zrušená trať Ostravice - Bílá

Ostravice, Staré Hamry, Bílá, přehrada Šance
Zaniklá horská historická železnice vystavěná v l. 1908-11 z iniciativy olomouckého arcibiskupství a spojující obec Ostravici s horskými obcemi Staré Hamry a Bílá. Původně sloužila pro svážení dřeva z hor, později převážně turistům. Zanikla v r. 1965 v souvislosti s výstavbou přehrady V Šancích.
zrušená trať Ostravice - Bílá
nostalgie - dojezd parního vlaku do Ostravice
© Jan P. Štěpánek 10/2009

Zaniklá historická horská železnice spojující v letech 1911 až 1965 současnou obec Ostravici s beskydskými horskými oblastmi Starých Hamer a Bílé. Původním smyslem výstavby železniční tratě ve složitém horském terénu kolem údolí řeky Ostravice bylo usnadnění a zrychlení dopravy vytěženého dřeva ze vzdálených hraničních oblastí beskydských lesů, z tzv. zadních hor. Zadní hory poskytovaly nemalý zdroj dřeva pro fungování tehdy již upadajících provozů železáren ve Frýdlantu nad Ostravicí, Čeladné, Bašce a Frýdku. Do té doby se dřevo do železáren kolem středních a horních poloh toku řeky Ostravice splavovalo po řece, což bylo velmi náročné finančně a časově, nemluvě o mnohem menší efektivitě než po železnici. Za iniciativou výstavby železnice do hor stál majoritní vlastník lesů v moravské části Beskyd, tedy Olomoucké arcibiskupství, v menší míře pak majoritní vlastník lesů ve slezské části Beskyd, Těšínská komora, potažmo Habsburkové.

Bohužel, iniciativa zřízení železnice za účelem zefektivnění a zrychlení přísunu dřeva pro provoz železáren brzo vzala za své, neboť si investoři pozdě uvědomili, že budoucnost železáren je v černém uhlí, těženém na Ostravsku, nikoliv v uhlí dřevěném. Beskydská železnice si však brzo nalezla nový účel - s rozvojem a popularizací turistiky v Beskydech se stala hlavním způsobem dopravy turistů do zadních hor. Popularita a vytížení tratě byla nemalá a neomezily jí ani jedna ze světových válek. Zánik tratě přinesla až výstavba moderní údolní přehradní nádrže V Šancích (Šance) a tak poslední vlak vyjel z Ostravice do Bílé v roce 1965. Poté byl velký úsek bývalé železnice zatopen jejími vodami a zbylé úseky rozebrány.

Dodnes se zachovaly dlouhé úseky původního železničního náspu, kamenné opěrné zídky a několik kamenných mostků. V Bílé doposud stojí i původní nádraží - konečná zastávka tratě.

Jan P. Štěpánek, 25.2. 2016
 1.9 min
Ikona Zrušená železniční trať Ostravice - Bílá
Po železniční trati Bílá - Ostravice v Beskydech jezdily 57 let vlakové spoje, které pokračovaly až do Frýdlantu nad Ostravicí. Původní trať postavila stavební firma A. ...
3.7. 2014, Ondřej Kořínek. Zdroj: Zrušené železniční tratě v Čechách na Moravě a ve Slezsku, Miroslav Jelen

Samohrda a její provoz byl zahájen v roce 1908. Určena byla pro svoz dřeva z beskydských lesů a občasnou osobní dopravu. Postupem času ale houstl počet přepravených lidí, kteří stále častěji vyhledávali rekreaci v Beskydech. Počet spojů ve 30 letech dosáhl k šesti motorovým vlakům denně. V roce 1945 byla třináctikilometrová trať zestátněna. Provoz ale pokračoval a zvyšoval se i počet cestujících. Podle autora knihy Zrušené železniční tratě v Čechách na Moravě a ve Slezsku přepravila trať v roce 1964 700 tisíc cestujících. Turisté mohli tehdy vystoupit na šesti nádražích a zastávkách, do současnosti se dochovalo pouze nádraží v obci Bílá, které je v soukromých rukou. Železnice fungovala až do 11. ledna 1965. Těsně před zrušením jezdilo až 14 párů vlaků denně. Důvodem k zániku ale nebyl nezájem nebo málo cestujících, ale stavba vodní nádrže Šance. S posledním vlakem se toho času loučili nejen místní lidé, ale i turisté a milovníci železnice. Vlak vezl nápis Už je to tak, vezem do Bílé poslední vlak. Pod vodou skončila většina trati, která vedla podél řeky Ostravice. Ušetřen byl dočasně úsek u Starých Hamrů kolem rozcestí Černá u soutoku Bílé a Černé Ostravice až do Bílé. Koleje vedly po levé břehu řeky Ostravice, až za rozcestím přejížděl vlak přes most na pravou stranu Bílé Ostravice. Jeden z mostních pilířů lze u silnice, v jejíchž místech trať vedla, spatřit dodnes. Vlaky končily na okraji Bílé, kde byla také výtopna. Kromě nádraží v obci a části mostu nezůstaly po železnici téměř žádné stopy. Terénní náznaky po železničním tělese zůstaly například v Ostravici u místní části Ujmiska. Když půjdete lesem kolem řeky, povede vás cesta, po které parní lokomotivy ještě před 50 lety jezdily. Po cestě, která vás dovede až skoro do centra Ostravice, potkáte také zbytky dvou přemostění. Na nádraží v Ostravici pak starou trať připomíná kolej, jež ukazuje směr, jakým tehdy vyráželi naši předci na hory nebo za prací..

3.7. 2014 Ondřej Kořínek. Zdroj: Zrušené železniční tratě v Čechách na Moravě a ve Slezsku, Miroslav Jelen

Komentáře

Moravskoslezský kraj,  Frýdek-Místek  (FM), Ostravice

Místa v okolí

 kostel sv. Bedřicha
 Šorštýn
 Bílá
 Baranská skála
 Čurabský klauz
 hrable Červík
 kříž na Samčance
 kostel sv. Jindřicha
 kříž na Hluchance
 kříž na Hutích
 Maxův klauz
 Hartisov
 kaple na Kmínku
 klaus Panský
 Lučovecký klauz
 Bedřichův klaus
 Čarták
 šance Řečice
 klauz Kyčerov
 vodní nádrž Šance
 Partyzán
 zvonička
 Bílý Kříž
 Hubertova chata
 šance na Obidové
 koryto potoka Mazák
 kaple sv. Kříže
 stavby na Lysé hoře
 Lysá hora
 Gabrielina chata
 kaple sv. Floriána
 Miloňová
 Ondrášovy díry
 Čeladná
 Čertův stůl
 Greiffka
 Leopoldova chata
 Hamerská kaple
 U Veličků
 Mohelnický vodopád
 ostravický hamr č. I
 vodopády Satiny
 klauz Vlaské
 Mořské oko
 Jezero
 Zvonička Pustevny
 chata Šumná
 Cyrilka
 Morávka
 kaple sv. Huberta
 židovský hřbitov
 Karlovské muzeum
 Nová Ves
 Harcovský most
 Alsternova vila
 Karlovské fojtství
 horský hotel Solárka
 roubený dům č.p. 5
Základní informace místa
ID místa: 8339
Typ místa: technická památka
Stav místa: terénní náznaky
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 25.2.2016
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

Naposledy navštívené

reklama