Formanský hostinec byl postaven v 2. pol. 17. stol. Po zřízení koněspřežné dráhy se stal jednou z přepřahacích stanic, jako taková fungovala v l. 1827–1872. Kolem r. 1950 převzalo Veselku zemědělské družstvo a hostinec byl zrušen. V l. 2004–2005 proběhla rekonstrukce prostřední lodi objektu.
Koněspřežní dráha České Budějovice - Linec
Bývalá koněspřežná dráha vedla z Českých Budějovic do Lince, byla vybudována v l. 1825–1830. S doporučením na stavbu koněspřežné dráhy přišel František Josef Gerstner, realizaci provedl jeho syn, František Antonín Gerstner. R. 1827 byla do zkušebního provozu uvedena severní část dráhy, r. 1832 byla zahájena pravidelná přeprava zboží a doprava osob byla zavedena později. Na 128,7 km dlouhé trati bylo 10 stanic, z nichž 6 bylo tzv. přepřahacích. Jednou z těchto stanic je bývalý hostinec Veselka. Koněspřežná dráha (koňka) byla předchůdkyní pozdějších železnic a elektrických tramvají. Vozy po lehkém železničním svršku táhl koňský potah – koně byli po kolejích schopni utáhnout mnohonásobně těžší náklad, než na formanském voze. Vůz táhli dva koně, zapřažení za sebou. Koněspřežné dráhy byly budovány počátkem 19. století po celém světě. Dráha České Budějovice – Linec byla první veřejnou železnicí v Evropě. V té době existovala řada soukromých koněspřežných drah. Koněspřežné dráhy fungovaly poměrně krátce; již v 1. pol. 19. stol. byly nahrazeny parostrojní železnicí.
4.7. 2012
Bývalý formanský hostinec, vystavěný se vší pravděpodobností po třicetileté válce ve druhé polovině 17. století, je zanesen pod názvem Weselka v katastrální mapě z roku 1828 a měl číslo popisné osm. V tu dobu, nejméně rok, byla Weselka přepřažní stanicí na trati koňské železnice České Budějovice–Linz. Byla dvě a půl míle od začátku železnice v Č. Budějovicích. Pro ty, kteří si nedovedou představit 2,5 míle, tak uvádím, že to bylo 19,9 km. Myslím, že nemusím uvádět, že formanská hospoda a později přepřahací stanice je na křižovatce silnic z Velešína do Českých Budějovic a z Římova do Českého Krumlova. Zatím co všechny ostatní přepřažní budovy na koňské železnici Č. Budějovice–Linz se stavěly jako „novostavby“, v Holkově se Císařsko-královská první privilegovaná železniční společnost rozhodla využít již existující objekt formanského hostince. Je zajímavé, že Weselka nikdy nebyla majetkem železniční společnosti. Holkovská přepřažní…
číst dále
František Šrámek - František Schusser (použito se svolením autora), 10.7. 2012