
Přehrada na říčce Bystřičce patří k jedněm z nejstarších přehradních nádrží v České republice a k nejstarším v povodí řeky Moravy nad soutokem s Dyjí. Tato víceúčelová vodní nádrž se rozkládá na pravostranném přítoku Vsetínské Bečvy, Bystřičce, na okraji Vsetínských vrchů, asi 10 km jihovýchodně od Valašského Meziříčí a 10 km jihozápadně od Rožnova pod Radhoštěm.
Původní smysl přehrady z počátku 20. století, kdy měla sloužit jako zásobárna vody pro Dunajsko – Oderský průplav, již dávno není platný. Dnes Bystřička slouží hlavně jako místo pro rekreaci a ochrana před povodněmi. Umístění přehrady v hlubokém údolí Bystřičky obklopeném zalesněnými vrcholy láká k procházkám a tůram.
Asi 2,5 km jižně od Bystřičky se nachází na skalnatém vrcholku Klenova pozůstatky středověkého strážního hrádku.
Přehradní hráz se řadí do skupiny gravitačních hrází, vyzděna je z místního kvalitního lomového kamene na cementovou maltu. Základ hráze je vybudován z pevného pouze prostého betonu. Oba líce hráze jsou obloženy řádkovým zdivem z kvalitního kamene dováženého z lomů vzdálených až 50 km. V půdoryse tvoří koruna hráze část kruhového oblouku o poloměru 135 m. K utěsnění návodního líce hráze byl použit dusaný jíl a asfalt. Další objekty vybudované pro provoz přehrady jsou situovány při levé straně hráze. Jedná se především o objekt vypouštěcí věže, spodní výpusti a bezpečnostního přelivu v podobě kaskádovitých spádových stupňů ve vzdálenosti 120 m. V době vzniku byly veškeré výkopové práce prováděny ručně s využitím minima mechanizace. I přes to všechno trvala výstavba přehrady pouze pět let, z čehož dva roky jen výstavba hráze. První větší modernizace, která se snažila přehradu dostat na úroveň moderních objektů, na něž byly kladeny vysoké nároky na technické parametry, se odehrála v letech 1960 – 61. Generální oprava samotné hráze proběhla v letech 1964 až 1967. Velmi rozsáhlá oprava nejen pláště přehrady, ale i ostatních důležitých objektů přehrady, byla provedena v letech 2004 – 2005 stavební firmou TCHAS – závod Ingstav. Tato oprava vycházela z požadavku na zvýšení protipovodňového účinku nádrže při současném navýšení bezpečnosti díla a statickém zajištění při extremních povodních.
Současně urychlení prací způsobily i ničivé povodně na přelomu 19. a 20. století. Výstavba přehrady probíhala v letech 1908 až 1912 na základě projektu architektů Grohmana a Brangema. Stavbu zajišťovala Vídeňská firma Rabas-Kosina-Weiner. Přípravu i vlastní stavbu vodního díla, které jako první na našem území počítalo při řešení stability hráze i s fyzikálními silami (vztlakem jako silou působící v základové spáře), řídilo c. a k. ředitelství pro stavbu vodních cest. Celkový architektonický ráz hráze i souvisejících objektů odpovídá směrům přelomu 19. a 20. století. Pro jedinečnost svého technického a architektonicko-urbanistického řešení díla byl soubor původních staveb přehrady Bystřička vyhlášen v roce 2003 za kulturní památku České republiky.