
Železniční most v Úvalech se nachází v nejstarší části města. Překonává terénní zářez, jímž protéká potok Výmola. Most má celkem 9 oblouků půlkruhového profilu. Rozpětí jednoho oblouku je asi 9 metrů, šířka mostu je 8,9 metru. Výška činí 13 metrů a celková délka je přibližně 125 metrů a most je mírně půdorysně zakřiven. Zdivo mostu, klenby, čela kleneb i nadezdívky nad klenbami, je provedeno z přesně opracovaných bosovaných pískovcových kvádrů. Pilíře jsou rovněž vyzděné z pískovcových kvádrů, ty jsou překryty tenkou vrstvou omítky. Shora jsou hranolové pilíře ukončeny profilovanou římsou, která je částečně vytažena ve hmotě kamene, částečně domodelována v omítce. Parapet mostu je opatřen kovovým zábradlím. V roce 1934 došlo k rozsáhlé rekonstrukci mostu, stávající konstrukce byla částečně přestavěna. V letech 1953-1954 byl k mostu starému přistavěn ve vzdálenosti 1,5 metru most nový, železobetonový. Most představuje velmi… číst dále
Kamenný železniční viadukt v Úvalech s devíti oblouky byl postaven roku 1845 stavitelem Janem Pernerem jako součást první železnice v Čechách, která roku 1845 spojila Prahu s Olomoucí. V roce 1935 byl most rekonstruován. V roce 1954 byl vedle kamenného viaduktu postaven železobetonový jednokolejný viadukt. Betonový viadukt tvoří devět spojitých parabolických skořepinových kleneb; rozpětí skořepin je přizpůsobeno sousednímu kamennému viaduktu, osy pilířů betonového viaduktu navazují na osy viaduktu kamenného. Světlost parabolického oblouku klenby je cca 9,5 m, šířka mostu 5,7 m. Tloušťka skořepiny železobetonové klenby je ve vrcholu 0,3 m. Celá spodní stavba včetně křídel je železobetonová, křídla jsou obložena žulovými kameny.