Koněspřežná železniční dráha České Budějovice-Linz (128,7 km) byla vybudována v l. 1825-1830 (arch. F. A. Gerstner), r. 1872 byla nahrazena parostrojní železnicí. Památkami po koněspřežné dráze u Velešína jsou bývalá přepřahací stanice a hostinec Veselka - Holkov a dva kamenné můstky / propustky.
Hlavní obrázek místa
Kamenný propustek koněspřežní dráhy poblíž železniční zastávky Velešín městys je další památkou a je zvláštní svou neobvyklou konstrucí šikmého křížení
Foto je pořízeno po rekonstrukci v roce 2011- dozdění chybějících kamenů.
© František Šrámek, 10/2011

Bývalá přepřažní stanice koněspřežné dráhy s hostincem Veselka a dva kamenné propustky

V Holkově stojí budova bývalého hostince Veselka se stájemi, která fungovala jako přepřahací stanice ve směru od Českých Budějovic (dráha fungovala jako koněspřežná od 30. 9. 1828, 1. 9. 1872 byl zahájen parní provoz), nedaleko směrem k Velešínu u penzionu "U Koňské dráhy" je opravený klenutý můstek s kopií železničního svršku z roku 1928, druhý můstek/propustek je u železniční zastávky Velešín Městys.
Alena Volná, 29.11. 2010
historie

Bývalá koněspřežná dráha vedla z Českých Budějovic do Lince, byla vybudována v l. 1825-1830. S doporučením na stavbu koněspřežné dráhy přišel František Josef Gerstner, realizaci provedl jeho syn, František Antonín Gerstner. R. 1827 byla do zkušebního provozu uvedena severní část dráhy, r. 1832 byla zahájena pravidelná přeprava zboží a doprava osob byla zavedena později. Na 128,7 km dlouhé trati bylo 10 stanic, z nichž 6 bylo tzv. přepřahacích. Jednou z těchto stanic je bývalý zájezdní hostinec Veselka - Holkov. Koněspřežná dráha (koňka) byla předchůdkyní pozdějších železnic a elektrických tramvají. Vozy po lehkém železničním svršku táhl koňsky potah – koně byli po kolejích schopni utáhnout mnohonásobně těžší náklad, než na formanském voze. Vůz táhli dva koně, zapřažení za sebou. Koněspřežné dráhy byly budovány počátkem 19. stol. po celém světě. Dráha České Budějovice – Linec byla první veřejnou železnicí v Evropě. V té době existovala řada…  číst dále

10.7. 2012

Vývoj událostí místa

  • 1807

    První návrh železnice na evropském kontinentě od Františka Josefa Gerstnera. Pro nezájem nebyl realizován.

  • 1825 - 1830

    Započata stavba železnice.

  • 1828

    Zahájen provoz České Budějovice - Kerschbaum.

  • 01. září 1872

    Zahájen parní provoz

Jihočeský kraj,  Český Krumlov  (CK), Velešín

Místa v okolí

 Holkov
 radnice
 kostel sv. Václava
 mariánský sloup
 Kamenná věž
 Velešín
 Římov
 Bartochov
 kamenný most
 Plavnice
 Štěkře
 kostel sv. Markéty
 Kamenný Újezd
 Sedlo
 kaple sv. Barbory
 Doudleby
 Doudleby
 kostel sv. Vincence
 Maškovec
 kostel sv. Martina
 Komařice
 hradiště Záluží
 Slabošovka
 Pořešín
 Dívčí Kámen
 Třísov
 Boršov
 Třísovská lípa
 kaple Panny Marie
 Granátník
 kaplička Panny Marie
 židovský hřbitov
 Poříčí
 pranýř
 kostel sv. Vavřince
 kaplička Panny Marie
 boží muka
 kostel sv. Václava
 městské opevnění
 kaple sv. Martina
 jezuitská kolej
 kostel sv. Jošta
 prelatura
 synagoga
 radnice
 kostel sv. Víta
 Český Krumlov
 fotoatelier Seidel
 kaplanka
 městská zbrojnice
 dům č. p. 60
 mariánský sloup
 kaplička sv. Anny
 špýchar s bránou
 kaple sv. Josefa
 dvůr Koroseky
 Újezdec
 Doubravice
 radnice
 kostel sv. Floriána
 Omlenička
 Ostrolovský Újezd
 kostel sv. Jiří
 Kvítkův dvůr
 Buškův hamr
 Trocnov
 Sokolčí
 Černá
 Dobrkovický mlýn
 Kleť
 Kluk
 Červený dvůr
 Trhové Sviny
 Čížkrajice
 Chlum
 návesní kaple
 Zlatý most
 kamenný most
 kostel sv. Rodiny
 Habří
 Habří
 biskupská rezidence
 Solní brána
 ZOO Dvorec
 Černá věž
 Borovany
 Puklicův dům
 Přední vodní mlýn
 Masné krámy
 pranýř
 radnice
 solnice
 Louzek
 kostel sv. Víta
 boží muka
 boží muka
 Ledenice
 Čakovec
 morový sloup
 radnice
 Holašovice - VPR
Základní informace místa
ID místa: 9576
Typ místa: technická památka
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 8.3.2011
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

A další podobná místa

Články

Podzemní jezero a ocelové dveře pod Troskami

Zajímavosti

Hrad Trosky s sebou nese i svá dodnes neobjevená tajemství. Jedno z nich je legenda o podzemním jezeru ke kterému vede chodba vyhloubená v pískovcové skále tři sta metrů od úpatí kopce, zakončena železnými vraty.

Máme za sebou noc čarodějnic, zvyk, jemuž předcházelo utrpení mnoha nevinných lidí

Zajímavosti

Noc z 30. dubna na 1. května je podle starých pověr nejmagičtější nocí celého kalendářního roku. Je to noc, kdy tajemné síly vládnou neobvykle silnou mocí, před kterou měli lidé odpradávna potřebu se chránit. Tato noc byla už od pohanských dob spojena s řadou rituálů, z nichž nejznámější je pálení čarodějnic – zvyk, který se udržuje dodnes. Jak vlastně vznikla tato tradice a co všechno jí předcházelo?

Výměna elektroinstalace v panelovém domě, dobře si rozmyslete kdy se do ní pustit a na co si dát pozor.

Ostatní

Stará hliníková elektroinstalace v bytech v panelových domech pomalu dosluhuje a nejeden byt již má polovinu nefunkčních zásuvek a blikající světla. Sepsal jsem pro Vás co Vás čeká a jak se na výměnu co nejlépe připravit.

Na skok k Panence do Skoků - díl druhý: v dobách největší slávy

Historie

V předchozím díle jsme opustili Mariánské Skoky ve chvíli, kdy vrchnost rozhodla nahradit kapličku novým kostelem. Vydejte se s námi na další úsek cesty po osudech kdysi slavného, poté opuštěného a dnes opět objevovaného magického místa uprostřed nádherné krajiny Žluticka. Naše dnešní vyprávění začínáme v roce 1736.

Les hortillons d'Amiens - zahradníci na vodě

Cestování

Když jsme se rozhodli při své cestě po severu Francie, Normandii a Bretani zastavit v Amiens, věděli jsme, že nás čeká malebné město s řadou památek, v čele s katedrálou Notre-Dame, největší vrcholně gotickou katedrálou ve Francii. Gotických katedrál jsme cestou viděli mnoho – včetně těch nejslavnějších v Chartres a v Remeši. Amiens nám ale nabídlo něco opravdu překvapivého, co jsme jinde nepotkali – Les hortillonnages d'Amiens.

Zapomenutá Halič a skryté klenoty Dušana Jurkoviče

Cestování

Halič je území s dlouhou a značně komplikovanou historií. Nečekanou stopu v tomto kraji zanechal československý architekt, rodem ze slovenské Myjavy, Dušan Jurkovič (1868 – 1947). Jeho jméno máme spojené s pohádkovými chaloupkami Libušín a Maměnka na Pustevnách a dalšími domy inspirovanými lidovou architekturou. To, že je autorem tří desítek vojenských hřbitovů na polsko–slovenském pomezí není až tak známo.

reklama