Kamenný propustek byl součástí koněspřežné dráhy České Budějovice – Linec, vybudované v l. 1825–1830, která byla nejdelší (128,7 km) a první veřejnou dráhou v Evropě. Propustek, který je neobvyklé konstrukce málo používaného šikmého křížení, byl r. 2011 staticky zajištěn. Je historickou památkou.
kamenný propustek koněspřežné dráhy České Budějovice – Linec
Pohled z náspu železnice
foto po rekonstrukci v roce 2011
© František Šrámek, 10/2011

Propustek najdete vedle železniční zastávky Velešín městys.

František Šrámek, 29.6. 2012
Ikona Můstek z lomového kamene se šikmými kříži, klenutí můstku je do eliptických oblouků, klenbové zdivo je z rulových placek.. ...
4.7. 2012, Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku IV., Libri
4.7. 2012 Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku IV., Libri
 1.2 min
Ikona Bývalá koněspřežná dráha vedla z Českých Budějovic do Lince, byla vybudována v l. 1825–1830. S doporučením na stavbu koněspřežné dráhy přišel František Josef Gerstner, realizaci provedl jeho syn, František Antonín Gerstner. R. ...
29.6. 2012, František Šrámek, wikipedia.org

1827 byla do zkušebního provozu uvedena severní část dráhy, r. 1832 byla zahájena pravidelná přeprava zboží a doprava osob byla zavedena později. Na 128,7 km dlouhé trati bylo 10 stanic, z nichž 6 bylo tzv. přepřahacích. Kamenný propustek dráhy, který má málo používanou konstrukci šikmého křížení, prošel v roce 2011 statickým zajištěním. To bylo provedeno po několikaletém úsilí sdružení Přátelé města Velešína. Tento propustek (propustky slouží k odvedení vody – přemostění potoků atp. – pod náspem dráhy) je druhým z kamenných mostů koněspřežné dráhy poblíž Velešína. Most je historickou památkou. Koněspřežná dráha (koňka) byla předchůdkyní pozdějších železnic a elektrických tramvají. Vozy po lehkém železničním svršku táhl koňský potah – koně byli po kolejích schopni utáhnout mnohonásobně těžší náklad, než na formanském voze. Vůz táhli dva koně, zapřažení za sebou. Koněspřežné dráhy byly budovány počátkem 19. století po celém světě. Dráha České Budějovice – Linec byla první veřejnou železnicí v Evropě. V té době existovala řada soukromých koněspřežných drah. Koněspřežné dráhy fungovaly poměrně krátce; již v 1. polovině 19. století byly nahrazeny parostrojní železnicí.

29.6. 2012 František Šrámek, wikipedia.org

Komentáře

Jihočeský kraj,  Český Krumlov  (CK), Velešín

Místa v okolí

Nahrávám místa v okolí
Načítám seznam míst
Základní informace místa
ID místa: 10878
Typ místa: most
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 29.6.2012
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

A další mosty v okolí

reklama