Pržensko-bašťanský plavební kanál

Plavební kanál bašťanských železáren Pržno-Baška
Plavební kanál palivového dříví pro železárny v Bašce. Odbočoval z řeky Ostravice nad Pržnem, u železáren bylo shromaždiště a pod Baškou vtékal opět do řeky. Postaven poč. 19. stol, r. 1858 modernizován a koncem 19. stol. se plavení dříví zastavuje.
Pržensko-bašťanský plavební kanál
pozůstatky plavebního kanálu v severní části obce
© Jan P. Štěpánek 11/2007

Významná technická památka na historii plavení palivového dříví z beskydských lesů do arcivévodských železáren v Bašce – plavební kanál. Kanál spolu se všemi souvisejícími objekty jakými byly jezy, stavidla apod., vznikl na počátku 19. století. Koncem 19. století přestal sloužit svému účelu a chátral.

Do dnešních dob se bývalý plavební kanál takřka v celé své délce mezi obcemi Pržno a Baška zachoval, na mnoha místech je však zanesen splaveninami.

Jan P. Štěpánek, 3.12. 2007
Ikona Popis plavebního kanálu
Plavební kanál bašťanských železáren začínal tzv. hlavními hrablemi (Haupt Rochen) v řece Ostravici v úseku pod soutokem řeky s Lubenským potokem. Hrable byla šikmá mříž sroubená z kmenů, která směrovala plovoucí dřevo do plavebního kanálu, tzv. ...

dřevařské příkopy. Ta pokračovala podél vyvýšeného slezského břehu podél východního katastru Pržna severním směrem k Bašce. Místo hlavních hrablí spolu s počátečním stavidlem regulujícím přívod vody do kanálu se nedochovaly. Zaniklo patrně při výstavbě silnice z Pržna do Lubna a při regulaci řeky Ostravice. Vlastní kanál se v terénu rýsuje až za touto cestou. Zpočátku je suchý, po pár desítkách metrů je v něm i stojatá voda. Ve střední části Pržna tvoří kanál hranici pozemků rodinných domků a je zregulovaný, ať již dřevěnými pražci, či kamennými stěnami. Přibližně od výrobního areálu v jižní části Pržna je voda v kanálu tekoucí. Kanál pokračuje v severní části Pržna za objektem kravína, vine se přes tzv. Malou Bašku a podtéká cestu do Janovic. Nedaleko soutoku s potokem Bystrý na tzv. Malé Bašce bylo zřízeno 8 vodních kanálů – komor, kdy každý z nich byl na vstupu opatřen vlastním stavidlem. Jednotlivé kanály byly kolem 5m široké a cca 30 m dlouhé. Po zaplněné každého kanálu se dřevo vytahovalo na břeh a mezi kanály skládalo a uskladňovalo. V terénu lze dodnes nalézt toto místo na uskladňování dřeva i s kanály. Jedná se o prostor v klínu mezi plavebním kanálem a Bystrým potokem. Nelze rozeznat 8 kanálů, ale spíše jen několik delších terénních nerovností (rýh) a snad jeden dobře zachovalý kanál se stojatou vodou. V další etapě se dřevo dle potřeby opětovně naházelo do kanálu, který se napojoval na potok Bystrý. Ten byl níže po proudu (o cca 500 m) přehrazen příčnými hrablemi (tzv. Janowitzer Rochen), které směrovaly plavené dřevo do další části kanálu, jenž odváděl dříví až k železárnám v Bašce. Janovické hrable se nezachovaly. Jejich místo lze předpokládat těsně nad vodním stupněm opravdu asi 500m od soutoku s potokem Bystrý. V terénu se dnes rýsuje asi 50 m dlouhý úsek bývalého kanálu v podobě široké a mělké rýhy bez vtoku. V další části směrem k Bašce je kanál zasypán a neznatelný. Později byl takřka již v Bašce zřízen na místě bývalého kanálu drobný chovný rybník (dnes dochován těsně při tvrzišti v Bašce). Kanál dále směřoval po východním části intravilánu Bašky k severovýchodu, k železárnám. Přes jižní střední část Bašky je kanál silně zregulován a tvoří spíše odvodnění rodinných domků a ulic v této části obce. Přibližně v místě, kudy vede silnice z centra Bašky k přehradě a do Skalice, začínalo takzvané bašťanské skladiště (shromaždiště) dřeva a uhlisko (trať Uhliska) – tzv. Baschakauer Holzplatz. Zde se nacházelo stavidlo, které dělilo hlavní kanál na několik vedlejších. Při něm se nacházela tzv. Wächte Baude, objekt pro obsluhu stavidla. Další tři stavidla se nacházely výše po proudu. Prvním bylo možno odvádět vodu také do krátkého spojovacího kanálu, který ústil do Bystrého potoka (dodnes zachován a prochází pod cestou nedaleko před současnou cihelnou, někdejšími železárnami). Druhé uzavíralo přívod vody do dvou kanálů na uhlisku – z levého pokračovala voda na tzv. prostřední a dále na dolní hamr. Třetí stavidlo, nejvíce vpravo, pouštělo vodu do tří kanálů ve východní části uhliska. Odtud také plynula voda i na dolní hamr. Na shromaždišti sloužícím zároveň jako uhlisko se dříví z kanálů vytahovalo na břeh, loupalo a skládalo. V prostoru mezi kanály se nacházelo celkem 19 milířů, ve kterých se pálilo dřevěné uhlí pro provoz železáren. Plavební kanály na bývalém bašťanském shromaždišti a uhlisku jsou dnes z velké části zasypány a zaniklé nebo zatrubněné. V jižní části mezi ulicí od obecního hostince k přehradě a k ní rovnoběžnou od cihelny k přehradě je uhlisko a jeho kanály zaniklé zcela. Nachází se zde souvislá výstavba rodinných domků. Protéká tudy jen zregulovaný odvodňovací kanál (torzo plavebního) a od něj se odpojuje v pravém úhlu bývalý spojovací kanál do Bystrého potoka. Za nově zřízenou hospodou U studny se nachází prostor severní poloviny uhliska. Ten je nezastavěný a nacházejí se zde spíše zatravněné plochy luk a zahrádek nedalekých domků. V terénu se zde rýsují dva hlavní bývalé kanály a snad i terénní náznak některých z ostatních kanálů. Pozůstatek někdejšího kanálu v hodně skromné podobě směřuje k nádraží, kde zatrubněný podtéká silnici do Starého Města a opět na povrch vytéká až za cestou u objektu bývalého hamru (dnes soukromý rodinný domek). Dále pokračuje pod železniční tratí a přes olšinu se blíží k soutoku s řekou Ostravicí.

3.12. 2007 Jan P. Štěpánek
podle textů Mgr. Jaromíra Poláška
Ikona Historie plavebního kanálu
Organizace splavování dříví pro arcivévodské železárny v Bašce byla do roku 1806 konána pouze prostřednictvím řeky Ostravice a to jen v době tání sněhu na horách. Až po tomto roce byl vybudován jednoduchý plavební kanál z Pržna do Bašky, který vedl splavené dříví souběžně s Ostravicí. ...

Po polovině 19. století (patrně 1858) byla tato struha zmodernizována, aby usnadnila dopravu dříví pro železárny. Železniční vlečka do Bašťanských železáren byla vybudována až v roce 1872. Od té doby se význam splávky postupně snižoval. Ředitelství arcivévodské komory přestalo někdy mezi roky 1880 až 1889 plavit dříví po řece Ostravici a hodlalo vodní stav a jímku v Pržně zrušit. Úprav na pržeňském splavu se ujal těšínský stavitel Albín prokop v roce 1887. Důvodem bylo odstranění stávající úpravy toku Ostravice z roku 1858 a jeho neblahé účinky. Úpravy byly dokončeny v roce 1893..

3.12. 2007 Jan P. Štěpánek
podle textů Mgr. Jaromíra Poláška

Půdorys místa


Komentáře

Moravskoslezský kraj,  Frýdek-Místek  (FM), Baška

Místa v okolí

 Husův dům
 Kaple skalická
 vodní nádrž Baška
 kostel sv. Václava
 kaple Při šefru
 Baška
 kaple Panny Marie
 boží muka
 kaple Panny Marie
 Hodoňovice
 roubená zvonička
 boží muka
 kaple Na Skotni
 kaple Panny Marie
 kostel sv. Josefa
 Eltzerova přádelna
 Janovice
 kaple sv. Otýlie
 židovský hřbitov
 Neumannova přádelna
 Skalice
 kostel sv. Martina
 Dobrá
 Neumannova vila
 Skalický lom
 Málkovice
 Měšťanský pivovar
 radnice Místek
 Rechle
 Podkostelní mlýn
 Munkovice
 vodní mlýn
 kaple sv. Mauritia
 Jamnice
 kostel sv. Josefa
 kostel sv. Jiří
 socha sv. Barbory
 socha sv. Floriána
 kostel sv. Jošta
 Zoopark
 kaple sv. Anny
 stará radnice
 Wolfínský palác
 radnice Frýdek
 Frýdek
 vodní dílo Olešná
 lesní zámeček
 městské hradby
 Bezručova kaple
 Koloredovský most
 Frýdecká synagoga
 Frýdecká šibenice
 Štandl
 Lubno
 Frýdberk
 zvonička
 kaple na Kamenci
 hamr č. VII
 radnice
 kaple Panny Marie
 Bruzovice
 fojtství
 kaple Za humny
 Lískovec u Frýdku
 kaple sv. Kříže
 Frýdlant
 Harcovský most
 Nová Ves
 Alsternova vila
 větrný mlýnek
 Adámkova vila
 Panorama u Chlebovic
 Okrouhlá
 Okrouhlá
 Raškovice
 kostel sv. Stanislava
 Kocurovice
 Vašendův kříž
 Dobratice
 Horní Domaslavice
 vodopády Satiny
 Lom - Mořské oko
 Dolní Domaslavice
 kříž na Vidíkově
 Pražmo
 U Veličků
 Myslík
 Šmiřákův mlýn
 švédská mohyla
 Travné, Travný
 kaple sv. Floriána
 Dolní Tošanovice
 ostravický hamr č. I
 Horní Soběšovice
 Kozlovice
 Dolní Soběšovice
 Hamerská kaple
 fojtství
 Panský pivovar
 Horní Tošanovice
 Prochaskova vila
 Paskov
 Hukvaldy
 Žermanický lom
 Řepiště
 kostel sv. Vavřince
 evangelický kostel
 Hukvaldská obora
 socha sv. Floriána
 Ondrášovy díry
 kostel sv. Mikuláše
 kostel sv. Maxmiliána
 Hukvaldy
 Mohelnický vodopád
 dvůr Antonínov
 Pitrov
 Rychaltice
 větrný mlýn
 zvonička Měrkovice
 Vratimov
 Brušperk
 Horní Bludovice
 kostel sv. Jiří
 socha Boha Otce
 Gabrielina chata
 kaple sv. Kříže
 stavby na Lysé hoře
 Lysá hora
 Vratimov
 Prostřední Bludovice
 Hnojník
 koryto potoka Mazák
 roubený dům č.p. 5
 Třanovice
 klauz Vlaské
 zvonička u Polků
 kostel sv. Markéty
 Dolní Bludovice
 Kateřinice
 zvonice
 evangelický kostel
 Skácelův kříž
 Morávka
 Trnávka
 Hájovský dvůr
 Těrlicko
 Kotulova dřevěnka
 Jaškovská krčma
 kostel sv. Trojice
 kostel Všech svatých
 fara
 Šenov
 školní budova
 Hradiště
 Travertinová kaskáda
 Čeladná
 kostel sv. Michala
 Vělopolí
 Střítež
 kostel sv. Kateřiny
 Životice
 Kostelec
 Stará Bělá
 šance na Obidové
 Neptunova kašna
 mariánský sloup
 kostel sv. Martina
 Horní Žukov
 mlýn Strážka
 Stará Bělá
 radnice
 kostel sv. Vavřince
 Stanislavice
 Kubartova kaple
 Polanská niva
 Chotěbuz
Základní informace místa
ID místa: 5805
Typ místa: technická památka
Stav místa: chátrající
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 8.12.2007
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama