
Místecký kostel sv. Jakuba dominující náměstí Svobody je nejstarším ze tří místeckých kostelů. Původní kostel, tehdy ještě zasvěcený sv.Mikulášovi byl z velké časti dřevěný. Jeho současná renesančně-barokní podoba s doznívajícími gotickými prvky a s dominující mohutnou věží je dílem mnoha přestaveb a živelných katastrof. Zvenčí ke kostelu přiléhá půlkruhová kaple Panny Marie Lurdské a ve výklenku kostelní zdi za hlavním oltářem je umístěna Getsemanská zahrada se sochami apoštolů a Kristově smrtelné úzkosti. Ke vchodu do kostela ve věži přiléhá kaple zvaná Ecce homo. Kostel podepírají mohutné opěráky. Vstup do kostela je veden průchodem ve věži, připomínající románské vchody. Kostelu dominuje nádherný gotický presbytář a křížově zaklenutý strop. Do gotického stylu byl interiér kostela obnoven po požáru v r. 1887. Nynější oltář je dílem Matěje Wiesmanna, frýdeckého řezbáře. Původní barokní oltář byl darován do sviadnovské kaple a původní oltářní obraz sv.Mikuláše kostelu v Trnávce u Příbora. Zajímavostí je zdejší křížová cesta. Ta byla do kostela získána v roce 1962 ze zrušené kaple paskovského zámku. Zdejší křížová cesta byla darována arcibiskupské katedrále sv.Václava v Olomouci-byla totiž příliš velkých rozměrů. Dnes je kostel po rekonstrukci a jeho nová, bíločervená fasáda je v noci slavnostně osvětlena. Areál kostela je obklopen množstvím soch ze zrušených částí Místku.
Z protokolu vyplývá, že kostel byl tehdy zasvěcen sv. Mikolášovi, byl dřevěný, zděný jen v kněžišti až po vítězný oblouk a byl v gotickém slohu. Tento kostel byl zřejmě založen zároveň s nově vzniklým městem na počátku 15. století. Na hlavním oltáři měl obraz sv. Mikoláše na zlatém pozadí. V kostele byly 3 oltáře, hlavní křídlový a 2 postranní. Tehdy kostel ještě neměl věž a kolem něj byl hřbitov. V roce 1602 spolu s městem vyhořel a s obnovou se začalo roku 1622. Stavělo se z pevného materiálu a dokončen byl r.1644. Dodnes není jasné, proč se při stavbě kostela nebylo obnoveno zasvěcení sv.Mikoláši, ale zvoleno nové, sv.Jakubovi Většímu. O několik let později, 1666, byla přistavěna k pravé straně kostela kaple Panny Marie Lurdské, jež s ním tvoří jeden celek a zvětšuje vnitřní prostor. Je častěji nazývána kaplí Růžencovou. V době posvěcení kostela r.1644 dosahovala současná mohutná čtyřhranná věž jen do výšky její dnešní zvonice a končila tam, kde dnes přechází v osmihran. Zakončena byla jednoduchou jehlancovou střechou. Věž však již tehdy měla hodiny. Zdejším občanům se však její nízká, blesky deformovaná střecha nelíbila, a tak ji roku 1724 zvýšili ve zdivu (nad malá okénka)a zakončili kopulí pokrytou plechem. Místečané však svou práci příliš uspěchali, a tak se důsledkem použití syrového dřeva kupole věže zkřivila a „dělala procházejícím“ poklonu. V průběhu dalších 55 let byla věž tak poškozena počasím, větrem a blesky, a kopule tak rozežraná od rzi, že hrozilo její zřícení. Roku 1780 děkan Čejka nechal strhnout hořejší část kupole a nechal zřídit novou, na pevnějším podkladě a novou měděnou báň sám kvůli stálosti pozlatil. Věž dostala dnešní cibulový tvar. Roku 1857 byl kostel opraven na útraty arcibiskupa a města. V roce 1887 vypukl ve městě požár, který zničil nejen samotné centrum Místku, ale poničil kostel natolik, že se střecha věže zřítila na kostelní loď a prorazila jí a shořelo věškeré vnitřní vybavení kostela. Po té věž získala provizorní kuželovou střechu. Tato byla poničena na konci 2. světové války, kdy si v ní udělali Němci pozorovatelnu a rozstřílena Rusi. Od roku 1947 má opět svou historickou podobu s lucernou. Po požáru byly sjednoceny fasády chrámu. V 70. letech 20.století prošel změnou interiér kostela podle II. vatikánského koncilu. Kolem kostela stál původně hřbitov obehnaný pevnou zdí. Na hřbitově stávala malá kaple P. Marie Čenstochovské, jejíž zvláštnost dlí v tom, že v ní byly po dobu stavby Nového kostela uloženy ostatky sv.Inocence. Později za vlády Josefa II. byla sekularizována a zbořena. Prostor kostela byl však velmi omezený a po vzniku kostela Všech svatých byl hřbitov přenesen k němu. Původní kostelní zvony padly poprvé za oběť požáru v roce 1887 a podruhé, když byly zrekvírovány pro válečné účely 1. světové války. Nové zvony byly bohužel opět použity tentokrát ve 2. světové válce. 9.10.1994 byly vysvěceny nové 3 zvony.
Jeho bratrem byl apoštol a evangelista Jan. Bratři pocházeli z rybářské rodiny (tetou jejich matky Salome byla Panna Marie), žijící v Betsaidě u Genezaretského jezera v Palestině. Ježíš Kristus je povolal, když společně s otcem Zebedeem na lodi spravovali sítě. Bratři nechali všeho a následovali Krista (předpokládá se, že odešli po zázračném rybolovu; zdůrazňuje se pohotovost opustit „loď“ lidských jistot a následovat Krista). Pro jejich temperamentní povahu jim dal Ježíš Kristus přezdívku „Boanerghés“ – „Synové hromu“. Jednou, když jim byl při putování do Jeruzaléma odmítnut v jisté samařské vesnici nocleh, chtěli na ní hned svolat oheň z nebe. Měli za to, že po odmítnutí by měl bez prodlení následovat trest. Ježíš byl však proti násilí, a bratry za jejich nápad přísně pokáral. Jakub s Janem patřili ke Kristovým privilegovaným učedníkům, kteří byli povoláváni k významným intimním událostem (vzkříšení dcery Jairovy, Proměnění Páně na hoře Tábor, povolání do Ježíšovy blízkosti v Getsemanské zahradě; kde se úzkostí potil krví atp.). Po Ježíšově Nanebevstoupení hlásal Jakub evangelium. Je zcela zřejmé, že Jakub se těšil velké autoritě uvnitř prvotní církve v Jeruzalémě a podílel se na jejím budování. Podle jedné tradice putoval Jakub po Španělsku, které bylo důležitým regionem Římské říše, a hlásal zde evangelium (zobrazován jako poutník s holí). Legenda vypráví, že se zde jeho misijní snahy nesetkaly s úspěchem – byl odmítán a podařilo se mu získat jen 8 učedníků. Chtěl svoje misijní snahy vzdát a vrátit se do Palestiny. Ještě před svým odchodem se sešel se svými učedníky, když zažil zjevení Panny Marie: Za temné mrazivé noci se po nebi rozlila záře, a spatřil i se skupinou svých učedníků jak se k nim snášejí andělé, kteří nesli jaspisový sloup (pilar) s Pannou Marií. Poté, co andělé postavil sloup na zem, Panna Maria promluvila k Jakubovi: „Synu, to místo je určeno k tomu, abych zde byla uctívána. Díky tobě zde povstane na mou památku kostel. U tohoto sloupu postavíš oltář. Na tomto místě vykoná na mou přímluvu moc Nejvyššího neobyčejná znamení a zázraky zvláště pro ty, kteří mě zde budou vzývat ve svých potřebách. Tento sloup zde bude stát až do konce věků.“ Svatý Jakub na určeném místě v Zaragoze vybudoval kapli Santa Capilla, která se později stala součástí Baziliky Panny Marie na Sloupu. Madona del Pilar nebo Madona ze Zaragozy se stala patronkou celého Španělska, a její chrám patří mezi nejslavnější mariánská poutní místa. Podle jiné tradice působil sv. Jakub v Jeruzalémě a Samařsku. O jeho působení nejsou spolehlivé záznamy - ty hovoří až o tom, že roku 43 nebo 44 byl v období kolem velikonoc zatčen v Jeruzalémě vojáky Heroda Agrippy I. (vnuka nechvalně známého Heroda Velkého), a na příkaz krále sťat mečem. Zahynul mučednickou smrtí jako první z dvanácti apoštolů. Přijal svou násilnou smrt pokorně a svůj život obětoval pro pravdu, kterou hlásal. V souvislosti s jeho popravou vypráví legenda o farizejovi Josiášovi, který při zatýkání Jakubovi ještě hodil sám kolem krku provaz. Při doprovázení Jakuba na jeho cestě k popravišti se Josiáš obrátil na víru poté, co zažil, jak Jakub zázračně uzdravil ve jménu Ježíše Krista muže nemocného dnou, který nemohl chodit a prosil Jakuba o pomoc. Sv. Jakub pravil: „Ve jménu mého Pána Ježíše Krista, vstaň zdráv a chval svého Spasitele“, muž poté uzdraven vstal a mohl chodit. Josiáš prosil na popravišti Jakuba o odpuštění a vyznal se zde z víry v Ježíše Krista. Dostal od Jakuba políbení pokoje, načež byli oba sťati. Sv. Jakub byl nejprve pohřben v Jeruzalémě, ale jeho ostatky byly později přeneseny do Španělska třemi mnichy, patrně z důvodu ochrany před Mohamedány, nejprve do Zaragozy, a poté, co byla r. 714 dobyta Maury byly ostatky přeneseny k Irii Flavii v Galicii. Zde na nějaký čas dokonce upadly v zapomnění, ale později (r. 813) si mramorové hrobky všiml poustevník Pelayo, údajně podle třpytu hvězd. Tehdejší král Alfons Cudný nechal nad hrobkou vystavět r. 816 chrám sv. Jakuba a začalo se zde pomalu rozrůstat město Santiago de Compostella. Existuje ale i legenda, popisující jak ostatky sv. Jakuba přenesli tři andělé do paláce pohanky Lupy ve Španělsku poté, co se stala křesťankou (nebo že po smrti sv. Jakuba jeho učedníci vložili jeho tělo do loďky, aby nebylo zneuctěno, a tu vypustili na moře – andělé ji potom bezpečně dovedli až ke břehům Španělska, kde byla nalezena, ostatky byly s patřičnou úctou uloženy do hrobu a nad tím poté vystavěn chrám Santiago de Compostella). Katedrála Santiago de Compostella ve stejnojmenném městě je po celém světě vyhlášeným poutním místem. Původní chrám sv. Jakuba byl při nájezdu Maurů r. 997 zničen, král Alfons III. dal poté vystavět na jeho původním místě v letech 1075-1150 trojlodní katedrálu; ostatky sv. Jakuba byly uloženy ve stříbrné rakvi v chrámové kryptě. Papež Alexander III. udělil Santiagu de Compostella titul Svatého města (který má Jeruzalém a Řím). Roku 2012 byl do katedrály sv. Víta v Praze přivezen zub sv. Jakuba a další dva fragmenty z jeho uctívaných pozůstatků. Další legendy vypráví že se sv. Jakub zjevoval křesťanským rytířům, kteří bojovali proti Maurům za nezávislost Španělska, jedna popisuje jak se zázračně objevil během bitvy u Clavija. Proto je také sv. Jakub nazýván Matamoros (Maurobijec). Další legenda se týká Svatojakubské mušle – vypráví loď, která přivezla do Španělska ostatky sv. Jakuba, stála v přístavu a z hvězd dopadal na jeho ostatky podivuhodný třpyt. To tolik polekalo koně jednoho portugalského rytíře, že skočil do vody i s rytířem, sedím mu na hřbetě. Rytíř byl však naštěstí zachráněn, jen po vytažení na palubu všichni s úžasem patřili na jeho tělo, celé pokryté svatojakubskými mušlemi. Existují i další legendy, popisující zázračnou záchranu lidí díky sv. Jakubovi. Svátek sv. Jakuba se slaví 25. července. Sv. Jakub Starší je patronem poutníků, Španělska, bojovníků, dělníků, horníků, kloboučníků, lékárníků, je vzýván za dobré počasí a na ochranu před revmatismem. Mezi jeho atributy patří: kniha / svitek evangelia, poutnická hůl s mušlí hřebenatkou („Svatojakubská mušle“), bývá zobrazován jako apoštol s knihou (svitkem), jako poutník s holí, poutnickým kloboukem a brašnou nebo jako rytíř Maurobijec. Dalšími jeho atributy jsou meč a kůň..