
Hráz přehrady je nejsnadněji dosažitelná autobusy MHD, a to z Hostivaře od zastávky Hostivařské náměstí po červené turistické značce, která vede podél celého severního břehu nádrže do Petrovic a dále do Průhonic. V opačném směru po téže značce lze jít z Petrovic od zastávky Newtonova. Z Hájů od zastávky Jižní Město s otočkou autobusů vede ulice zvaná K Jezeru.
Přítok vody: potok Botič, Hájecký potok
Odtok vody: potok Botič
Objem vody: 1 845 000 m³
Vodní plocha zasahuje do městských částí Praha 11, Praha 15 a Praha-Petrovice
Délka hráze: 110 m
Výška hráze: 16 m
Délka vzdutí: 4 km.
Ale opakované záplavy a poslední velká povodeň 8. července 1958 rozhodla definitivně o vybudování přehrady. Do té doby ale bylo ještě daleko a tak v roce 1924 fotbalisté SK Hostivař vystavěli na tzv. páté tůni koupaliště. To nevydrželo dlouho a hned následující rok bylo menší povodní zničeno. Další iniciativa se objevila až v roce 1950, kdy Sokolové z Hostivaře nechali postavit jeden 50metrový bazén a dva menší s dalšími doplňkovými stavbami které fungovaly až do doby stavby přehrady. Výstavba přehrady probíhala v letech 1961–1963 a kompletně napuštěna byla v roce 1964. Současně se stavbou bylo na sousedním úbočí vysazeno 240 ha lesa a náhorní část byla upravena jako park. V okolí přehrady byly vybudovány vycházkové cesty. Na to jak Petrovické údolí vypadalo, se můžete ještě dnes podívat pod hrází přehrady v přírodní památce Meandry Botiče. Brzy po napuštění se přehrada stala oblíbeným místem rekreace Pražanů, i když zpočátku ještě celá neležela na území města. Největší slávu zažila zřejmě v 70. letech 20. stol. Od otevření přehrady k ní o letních víkendech jezdila rekreační autobusová linka. Po přehradě byla několik let provozována i lodní doprava, a to motorovým katamaranem Želva II. V roce 2010 byla přehrada poprvé od založení zcela vypuštěna za účelem komplexní revitalizace, která spočívala především v odbahnění. Ze dna bylo na jaře a v létě roku 2011 odvezeno celkem 198 tisíc m³ usazenin. V horní části nádrže byly vytvořeny dva oblázkové ostrůvky, sloužící jako hnízdiště ptáků a dále nevelký mokřad pro obojživelníky. Na pravém břehu bylo vybudováno dřevěné odpočinkové molo o délce 70 m. Na pravé straně, podél vycházkového chodníku spojeného s cyklostezkou, byly provedeny úpravy podemletých břehů, nepůvodní akáty byly nahrazeny vrbami a olšemi. Na levém břehu byl odstraněn nefunkční tobogán, dřívější symbol přehrady. Odbahnění a s ním spojené práce byly ukončeny v roce 2012..