Barokní stavba z let 1743-1754. Základní kámen k ní položila Marie Terezie. Později kaple zchátrala. Kruhová stavba s mělkými bočními kaplemi a kruhovým kněžíštěm, sklenuta kupolí s lunetami. Kaple je v soukromém vlastnictví a je opravena. Od r. 2011 se v ní konají nedělní bohoslužby,
kaple Nalezení sv. Kříže
kaple Nalezení sv. Kříže
© Ondřej Sladký 05/2004

Kaple se nachází na velmi nehostiném místě, obklopená železniční tratí a nehezkým plotem, řekl bych chátrajících buněk podniku IPS. Ke kapli se můžeme dostat ulicí Pod Vidauktem (za železniční tratí, bus č.225 - Bílý Beránek).

Lepší fotky jsem bohužel nemohl pořídit, jelikož tam opravdu žádné místo nebylo.

Abych pravdu řekl na výlet nedoporučuji !

18.5. 2004
Ikona Kaple je v soukromém vlastnictví a je opravena. Od roku 2011 se v ní konají nedělní bohoslužby, vždy v 9:00, v měsících dubnu až říjnu pravidelně, v jiných měsících příležitostně, pokud tomu počasí a sněhové podmínky dovolí.

Bližší informace lze získat na e mailu: kaple.sv.krize@seznam.cz..

26.2. 2012 M.C.
Ikona Řeckokatolický chrám sv. Kříže a sv. Heleny v Praze Stodůlkách
Bohoslužby: ГРЕКО-КАТОЛИЦЬКА СЛУЖБА БОЖА ЩОНЕДІЛІ З 9.00 ГОДИНИ РАНКУ ŘECKOKATOLICKÁ POSVÁTNÁ LITURGIE KAŽDOU NEDĚLI OD 9.00 HODIN ПAРНИЙ ТИЖДЕНЬ В УКРАЇ́НСЬКІЙ МОВІ SUDÝ TÝDEN V UKRAJINŠTINĚ НЕПAРНИЙ ТИЖДЕНЬ В ЦЕРКОВНO-CЛОВ'ЯНСЬКІЙ МОВІ LICHÝ TÝDEN VE STAROSLOVĚNŠTINĚ Греко-католицька служба божа в церковнo-cлов'янській мові: 25 грудня (свято Різдва) з 9.00 години дня Posvátná řeckokatolická liturgie ve staroslověnštině: 25. prosince (Štědrý den) od 9.00 hodin Інші послуги відповідно до оголошення або угоди. Ostatní bohoslužby dle ohlášení nebo dle dohody.

Aдмінистратор церкві/Administrátor chrámu

o. doc. Ing. ThDr. PaedDr. PhDr. et PhDr. et PhDr. JUDr. et JUDr. Leo Salvet/Лев Cальвет, Ph.D., DBA, DSc., dr.h.c. і-мейл/e-mail: kaple.sv.krize@seznam.cz

телефон/telefon: +420601209050

Úvod

V pražských Stodůlkách v části zvané Háje nedaleko Hájčího dvora při železniční trati z Prahy do Zličína a Hostivic nachází se téměř neznámý barokní chrám sv. Kříže a sv. Heleny, původně vysvěcený na titul Nalezení sv. Kříže. Následující text doplněný fotografiemi se snaží poskytnout několik informací o této málo navštěvované a nedávno znovu oživené sakrální památce. Historie

V místě, kde stojí chrám, tábořila v roce 1742 vojenská posádka císařovny Marie Terezie pod velením jejího manžela vévody Františka Štěpána Lotrinského. Jejím úkolem bylo vypudit z Prahy nepřátelskou francouzskou a bavorskou posádku. Při kácení stromu dne 6. srpna 1742 nalezl jeden voják v něm zarostlý kovový kříž. Odevzdal jej vévodovi, který si jej ponechal na památku. Později jej předal císařovně. Když v roce 1743 císařovna přijela do Prahy, aby zde byla korunována na českou královnu, navštívila také místo, kde tábořilo vojsko jejího manžela. Na tomto místě, kde byl nalezen kovový kříž, položila základní kámen ke stavbě chrámu, který měl být z jejího rozkazu posvěcen na titul Nalezení svatého kříže. Dne 25. srpna 1754 byl chrám posvěcen pražským arcibiskupem hrabětem Janem Mořicem Gustavem Manderscheidem za přítomnosti císařovny Marie Terezie. Dnes již není známo, kde se nachází onen nalezený kovový kříž. Existuje údajně mědirytina, která znázorňuje jeho podobu, kterou zhotovil jistý pražský mědirytec M. Stilbal. O existenci této mědirytiny se však nepodařilo získat žádné informace. Roku 1761 věnovala císařovna Marie Terezie novému chrámu finanční kapitál ve výši 300 zlatých. Z úroků z tohoto kapitálu mělo připadnout faráři ročně pět zlatých a hudebníkům dva zlaté. Zbývajících osm zlatých mělo být věnováno na údržbu chrám. Chrám v této době stál zcela o samotě na zalesněném ostrohu. Jeho duchovním správcem byl ustanoven libocký farář, jehož povinností bylo sloužit v něm tři mše svaté ročně, a to dne 3. května u příležitosti svátku Nalezení svatého kříže (tento svátek byl po II Vatikánském koncilu zrušen), 25. srpna v den výročí posvěcení chrámu a 14. září ve svátek Povýšení svatého kříže. K libocké farnosti patřil chrám do roku 1787. V témže roce však nástupce Marie Terezie císař Josef II v rámci jím prováděných církevních reforem chrám vyňal z církevního užívání. Opuštěná kaple poté pomalu chátrala. Sloužila jako přístřeší potulným živlům, což bylo příčinou její devastace. V roce 1892 se zchátralého chrámu ujal německy mluvící český duchovní Mons. Karl Jänig, který jej vlastním nákladem za pomoci inženýra Františka Zelenky, majitele nedalekého Hájčího dvora, nechal opravit. 25. srpna 1892 byl chrám znovu posvěcen. Náboženský život se však do něj vrátil jen nakrátko, a tak byl opět odsouzen k pomalému chátrání. K jeho větší opravě došlo počátkem v osmdesátých a devadesátých letech 20. století. Poškozené ozdobné dveře s cheruby byly nahrazeny jednoduchými. Vybavení interiéru bylo nenávratně ztraceno či zničeno. Po opravě přibližně do roku 2006 byl chrám příležitostně využíván farností sv. Jakuba Staršího v Praze Stodůlkách. Poté nebyl využíván až do jara roku 2011. Popis

Jedná se o stavbu kruhového půdorysu s dvěma apsidami. V malé vstupní apsidě jsou dvoukřídlové vstupní dveře. Otupené rohy této apsidy jsou ozdobeny výklenky. Ve velké apsidě je umístěn presbytář. Chrám je zastřešen mansardovou střechou, na jejímž vrcholu se blýská kovový kříž vsazený v kamenné kouli. Denní světlo do chrámu vniká v dostatečné míře dvěma velkými vitrážovými okny umístěnými na bocích velké apsidy, vitrážovými okny nad podstřešní římsou a vitrážovým oknem nad vchodovými dveřmi. Do chrámu se vchází po dvou širokých nízkých schodech. Podlaha je kamenná. Vnitřek je klenutý, v rozích jsou pilastry (neúplné sloupy) s rokokovými hlavicemi. Kněžiště sestává ze dvou stupňů a okrouhlého kamenného oltáře pokrytého bílým oltářním plátnem. Architektem a stavitelem chrámu je s největší pravděpodobností Kilián Ignác Dietzenhofer, známý český architekt a stavitel německého původu, představitel vrcholného baroka. Interiér chrámu je bohatě zdoben krásnými nástěnnými malbami. Na oltářní nástěnné malbě je znázorněna scéna nalezení svatého kříže, jak ji podává Legenda Aurea (Zlatá legenda), kterou napsal přibližně koncem padesátých let 13. století dominikánský mnich a pozdější janovský arcibiskup Jakub de Voragine. Podle ní římský císař Konstantin Veliký, který vešel do dějin zejména tím, že Milánským ediktem z roku 313 dal křesťanům svobodu, vyslal svou matku Helenu (na oltářním obraze vpravo) s vojskem do Jeruzaléma, aby tam nalezla kříž, na němž byl ukřižován Ježíš Kristus. Jeruzalémští židé pověřili svého souvěrce Judu, aby věc s císařovnou vybavil. Tento mladý žid jí však tvrdil, že neví, kde by se kříž mohl nacházet. Císařovna Helena jej proto nechala zavřít do prázdné cisterny. Po třech dnech se Juda v cisterně podle legendy obrátil ze židovství ke křesťanství a začal se modlit ke Kristu. V tom se objevil dým stoupající ze země. Juda byl vytažen z cisterny. Na místě, kde ze země stoupal dým, byly vykopány tři kříže, neboť podle Bible byl Kristus ukřižován spolu se dvěma dalšími odsouzenci. Vznikla tedy otázka, na kterém z těch třech křížů byl Ježíš ukřižován. Právě tudy kráčel pohřební průvod a na márách nesli mrtvého mládence. Juda, který se mezitím nechal pokřtít, přijal jméno Cyriak, a který byl z popudu císařovny Heleny konsekrován na biskupa (na oltářním obraze uprostřed), zastavil pohřební průvod a přiložil k tělu mrtvého mládence postupně tři nalezené kříže. Při dotyku posledního z nich mládenec (na oltářním obraze vlevo) ožil. To bylo považováno za důkaz, že právě tento kříž je tím, na němž byl Ježíš Kristus ukřižován. Obraz na klenbě apsidy nad oltářem znázorňuje vítězství křesťanství nad pohanstvím. Jsou na něm patrné čtyři ženy, z nichž každá má představovat jeden světadíl: Europu, Asii, Afriku a Ameriku. Austrálie a Oceánie v této době byla neznámá. Alegorická postava bílé pleti v královském rouchu klečí na postavě se zavázanýma očima, která představuje pohanství. Dole leží rozbitá modla, na pozadí je vidět pyramida se sfingou. Nad tím se vznáší anděl s křížem. Nahoře v oblacích vlaje stuha s nápisem O CRUX AVE SPES UNICA, což v překladu z latiny znamená Buď pozdravem, Kříži, jediná naděje. Kopulovitá klenba chrámu je na bocích zdobena obrazy čtyř andělů nesoucích na poduškách vladařské insignie, a to korunu římského císaře, českou svatováclavskou korunu, uherskou svatoštěpánskou korunu a rakouský arcivévodský klobouk. Ve středu kopule je obraz anděla s křížem a po jeho obvodu slova FULGET CRUCIS MYSTERIUM, což v překladu z latiny znamená Tajemství kříže září. Dostupnost

Chrám stojí mimo zástavbu při železniční trati č. 122 zvané Pražský Soemmerring vedoucí z Prahy, Na Knížecí či z Hlavního nádraží do Hostivic, a to mezi zastávkou Praha-Stodůlky a nádražím Praha-Zličín poblíž železničního viaduktu přes ulici Jeremiášovu směrem ke Smíchovu. Z obou uvedených železničních stanic je však k chrámu poměrně daleko. Nejbližší stanice městské dopravy je zastávka na znamení Bílý Beránek v ulici Jeremiášově směrem do Řep, která je obsluhována autobusovou linkou č. 225. Odtud cesta k chrámu trvá cca 3 minuty. Ze zastávky se dáte asi 50 m zpět, podejdete železniční viadukt a po schodech a přímo po cestě vysypané jemným štěrkem se dostanete k železniční trati. Poté půjdete přímo po štěrkované cestě podél železniční trati a asi po 100 m jste u chrámu. Pokud pojedete tramvají linky č. 9 nebo č. 10, vystoupíte ve stanici Hlušičkova, přejdete koleje a vozovku, půjdete rovně vpřed cca 500 m na velikou křižovatku se semafory, tam se dáte vlevo k autobusové zastávce Bílý Beránek a od ní podle předchozího popisu. Pojedete-li na kole, na motorce či autem, odbočíte za křižovatkou Bílý Beránek z Jeremiášovy ulice vlevo do ulice Hájčí a konci této ulice odbočíte vlevo do ulice Za Hájčím Dvorcem, která Vás dovede až ke chrámu. Současnost

Chrám sv. Kříže a sv. Heleny v Praze – Stodůlkách (původně Nalezení sv. Kříže) prošel v době od června 2011, odkdy se v něm poprvé v historii konají pravidelné nedělní bohoslužby, mnoha změnami. Po jeho vyklizení od nepotřebných artefaktů a úklidu bylo přistoupeno k postupnému vybavování jeho interiéru, opravám a zlepšení přístupových komunikací. Již v roce 2012 byly pořízeny lavice a harmonium. Po zavedení elektřiny byl chrám vybaven elektronickým zabezpečením napojeným na pult centrální ochrany Městské policie a Policie České republiky. vytápěním lavic a klekátek topnými koberečky a osvětlením lavic, kněžiště a harmonia. Vzhledem k růstu počtu návštěvníků bohoslužeb byla přidána další lavice včetně jejího vytápění. K zateplení chrámu byly dále do prostoru pro věřící a pro kněze pořízeny koberce. Vzhledem k tomu, že v tomto chrámu jsou konány řeckokatolické bohoslužby střídavě ve staroslověnštině a v ukrajinštině, byl chrám dále podle východních zvyklostí vybaven svíčníkem, kde věřící zapalují svíčky za zemřelé, a analojem (ozdobným podstavcem) s ikonou Přesvaté Bohorodičky, u níž se věřící zpovídají. Na místo původně zvažovaného ikonostasu (dřevěná stěna oddělující prostor kněžiště od prostoru pro věřící vyzdobená ikonami) byly ikony umístěny v kněžišti a na bočních stěnách chrámu. V prostoru kněžiště jsou umístěny nad prestolem (oltářem) ikona Přesvaté Bohorodice, na pilastrech (neúplných sloupech) ikony Přesvaté Bohorodice a Pána Ježíše Krista, nad žertveníkem (bočním stolkem k přípravě darů) ikona Poslední večeře Páně s dvanácti apoštoly. V dolní řadě na pilastrech počínaje vpravo od kněžiště jsou kruhové ikony sv. Haliny, sv. Natalie, sv. Taťány a sv. Kateřiny. Ve střední řadě jsou umístěny počínaje vpravo od kněžiště ikony sv. Řehoře Nyssenského, sv. Markéty, Pána Ježíše Krista, sv. Heleny, sv. Jaroslava, sv. Sofie a jejích dcer svatých Věry, Naděždy a Ljuby, sv. Josafata, sv. Ireny, svatých Borise a Gleba, sv. Olgy, sv. Vladimíra, Přesvaté Bohorodice, sv. Lva Velikého, sv. Oksany (Xenie). V horní řadě počínaje vpravo od kněžiště jsou umístěny ikony dvanácti největších řeckokatolických svátků, tj. Narození Přesvaté Bohorodice, Uvedení do chrámu přesvaté Bohorodice, Zvěstování Páně, Narození Pána Ježíše Krista, Setkání (Obětování) Páně, Křest Páně, Proměnění Páně, Vchod Páně do Jeruzaléma, Vzkříšení Páně, Nanebevstoupení Páně, Nejsvětějších Trojice, Nanebevzetí Přesvaté Bohorodice. Prestol a analoj byly vyzdobeny květinami. Pro potřeby kněze byla zbudována v kněžišti dřevěná skříň. V roce 2018 byla provedena velká oprava exteriéru i interiéru budovy chrámu, byly pořízeny nové vitráže a nátěry, na vnější straně dveří chrámu byly instalována informativní vitrínka. Ještě předtím byly proveden terénní úpravy a zpevnění cesty od Hájčího dvorce. U vchodu do zahrádkářské kolonie v těsné blízkosti chrámu byla zřízena parkovací místa pro osobní auta. Od Jeremiášovy ulice byly vybudovány nově schody se zábradlím a zpevněna a dle možností rozšířena cesta pro pěší podél železniční trati ke chrámu. Tím byla téměř dvoumilionovými náklady bez jakýchkoli dotací opravena a zpřístupněna významná barokní památka tohoto tereziánského chrámu. Všichni, kteří se rozhodnete k nedělní návštěvě chrámu svatého Kříže a sv. Heleny, jste srdečně zváni. Bližší informace a vaše dotazy budou správcem chrámu zodpovězeny na e mailové adrese: kaple.sv.krize@seznam.cz, nebo na tel. 601209050. Děkujeme Vám za Vaši návštěvu..

29.2. 2024 Leo Salvet, zdroj: vlastní výzkum a pozorování
Ikona Barokní stavba z let 1743-1754 postavená patrně dle návrhu K.I. Dientzenhofera. Základní kámen k ní položila osobně samotná císařovna Marie Terezie roku 1743. Později kaple zchátrala, roku 1892 byla obnovena, nyní opět (bohužel) chátrá.

Z okolního pohledu se moc zjistit nedalo o typu stavby. Dočetl jsem se, že jde o kruhovou stavbu s mělkými bočními kaplemi a kruhovým kněžíštěm, sklenuta kupolí s lunetami. Na klenbě na oltářem se nachází freska s námětem Vítěztví křesťanství nad pohanstvím..

18.5. 2004 Ondra
Ikona Informace o kostele Nalezení sv. Kříže v Praze Stodůlkách
V pražských Stodůlkách v části zvané Háje nedaleko Hájčího dvora při železniční trati z Prahy do Zličína a Hostivic nachází se téměř neznámý barokní kostelík Nalezení sv. Kříže.

Následující text doplněný fotografiemi se snaží poskytnout několik informací o této málo navštěvované a nedávno znovu oživené sakrální památce. Historie

V místě, kde stojí kostelík Nalezení svatého Kříže, tábořila v roce 1742 vojenská posádka císařovny Marie Terezie pod velením jejího manžela vévody Františka Štěpána Lotrinského. Jejím úkolem bylo vypudit z Prahy nepřátelskou francouzskou a bavorskou posádku. Při kácení stromu dne 6. srpna 1742 nalezl jeden voják v něm zarostlý kovový kříž. Odevzdal jej vévodovi, který si jej ponechal na památku. Později jej předal císařovně. Když v roce 1743 císařovna přijela do Prahy, aby zde byla korunována na českou královnu, navštívila také místo, kde tábořilo vojsko jejího manžela. Na tomto místě, kde byl nalezen kovový kříž, položila základní kámen ke stavbě kostelíka, který měl být z jejího rozkazu posvěcen na titul Nalezení svatého kříže. Dne 25. srpna 1754 byl kostelík posvěcen pražským arcibiskupem hrabětem Janem Mořicem Gustavem Manderscheidem za přítomnosti císařovny Marie Terezie. Dnes již není známo, kde se nachází onen nalezený kovový kříž. Existuje údajně mědirytina, která znázorňuje jeho podobu, kterou zhotovil jistý pražský mědirytec M. Stilbal. O existenci této mědirytiny se však nepodařilo získat žádné informace. Roku 1761 věnovala císařovna Marie Terezie novému kostelíku finanční kapitál ve výši 300 zlatých. Z úroků z tohoto kapitálu mělo připadnout faráři ročně pět zlatých a hudebníkům dva zlaté. Zbývajících osm zlatých mělo být věnováno na údržbu kostelíka. Kostelík v této době stál zcela o samotě na zalesněném ostrohu. Jeho duchovním správcem byl ustanoven libocký farář, jehož povinností bylo sloužit v něm tři mše svaté ročně, a to dne 3. května u příležitosti svátku Nalezení svatého kříže (tento svátek byl po II Vatikánském koncilu zrušen), 25. srpna v den výročí posvěcení kostela a 14. září ve svátek Povýšení svatého kříže. K libocké farnosti patřil kostelík do roku 1787. V témže roce však nástupce Marie Terezie císař Josef II v rámci jím prováděných církevních reforem kapli vyňal z církevního užívání. Opuštěná kaple poté pomalu chátrala. Sloužila jako přístřeší potulným živlům, což bylo příčinou její devastace. V roce 1892 se zchátralého kostelíku ujal německy mluvící český duchovní Mons. Karl Jänig, který jej vlastním nákladem za pomoci inženýra Františka Zelenky, majitele nedalekého Hájčího dvora, nechal opravit. 25. srpna 1892 byl kostelík znovu posvěcen. Náboženský život se však do něj vrátil jen nakrátko, a tak byl opět odsouzen k pomalému chátrání. K jeho větší opravě došlo počátkem v osmdesátých a devadesátých letech 20. století. Poškozené ozdobné dveře s cheruby byly nahrazeny jednoduchými. Vybavení interiéru bylo nenávratně ztraceno či zničeno. Po opravě přibližně do roku 2006 byl kostelík příležitostně využíván farností sv. Jakuba Staršího v Praze Stodůlkách. Poté nebyl využíván až do jara roku 2011. Popis

Jedná se o stavbu kruhového půdorysu s dvěma apsidami. V malé vstupní apsidě jsou dvoukřídlové vstupní dveře. Otupené rohy této apsidy jsou ozdobeny výklenky. Ve velké apsidě je umístěn presbytář. Kostelík je zastřešen mansardovou střechou, na jejímž vrcholu se blýská kovový kříž vsazený v kamenné kouli. Denní světlo do kostelíka vniká v dostatečné míře dvěma velkými vitrážovými okny umístěnými na bocích velké apsidy, vitrážovými okny nad podstřešní římsou a vitrážovým oknem nad vchodovými dveřmi. Do kostelíka se vchází po dvou širokých nízkých schodech. Podlaha je kamenná. Vnitřek je klenutý, v rozích jsou pilastry (neúplné sloupy) s rokokovými hlavicemi. Kněžiště sestává ze dvou stupňů a okrouhlého kamenného oltáře pokrytého bílým oltářním plátnem. Architektem a stavitelem kostelíka je s největší pravděpodobností Kilián Ignác Dietzenhofer, známý český architekt a stavitel německého původu, představitel vrcholného baroka. Interiér chrámu je bohatě zdoben krásnými nástěnnými malbami. Na oltářní nástěnné malbě je znázorněna scéna nalezení svatého kříže, jak ji podává Legenda Aurea (Zlatá legenda), kterou napsal přibližně koncem padesátých let 13. století dominikánský mnich a pozdější janovský arcibiskup Jakub de Voragine. Podle ní římský císař Konstantin Veliký, který vešel do dějin zejména tím, že Milánským ediktem z roku 313 dal křesťanům svobodu, vyslal svou matku Helenu (na oltářním obraze vpravo) s vojskem do Jeruzaléma, aby tam nalezla kříž, na němž byl ukřižován Ježíš Kristus. Jeruzalémští židé pověřili svého souvěrce Judu, aby věc s císařovnou vybavil. Tento mladý žid jí však tvrdil, že neví, kde by se kříž mohl nacházet. Císařovna Helena jej proto nechala zavřít do prázdné cisterny. Po třech dnech se Juda v cisterně podle legendy obrátil ze židovství ke křesťanství a začal se modlit ke Kristu. V tom se objevil dým stoupající ze země. Juda byl vytažen z cisterny. Na místě, kde ze země stoupal dým, byly vykopány tři kříže, neboť podle Bible byl Kristus ukřižován spolu se dvěma dalšími odsouzenci. Vznikla tedy otázka, na kterém z těch třech křížů byl Ježíš ukřižován. Právě tudy kráčel pohřební průvod a na márách nesli mrtvého mládence. Juda, který se mezitím nechal pokřtít, přijal jméno Cyriak, a který byl z popudu císařovny Heleny konsekrován na biskupa (na oltářním obraze uprostřed), zastavil pohřební průvod a přiložil k tělu mrtvého mládence postupně tři nalezené kříže. Při dotyku posledního z nich mládenec (na oltářním obraze vlevo) ožil. To bylo považováno za důkaz, že právě tento kříž je tím, na němž byl Ježíš Kristus ukřižován. Obraz na klenbě apsidy nad oltářem znázorňuje vítězství křesťanství nad pohanstvím. Jsou na něm patrné čtyři ženy, z nichž každá má představovat jeden světadíl: Europu, Asii, Afriku a Ameriku. Austrálie a Oceánie v této době byla neznámá. Alegorická postava bílé pleti v královském rouchu klečí na postavě se zavázanýma očima, která představuje pohanství. Dole leží rozbitá modla, na pozadí je vidět pyramida se sfingou. Nad tím se vznáší anděl s křížem. Nahoře v oblacích vlaje stuha s nápisem O CRUX AVE SPES UNICA, což v překladu z latiny znamená Buď pozdravem, Kříži, jediná naděje. Kopulovitá klenba chrámu je na bocích zdobena obrazy čtyř andělů nesoucích na poduškách vladařské insignie, a to korunu římského císaře, českou svatováclavskou korunu, uherskou svatoštěpánskou korunu a rakouský arcivévodský klobouk. Ve středu kopule je obraz anděla s křížem a po jeho obvodu slova FULGET CRUCIS MYSTERIUM, což v překladu z latiny znamená Tajemství kříže září. Dostupnost

Kostelík stojí mimo zástavbu při železniční trati č. 122 zvané Pražský semmering vedoucí z Prahy, Na Knížecí či z Hlavního nádraží do Hostivic, a to mezi zastávkou Praha-Stodůlky a nádražím Praha-Zličín poblíž železničního viaduktu přes ulici Jeremiášovu směrem ke Smíchovu. Z obou uvedených železničních stanic je však ke kostelíku poměrně daleko. Nejbližší stanice městské dopravy je zastávka na znamení Bílý Beránek v ulici Jeremiášově směrem do Řep, která je obsluhována autobusovou linkou č. 142. Odtud cesta ke kostelíku trvá cca 3 minuty. Ze zastávky se dáte asi 50 m zpět, podejdete železniční viadukt a po schodech a přímo po cestě vysypané jemným štěrkem se dostanete k železniční trati. Poté půjdete přímo po štěrkované cestě podél železniční trati a asi po 100 m jste u kostelíka. Pokud pojedete tramvají linky č. 9 nebo č. 10, vystoupíte ve stanici Hlušičkova, přejdete koleje a vozovku, půjdete rovně vpřed cca 500 m na velikou křižovatku se semafory, tam se dáte vlevo k autobusové zastávce Bílý Beránek a od ní podle předchozího popisu. Pojedete-li autem, odbočíte z Jeremiášovy ulice do ulice Hájčí a hned za křižovatkou vlevo na neplacené parkoviště před budovou, v níž je úřadovna Magistrátu hl. m. Prahy pro přihlašování a odhlašování motorových a přípojných vozidel. Z dolní části parkoviště půjdete rovně podél plotu, u schodů vpravo po cestě vysypané jemným štěrkem k železniční trati, poté přímo po štěrkované cestě podél železniční trati a po 100 m dojdete ke kostelíku. Na kole a na motorce je možné dojet až ke kostelíku, a to nejlépe z Plzeňské ulice ulicí Hlušičkovou, dál přes železniční přejezd kolem Hájčího dvora a zahrádkářské kolonie po nezpevněné cestě až ke kostelíku. Současnost

V současné době je kostel v soukromém vlastnictví. Ze strany majitele je kostelíku věnována náležitá péče. V květnu roku 2011 na základě dohody s majitelem kostelík získal vlastního správce. Interiér byl vyčištěn a připraven ke konání bohoslužeb. Od června roku 2011 poprvé v historii jsou v tomto kostelíku konány pravidelné nedělní bohoslužby od 9.00 hodin. V současné době z personálních důvodů se dočasně konají bohoslužby každý pátek od 13.30 hodin s nedělní platností. V uvedené době je možné si kostelík prohlédnout a fotografovat jeho interiér. Postupně bylo v roce 2012 pořízeno zatím skromné vnitřní vybavení kostelíka. Tvoří jej dvě řady po třech dřevěných lavicích, umožňující pohodlné sezení pro 18 osob. Tyto lavice daroval kostelíku evangelický farář Filip Čapek, Th.D., z Třebechovic pod Orebem. Jejich odbornou instalaci provedla truhlářská firma Martin Cís z Prahy Stodůlek. Nedávno dovezené harmonium značky Lindholm získané za sponzorskou cenu od specialisty pana Miloše Kulinkovského čeká na toho, kdo by byl ochoten na něm hudebně provázet bohoslužby. Bohoslužebné potřeby ani roucha se či jiný drobný mobiliář se v kostelíku mimo bohoslužbu neponechávají. V roce 2013 byly vyměněny vitráže a klempířské prvky. Bylo vybudováno nové schodiště a navazující cesta od stanice autobusu. V roce 2014 byly provedeny stavební opravy kostela, zavedena do něj elektřina a vybavení zabezpečovacím zařízením napojeným na pult centrální ochrany Městské policie a Policie České republiky. Kontakt

Všichni, kteří se rozhodnete k nedělní návštěvě kostelíka Nalezení svatého Kříže, jste srdečně zváni. Bližší informace a vaše dotazy budou správcem kostelíka zodpovězeny na e mailové adrese: kaple.sv.krize@seznam.cz, nebo na tel. 601209050. Děkujeme Vám za Vaši návštěvu..

21.9. 2015 P, ThDr. JUDr. Leo Salvet, Th.D., Dr.h.c., administrátor kostela, Informační publikace

Půdorys místa


Komentáře

Hl.m.Praha,  Hl.m.Praha  (AB), Praha 5-Stodůlky

Místa v okolí

 Hájčí dvůr
 Maltézský mlýn
 kostel sv. Martina
 Motol
 kostel sv. Rodiny
 hřbitovní kaple
 Bílá hora
 zvonička
 toleranční hřbitov
 skanzen Řepora
 letohrádek Hvězda
 kostel sv. Prokopa
 Šafránka
 Cibulka
 Cibulka
 Jinonický dvorec
 Trunečkův mlýn
 Požáry
 Ladronka
 rozhledna Šiška
 Divoká Šárka
 Butovice
 Větrník
 Zámečnice
 Bojiště
 Skalka
 Šmukýřka
 kostel sv. Vavřince
 Veleslavín
 Kuglvajt
 Klikovka
 fara
 mariánský sloup
 Turbová
 Hostivice
 Spiritka
 letohrádek Klamovka
 Rothmayerova vila
 Kajetánka
 evangelický kostel
 Horní Palata
 Dívčí hrady
 Jenerálka
 kostel sv. Norberta
 Litovice
 Müllerova vila
 socha sv. Václava
 hřbitovní kaple
 Bertramka
 Babylon
 kostel sv. Václava
 kostel sv. Rocha
 Kučerův palác
 Černínský palác
 Šlikův palác
 kostel sv. Jiří
 Černínská zahrada
 kostel sv. Vavřince
 Hansfalkovský dvůr
 Kapucínský lazaret
 kaple Božího hrobu
 kaple sv. Matouše
 letohrádek Kinských
 Děvín
 Pražský Semmering
 kostel sv. Michala
 Hladová zeď
 kaple sv. Barbory
 Zrcadlové bludiště
 Raudnitzův dům
 synagoga
 Pacoldova vápenka
 Dům pážat
 Hrzánský palác
 Martinický palác
 Portheimka
 Toskánský palác
 kostel sv. Václava
 Martinický palác
 Slovanka
 Lobkowiczký palác
 kaple Jezulátka
 Hanspaulka
 Salmovský palác
 Arcibiskupský palác
 socha Jana Nerudy
 socha sv. Václava
 kostel Panny Marie
 kostel sv. Vojtěcha
 Medvědí kašna
 lázně Malá Chuchle
 kostel sv. Vavřince
 Zlíchovský lihovar
 Morzinský palác
 Národní dům
 Taslarův mlýn
 kaple sv. Kříže
 Staré proboštství
 Kohlova kašna
 Vrtbovská zahrada
 kostel sv. Mikuláše
 kostel sv. Prokopa
 Lochkov
 dům U Splavínů
 Thunovský palác
 kaple Všech svatých
 Malostranská radnice
 Pražský hrad
 palác Lažanských
 Ústav šlechtičen
 palác Turbů
 Kounický palác
 Nostický palác
 jezuitské gymnázium
 Šternberský palác
 Branický most
 kaple sv. Václava
 dům U Schnellů
 Ledebourský palác
 Oettingenský palác
 kostel sv. Matěje
 Bílá věž
 zvonice
 Kněževes
 Valdštejnský palác
 Biskupský dvůr
 Juditin most
 Vyšehrad
 Lobkowiczký palác
 Akciové ledárny
 Pálffyovský palác
 Kovařovicova vila
 Daliborka
 Vyšehradský tunel
 kubistický trojdům
 vila Na Libušince
 Sequensova vila
 poštovní stanice
 Lužický seminář
 Kalinův mlýn
 Kolovratský palác
 Nové proboštství
 kaple sv. Eliáše
 Rolandův sloup
 Kapitulní mlýn
 kapitulní pivovar
 kaple sv. Ludmily
 Lumír a Píseň
 Přemysl a Libuše
 Staré purkrabství
 Staré proboštství
 zvonice
 kaplička
 Tančící dům
 boží muka
 Dominikánský dvůr
 kostel sv. Vavřince
 kostel sv. Vojtěcha
 hrádek na Zderaze
 Karlův most
 románský most
 Národní divadlo
 palác Lažanských
 palác Thurn-Taxisů
 Hergetova cihelna
 Čertův sloup
 Spolkový dům Hlahol
 Slavoj a Záboj
 Ctirad a Šárka
 Staré děkanství
 kaple sv. Václava
 kostel sv. Prokopa
 Podolská vodárna
 kaple Božího hrobu
 Zeyerův pomník
 Pražské sanatorium
 Jeruzalémská brána
 Cihelná brána
 Kanovnická rezidence
 Nové děkanství
 kostel sv. Salvátora
 pomník Karla IV.
 boží muka
 viniční sloup
 kostel sv. Martina
 Valterův palác
 Bílkova vila
 Mánesův most
 západní pól Prahy
 Leopoldova brána
 Kaplanka
 Kaprovský dům
 Kapitulní rezidence
 kostel sv. Klimenta
 Klementinum
 Mariánské hradby
 kaple sv. Barbory
 Betlémská kaple
 Strakova akademie
 Špička
 Rudolfinum
 kašna sv. Josefa
 Horoměřice
 Diamant
 Novoměstská radnice
 městské opevnění
 dům U Sladkých
 dům U Vejvodů
 Táborská brána
 Clam-Gallasův palác
 kostel sv. Lazara
 Hanavský pavilon
 kaple sv. Rozálie
 Lannova vila
 Pinkasova synagoga
 Klausová synagoga
 dům U Rotta
 Platýz
 mlýn U Veselých
 dům U tří stupňů
 Nová radnice
 Wimmerova kašna
 kostel sv. Michala
 kaple se zvoničkou
 kostel sv. Štěpána
 Vysoká synagoga
 Maiselova synagoga
 kostel sv. Mikuláše
 palác MacNevenův
 Škrábek
 dům U pěti korun
 dům U zlatého rohu
 dům U Minuty
 Rychtrův dům
 Hořelice
 Husův sbor
 Můstek
 kostel sv. Salvátora
 kostel sv. Ducha
 kaple sv. Longina
 dům U zlatého úlu
 kostel sv. Gotharda
 dům U modré růže
 kašna s delfíny
 Stará rychta
 vila Bělka
 mariánský sloup
 Čechův most
 Karolinum
 Tuchoměřice
 Španělská synagoga
 Baba
 Stavovské divadlo
 Týnská škola
 pomník Franze Kafky
 kostel sv. Víta
 kostel sv. Pankráce
 Kolovratský palác
 Týn (Ungelt)
 palác Sylva-Taroucca
 Choteč
 kříž
 Nová mincovna
 Folimanka
 kostel sv. Haštala
 Prašná brána
 Národní muzeum
 Vernierovský palác
 Harrachovský palác
 socha sv. Václava
 Letenská vodárna
 Králův dvůr
 Jindřišská věž
 kostel sv. Kateřiny
 Obecní dům
 usedlost Zvonařka
 kaple Panny Marie
 Gočárovy domky
 Statenice
 Jubilejní synagoga
 kaple sv. Rodiny
 vila Josefa Janečka
 lanovka na Letnou
 Letenský kolotoč
 Obora
 kostel sv. Klimenta
 Letenský zámeček
 Dobrovíz
 Vávrův dům
 socha Radegasta
 kostel sv. Ludmily
 Lannův palác
 Vinohradské divadlo
 Masarykovo nádraží
 usedlost Vondračka
 Rudolfova štola
 Národní dům
 Banka čs. legií
 kostel sv. Václava
 synagoga
 ZOO Praha
 morový sloup
 kaple sv. Václava
 Troja
 kostel sv. Klimenta
 Brandejsův statek
 kostel sv. Prokopa
 kaple sv. Kláry
 Michelská vodárna
 Veletržní palác
 Muzeum města Prahy
 kaple sv. Dismase
 kaple sv. Anny
 Tři bohyně
 židovský hřbitov
 Dolní Landhauska
 Středokluky
 Průmyslový palác
 Šafránov
 Husův sbor
 Kazanka
 kaple sv. Václava
 Šalounova vila
 kostel sv. Martina
 vinohradská vodárna
 Negrelliho viadukt
 Třebotov
 kamenný kruh
 Fata Morgana
 kostel sv. Mikuláše
 Na Farkách
 Dryákova vila
 Kotěrova vila
 Dolní Krč
 Rangherka
 Michelský dvůr
 synagoga
 kostel sv. Vavřince
 kostel sv. Prokopa
 Žižkovský vysílač
 židovský hřbitov
 Číčovický kamýk
 kostel sv. Kříže
 kaple sv. Floriána
 Librova vila
 Komořany
 Schückova vila
 Kalingerův mlýn
 Trojský most
 kostel sv. Václava
 kaple sv. Gotharda
 Červený Újezd
 Vysoký Újezd
 špejchar
 kaple Panny Marie
 kostel sv. Rocha
 kostel sv. Havla
 meteorologický sloup
 pivovar
 Zbraslav
 Bohnice
 Karlův stánek
 litopunkturní stéla
 Úholičky
 kostel sv. Anny
 Pavlov
 Národní dům
 Makotřasy
 hradiště Zámka
 Invalidovna
 kostel sv. Václava
 vodárenská věž
 kaple
 Valdštejnův sloup
 kostel sv. Lukáše
 Čimice
 Sluncová
 Okoř
 Lužce
 Řivnáč
 kostel sv. Michala
 Libuš
 Památník Lidice
 kostel sv. Václava
 Roztoky
 Nový hrad
 Löwitův mlýn
 Libeň
 Chrustenická šachta
 zámecký pivovar
 kaple sv. Václava
 libeňský plynojem
 Záběhlice
 kostel sv. Vojtěcha
 Kazín
 synagoga
 boží muka
 železniční most
 Brnky
 kostel sv. Klimenta
 Střed Prahy
 Levý Hradec
 Trmalova vila
 Závist
 Anglický pivovar
 Závist-Šance
 Humenská
 Hřebeč
 Písnice
 kaple
 kaplička sv. Anny
 Záběhlice
 Stará střelnice
 kaplička Panny Marie
 Zoopark Zájezd
 Kunratice
 boží muka
 měšťanský dům
 kaple sv. Barbory
 socha sv. Václava
 socha vodníka
 Knorův statek
 Buštěhrad
 Karlík
 Zkamenělý slouha
 Unhošť
 kaple
 lom Velká Amerika
 Buštěhrad
 Muzeum Oty Pavla
 pranýř
 měšťanský dům
 kaple
 Chodovská tvrz
 kaple sv. Prokopa
 Loděnice
 kostel sv. Stanislava
 synagoga
 židovský hřbitov
 Pravý Hradec
 kostel sv. Václava
 Práče
 kaple se zvoničkou
 kostel sv. Martina
 mohyla
 Červenkova kaple
 Zvolská homole
 Milíčova modlitebna
 Přemyšlení
 kostel sv. Jiří
 křížek
 jižní pól Prahy
 výklenková kaple
 výklenková kaplička
 fara
 kaple sv. Vojtěcha
 kaple sv. Václava
 Malešice
 Klecany
 Všenory
 socha sv. Václava
 kostel sv. Václava
 boží muka
 pivovar
 Velké Přítočno
 Hvězdárna Ďáblice
 kaple sv. Izidora
 zvonička
 vodní nádrž Vrané
 Toulcův dvůr
 Cihelka
 Dolní Břežany
 Solvayovy lomy
 Stehelčeves
 kostel sv. Václava
 Dobřichovice
 kaple sv. Václava
 Budeč
 socha sv. Václava
 lom Malá Amerika
 zvonkohra
 Vrapice
 kostel sv. Mikuláše
 Kyšice
 kaple sv. Floriána
 Zdiby
 kaplička Panny Marie
 kaple
 altán
 boží muka
 Hodkovice
 Ďáblice
 kostel sv. Markéty
 Zvole (Pod Věží)
 dům s věží
 Bubovické vodopády
 Karlštejn
 Koleč
 Drasty
 Lhotka
 Zlatníky
 kostel sv. Palmácia
 Budňanská skála
 kaple sv. Kříže
 vápenné pece Kladno
 Výhledna Bořanovice
 kaple
 zvonička
 Okresní dům
 zvonička
 Středočeské divadlo
 vodárna
 Bachrova vila
 Tryskovice
 boží muka
 Poldihaus
 vodní park Čabárna
 zvonička
 Pakoměřice
 jeskyně Nad Kačákem
 lom Alkazar
 kostel sv. Mikuláše
 kaple Panny Marie
 Tetín
 kostel sv. Václava
 kaplička sv. Ludmily
 kostel sv. Martina
 fara
 kostel sv. Štěpána
Základní informace místa
ID místa: 1284
Typ místa: sakrální památky
Podkategorie: kaple
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: nepřístupno
Uveřejněno: 18.5.2004
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

Naposledy navštívené

kaple Nalezení sv. Kříže
přírodní památka Pod Zápovědským kopcem
panská sýpka
výklenková kaplička
bazilika minor sv. Martina a Haštala
kostel sv. Vavřince
Mohelenská hadcová step
Vargač
socha sv. Jana Nepomuckého
Toskánský palác
Červený Újezd
fara
sochy svatých
kaple sv. Víta
kostel Nejsvětější Trojice
Husův sbor
socha sv. Norberta
Stará střelnice
kostel sv. Mikuláše
Buben
kovárna
astronomický střed Evropy
kolomazný kámen 1
kaple sv. Rodiny
kostel sv. Filipa a Jakuba
Dalibor
Skalice
Dubá
Zrcadlové bludiště
kaple křížové cesty
Vařákovy paseky-památník vypálené osady
pravoslavný chrám sv. Cyrila a Metoděje
Návesní kaple sv. Jana Nepomuckého
kostel sv. Petra a Pavla
starý špitál
kovárna
dům U Jana
nový špitál
Švédské šance
lázně Malá Chuchle
kostel sv. Kateřiny Alexandrijské a bývalá fara
dům U pěti korun
kostel sv. Mikuláše
výklenková kaple
socha sv. Jana Nepomuckého
kaple sv. Jana Nepomuckého
kostel sv. Štěpána Uherského
Bystřec
kostel Nejsvětějšího Srdce Ježíšova
kaple sv. Jiří
pivovar
hrob Jaroslava Seiferta
socha sv. Jana Nepomuckého
Dalešice
Sokolov
kostel sv. Mikuláše
pivovar
Prlov
Díl u Božího syna
Dřevíč
Svatý obrázek
staré nádraží Nové Černovice
kostel sv. Jakuba Většího
výklenková kaple sv. Vojtěcha
kaple sv. Jana Nepomuckého
pomník zraněných a padlých vojáků v bitvě u Slavkova
židovský hřbitov
Slavičín
smírčí kříž u samoty Vildenava
kostel sv. Michaela archanděla
Vaňkovka
Trhový Štěpánov
kostel sv. Jakuba Většího
kaple sv. Anny
Kubův most
kostel sv. Josefa
vápenné pece Kladno
kaple Nejsvětější Trojice
kostel sv. Petra a Pavla
fara
radnice
stará radnice
kostel sv. Mikuláše
kaple sv. Jeronýma
boží muka
reklama