Pískovcový hladký mariánský sloup se sochou Panny Marie a Ježíška z r. 1692. Vystavěn frenštátskými měšťany za faráře Jakuba Valentina Paličky jako poděkování za ukončení morové rány a za ochranu před ní. Socha má poměrně lidové vzezření, z čehož lze usuzovat na autorství místního sochaře.
Pískovcový mariánský sloup ve středu severozápadní části centrálního frenštátského náměstí Míru. Sloup s mariánskou sochou byl vztyčen podle vytesaného nápisu na sloupu v roce 1692. Dle archaického lidového vzezření hlavního sousoší lze soudit na autorství některého místního sochaře. I tato skutečnost však přidává památce na originalitě a představuje snahu malého provinčního městečka na konci 17. století přiblížit se bohatším sousedům a nezůstávat tak říkajíc pozadu. Ačkoliv však ve velkých městech převládala na církevních stavbách a památkách latina, frenštátský mariánský sloup je ozdoben českými nápisy.
Jan P. Štěpánek, 7.6. 2016
Štíhlá kamenná stavba na čtvercovém půdoryse je složena z trojice kamenných schodů, dvou hranolovitých odstupňovaných částí s výraznými profilovanými hlavicemi a nejvýše položeným vlastním kruhovým sloupem na hranolovité patce a s odstupňovanou hranolovitou hlavicí. Na té je posazen čtyřhraný podstavec stylizovaný do podoby čtyř andělíčků, kteří na svých hřbetech nesou vlastní sochu Panny Marie s Ježíškem na půlměsíci. Madonna má bohatě řasené roucho, korunu a v pravici drží pozlacené žezlo. Malý Ježíšek pak má v levici jablko s pozlaceným křížkem. Obě postavy mají pozlacené svatozáře, Madonna zdobnější, složenou z hvězdiček, Ježíšek pak prostou pozlacenou obruč. Podle poměrně "lidového" vzhledu jak hlavního sousoší Panny Marie s Ježíškem, ale především dle ztvárnění andělíčků lze soudit, že autorem byl patrně místní umělec. Snahu měšťanů malého provinčního městečka poděkovat za ochranu před morovou nákazou a za její ukončení…
číst dále
Jan P. Štěpánek, 7.6. 2016