
Zdrž na plavení dřeva - rechle je situována východně v zákrutě řeky Malše na kraji obce. Konstrukce se skládá ze dvou průtočných otvorů, vymezených pobřežními a středním pilířem. V levém poli bylo projektováno dřevěné brlení česlic, v dolní části se opírající o dřevěný práh; jak, není známo, neboť v konstrukci se nezachovaly žádné pozůstatky či náznaky. V pravém poli byly instalovány pohyblivé česle železné. Pravobřežní pilíř tvoří zčásti upravená přírodní skála, levobřežní a střední je vyzděn z řádkového zdiva z pravidelných objemných kvádrů dvou šířek s hrubě pemrlovaným povrchem. Střední pilíř je silně protáhlý s polokruhovými zhlavími. Na jeho boku je vytesána ryska nejvyššího přípustného nadržení vody, 1,22 m nad ní je značka úrovně hladiny povodně v roce 1890 a ještě výše z roku 1888; na horní ploše pilíře je vytesán letopočet dokončení stavby - 1896. Pilíře jsou přeloženy železnou lávkou pro pěší… číst dále
Velkým hospodářským přínosem pro panství hraběcího rodu Buquoyů znamenalo zpřístupnění a využití pohraničních lesních revírů a proto se hrabě František Leopold Buquoy začal vážně zabývat vybudováním dopravní cesty k přepravě polenového dříví a vorů. Hlavním cílem této vodní cesty byl velký sklad dřeva v Českých Budějovicích u Červeného Dvora, tzv. "holcplac". Zde se polena a vory vytahovaly z vody, část vorů se převazovala na širší, používané na Vltavě. Jako poslední místo k zadržení rozbitých vorů při nehodách nebo k zachycení nezvladatelného náporu volných polen před skladem u Červeného Dvora byla tato zdrž. Zřizovala se primitivním způsobem vždy před počátkem plavení každý rok z vorů s propustí, zakotvených silnými řetězy uchycenými na pilotách zaražených v březích řeky. Tato konstrukce nevyhovovala, takže v roce 1895 bylo přistoupeno k vybudování česel železných a již následujícího roku bylo… číst dále