
V jihozápadní části města Kopřivnice, ležící 5 km jižně od města Příbora, při hlavní silnici z centra Kopřivnice do Štramberka, se rozkládá velmi zajímavý a architektonicko-historicky cenný komplex tzv. dědičného kopřivnického fojtství, dnes sídlo a expozice muzea Fojtství.
Sláva zdejšího fojtství je spjata s Ignácem Šustalou (1822 – 1891), který právě zde na fojtství narodil a založil zde v roce 1850 menší dílnu na výrobu kočárů a bryček. Z této malé dílničky se později vyvinul slavný kopřivnický průmysl završený vznikem a existencí automobilky TATRA (více v historii fojtství).
V současnosti je areál fojtství se zděnou hlavní budovou, dřevěnou stodolou a památnou lípou na dvoře veden v seznamu památkových objektů pod číslem 1606.
Návštěvu zdejšího kraje a okolí určitě spojte s návštěvou kopřivnického muzea Fojtství odkud můžete snadno pokračovat do nedalekého Štramberka. Poblíže muzea Fojtství stojí také za prohlídku nedaleký novogotický kostel či výšlap na 1,5 km vzdálený hrad Šostýn
Jedná se o 26 m dlouhý a 15 m široký objekt s mansardovou střechou. Vstupní síň je rozdělena na dvě přibližně stejné části. Ve východní části měl fojt svůj byt, který se skládal z kuchyně, representačního pokoje se štukovým stropem a ložnice. U příčné chodby, přístupné z hlavní haly, byly dvě místnosti, které sloužily jako fojtův výminek. V západní půlce objektu, u cesty, se nacházela velká hospodská místnost zvaná „šenk“, spojená s kuchyní a zvlášť vyhrazenou místností pro honoraci. Snad tato místnost sloužila nějakou dobu jako tzv. „stará škola“. Z hlavní síně vedly schody na půdu se sýpkami. Pod fojtovým bytem bývaly kdysi klenuté chlévy a sklepy přístupné ze dvora. Ve dvoře se nacházely rozsáhlé stodoly srubového charakteru. Zděný suterén jedné z nich posloužil později jako první Šustalova dílna na kočáry. Po pravé straně vjezdu do dvora se nachází památná „Fojtova lípa“. Tady kdysi fojt konal porady a soudil provinilce (například měl pravomoc nechat vysázet provinilci „pětadvacet“ kyjem na lavici). Ze dvora vedla cesta na tzv. záhumenní cestu a na náves u starého hřbitova. K fojtství patřil také mlýn č.p. 121 (zbořený v roce 1961) s rybníkem, který bral vodu z tzv. Šutyrovy studánky na svahu Červeného kamene. Tento mlýn byl příslušenstvím fojtství až do roku 1869. K příslušenství fojtství patřila i tzv. stará bělárňa č.p. 194 na bělení plátna a dvě velké ovocnářské zahrady a kus lesa zvaný Fojťák (dnes již vykácený). Role kopřivnických fojtů se táhla od fojtství až k závišickému katastru..
Povstání mělo úspěch neboť se sedláků zastal i císař Leopold I. Již k roku 1708 se připomíná kopřivnický fojt Jura (Jiří) Šustala. K roku 1722 je jako fojt uveden Jiří Kubík. Do trvalého majetku rodiny Šustalů se kopřivnické fojtství dostalo v roce 1755, kdy ho koupil Tomáš Šustala z Drnholce za 540 říšských zlatých od Jury Kubíka. V roce 1790 převzal fojtství jeho syn Jakub Šustala. Pro svou zámožnost byl zván „Fojt velký“ a ještě před převzetím fojtství budovu výrazně přestavěl. Roku 1810 přebírá fojtství za odstupné 2 000 zlatých nejstarší syn Ignác. Jeho nejstarší syn Jan převzal fojtství v roce 1834. Pro svůj bohatý plnovous byl Jan zván „Fusáč“. Jeho mladší brat Ignác Šustala se narodil 7. 12. 1822. Stal se nejvýznamější osobou celé Šustalovy rodiny a je zván zakladatelem kopřivnického průmyslu. Ignác Šustala zemřel 29. ledna 1891 ve Vídni raněn mrtvicí při jednání o zakcionizování firmy vídenským kapitálem. Jeho tělo bylo převezeno do Kopřivnice a pochováno v dochované rodinné hrobce na starém hřbitově, jen několik kroků od fojtství. Poté se fojtství vystřídalo v rukou několika rodin. Poslední z nich, rodině Randýskově objekt fojtství patřil až do 70. let 20. století, kdy byl objekt prodán podniku TATRA. V roce 1956 byla opravena mansardová střecha budovy a renovována Šustalova dílna. V 70. létech 20. století byla u příležitosti 70. výročí výroby automobilů budova fojtství celkově renovována. Po řadě jednání bylo rozhodnuto fojtství přebudovat a renovovat pro účely muzea. Renovátorské práce odstartovaly v roce 1978. Hlavní tíhu zodpovědnosti za nové muzeum přebrala automobilka TATRA. Zdárný úspěch rekonstrukce je možno obdivovat dodnes. Od podniku TATRA fojtství v roce 2005 vykoupilo město Kopřivnice..
Jmenovitě nálezy z průzkumu sídliště lidu lužických popelnicových polí u Šutyrovy studánky a samostatný prostor zde má i hrad Šostýn, jeho dokumentace a nálezy na něm učiněné. K výstavním prostorům patří i bývalá sýpka, která nyní slouží k presentaci prvních kočárů a drožek..
od 1.10. - 30.4. od 9.00 hod. do 16.00 hod. Otevřeno je úterý až neděle. Pondělí je zavírací den..