Kamenný propustek byl součástí koněspřežné dráhy České Budějovice – Linec, vybudované v l. 1825–1830, která byla nejdelší (128,7 km) a první veřejnou dráhou v Evropě. Propustek byl r. 2011 staticky zajištěn. Můstek patří mezi nemovité národní kulturní památky.
Kamenný propustek dráhy (propustky slouží k odvedení vody – přemostění potoků atp. – pod náspem dráhy) je jedním ze dvou kamenných mostů koněspřežné dráhy poblíž Velešína. Most patří mezi nemovité národní kulturní památky. Statické zajištění můstku (dozdění chybějících kamenů) provedl svépomocí na jaře r. 2011 majitel pozemku, pan Josef Bartoš. Bývalá koněspřežná dráha vedla z Českých Budějovic do Lince, byla vybudována v l. 1825–1830. S doporučením na stavbu koněspřežné dráhy přišel František Josef Gerstner, realizaci provedl jeho syn, František Antonín Gerstner. R. 1827 byla do zkušebního provozu uvedena severní část dráhy, r. 1832 byla zahájena pravidelná přeprava zboží a doprava osob byla zavedena později. Na 128,7 km dlouhé trati bylo 10 stanic, z nichž 6 bylo tzv. přepřahacích. Jedna z těchto stanic Veselka–Holkov leží nedaleko můstku. Koněspřežná dráha (koňka) byla předchůdkyní pozdějších železnic a elektrických tramvají. Vozy po lehkém železničním svršku táhl koňský potah – koně byli po kolejích schopni utáhnout mnohonásobně těžší náklad, než na formanském voze. Vůz táhli dva koně, zapřažení za sebou. Koněspřežné dráhy byly budovány počátkem 19. století po celém světě. Dráha České Budějovice – Linec byla první veřejnou železnicí v Evropě. V té době existovala řada soukromých koněspřežných drah. Koněspřežné dráhy fungovaly poměrně krátce; již v 1. polovině 19. století byly nahrazeny parostrojní železnicí.
František Šrámek, wikipedia.org, 4.7. 2012