záboj
 Přemysl a Libuše
 Ctirad a Šárka
 Kaplanka
 Kaprovský dům
 Kanovnická rezidence
 Staré děkanství
 Nové děkanství
 kaple sv. Rodiny
 Průmyslový palác
 Folimanka
 kostel sv. Martina
 vila Josefa Janečka
 Leopoldova brána
 Kapitulní rezidence
 Staré purkrabství
 Kajetánka
 Pražské sanatorium
 Spiritka
 letohrádek Klamovka
 kostel sv. Prokopa
 usedlost Vondračka
 Špička
 Táborská brána
 vila Bělka
 evangelický kostel
 židovský hřbitov
 kostel sv. Václava
 vinohradská vodárna
 Šalounova vila
 Turbová
 kostel sv. Kříže
 Dryákova vila
 Klikovka
 Podolská vodárna
 Hanspaulka
 Kotěrova vila
 Dolní Landhauska
 Troja
 Skalka
 ZOO Praha
 kaple sv. Kláry
 kostel sv. Pankráce
 Kuglvajt
 Trojský most
 Rothmayerova vila
 Zámečnice
 kostel sv. Rocha
 morový sloup
 Kazanka
 kostel sv. Václava
 kostel sv. Mikuláše
 Librova vila
 socha Radegasta
 Rangherka
 Obora
 Národní dům
 kostel sv. Anny
 litopunkturní stéla
 Zlíchovský lihovar
 Schückova vila
 Gočárovy domky
 Invalidovna
 Šmukýřka
 kamenný kruh
 kostel sv. Matěje
 Baba
 kostel sv. Václava
 Fata Morgana
 Ladronka
 rozhledna Šiška
 Tři bohyně
 Dívčí hrady
 kaple sv. Václava
 Větrník
 Veleslavín
 Děvín
 Sluncová
 Cibulka
 Cibulka
 boží muka
 Valdštejnův sloup
 Michelský dvůr
 Michelská vodárna
 Na Farkách
 Šafránka
 zámecký pivovar
 Löwitův mlýn
 Jenerálka
 synagoga
 Libeň
 libeňský plynojem
 kostel sv. Vojtěcha
 kaple se zvoničkou
 Hansfalkovský dvůr
 Slovanka
 Střed Prahy
 Raudnitzův dům
 Anglický pivovar
 kostel sv. Václava
 kostel sv. Vavřince
 Jinonický dvorec
 kostel sv. Prokopa
 Pražský Semmering
 Bohnice
 kostel sv. Václava
 Dominikánský dvůr
 vodárenská věž
 Trmalova vila
 zvonička
 Akciové ledárny
 kaple sv. Anny
 Čimice
 Motol
 letohrádek Hvězda
 kostel sv. Prokopa
 Dolní Krč
 Butovice
 Stará střelnice
 Brandejsův statek
 Maltézský mlýn
 Divoká Šárka
 toleranční hřbitov
 Branický most
 hradiště Zámka
 Záběhlice
 kaple se zvoničkou
 Bílá hora
 Bojiště
 Zkamenělý slouha
 hřbitovní kaple
 lázně Malá Chuchle
 kostel sv. Václava
 Milíčova modlitebna
 výklenková kaple
 kaplička Panny Marie
 pivovar
 kaple sv. Václava
 kaple sv. Václava
 Záběhlice
 Červenkova kaple
 Knorův statek
 Hájčí dvůr
 Horoměřice
 Malešice
 Babylon
 hřbitovní kaple
 Hvězdárna Ďáblice
 Brnky
 Práče
 socha sv. Václava
 Roztoky
 kostel sv. Martina
 Pacoldova vápenka
 Trunečkův mlýn
 Chodovská tvrz
 Nový hrad
 Ďáblice
 kostel sv. Rodiny
 Toulcův dvůr
 Požáry
 skanzen Řepora
 Hloubětín
 Libuš
 kostel sv. Jiří
 Statenice
 zvonička
 Přemyšlení
 Stará hospoda
 Dolejší mlýn
 zvonkohra
 Švehlův mlýn
 Zdiby
 kostel sv. Klimenta
 Řivnáč
 kaple sv. Kříže
 Levý Hradec
 Pravý Hradec
 Kunratice
 Hostivař
 mohyla
 Kyjský rybník
 fara
 socha sv. Václava
 Úholičky
 výklenková kaplička
 Klecany
 Lochkov
 kaple sv. Rozálie
 sousoší Kosmonautů
 kaple sv. Václava
 dům s věží
 Husův sbor
 Tryskovice
 Doubravka
 Čakovice
 kaple Panny Marie
 Písnice
 kostel sv. Remigia
 Komořany
 meteorologický sloup
 Hostavice
 boží muka
 kostel sv. Víta
 Tuchoměřice
 Výhledna Bořanovice
 kříž
 kaple sv. Václava
 špejchar
 kaple sv. Gotharda
 fara
 mariánský sloup
 zvonička
 Hostivice
 kaple sv. Václava
 boží muka
 zvonice
 Kněževes
 kaple se zvoničkou
 Pakoměřice
 zvonička
 V Pískovně
 socha sv. Václava
 kostel sv. Jakuba
 Petrovice
 geologická zahrada
 obecní kříž
 pivovar
 Zbraslav
 Dolní Počernice
 Karlův stánek
 Cihelka
 Taslarův mlýn
 Drasty
 kostel sv. Havla
 kaple Panny Marie
 Počernický rybník
 Štít
 Miškovice
 Fantův mlýn
 kaple sv. Anny
 kaple
 kostel sv. Michala
 kostel sv. Petra
 zatopený důl Škroby
 Dubeček
 Litovice
 Kalinův mlýn
 kostel sv. Martina
 kaplička sv. Ludmily
 kostel sv. Martina
 kostel sv. Vavřince
 Ctěnice
 severní pól Prahy
 fara
 Vodochody
 busta Julia Grégra
 Liběhrad
 Číčovický kamýk
 Vinoř
 Závist
 kostel sv. Prokopa
 Baštěk
 Chvaly
 Hodkovice
 západní pól Prahy
 boží muka
 kostel sv. Ludmily
 Dubeč
 Dubeč
 Závist-Šance
 panská sýpka
 výklenková kaplička
 Středokluky
 kaple sv. Vojtěcha
 kaple
 vinořské hradiště
 mlýn U Veselých
 kaple
 kaple sv. Anny
 Dolní Břežany
 křížek
 poštovní stanice
 kostel sv. Jiří
 Panenské Břežany
 Okoř
 zvonice
 kaplička
 Kalingerův mlýn
 Vinoř
 Průhonice
 železniční most
 kaple Panny Marie
 Choteč
 Lítožnice
 Dobrovíz
 Škrábek
 Panenské Břežany
 Měšice
 vyhlídkový gloriet
 židovský hřbitov
 kostel sv. Kateřiny
 židovský hřbitov
 Zlatníky
 kaple sv. Floriána
 Stará pošta
 kaple
 Velenec
 synagoga
 kostel Všech svatých
 Uhříněves
 Šafránov
 kostel sv. Martina
 Makotřasy
 Třebotov
 kostel sv. Prokopa
 kaple
 Vřesek
 socha vodníka
 kaple sv. Václava
 Hořelice
 Sluhy
 kostel sv. Vojtěcha
 Radonice
 zvonice
 fara
 kříž
 Benice
 Zoopark Zájezd
 kaple sv. Izidora
 zvonička
 Jenštejn
 Mratín
 Minice
 Dobřejovice
 Budeč
 studánka Rusavka III
 kaple
 altán
 kaple sv. Prokopa
 boží muka
 Brázdim
 kostel sv. Martina
 kostel sv. Václava
 Vysoký Újezd
 Koleč
 Modletice
 kaplička Panny Marie
 židovský hřbitov
 kaplička
 kostel sv. Stanislava
 Slatina
 kostel sv. Vojtěcha
 lom Velká Amerika
 synagoga
 židovský hřbitov
Základní informace místa
ID místa: 1607
Typ místa: most
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 17.8.2003
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama