
Přehradní nádrž na říčce Bystřičce byla v době svého vzniku unikátním a důmyslným technickým dílem. Jedná se o první přehradu vybudovanou v geologické oblasti tzv. karpatského flyše, který nemá souvislé nepropustné vrstvy. Přehradní hráz se řadí do skupiny gravitačních hrází, vyzděna je z místního kvalitního lomového kamene na cementovou maltu. Základ hráze je vybudován z pevného pouze prostého betonu. Oba líce hráze jsou obloženy řádkovým zdivem z kvalitního kamene dováženého z lomů vzdálených až 50 km. V půdoryse tvoří koruna hráze část kruhového oblouku o poloměru 135 m. K utěsnění návodního líce hráze byl použit dusaný jíl a asfalt. Další objekty vybudované pro provoz přehrady jsou situovány při levé straně hráze. Jedná se především o objekt vypouštěcí věže, spodní výpusti a bezpečnostního přelivu v podobě kaskádovitých spádových stupňů ve vzdálenosti 120 m. V době vzniku byly veškeré výkopové práce… číst dále
Při plánování přehrady Bystřička byl jedním z primárních podnětů plán na vybudování Dunajsko – Oderského průplavu. Přehrada měla být jednou z mnoha, která by průplav zásobovala vodou. Současně urychlení prací způsobily i ničivé povodně na přelomu 19. a 20. století. Výstavba přehrady probíhala v letech 1908 až 1912 na základě projektu architektů Grohmana a Brangema. Stavbu zajišťovala Vídeňská firma Rabas-Kosina-Weiner. Přípravu i vlastní stavbu vodního díla, které jako první na našem území počítalo při řešení stability hráze i s fyzikálními silami (vztlakem jako silou působící v základové spáře), řídilo c. a k. ředitelství pro stavbu vodních cest. Celkový architektonický ráz hráze i souvisejících objektů odpovídá směrům přelomu 19. a 20. století. Pro jedinečnost svého technického a architektonicko-urbanistického řešení díla byl soubor původních staveb přehrady Bystřička vyhlášen v roce 2003 za kulturní památku… číst dále