Jedná se o pozdně barokní stavbu, postavenou v letech 1739 až 1745 podle projektu neznámého autora. Kostel sv.Jakuba byl vysvěcen 12.08.1759.
kostel sv. Jakuba Staršího
Pohled na kostel sv. Jakuba Staršího
© Ivo Rozehnal 05/2024

Takřka nad samotnou hladinou Žermanické přehrady se dnes vypíná dominanta obce Domaslavice - kostel sv. Jakuba Staršího. Jedná se spíše o dominantu obce Horní Domaslavice na okraji jejíhož katastrálního území kostel leží, ale jelikož kostel odjakživa sloužil oběma Domaslavicím, jak Horním, tak Dolním, je považován za nejvýznamější památku obou vesnic.

Původní dřevěný kostelík je připomínán již v roce 1447. Nový zděný kostel byl postaven z iniciativy a finančních darů haraběte Jiřího Harrasovského z Harasova. Slavnostně vysvěcen byl v roce 1746. Stavbu, pro jejíž místo byl vybrán plochý táhlý hřeben k říčce Lučině, tvoří jednoduchá obdélná stavba s polygonálním presbyteriem a postranními kaplemi. Průčelí kostela dominuje vysoká štíhlá věž ukončená jehlancovou střechou.

Současnou podobu získal kostel po požáru v roce 1892. O jeho celkovou obnovu se zasloužil Farář Jan Ježíšek, známý z Bezručových Slezských písní.

Kolem kostela se nachází starý domaslavický jřbitov. Raritou hřbitova jsou rodové hrobky bývalých majitelů panství, rytířů Harasovských z Harasova.

Za kostelem se nachází historická budova fary, před níž se nachází zajímavé sochařské dílka.

Ve 2. polově 20. stol. byla vybudována stavba Žermanické přehrady, která způsobila zničení dvou hlavních dominant obcí Domaslavice - hornodomaslavického i dolnodomaslavického zámku. Kostel sv. Jakuba Staršího, který se původně na údolí Lučiny díval z vršku, se tak ocitl takřka u břehu přehrady. Je mementem ná dávné domaslavické časy, na zaniklé zámky, na dříve zde menadrující říčku Lučinu.

Jan P. Štěpánek, 31.3. 2006
6 min
Ikona Historie kostela sv. Jakuba Staršího
První kostel v Domaslavicích stál snad už v roce 1305, tento letopočet se údajně nacházel na kovovém víku staré křtitelnice. Z toho roku také pocházejí první zmínky o dvojích Domaslavicích. ...
31.3. 2006, www.cmail.cz/hornidomaslavice/

Kolem roku 1350 je doložena samostatná farnost a stavba dřevěného kostela. Podle lidové tradice stál původní dřevěný kostel pod vrcholem kopce Vidíkov, časem však ztrouchnivěl a byl vyvrácen silným větrem. Nyní na tomto místě stojí kříž, na němž je uveden letopočet 1863, a je snad památkou vstupu na hřbitov u původního kostela. V roce 1430 při vpádu spojených husitských vojsk na Těšínsko došlo ke zkáze Domaslavic. V roce 1447 jsou Domaslavice zapsány v soupisu vratislavských farností, je zde zaznamenána pustá farnost. Tehdy snad došlo k přemístění kostela z Vidíkova níže na současné místo, na terénní vlnu nad řekou Lučinou. Za časů reformace byl kostel v rukou protestantů. Dne 15.3.1654 byl opět vrácen katolíkům. Před r. 1677 byla ke kostelu přistavěna dřevěná kaple sv. Filipa a Jakuba. Zděná loď dnešního kostela byla postavena v letech 1739-1745 podle projektu neznámého autora v pozdně barokním slohu. Držiteli Horních Domaslavice byli v těch letech Harasovští z Harasova, kteří mají na starém hřbitově u kostela svou rodinnou hrobku. Kostel byl stavěn tak, že podél všech čtyř stran dřevěného kostela byly vykopány základy a vzneseny stěny vzhůru, zatímco v dřevěném kostele, uvnitř zdí, se konaly stále bohoslužby. Kostel byl zasvěcen sv. Jakubovi staršímu. Vysvětil jej 12.8.1759 vratislavský kníže biskup Filip Gotthard Schaffgotsch. 30.3.1773 kostel nešťastně vyhořel. Byl zasažen požárem sousední dřevěné fary, která se údajně vzňala poté, co slepý kůň kopl do zapomenuté petrolejové lampy. Shořel i farní archív včetně matrik. Věž kostela byla postavena dodatečně v letech 1803-1806. Její báň, podle zápisu ve věžní báni, měla být měděná a pozlacená a též kříž měl být ozdoben a pozlacen. V letech 1824-1836 byl kostel vydlážděn, byl obezděn hřbitov a na obou stranách presbytáře byly zbudovány oratoře pro patrony farnosti - tj. pro pány na Horních a Dolních Domaslavicích a Horních a Dolních Tošanovicích. Nad sakristií byla zbudována oratoř z fundace rytíře Janušovského, na opačné straně pro rytíře Harrasovského a rytíře Gromanna. R. 1828 zemřel rytíř Gromann a vdova po něm mu zde nechala zbudovat na hřbitově velký kamenný kříž. Kolem roku 1860 byl vybaven domaslavský kostel novými zvony. V 70. letech byly provedeny četné opravy a úpravy kostela, byla zbudována nová křtitelnice, pavlač, postavena brána k hřbitovu, opraveny lavice, opraven velký lustr a věž byla ozdobena hodinami. Kostel byl dovybaven novými sochami a obrazy, včetně hlavního obrazu nad oltářem (od malíře Vaška z Kaňovic). 25.8.1892 vyhořel kostel i farní budovy. Ale již „v roce 1893 přes různé překážky postavena nová fara, kostel, věž znovu opravena, kostel krásnější se skvěje než kdy před tím, k čemuž nová vkusná malba nemálo prospívá.“ Podobu, kterou tehdy získal, si uchoval dodnes. Z té doby pocházejí i lavice a varhany. Na opravy podle dochovaného seznamu přispěl i sám císař František Josef I. Dne 30.9.1893 byly posvěceny nové zvony a byl vyzdvižen nový kříž na kostelní věž. V noci z 9.2. na 10.2.1921 byla uloupena monstrance a ciborium farního kostela. Protináboženská zášť a štvaní vyvrcholily v noci z 1.8. na 2.8.1921 povalením 6 křížů a soch ve zdejší farnosti, mezi nimi byla i socha sv. Jana Nepomuského. V roce 1923 byla provedena celková oprava kostela, fary a hřbitovní zdi. V r. 1929 byl kostel vymalován, v červnu 1931 se opravovala věž. V roce 1943 bylo zavedeno první elektrické osvětlení, které bylo pak předěláno a doplněno v roce 1947. V domaslavské farní kanceláři byla v 60. letech umístěna kancelář místního JZD, v hospodářské budově byli chováni býci, později koně. Výstavbou Žermanické přehrady byl kostel téměř odříznut od lidských příbytků, obklopen téměř ze tří světových stran vodní plochou. Na protějším břehu vznikla nová obec Lučina a silnice původně vedoucí těsně kolem kostela byla přeložena jinudy. Ke kostelu vedla jen blátivá cesta rozrytá traktory a kolem kostela se v létě pohybovali rybáři a výletníci často jen v plavkách. V těch letech se konal II. Vatikánský koncil a nastupovaly změny v životě katolické církve. V tom byly Domaslavice v popředí před jinými farnostmi, měly první obětní stůl a mši svatou „tváří k lidu a v mateřské řeči“ v širokém okolí, poprvé na Zelený čtvrtek roku 1968. Setkalo se to s nepochopením u řady farníků, objevily se četné anonymní dopisy a odrazilo se to na zdraví faráře P. Mikulce. Poslední celková rozsáhlá restaurace kostela proběhla v letech 1975-1985 za faráře Emila Aleše Gwuzda, OSB. Předělal původní zděný hlavní oltář (z r. 1745) – vytvořil z něho vkusný obětní stůl s obrazem Krista padajícího pod křížem a svatostánek posunul dále dopředu pod obraz sv. Jakuba. Přiváží i varhany ze zbouraného kostela z Valštejna, vyrobené v roce 1896, které instaluje místo původních již poškozených. V kostele je udělána nová elektroinstalace – zakoupeny 2 nové lustry a dány zvony na elektrický pohon, zaveden mikrofon s rozhlasem a dochází k vymalování kostela. Kolem chrámu zhotovena betonová podlaha o šíři 1 m a nová omítka na kostele. Pro příjezd je zhotoveno parkoviště před chrámem. V listopadu 1990 byl kostel vykraden, byl zcizen obraz P. Marie Karmelské, který byl umístěn v presbytáři nad vchodem do boční kaple. Během dvou týdnů byly osazeny mříže – již dříve objednané – na hlavní i boční vchody do kostela. V roce 1995 byla do presbytáře, kde bylo do té doby okolo obětního stolu dřevěné bednění se třemi schody, položena dlažba a schody z godulského hlazeného pískovce. Dále bylo opraveno parkoviště, vnitřní vybavení fary a kostel byl v noci osvětlen třemi reflektory. Byla opravena a natřena střecha, bylo instalováno bezpečnostní zařízení v kostele i na faře. V roce 1999 byl farní kostel sv. Jakuba Staršího prohlášen rozhodnutím ministerstva kultury ČR za kulturní památku. Další drobnější opravy byly prováděny před primiční mší svatou v červnu 2004. V současné době probíhá oprava věžních hodin včetně obnovy nátěru všech čtyř ciferníků a upravuje se okolí fary.

31.3. 2006 www.cmail.cz/hornidomaslavice/
6.3 min
Ikona Sv. Jakub Starší (Větší, syn Zebedeův, apoštol) – historie, legendy, atributy
Sv. Jakub Starší († 43 / 44) byl jedním z dvanácti apoštolů – učedníků Ježíše Krista. ...
1.10. 2012, E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Jeho bratrem byl apoštol a evangelista Jan. Bratři pocházeli z rybářské rodiny (tetou jejich matky Salome byla Panna Marie), žijící v Betsaidě u Genezaretského jezera v Palestině. Ježíš Kristus je povolal, když společně s otcem Zebedeem na lodi spravovali sítě. Bratři nechali všeho a následovali Krista (předpokládá se, že odešli po zázračném rybolovu; zdůrazňuje se pohotovost opustit „loď“ lidských jistot a následovat Krista). Pro jejich temperamentní povahu jim dal Ježíš Kristus přezdívku „Boanerghés“ – „Synové hromu“. Jednou, když jim byl při putování do Jeruzaléma odmítnut v jisté samařské vesnici nocleh, chtěli na ní hned svolat oheň z nebe. Měli za to, že po odmítnutí by měl bez prodlení následovat trest. Ježíš byl však proti násilí, a bratry za jejich nápad přísně pokáral. Jakub s Janem patřili ke Kristovým privilegovaným učedníkům, kteří byli povoláváni k významným intimním událostem (vzkříšení dcery Jairovy, Proměnění Páně na hoře Tábor, povolání do Ježíšovy blízkosti v Getsemanské zahradě; kde se úzkostí potil krví atp.). Po Ježíšově Nanebevstoupení hlásal Jakub evangelium. Je zcela zřejmé, že Jakub se těšil velké autoritě uvnitř prvotní církve v Jeruzalémě a podílel se na jejím budování. Podle jedné tradice putoval Jakub po Španělsku, které bylo důležitým regionem Římské říše, a hlásal zde evangelium (zobrazován jako poutník s holí). Legenda vypráví, že se zde jeho misijní snahy nesetkaly s úspěchem – byl odmítán a podařilo se mu získat jen 8 učedníků. Chtěl svoje misijní snahy vzdát a vrátit se do Palestiny. Ještě před svým odchodem se sešel se svými učedníky, když zažil zjevení Panny Marie: Za temné mrazivé noci se po nebi rozlila záře, a spatřil i se skupinou svých učedníků jak se k nim snášejí andělé, kteří nesli jaspisový sloup (pilar) s Pannou Marií. Poté, co andělé postavil sloup na zem, Panna Maria promluvila k Jakubovi: „Synu, to místo je určeno k tomu, abych zde byla uctívána. Díky tobě zde povstane na mou památku kostel. U tohoto sloupu postavíš oltář. Na tomto místě vykoná na mou přímluvu moc Nejvyššího neobyčejná znamení a zázraky zvláště pro ty, kteří mě zde budou vzývat ve svých potřebách. Tento sloup zde bude stát až do konce věků.“ Svatý Jakub na určeném místě v Zaragoze vybudoval kapli Santa Capilla, která se později stala součástí Baziliky Panny Marie na Sloupu. Madona del Pilar nebo Madona ze Zaragozy se stala patronkou celého Španělska, a její chrám patří mezi nejslavnější mariánská poutní místa. Podle jiné tradice působil sv. Jakub v Jeruzalémě a Samařsku. O jeho působení nejsou spolehlivé záznamy - ty hovoří až o tom, že roku 43 nebo 44 byl v období kolem velikonoc zatčen v Jeruzalémě vojáky Heroda Agrippy I. (vnuka nechvalně známého Heroda Velkého), a na příkaz krále sťat mečem. Zahynul mučednickou smrtí jako první z dvanácti apoštolů. Přijal svou násilnou smrt pokorně a svůj život obětoval pro pravdu, kterou hlásal. V souvislosti s jeho popravou vypráví legenda o farizejovi Josiášovi, který při zatýkání Jakubovi ještě hodil sám kolem krku provaz. Při doprovázení Jakuba na jeho cestě k popravišti se Josiáš obrátil na víru poté, co zažil, jak Jakub zázračně uzdravil ve jménu Ježíše Krista muže nemocného dnou, který nemohl chodit a prosil Jakuba o pomoc. Sv. Jakub pravil: „Ve jménu mého Pána Ježíše Krista, vstaň zdráv a chval svého Spasitele“, muž poté uzdraven vstal a mohl chodit. Josiáš prosil na popravišti Jakuba o odpuštění a vyznal se zde z víry v Ježíše Krista. Dostal od Jakuba políbení pokoje, načež byli oba sťati. Sv. Jakub byl nejprve pohřben v Jeruzalémě, ale jeho ostatky byly později přeneseny do Španělska třemi mnichy, patrně z důvodu ochrany před Mohamedány, nejprve do Zaragozy, a poté, co byla r. 714 dobyta Maury byly ostatky přeneseny k Irii Flavii v Galicii. Zde na nějaký čas dokonce upadly v zapomnění, ale později (r. 813) si mramorové hrobky všiml poustevník Pelayo, údajně podle třpytu hvězd. Tehdejší král Alfons Cudný nechal nad hrobkou vystavět r. 816 chrám sv. Jakuba a začalo se zde pomalu rozrůstat město Santiago de Compostella. Existuje ale i legenda, popisující jak ostatky sv. Jakuba přenesli tři andělé do paláce pohanky Lupy ve Španělsku poté, co se stala křesťankou (nebo že po smrti sv. Jakuba jeho učedníci vložili jeho tělo do loďky, aby nebylo zneuctěno, a tu vypustili na moře – andělé ji potom bezpečně dovedli až ke břehům Španělska, kde byla nalezena, ostatky byly s patřičnou úctou uloženy do hrobu a nad tím poté vystavěn chrám Santiago de Compostella). Katedrála Santiago de Compostella ve stejnojmenném městě je po celém světě vyhlášeným poutním místem. Původní chrám sv. Jakuba byl při nájezdu Maurů r. 997 zničen, král Alfons III. dal poté vystavět na jeho původním místě v letech 1075-1150 trojlodní katedrálu; ostatky sv. Jakuba byly uloženy ve stříbrné rakvi v chrámové kryptě. Papež Alexander III. udělil Santiagu de Compostella titul Svatého města (který má Jeruzalém a Řím). Roku 2012 byl do katedrály sv. Víta v Praze přivezen zub sv. Jakuba a další dva fragmenty z jeho uctívaných pozůstatků. Další legendy vypráví že se sv. Jakub zjevoval křesťanským rytířům, kteří bojovali proti Maurům za nezávislost Španělska, jedna popisuje jak se zázračně objevil během bitvy u Clavija. Proto je také sv. Jakub nazýván Matamoros (Maurobijec). Další legenda se týká Svatojakubské mušle – vypráví loď, která přivezla do Španělska ostatky sv. Jakuba, stála v přístavu a z hvězd dopadal na jeho ostatky podivuhodný třpyt. To tolik polekalo koně jednoho portugalského rytíře, že skočil do vody i s rytířem, sedím mu na hřbetě. Rytíř byl však naštěstí zachráněn, jen po vytažení na palubu všichni s úžasem patřili na jeho tělo, celé pokryté svatojakubskými mušlemi. Existují i další legendy, popisující zázračnou záchranu lidí díky sv. Jakubovi. Svátek sv. Jakuba se slaví 25. července. Sv. Jakub Starší je patronem poutníků, Španělska, bojovníků, dělníků, horníků, kloboučníků, lékárníků, je vzýván za dobré počasí a na ochranu před revmatismem. Mezi jeho atributy patří: kniha / svitek evangelia, poutnická hůl s mušlí hřebenatkou („Svatojakubská mušle“), bývá zobrazován jako apoštol s knihou (svitkem), jako poutník s holí, poutnickým kloboukem a brašnou nebo jako rytíř Maurobijec. Dalšími jeho atributy jsou meč a kůň..

1.10. 2012 E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Komentáře

Moravskoslezský kraj,  Frýdek-Místek  (FM), Horní Domaslavice

Místa v okolí

 Lom - Mořské oko
 Dolní Domaslavice
 kříž na Vidíkově
 Horní Domaslavice
 Kocurovice
 Horní Soběšovice
 Dolní Tošanovice
 Dolní Soběšovice
 Horní Tošanovice
 Pitrov
 Žermanický lom
 kostel sv. Stanislava
 Třanovice
 Dobratice
 kostel sv. Jiří
 větrný mlýnek
 Horní Bludovice
 Těrlicko
 Bruzovice
 Jaškovská krčma
 Hradiště
 kostel sv. Trojice
 Dobrá
 Hnojník
 kostel sv. Markéty
 lesní zámeček
 Dolní Bludovice
 kostel sv. Martina
 Frýdecká šibenice
 Skalice
 evangelický kostel
 evangelický kostel
 Kostelec
 kostel sv. Vavřince
 vodní mlýn
 Prochaskova vila
 Kotulova dřevěnka
 Skalický lom
 Životice
 Vělopolí
 zvonička
 Horní Žukov
 židovský hřbitov
 kaple Na Skotni
 kostel sv. Michala
 Střítež
 Neumannova vila
 kostel sv. Josefa
 socha sv. Floriána
 Málkovice
 Neumannova přádelna
 kaple sv. Otýlie
 Stanislavice
 socha sv. Barbory
 Rechle
 Jamnice
 radnice Frýdek
 kostel sv. Jošta
 Munkovice
 kaple Panny Marie
 kaple sv. Kříže
 kaple Panny Marie
 stará radnice
 Wolfínský palác
 městské hradby
 vodní nádrž Baška
 Frýdecká synagoga
 Zoopark
 Frýdek
 Kaple skalická
 Adámkova vila
 Koloredovský most
 Eltzerova přádelna
 boží muka
 Husův dům
 Bezručova kaple
 Měšťanský pivovar
 kaple sv. Anny
 Lískovec u Frýdku
 Podkostelní mlýn
 radnice Místek
 Raškovice
 boží muka
 kostel sv. Václava
 kostel sv. Anny
 Šumbark
 kaple Při šefru
 Baška
 roubená zvonička
 Janovice
 kostel sv. Josefa
 Chotěbuz
 kaple Panny Marie
 Horní Suchá
 Prostřední Suchá
 Ropice
 Hodoňovice
 kostel Božího Těla
 Šenov
 kaple sv. Floriána
 boží muka na Husinci
 fara
 Dolní Suchá
 školní budova
 zvonička Pod Krásnou
 socha sv. Floriána
 Štandl
 kaple Panny Marie
 Pražmo
 evangelický kostel
 Frýdberk
 Brandýs
 Stonava
 vodní dílo Olešná
 Řepiště
 Bartovice
 radnice
 Vratimov
 městská střelnice
 synagoga
 Panský pivovar
 kostel sv. Mikuláše
 Travné, Travný
 Konská
 kaple sv. Mauritia
 Rybí dům
 Cieszyn
 Vratimov
 Podobora
 Cieszyn
 městské hradby
 studna tří bratří
 Stonava
 Paskov
 socha sv. Floriána
 radnice
 kostel sv. Vavřince
 kostel sv. Kříže
 zvonička u Polků
 Okrouhlá
 Okrouhlá
 kostel Všech svatých
 Lubno
 kaple na Kamenci
 kaple sv. Barbory
 hamr č. VII
 radnice
 Karviná - Doly
 fojtství
 boží muka - sv. Anna
 Morávka
 Solca
 Třinec
 Mohelnický vodopád
 kaple na Horním Konci
 Nová Ves
 Harcovský most
 Dolní Líštná
 klauz Vlaské
 Alsternova vila
 Panorama u Chlebovic
 kostel sv. Kateřiny
 vodopády Satiny
 Radvanice
 Radvanický pivovar
 Frýdlant
 kaple Za humny
 důl Alexandr
 kostel Panny Marie
 židovský hřbitov
 Kunčičky
 horský hotel Solárka
 Vašendův kříž
 Jubilejní kolonie
 důl Michálka
 důl Neumann
 kostel sv. Jiří
 kostel sv. Josefa
 Slezskoostravský hrad
 halda Ema
 důl Ema a Lucie
 důl Trojice
 důl Prokop
 Areál MINIUNI
 Vítkovice
 Rovninské balvany
 kostel sv. Pavla
 Důl Petr Bezruč
 radnice
 městské hradby
 kaple na Zámostí
 radnice
 kostel sv. Václava
 stará radnice
 sloup Panny Marie
 socha sv. Floriána
 hotel Imperial
 Německý dům
 Sýkorův most
 důl Josef
 vodárna na Hladnově
 Palác Elektra
 Dům umění
 důl Šalamoun
 vila Felixe Neumanna
 nová radnice
 vila dr. Julia Eisnera
 Městská jatka
 Polský dům
 Důl Jindřich
Základní informace místa
ID místa: 4059
Typ místa: sakrální památky
Podkategorie: kostel, chrám
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: v návštěvních hodinách
Uveřejněno: 15.7.2006
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama