
Terénní náznaky zaniklého starého železárenského hamru, označovaného v literatuře jako hamr č. III (dle pořadí od horního toku řeky Ostravice na moravské, tedy olomoucké arcibiskupské straně řeky), na dolním konci obce Ostravice nedaleko Frýdlantu nad Ostravicí. Právě ve Frýdlantě se od 17. století rozvíjely zdejší slavné železárny, s jejichž provozem byl i tento hamr úzce spjat.
Bývalý železárenský hamr byl v provozu do roku 1927, kdy byl zastaven a nechán napospas svému osudu. Jeho mohutné zříceniny byly ve 2. pol. 20. století rozebrány, takže dnes takřka nic neupomíná na jeho slavnou existenci.
Hamr č. III stával východně od silnice Frýdlant - Ostravice na vegetací zarůstající ploše těsně před mostkem silnice přes potok Řosník. Za bývalým hamrem se nachází jako orientační bod budova č. p. 94.
Není však vyloučeno, že k jeho pohonu mohl být využit i vodní náhon od výše položených hamrů č. I a II, který byl dřevěným korytem převeden přes potok Řasník. Hamr měl obdélný tvar, podélně orientovaný k vodnímu náhonu. Částečně byl vystavěn přes něj, do tělesa vodního náhonu, takže náhon vlastně protékal budovou v jakémsi krytém zaklenutém tunelu. Teprve na konci budovy vytékala voda vodopádem z vantroků ven. Byl tedy na horní vodu. Udává se, že budova byla 20 m dlouhá, 12 m široká a 5-6 m vysoká. Interiér hamru prosvětlovala výše položená půlkruhová okna. Celek pak kryla prostá sedlová střecha, jejíž krov byl v interiéru přiznaný, neboť hamr neměl strop. Severovýchodní vstupní průčelí (to, které se nepřimykalo k náhonu) doplňoval mohutný vyšší komín. Hamr "trojka" měl celkem 4 dřevěná kola na horní vodu a patřil tedy k těm větším z hamrů. Každé kolo měl svůj význam a pohánělo buchar, dmychadlo, nůžky nebo brus. Původní stará cesta z Frýdlantu do Ostravice vedla podél východní strany hamru, kde bylo i další zázemí provozu a dvůr. Později, když byla zřízena v tomto místě železnice, byla hlavní cesta přeložena západním směrem za vodní náhon. Od roku 1927, kdy byl provoz v hamru definitivně ukončen, budova rychle chátrala. Ještě na konci 50. let 20. století zde stávaly mohutné kamenné zříceniny. I ty však byly časem rozebrány, takže se dodnes z hamru nezachovalo vůbec nic. Jen nenápadná zarostlá plocha vedle hlavní silnice s nevýraznými terénními vlnami v místě rozbořených kop zdiva a větší "jáma" po místě, kde za hamrem voda vytékala zpět do vodního náhonu. Nad místem hamru nelze rozeznat rýhu po vodním náhonu, naopak pod hamrem se rýsuje velmi dobře a lze ji vysledovat až na nedaleko položený a rovněž zaniklý hamr č. IV..
S rozvojem zdejších provozů se rozrůstal i počet různě přidružených provozů. K těmto provozům patřily i železárenské hamry. Vznik prvních hamrů v obci Ostravice nedaleko Frýdlantu, na moravské straně řeky Ostravice, spadá snad do 18. století, kdy jsou bezpečně zobrazeny na mapě 1. vojenského mapování ze 60. let 18. století. S rozvojem železáren spojeným s rozmachem tzv. průmyslové revoluce na počátku 19. století přišla i snaha rozvíjet a modernizovat zdejší provoz. Vlastník železáren se tehdy rozhodl pro stavbu nových hamrů a modernizaci těch starých. Tímto úkolem pověřilo olomoucké arcibiskupství v čele s arcibiskupem Rudolfem Janem Habsburským v roce 1825 hamernického mistra Josefa Kuděláska. Tehdy byl zřejmě výrazně zmodernizován i tento starší hamr. S postupným úpadkem frýdlantských železáren po 2. polovině 19. století, spojeným s výrazným a rychlým rozvojem železárenského průmyslu v ekonomicky výhodněji položené Ostravě, započal i úpadek hamrů. Na přelomu 19. a 20. století sloužil hamr spíše jen jako kovářská a zámečnická dílna. Jeho provoz byl zcela ukončen v roce 1927. Pro jeho nevyužitelnost byl nechán napospas osudu a přírodě. Ještě koncem 50. let 20. století bylo možné u cesty spatřit monumentálně působící kamenné pobořené zdivo hamru. Později bylo zdivo rozebráno na stavební materiál a hamr tak zcela zanikl.