Formanský hostinec byl postaven v 2. pol. 17. stol. Po zřízení koněspřežné dráhy se stal jednou z přepřahacích stanic, jako taková fungovala v l. 1827–1872. Kolem r. 1950 převzalo Veselku zemědělské družstvo a hostinec byl zrušen. V l. 2004–2005 proběhla rekonstrukce prostřední lodi objektu.
přepřahací stanice koněspřežné dráhy a hostinec Veselka
Přepřahací stanice a hostinec Veselka
R. 2012
© František Šrámek, 07/2012

Koněspřežní dráha České Budějovice - Linec

Bývalá koněspřežná dráha vedla z Českých Budějovic do Lince, byla vybudována v l. 1825–1830. S doporučením na stavbu koněspřežné dráhy přišel František Josef Gerstner, realizaci provedl jeho syn, František Antonín Gerstner. R. 1827 byla do zkušebního provozu uvedena severní část dráhy, r. 1832 byla zahájena pravidelná přeprava zboží a doprava osob byla zavedena později. Na 128,7 km dlouhé trati bylo 10 stanic, z nichž 6 bylo tzv. přepřahacích. Jednou z těchto stanic je bývalý hostinec Veselka.

Koněspřežná dráha (koňka) byla předchůdkyní pozdějších železnic a elektrických tramvají. Vozy po lehkém železničním svršku táhl koňský potah – koně byli po kolejích schopni utáhnout mnohonásobně těžší náklad, než na formanském voze. Vůz táhli dva koně, zapřažení za sebou.

Koněspřežné dráhy byly budovány počátkem 19. století po celém světě. Dráha České Budějovice – Linec byla první veřejnou železnicí v Evropě. V té době existovala řada soukromých koněspřežných drah. Koněspřežné dráhy fungovaly poměrně krátce; již v 1. pol. 19. stol. byly nahrazeny parostrojní železnicí.

4.7. 2012
 3.8 min
Ikona Bývalý formanský hostinec, vystavěný se vší pravděpodobností po třicetileté válce ve druhé polovině 17. století, je zanesen pod názvem Weselka v katastrální mapě z roku 1828 a měl číslo popisné osm. V tu dobu, nejméně rok, byla Weselka přepřažní stanicí na trati koňské železnice České Budějovice–Linz. ...
10.7. 2012, František Šrámek - František Schusser (použito se svolením autora)

Byla dvě a půl míle od začátku železnice v Č. Budějovicích. Pro ty, kteří si nedovedou představit 2,5 míle, tak uvádím, že to bylo 19,9 km. Myslím, že nemusím uvádět, že formanská hospoda a později přepřahací stanice je na křižovatce silnic z Velešína do Českých Budějovic a z Římova do Českého Krumlova. Zatím co všechny ostatní přepřažní budovy na koňské železnici Č. Budějovice–Linz se stavěly jako „novostavby“, v Holkově se Císařsko-královská první privilegovaná železniční společnost rozhodla využít již existující objekt formanského hostince. Je zajímavé, že Weselka nikdy nebyla majetkem železniční společnosti. Holkovská přepřažní stanice byla pravděpodobně první stanicí na celé trati, která byla zprovozněna. V okolí Holkova byla stavěna „koňka“ v roce 1826 a zkušební provoz ve dnech 7. a 8. září 1827 měl přestávku a přepřahání koní právě v Holkově. Až do roku 1872 se zde „cestující koněspřežky občerstvovali dobrým pivem i jídlem a nabírali síly před další cestou ve vozech po kolejích“. Cestmistr a drážní strážník bydleli přímo v hostinci a pronajatá kancelář měla vstup bočním schodištěm. Drážní strážník se nesměl vzdálit od drážního objektu, pouze v neděli a ve svátek směl navštívit mši svatou. Jeho měsíční mzda byla dvanáct zlatých a byl podřízen cestmistrovi, který prováděl pravidelnou kontrolu v úseku jedné míle, tedy zhruba 7,5 km. Na údržbu tratě dohlížel v Holkově inženýr Tomsa, který měl roční plat osm set zlatých. Podléhali mu nejen cestmistr a strážník, ale i kovář a kolář. V holkovské stanici byl i expeditor, který měl na starosti provozní a komerční záležitosti. Jemu „k ruce“ byl stájník. Kočí nebyli zaměstnanci železnice, ale zaměstnanci pachtýře českobudějovického podnikatele Vojtěcha Lanny. Teprve od roku 1846, kdy železniční společnost převzala přepřežní službu do vlastní režie, stali se i kočí stálými zaměstnanci. Hostinec Weselka měl vlastní stáje, které z počátku sloužily pro ustájení koní. Stáje však nedostačovaly kapacitně a navíc i nadále sloužily formanům. Proto musely být přistavěny nové stáje s kapacitou čtyřiceti koní. Ivo Hajn uvádí, že „nevíme, jestli byla u stájí postavena kovárna nebo jiné dílny.“ Se vší pravděpodobností však nejméně kovárna musela být u formanského hostince již před rokem 1826. V blízkosti přepřahací stanice byla i „výhybna pro dvacet vozů“, která umožňovala plynulý provoz oběma směry. Koně z Holkova „pendlovali“ na úseku tratě mezi Holkovem a Bujanovem. Úsek z Č. Budějovic do Holkova a zpět absolvovali koně z Č. Budějovic. Jeden kůň dokázal na koňské železnici utáhnout asi 5600 kg, což bylo sto vídeňských centů a denně absolvoval úsek dlouhý zhruba 45 km (šest mil). Původně se vůbec nepočítalo s osobní přepravou, ale nejpozději 26. března 1834 byla na trati koňské železnice Č. Budějovice–Linz zavedena osobní přeprava, i když oficielní povolení získala železniční společnost až 10. května 1836. Největší ránu zasadila „koňka“ formanům a formanská doprava na dálkové silnici Budějovice–Linec, která vedla také přes Velešín, od zahájení provozu koňské železnice v roce 1827 klesla na minimum. Formané se z počátku snažili dopravovat sůl a ostatní zboží „pod cenu“ za 35 centů za vídeňský cent. Úbytek formanů znamenal i pohromu nejen pro formanské hospody, ale i pro řadu dalších řemeslníků. Weselky se to ale netýkalo, ta naopak získala další hosty z osobní přepravy. Problémem bylo kradení pásů kujného železa, které kováři zpracovávali na předměty denní spotřeby. A tak musela 25. června 1833 vyjít vyhláška, kde se slibuje odměna deset zlatých tomu, kdo vyzradí „zloděje šínů neb jakéhokoliv svévolného škůdce železnokolejní silnice“. Kolem roku 1950 převzalo Weselku zemědělské družstvo a hostinec byl zrušen. V současné době se snaží o záchranu Weselky manželé Karel a Václava Benešovi..

10.7. 2012 František Šrámek - František Schusser (použito se svolením autora)

Komentáře

Jihočeský kraj,  Český Krumlov  (CK), Holkov

Místa v okolí

 Holkov
 Kamenná věž
 boží muka
 radnice
 kostel sv. Václava
 mariánský sloup
 boží muka
 kaple
 Velešín
 Bartochov
 fara
 boží muka
 venkovská usedlost
 Římov
 boží muka
 Branišovice
 kamenný most
 Plavnice
 kovaný kříž
 boží muka
 boží muka
 kamenný rozcestník
 boží muka
 Kamenný Újezd
 fara
 Štěkře
 kaple sv. Barbory
 Doudleby
 Doudleby
 kostel sv. Vincence
 výklenková kaple
 kostel sv. Markéty
 Maškovec
 špýchar
 výklenková kaple
 boží muka
 výklenková kaple
 Sedlo
 Plavské rechle
 výklenková kaple
 Šicova kaplička
 výklenková kaple
 kostel sv. Martina
 výklenková kaple
 kontribuční sýpka
 Komařice
 hradiště Záluží
 kovaný kříž
 návesní kaple
 Boršov
 výklenková kaple
 kaple Panny Marie
 Dívčí Kámen
 Třísov
 Třísovská lípa
 Slabošovka
 kaplička Panny Marie
 Poříčí
 Pořešín
 výklenková kaple
 Vidov
 Granátník
 kostel sv. Prokopa
 Betlémská kaple
 boží muka
 fara
 kaplička Panny Marie
 Nežetice
 kostel sv. Václava
 židovský hřbitov
 kaple
 boží muka
 pomník Šimona Nitzka
 kovárna
 kamenný rozcestník
 kaple sv. Josefa
 špýchar s bránou
 kaplička sv. Anny
 dvůr Koroseky
 výklenková kaplička
 pranýř
 výklenková kaple
 boží muka
 výklenková kaple
 kostel sv. Vavřince
 Doubravice
 výklenková kaple
 městské opevnění
 Keblany
 výklenková kaple
 boží muka
 kaple
 prelatura
 kaple sv. Martina
 jezuitská kolej
 kostel sv. Jošta
 Český Krumlov
 Újezdec
 fotoatelier Seidel
 kaplanka
 synagoga
 radnice
 kostel sv. Víta
 výklenková kaplička
 městská zbrojnice
 mariánský sloup
 kašna
 Ostrolovský Újezd
 výklenková kaple
 kostel Panny Marie
 výklenková kaple
 kašna
 výklenková kaplička
 kříž
 boží muka
 smírčí kříž
 socha Immaculaty
 Trocnov
 studna Svatá Voršila
 boží muka
 Červený dvůr
 radnice
 Buškův hamr
 kostel sv. Floriána
 Kvítkův dvůr
 Kluk
 Omlenička
 kaple sv. Prokopa
 Zborov
 Kleť
 kostel sv. Jiří
 výklenková kaple
 boží muka
 Dobrkovický mlýn
 zděná boží muka
 kaple
 výklenková kaple
 vodojem
 Čártův hrádek
 Trhové Sviny
 Sokolčí
 kašna
 boží muka
 Mysletín
 vodárenská věž
 Hradišťský vrch
 Chlum
 muzeum koněspřežky
 návesní kaple
 Zlatý most
 Čížkrajice
 biskupská rezidence
 výklenková kaple
 radnice
 kostel sv. Rodiny
 Solní brána
 Mariánský pramen
 kaple
 Puklicův dům
 Samson
 Habří
 Habří
 fara
 Masné krámy
 Černá věž
 solnice
 výklenková kaple
 Přední vodní mlýn
 kamenný most
 Rabenštejnská věž
 boží muka
 kostel sv. Vojtěcha
 pranýř
 radnice
 kostel sv. Víta
 Borovany
 fara
 boží muka
 ZOO Dvorec
 kaple Božího Těla
 boží muka
 židovský hřbitov
 pranýř
 boží muka
 Michnice
 kostel sv. Vavřince
 Dvorec
 Ledenice
 fara
 Čakovec
 kaple
 kaple sv. Víta
 morový sloup
 radnice
 kostel sv. Linharta
 Zvíkov u Lišova
 Holašovice - VPR
Základní informace místa
ID místa: 10773
Typ místa: technická památka
Stav místa: chátrající
Přístupnost: příležitostně
Uveřejněno: 9.7.2012
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama