
Ves Horní Počernice je poprvé zmiňována r. 1322 a v letech 1357-1850 byla převážně statkem koleje pražské univerzity. Dnešní rozlohu získala r. 1943, kdy k ní byly připojeny sousední vsi Chvaly, Čertousy a Svépravice s osadou Xaverov. Sloučení bylo tak důsledné, že nový celek nejen převzal název největší části, tedy Horní Počernice, ale zároveň zanikly samostatné katastry ostatních bývalých vsí a všechny jejich objekty byly přečíslovány jako nová součást katastrálního území Horních Počernic. Nově vytvořený sídelní celek byl r. 1969 povýšen na město, ale již r. 1974 byl připojen k Praze a tvoří východní část jejího okraje. Od r. 2001 je samosprávnou městskou částí s názvem Praha 20.
Celými Horními Počernicemi prochází k východu směrem na Poděbrady a Hradec Králové silnice II/611, na pražském území zvaná Náchodská ulice. Kolem jejich jižního okraje vede dálnice D11. Severojižním směrem je protínají dvě vedlejší silnice z Radonic do Běchovic. Severním okrajem městské části také prochází železniční trať 231 do Lysé nad Labem a Nymburka, na níž leží nádraží Praha-Horní Počernice. Spojení s centrem Prahy kromě železnice zabezpečují městské autobusy zajíždějící k nedaleké konečné stanici metra Černý Most na trase B. Území Horních Počernic protíná několik cyklotras, turisticky značené cesty tu nejsou.
Přestože v jejím sousedství dnes stojí i nevysoké panelové domy, zachovala si zčásti svůj původní ráz. Uprostřed je stále pramenný rybník a kolem můžeme dodnes vidět zachované brány kdysi výstavných statků. V parčíku severně od rybníka se nachází nejstarší zdejší zachovaná stavba. Udržovaná barokní šestiboká kaple sv. Václava pochází z r. 1770. Její jehlancovitá střecha krytá šindelem vrcholí lucernou. Malebnou scenérii návsi doplňuje jižně nad rybníkem neslohová stavba zámečku z r. 1812, v minulosti spojeného s rakouským hraběcím rodem italského původu Meraviglia-Crivelli. V současnosti slouží Diakonii evangelické církve metodistické k charitativní činnosti..