zrušená trať Ostravice - Bílá

Ostravice, Staré Hamry, Bílá, přehrada Šance
Zaniklá horská historická železnice vystavěná v l. 1908-11 z iniciativy olomouckého arcibiskupství a spojující obec Ostravici s horskými obcemi Staré Hamry a Bílá. Původně sloužila pro svážení dřeva z hor, později převážně turistům. Zanikla v r. 1965 v souvislosti s výstavbou přehrady V Šancích.
Hlavní obrázek místa
nostalgie - dojezd parního vlaku do Ostravice
© Jan P. Štěpánek 10/2009
Zaniklá historická horská železnice spojující v letech 1911 až 1965 současnou obec Ostravici s beskydskými horskými oblastmi Starých Hamer a Bílé. Původním smyslem výstavby železniční tratě ve složitém horském terénu kolem údolí řeky Ostravice bylo usnadnění a zrychlení dopravy vytěženého dřeva ze vzdálených hraničních oblastí beskydských lesů, z tzv. zadních hor. Zadní hory poskytovaly nemalý zdroj dřeva pro fungování tehdy již upadajících provozů železáren ve Frýdlantu nad Ostravicí, Čeladné, Bašce a Frýdku. Do té doby se dřevo do železáren kolem středních a horních poloh toku řeky Ostravice splavovalo po řece, což bylo velmi náročné finančně a časově, nemluvě o mnohem menší efektivitě než po železnici. Za iniciativou výstavby železnice do hor stál majoritní vlastník lesů v moravské části Beskyd, tedy Olomoucké arcibiskupství, v menší míře pak majoritní vlastník lesů ve slezské části Beskyd, Těšínská komora, potažmo Habsburkové. Bohužel, iniciativa zřízení železnice za účelem zefektivnění a zrychlení přísunu dřeva pro provoz železáren brzo vzala za své, neboť si investoři pozdě uvědomili, že budoucnost železáren je v černém uhlí, těženém na Ostravsku, nikoliv v uhlí dřevěném. Beskydská železnice si však brzo nalezla nový účel - s rozvojem a popularizací turistiky v Beskydech se stala hlavním způsobem dopravy turistů do zadních hor. Popularita a vytížení tratě byla nemalá a neomezily jí ani jedna ze světových válek. Zánik tratě přinesla až výstavba moderní údolní přehradní nádrže V Šancích (Šance) a tak poslední vlak vyjel z Ostravice do Bílé v roce 1965. Poté byl velký úsek bývalé železnice zatopen jejími vodami a zbylé úseky rozebrány. Dodnes se zachovaly dlouhé úseky původního železničního náspu, kamenné opěrné zídky a několik kamenných mostků. V Bílé doposud stojí i původní nádraží - konečná zastávka tratě.
Jan P. Štěpánek, 25.2. 2016
historie

Zrušená železniční trať Ostravice - Bílá

Po železniční trati Bílá - Ostravice v Beskydech jezdily 57 let vlakové spoje, které pokračovaly až do Frýdlantu nad Ostravicí. Původní trať postavila stavební firma A. Samohrda a její provoz byl zahájen v roce 1908. Určena byla pro svoz dřeva z beskydských lesů a občasnou osobní dopravu. Postupem času ale houstl počet přepravených lidí, kteří stále častěji vyhledávali rekreaci v Beskydech. Počet spojů ve 30 letech dosáhl k šesti motorovým vlakům denně. V roce 1945 byla třináctikilometrová trať zestátněna. Provoz ale pokračoval a zvyšoval se i počet cestujících. Podle autora knihy Zrušené železniční tratě v Čechách na Moravě a ve Slezsku přepravila trať v roce 1964 700 tisíc cestujících. Turisté mohli tehdy vystoupit na šesti nádražích a zastávkách, do současnosti se dochovalo pouze nádraží v obci Bílá, které je v soukromých rukou. Železnice fungovala až do 11. ledna 1965. Těsně před zrušením jezdilo až 14 párů vlaků denně. Důvodem…  číst dále

Ondřej Kořínek. Zdroj: Zrušené železniční tratě v Čechách na Moravě a ve Slezsku, Miroslav Jelen, 3.7. 2014

Komentáře

Moravskoslezský kraj,  Frýdek-Místek  (FM), Ostravice

Místa v okolí

 kostel sv. Bedřicha
 Šorštýn
 Bílá
 Baranská skála
 Čurabský klauz
 hrable Červík
 kříž na Samčance
 kostel sv. Jindřicha
 kříž na Hluchance
 Maxův klauz
 kříž na Hutích
 Hartisov
 kaple na Kmínku
 klaus Panský
 Lučovecký klauz
 Bedřichův klaus
 Čarták
 šance Řečice
 klauz Kyčerov
 Šance
 Bílý Kříž
 zvonička
 Hubertova chata
 šance na Obidové
 koryto potoka Mazák
 kaple sv. Kříže
 Lysá hora
 Gabrielina chata
 kaple sv. Floriána
 Ondrášovy díry
 Čeladná
 Čertův stůl
 Greiffka
 Leopoldova chata
 Hamerská kaple
 U Veličků
 Mohelnický vodopád
 ostravický hamr č. I
 vodopády Satiny
 klauz Vlaské
 Mořské oko
 Jezero
 Zvonička Pustevny
 Cyrilka
 Morávka
 Karlovské muzeum
 židovský hřbitov
 Nová Ves
 Alsternova vila
 Harcovský most
 Karlovské fojství
 horský hotel Solárka
 roubený dům č.p. 5
Základní informace místa
ID místa: 8339
Typ místa: technická památka
Stav místa: terénní náznaky
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 25.2.2016
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

A další podobná místa

Články

Trnava bývá nazývána „slovenským Římem“ a podíváme se na klasicistní zámek Dolná Krupá

Hrady a zámky

Trnava je nejstarším svobodným královským městem na Slovensku. Dnešní krajské město Trnava je významným centrem bohatého regionu mezi Malými Karpatami a Povážským Inovcem. Je to město baroka, jeho největší stavební rozkvět nastal v 17. a 18. století a je do značné míry spojen se založením univerzity a přítomností arcibiskupství. Ve městě stojí barokní paláce, univerzitní a církevní stavby a je zde taky několik kostelů. Zámek Dolná Krupá je krásné klasicistní šlechtické sídlo a je proslulý tím, že zde pobýval světově proslulý hudební skladatel Ludwig van Beethoven. Na zámku má sídlo Muzeum hudby.

Děsím se toho, co přijde po sloučení mé banky s jinou bankou na základě předchozích zkušeností.

Ostatní

Již jednou se stalo, že banku, pro kterou jsem se svobodně a s nadšením rozhodl a kterou jsem mnoho let využíval spolkla jiná banka. A to se pak děly věci, které negativním způsobem ovlivnily můj život na několik roků.

Suflé, plisé, ragů, fiží, boa, filé a karé

Zajímavosti

Slova, která fascinují svým netradičním, trochu rozplizlým zněním. Kromě zvukomalby nemají některé z nich spolu nic moc společného. Tak se nyní podrobněji podíváme na každé z nich.

Jak přežít týden u moře v Bulharské Albeně nedaleko Varny

Cestování

Albena je dnes lázeňsko-turistický komplex, který ožívá především během letních měsíců. Tento chráněný monument socialismu se nalézá asi 20km od města Varna v Bulharském letovisku.

Výprava do divoké krajiny Connemary na západě Irska

Cestování

Na západě Irska v hrabství Galway se rozkládá Connemara, divoká liduprázdná krajina hor a jezer na pobřeží Atlantiku. Dostaneme se sem velmi snadno autem nebo autobusem po silnici N59, která vede z města Galway do Clifdenu. Jízda po této silnici je hlubokým zážitkem. Budeme si zde připadat jako v Irské Kanadě.

Tarif elektřina pro soláry a virtuální baterie. Je to opravdu smysluplné?

Ostatní

Pokud se rozhodujete zda investovat nemalé peníze do fotovoltaiky, a zalíbil se vám produkt elektřina pro soláry – kdy si našetřenou energii do virtuální baterie budete moci vybrat v temnějších měsících, tak si rozhodně sundejte růžové brýle.

Naposledy navštívené

reklama