
Průmyslová malodráha (úzkokolejná dráha) přezdívaná "Ajska" byla vybudována za účelem svozu vápence z Koněprus a Berouna do Králova Dvora. Firma Franz Schön a synové založila akciovou společnost Drobná dráha Králův Dvůr - Beroun - Koněprusy (KBK) a roku 1895 Franz Schön předložil první návrh trati s žádostí o udělení koncese na stavbu. Po přepracování návrhu (1896, 1897) byla firmě roku 1897 koncese udělena. Provoz na trati byl zahájen 9.5.1898.
Trať, dlouhá 11,3 km, měla rozchod 760 mm, nejmenší poloměr oblouku 60 m, největší stoupání 30 promile. Začínala v Králově Dvoře, odtud vedla do Berouna, a dále až k lomům do Koněprus. Nad Tetínem měla být odbočka k lomům na Damilu, pro nedostatek peněz u firmy Herget však nemohlo být postaveno nákladiště na odbočce k Damilu, a proto nebyla postavena ani tato odbočka. Pod návrším Zlatý kůň byl proražen tunel, dlouhý 246 m.
Na počátku provozu měla KBK dvě lokomotivy, 30 dvounápravových vozů, 12 zaměstnanců a jezdila jen ve dne.
Roku 1899 byla vybudovaná odbočka k Bílému lomu (u Damilu) dlouhá 0,9 km. Roku 1901 byla postavena vlečka KBK do nové cementárny v Berouně. Roku 1903 byla před tunelem postavena odbočka k nákladišti Císařský lom, dlouhá 0,44 km.
V letech 1906 - 1909 byla KBK významně rozšířena, byly postaveny nové odbočky (u začátku tratě ke kruhovým pecím KDC, odbočka u Hegertovy vápenky v Berouně, odbočka k nákladišti lomů na Damilu), byla postavena třetí kolej ve stanici Damil, čtvrtá kolej ve stanici Beroun a byla prodloužena výtopna pro třetí stroj. R. 1908 přibyla třetí parní lokomotiva "Damil".
Roku 1927 byla postavena nová odbočka KBK přímo tunelem na dno Císařského lomu (také se zrušila pův. odbočka KBK k nákladišti Císařský lom).
Ve 30. letech byl kvůli velké hospodářské krizi zastaven provoz několika lomů. V souvislosti s tím bylo roku 1936 zrušeno nákladiště Tetín a odbočka k nákladišti Kobyla.
V letech 1940-1942 byl proražen tunel do Modrého lomu na Damilu. Roku 1945 byla při americkém náletu zcela zničena staniční budova KBK, výtopna a kolejiště stanice. Provoz dráhy byl obnoven až po ukončení války, byly také přikoupeny nové lokomotivy.
V 50. letech 20. století se na malodráze pracovalo již na tři směny.
Ke konci 50. let se však těžba vápence začala přesouvat do nově založeného velkolomu Čertovy schody a dráha KBK postupně ztrácela na významu, také kvůli otevření normálně rozchodné trati z nádraží Beroun do velkolomu ČS. Provoz KBK byl definitivně zastaven 31.12.1962. Lokomotivy byly odprodány, koleje demontovány.
Roku 2005 byl založen Klub pro obnovu malodráhy KBK, jehož členové usilovali o obnovení úzkokolejky ve třech fázích. Tento projekt však byl roku 2012 zrušen.
V září r. 2012 uspořádali obec Tetín, společnost Barbora o.s. a jeskyňářské skupiny Tetín a Zlatý kůň při příležitosti výročí úzkokolejné průmyslové dráhy vzpomínkovou akci "Kudy jezdila Ajska?", při níž byly mimo jiné na jednom úseku bývalé malodráhy položeny koleje a návštěvníky zde vozil vlak (po akci byly koleje demontovány).