
Hráz vodního díla Vrané je snadno dostupná z Prahy po levém břehu Vltavy silnicí II/102 (směr Štěchovice), po níž jezdí i autobusy PID od Smíchovského nádraží, po pravém břehu vede vedlejší silnice od nádraží Praha-Zbraslav. Nádraží Vrané nad Vltavou se nachází na regionální trati 210 Praha-Čerčany/Dobříš.
Intenzita druhotných využití se měnila s časem většinou v závislosti na stavu budování dalších stupňů Vltavské kaskády. Přehradní nádrž byla první údolní nádrží v blízkosti Prahy. V prvorepublikovém období se stala oblíbeným cílem vodní rekreace. Přehrazením zatopeného ústí Bojovského potoka v obci Měchenice vznikla mělká nádrž vhodná pro vybudování říčních lázní. Díky blízkosti železnice se plovárna rychle zařadila mezi nejoblíbenější zařízení svého druhu v okolí Prahy. Vodní nádrž vytváří vlastně jez se dvěma plavebními komorami. Hráz o výšce 10 m tvoří čtyři pole oddělená pilíři, každé o šířce 20 metrů. Vzniklé jezero o rozloze 263 ha, hloubce až 10,5 m a délce vzdutí 13 km je využíváno pro rekreaci, vodní sporty a rybaření. Prioritou prvních projektů byla lodní doprava za předpokladu splavnosti Vltavy až do Českých Budějovic s návazností na povodí Dunaje. Vybudováním vodního díla Slapy se z plánované říční cesty mezinárodního významu však stala slepá vodní cesta. Zůstala zachována jen osobní lodní doprava na trase Praha-Třebenice. Oba břehy spojují dva silniční mosty, jedna lávka pro chodce a jeden železniční most. Silniční most ve Štěchovicích je národní technickou památkou jako první železobetonový obloukový most s délkou oblouku přes 100 metrů. Silniční přemostění v Davli umožňuje betonový Most Vltavanů, který nahradil původní železný most, který byl rekonstruován do podoby lávky pro chodce. Tento most, nazývaný Starý Davelský, byl v r. 1968 použit americkými filmaři pro natáčení velkofilmu Most u Remagenu. Plocha přehradní nádrže se tak ve filmu objevila v roli řeky Rýn. Ještě níže položený most umožňuje železniční spojení Vrané nad Vltavou-Dobříš..