Nejdelší železniční dvoukolejný železobetonový most Evropy dostavěný r. 1955, v provozu až od r. 1964. Nikdy nebyl plně využit, díky absenci koncepce silně předimenzován. Na stavbě se nuceně podíleli akademicky vzdělaní pracovníci.
Branický most
© Petr Turyna 01/2006
Nepřehlédnutelné těleso nejdelšího železničního dvoukolejného železobetonového mostu Evropy překračuje svou délkou 910 metrů vltavský tok, železniční trať Praha – Plzeň a Praha – Vrané n. Vlt, tramvajovou trať do Modřan, řeku strakonické výpadovky a modřanskou silnici. Silně předimenzovaná stavba z padesátých let je známá především „nuceným nasazením“ filozofů, lékařů, právníků (zkrátka vzdělaných lidí, kterých se tehdejší režim obával nejvíce) do dělnických a pomocných profesí. Most o 15 polích s rozpětím 53,5 m tvarem lehce připomíná obrácené písmeno S. Západním obloukem končí před chuchelským (též dvoukolejným) tunelem. Uprostřed tohoto oblouku byla vystavěna odbočka na uvažované protažení trati dalším tunelem, jenž měl být vyhlouben pod Barrandovem směrem na Prokopské údolí. Osud mostu předznamenal fakt, že dlouhodobě nebyla ujasněna koncepce využití trati po něm vedoucí, stejně tak i absence projektu mostu před začátkem její výstavby. Projekt se dotvářel až později. Tak se stalo, že dlouhá léta po dostavení byla tato masivní stavba nevyužívána – nakonec byla využita pouze jedna kolej 14m širokého mostu! I dnes slouží zejména nákladní dopravě, ale nejčastěji ji využívají místní jako mamutí „lávku pro pěší“. Pro ty je uprostřed mostovky vytvořen chodníček chráněný po obou stranách plotem – dnes v žalostném stavu. Pokud si chcete most projít i mimo oficiální chodníček, doporučuji ostražitost – části mostovky totiž chybí.
Mass, Turyna Petr, 12.1. 2006
historie

Vlastní myšlenka odvrátit těžkou nákladní dopravu z centra Prahy kolovala mezi odborníky již dlouho. První reálné návrhy předložil r. 1920 Ing. Josef Kubler, jehož práce byla později podpořena Ing. Miroslavem Chlumeckým – zahrnul ji do tzv. dispozičního plánu budoucích železničních úprav v Praze předloženého r. 1927 regulační komisi. V té době však vyvstaly jiné priority (nákladové nádraží Žižkov, vinohradské tunely). Po válce nová plánovací komise nejprve záměru nakloněna příliš nebyla. Nicméně, r. 1949 se zčistajasna začíná stavět. Měl být chloubou dvoukolejné železniční traťové spojky Radotín - Chuchle - Braník - Krč - Vršovice. Tzv. „branická spojka“ však neměla ucelený projekt – v době vlastní výstavby spojky se na něm teprve pracovalo. Ing. dr. Jiří Klimeš navrhl tři varianty, aby ing. arch. Zbyšek Krušina a ing. arch. Vladislav Valoušek provedli projekční práce vybrané varianty. Absence jasné a dlouhodobé koncepce využití vypovídá o tehdejším…  číst dále

Mass, Turyna Petr, 12.1. 2006

Komentáře

Hl.m.Praha,  Hl.m.Praha  (AB), Praha 4-Braník

Místa v okolí

Nahrávám místa v okolí
Načítám seznam míst
Základní informace místa
ID místa: 3805
Typ místa: most
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 12.1.2006
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

A další mosty v okolí

reklama