Zaniklý starý Koloredovský most pojmenovaný podle osady Koloredov vzniklé v r. 1789 a r. 1908 spojené s Místkem. Původně dřevěný most ze 70. let 18. stol. na kamenných pilířích nahrazen v r. 1915 železným. V r. 1945 poškozen při osvobozování, ale obnoven. Zlikvidován r. 1988.
pohled na Kolloredovský most z frýdecké strany kolem počátku 20. století
vpravo frýdecká pilníkárna, vpravo v pozadí Lembergerova textilka na místě sviadnovského mlýna a vlevo likérka Hermanna Löwa vzniklá v budovách bývalého sviadnovského dvora.
Zaniklý starý železný Koloredovský most z počátku 20. století, bývalá technická památka na mostní výrobu zdejší slavné Karlovy huti, který jako dřevěný již od pozdního středověku, respektive kamenný s dřevěnou mostovkou od 70. let 18. století tvořil jedinou spojnici mezi moravským Místkem a slezským Frýdkem. Most nahradil starý brod přes řeku, který již od středověku sloužil jako přechod zemské hranice. Původní most stával o něco níže po proudu než stojí současný nový nevzhledný železobetonový Koloredovský most, který spojuje místeckou ulici J. Opletala a frýdeckou Revoluční ulici.
Jan P. Štěpánek, 31.1. 2010
historie
Historie mostu
Až do roku 1878 nebyl na řece Ostravici v úseku od vsi Baška až po městečko Paskov žádný jiný most než starý dřevěný tzv. Koloredovský most pod zámkem ve Frýdku. Koloredovský most byl v minulosti jedinou spojnicí mezi hraničními městy Frýdkem ve Slezsku a Místkem na Moravě, kdy nahradil hojně využívaný středověký mělký brod pod frýdeckým zámkem. Starý brod byl využíván ještě před vlastním založením Místku koncem 13. století v poloze na Lipině nad říčkou Olešnou, pod hrádkem na Štandlu, jako trhová ves Friedeberch i slezského Frýdku se snad starším hradem na ostrohu nad řekou Ostravicí ve 2. čtvrtině 14. století. Most byl vystavěn v trase nejdůležitější komunikační trasy vedoucí z jižní Moravy, z Brna, respektive Olomouce do Těšína a dále na Krakov do Polska. Později v této trase vznikla tzv. císařská silnice, jejíž těleso je v podstatě v mírně pozměněné podobě používáno dodnes. Původně čistě dřevěný most, či spíše lávka,…
číst dále
Na hranici pověsti a faktu se pohybuje událost, která souvisela s výstavbou nového železného mostu v roce 1915. Stavitel mostu snad vinou nedbalosti či prostého omylu postavil kamenné nosné pilíře mostovky obráceně, čili nikoliv ostřím proti proudu vody, aby v případě pohybu ker a naplavenin tyto se o ostří tříštili a nepoškodili stabilitu mostu, ale přesně naopak, po proudu. Stavitel tuto profesní chybu a velkou veřejnou ostudu neunesl a spáchal sebevraždu.
Základní informace místa
ID místa: 8649 Typ místa: technická památka Stav místa: nepatrné zbytky zdí Přístupnost: volně přístupno Uveřejněno: 31.1.2010
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace