Nejkratší pražský tunel, vybudovaný v letech 1903–1905 podle projektu Karla Vosyky a Viléma Dvořáka. Historizující podobu portálů navrhl František Velich. Tunel měří 35 metrů, široký je 9 m. Oba portály jsou zdobeny cimbuřím a válcovou věží se schodištěm, severní portál zdobí kamenný znak Prahy.
Vyšehradský tunel
jižní portál
© Milan Caha 11/2024

Tunel měří 35 metrů (jedná se o nejkratší pražský tunel), široký je 9 metrů. Oba portály jsou zdobeny cimbuřím a válcovou věží se schodištěm, severní tunelový portál je zdoben malým kamenným znakem Prahy, ve vlysech pod ním jsou prázdné erbovní štítky, pravděpodobně původně určené pro erby pražských měst. U vjezdu do tunelu se dochoval zbytek pamětní desky z polévaných dlaždic, s kovovými ozdobnými růžicemi, kovový nápis „Zbudovala obec Pražská L. P. MCMIV“ se nedochoval. Domeček při severním portálu byl postaven společně s tunelem a byl určen pro veřejné záchodky. Svému účelu sloužil do roku 1986, dnes je ve správě Národní kulturní památky Vyšehrad. Naproti před portálem bývala dřevěná trafika.

Milan Caha, 18.11. 2024
 1.5 min
Ikona Dlouhá léta sloužily k dopravě mezi Podolím a Podskalím tři cesty – dlouhou oklikou přes Nusle, přes kopec a vyšehradskou pevnost a cesta přívozem kolem Vyšehradské skály. V 19. století však rostla potřeba snadnějšího propojení Prahy s Podolím, Dvorci a Braníkem, které v té době hrály důležitou roli při zásobování rychle rostoucí Prahy zeleninou a později i dalšími produkty. ...
18.11. 2024, Milan Caha

Jedním z impulzů k dlouho uvažované stavbě tunelu byl i vznik Společenského pivovaru pražských sládků v Braníku v roce 1900. Branické pivo se do Prahy dopravovalo převážně po vodě (pivovar měl dokonce vlastní přístaviště), pozemní komunikace by ale dopravu zrychlila a zlevnila. Myšlenka přímého propojení Podolí s Podskalím se objevila už v polovině 19. století. Zvažovaly se různé varianty – od vedení komunikace po náspu kolem skály až po odtěžení velké části skalního masivu. Zvítězila varianta stavby tunelu, se kterou přišel už v roce 1879 profesor Císařské a královské české vysoké školy technické v Praze Karel Vosyka (19. 2. 1847–3.3. 1896). Finální projekt nese pečeť pražského stavebního rady Viléma Dvořáka. Historizující tvář stavby navrhl František Velich, autor zdobených portálů, opěrných zdí a drobné stavby u severního portálu. Tunel byl vybudován v letech 1903–1905. Při stavbě byl zbourán převoznický domek i patrová budova takzvané Hrnčířské stráže. Domek č.p. 44 byl při úpravě nábřeží snížen o jedno patro (přízemí domku zmizelo pod terénem) a byla v něm zřízena úřadovna výběrčích potravní daně na čáře (akcízu). V historii se několikrát uvažovalo o rozšíření tunelu, o proražení druhého tubusu nebo o vybudování lávky kolem skály, tyto úvahy se ale nikdy nerealizovaly. Lodní doprava se k Vyšehradské skále nakrátko vrátila v letech 1945, 1982 a 2008 kdy byl tunel uzavřen. Tunel dnes slouží automobilové a tramvajové dopravě, cyklistům a chodců, nějakou dobu jím vedla trolejbusová linka z Václavského náměstí na Pankrác..

18.11. 2024 Milan Caha
https://encyklopedie.praha2.cz/stavba/1455-vysehradsky-tunel https://cs.wikipedia.org/wiki/Vy%C5%A1ehradsk%C3%BD_tunel https://vysehradskej.cz/vysehradsky-tunel-historie/

Komentáře

Hl.m.Praha,  Hl.m.Praha  (AB), Praha 2-Vyšehrad

Místa v okolí

Nahrávám místa v okolí
Načítám seznam míst
Základní informace místa
ID místa: 17555
Typ místa: technická památka
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 18.11.2024
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

A další technické památky v okolí

reklama