Původně románský kostel (kol. 1200, rozšířen před polovinou 13. století), přestavěn goticky a barokně (1731), od zničení kláštera Ochránkyň božího hrobu husity (1420) farní. Zachovány románské věže a část západního průčelí, vnější vzhled barokní.
kostel sv. Jakuba Většího
Kostel od jihu
© Ivan Grisa 04/2009

Kostel tvoří jižní součást zámeckého areálu. Příjezd od silnice I/13 z křižovatky Hostomice po silnici II/258 směr Kostomlaty pod Milešovkou, na křižovatce pod zámkem odbočit do centra obce. Parkování možné přímo na náměstí.

Autobusová zastávka na zmíněné křižovatce, spojení zejména ve volných dnech sporadické.

Železniční stanice Světec na trati Ústí n. L. - Úpořiny - Bílina vzdálena asi 1 km západně, po výstupu z vlaku nutno přejít koleje na opačnou stranu, než stojí výpravní budova a po neznačené silnici jít východním směrem přes řeku Bílinu na zmíněnou křižovatku. O další cca 1,5 km dále k západu zastávka Chotějovice na trati Ústí n. L. - Chomutov, cestu přes několik silnic, železnic a kolem průmyslových areálů lze doporučit jen otrlým.

Kostel přístupný v době bohoslužeb každou neděli od 14.00

Ivan Grisa , 16.4. 2009
Ikona Kostel svatého Jakuba Většího ve Světci
Původně románský kostel, postavený kolem roku 1200. Rozšířen ve druhé čtvrti 13. století paní Vratislavou, vdovou po Kojatovi (zakladateli rodu Hrabišiců), přestavěn goticky (po roce 1467) a barokně (1731), od zničení kláštera Ochránkyň božího hrobu husity (1420) farní. ...
16.4. 2009, Ivan Grisa

Zachovány románské věže a část západního průčelí, vnější vzhled barokní. Hodnotné gotické a barokní vnitřní zařízení snad dochováno..

16.4. 2009 Ivan Grisa
dle E. Poche, Umělecké památky Čech, svazek 3, str. 481, Academia 1980
6.3 min
Ikona Sv. Jakub Starší (Větší, syn Zebedeův, apoštol) – historie, legendy, atributy
Sv. Jakub Starší († 43 / 44) byl jedním z dvanácti apoštolů – učedníků Ježíše Krista. ...
1.10. 2012, E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Jeho bratrem byl apoštol a evangelista Jan. Bratři pocházeli z rybářské rodiny (tetou jejich matky Salome byla Panna Marie), žijící v Betsaidě u Genezaretského jezera v Palestině. Ježíš Kristus je povolal, když společně s otcem Zebedeem na lodi spravovali sítě. Bratři nechali všeho a následovali Krista (předpokládá se, že odešli po zázračném rybolovu; zdůrazňuje se pohotovost opustit „loď“ lidských jistot a následovat Krista). Pro jejich temperamentní povahu jim dal Ježíš Kristus přezdívku „Boanerghés“ – „Synové hromu“. Jednou, když jim byl při putování do Jeruzaléma odmítnut v jisté samařské vesnici nocleh, chtěli na ní hned svolat oheň z nebe. Měli za to, že po odmítnutí by měl bez prodlení následovat trest. Ježíš byl však proti násilí, a bratry za jejich nápad přísně pokáral. Jakub s Janem patřili ke Kristovým privilegovaným učedníkům, kteří byli povoláváni k významným intimním událostem (vzkříšení dcery Jairovy, Proměnění Páně na hoře Tábor, povolání do Ježíšovy blízkosti v Getsemanské zahradě; kde se úzkostí potil krví atp.). Po Ježíšově Nanebevstoupení hlásal Jakub evangelium. Je zcela zřejmé, že Jakub se těšil velké autoritě uvnitř prvotní církve v Jeruzalémě a podílel se na jejím budování. Podle jedné tradice putoval Jakub po Španělsku, které bylo důležitým regionem Římské říše, a hlásal zde evangelium (zobrazován jako poutník s holí). Legenda vypráví, že se zde jeho misijní snahy nesetkaly s úspěchem – byl odmítán a podařilo se mu získat jen 8 učedníků. Chtěl svoje misijní snahy vzdát a vrátit se do Palestiny. Ještě před svým odchodem se sešel se svými učedníky, když zažil zjevení Panny Marie: Za temné mrazivé noci se po nebi rozlila záře, a spatřil i se skupinou svých učedníků jak se k nim snášejí andělé, kteří nesli jaspisový sloup (pilar) s Pannou Marií. Poté, co andělé postavil sloup na zem, Panna Maria promluvila k Jakubovi: „Synu, to místo je určeno k tomu, abych zde byla uctívána. Díky tobě zde povstane na mou památku kostel. U tohoto sloupu postavíš oltář. Na tomto místě vykoná na mou přímluvu moc Nejvyššího neobyčejná znamení a zázraky zvláště pro ty, kteří mě zde budou vzývat ve svých potřebách. Tento sloup zde bude stát až do konce věků.“ Svatý Jakub na určeném místě v Zaragoze vybudoval kapli Santa Capilla, která se později stala součástí Baziliky Panny Marie na Sloupu. Madona del Pilar nebo Madona ze Zaragozy se stala patronkou celého Španělska, a její chrám patří mezi nejslavnější mariánská poutní místa. Podle jiné tradice působil sv. Jakub v Jeruzalémě a Samařsku. O jeho působení nejsou spolehlivé záznamy - ty hovoří až o tom, že roku 43 nebo 44 byl v období kolem velikonoc zatčen v Jeruzalémě vojáky Heroda Agrippy I. (vnuka nechvalně známého Heroda Velkého), a na příkaz krále sťat mečem. Zahynul mučednickou smrtí jako první z dvanácti apoštolů. Přijal svou násilnou smrt pokorně a svůj život obětoval pro pravdu, kterou hlásal. V souvislosti s jeho popravou vypráví legenda o farizejovi Josiášovi, který při zatýkání Jakubovi ještě hodil sám kolem krku provaz. Při doprovázení Jakuba na jeho cestě k popravišti se Josiáš obrátil na víru poté, co zažil, jak Jakub zázračně uzdravil ve jménu Ježíše Krista muže nemocného dnou, který nemohl chodit a prosil Jakuba o pomoc. Sv. Jakub pravil: „Ve jménu mého Pána Ježíše Krista, vstaň zdráv a chval svého Spasitele“, muž poté uzdraven vstal a mohl chodit. Josiáš prosil na popravišti Jakuba o odpuštění a vyznal se zde z víry v Ježíše Krista. Dostal od Jakuba políbení pokoje, načež byli oba sťati. Sv. Jakub byl nejprve pohřben v Jeruzalémě, ale jeho ostatky byly později přeneseny do Španělska třemi mnichy, patrně z důvodu ochrany před Mohamedány, nejprve do Zaragozy, a poté, co byla r. 714 dobyta Maury byly ostatky přeneseny k Irii Flavii v Galicii. Zde na nějaký čas dokonce upadly v zapomnění, ale později (r. 813) si mramorové hrobky všiml poustevník Pelayo, údajně podle třpytu hvězd. Tehdejší král Alfons Cudný nechal nad hrobkou vystavět r. 816 chrám sv. Jakuba a začalo se zde pomalu rozrůstat město Santiago de Compostella. Existuje ale i legenda, popisující jak ostatky sv. Jakuba přenesli tři andělé do paláce pohanky Lupy ve Španělsku poté, co se stala křesťankou (nebo že po smrti sv. Jakuba jeho učedníci vložili jeho tělo do loďky, aby nebylo zneuctěno, a tu vypustili na moře – andělé ji potom bezpečně dovedli až ke břehům Španělska, kde byla nalezena, ostatky byly s patřičnou úctou uloženy do hrobu a nad tím poté vystavěn chrám Santiago de Compostella). Katedrála Santiago de Compostella ve stejnojmenném městě je po celém světě vyhlášeným poutním místem. Původní chrám sv. Jakuba byl při nájezdu Maurů r. 997 zničen, král Alfons III. dal poté vystavět na jeho původním místě v letech 1075-1150 trojlodní katedrálu; ostatky sv. Jakuba byly uloženy ve stříbrné rakvi v chrámové kryptě. Papež Alexander III. udělil Santiagu de Compostella titul Svatého města (který má Jeruzalém a Řím). Roku 2012 byl do katedrály sv. Víta v Praze přivezen zub sv. Jakuba a další dva fragmenty z jeho uctívaných pozůstatků. Další legendy vypráví že se sv. Jakub zjevoval křesťanským rytířům, kteří bojovali proti Maurům za nezávislost Španělska, jedna popisuje jak se zázračně objevil během bitvy u Clavija. Proto je také sv. Jakub nazýván Matamoros (Maurobijec). Další legenda se týká Svatojakubské mušle – vypráví loď, která přivezla do Španělska ostatky sv. Jakuba, stála v přístavu a z hvězd dopadal na jeho ostatky podivuhodný třpyt. To tolik polekalo koně jednoho portugalského rytíře, že skočil do vody i s rytířem, sedím mu na hřbetě. Rytíř byl však naštěstí zachráněn, jen po vytažení na palubu všichni s úžasem patřili na jeho tělo, celé pokryté svatojakubskými mušlemi. Existují i další legendy, popisující zázračnou záchranu lidí díky sv. Jakubovi. Svátek sv. Jakuba se slaví 25. července. Sv. Jakub Starší je patronem poutníků, Španělska, bojovníků, dělníků, horníků, kloboučníků, lékárníků, je vzýván za dobré počasí a na ochranu před revmatismem. Mezi jeho atributy patří: kniha / svitek evangelia, poutnická hůl s mušlí hřebenatkou („Svatojakubská mušle“), bývá zobrazován jako apoštol s knihou (svitkem), jako poutník s holí, poutnickým kloboukem a brašnou nebo jako rytíř Maurobijec. Dalšími jeho atributy jsou meč a kůň..

1.10. 2012 E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Komentáře

Ústecký kraj,  Teplice  (TP), Světec

Místa v okolí

 Světec
 sloup s Pietou
 vodojem
 Křemýž
 Panský dům
 Tuchlov
 Ladenburg
 kamenný most
 Pohádkový les
 vrchnostenský dvůr
 synagoga
 Zabrušany
 pivovar
 Bílina
 Bílina
 nová radnice
 starší radnice
 městské opevnění
 Hradiště
 kostel sv. Vavřince
 židovský hřbitov
 Lbín
 Duchcovský viadukt
 kostel sv. Vavřince
 Hetov
 kaple sv. Barbory
 boží muka
 Bílinská kyselka
 evangelický kostel
 Duchcov
 Štěpánovská hora
 Bořeň
 Velvěty
 Škvárovník
 Teplice
 hotel Prince de Ligne
 Hrobčice
 dům Zlatý kříž
 Letná
 kostel sv. Havla
 kaple sv. Anny
 divadlo
 Seumeho kaple
 radnice
 kostel sv. Jakuba
 kaple sv. Anny
 synagoga
 Hadí lázně
 kostel sv. Alžběty
 Paradies
 Doubravská Hora
 kostel sv. Martina
 nádražní budova
 kostel sv. Kateřiny
 kostel sv. Vavřince
 Mirošovice
 boží muka
 kostel sv. Václava
 kostel sv. Prokopa
 kostel sv. Kateřiny
 Barbora
 Hradišťany
 kaple sv. Václava
 kostel sv. Valentina
 Milešovka
 socha sv. Anny
 socha sv. Prokopa
 kostel sv. Mikuláše
 židovský hřbitov
 Pieta
 kostel sv. Václava
 Zlatník
 kamenný most
 Žichov, Schichow
 Milešov
 kostel sv. Kateřiny
 kaple sv. Huberta
 kostel sv. Augustina
 kostel sv. Apolináře
 kostel sv. Jiří
 Košťany
 kostel sv. Kateřiny
 kostel sv. Barbory
 Hliňany
 kostel Vzkříšení
 Salesiova výšina
 luterský kostel
 kostel sv. Prokopa
 Ostrý
 železniční most
 kostel sv. Václava
 smírčí kříž
 Patokryje
 Hradištko
 Přemyslův pomník
 sloup sv. Bernarda
 kostel sv. Bernarda
 Špičák
 kaple Patronů Čech
 kostel sv. Václava
 Chrámce
 Líska
 Bílý Újezd
 kostel sv. Ducha
 kostel sv. Anny
 Starý dvůr
 Rýzmburk
 Krupka
 Korozluky
 Oltářík
 Krupka – MPZ
 Blešno
 Velemín
 jezero Most
 pomník Hanse Kudlicha
 kostel sv. Martina
 Velemín
 Kamýk
 důl Pluto II.
 křížek u cesty
 Einmannbunker
 kaple
 Milada
 Kolektivní dům
 kostel sv. Martina
 Tobiášův vrch
 důl Pavel I.
 Vlastislav
 kostel sv. Jakuba
 štola Starý Martin
 Skalka
 kostel sv. Valentina
 Ruský pomník
 maloměstské domy
 Skalka
 kostel sv. Mikuláše
 Pnětluky
 hromadný hrob
 evangelický kostel
 Libčeves
 pivovar Liebshausen
 Kyšperk
 kaple sv. Ferdinanda
 radnice
 smírčí kříž
 Bělušice
 Funpark
 Šibeník
 Most
 Bihlova vila
 kaple Panny Marie
 Juchtová kaple
 pomník bitvy u Ústí
 Radejčín
 kaple sv. Víta
 hřbitovní kaple
 stará radnice
 Francouzský pomník
 Třebívlice
 kaple sv. Wolfganga
 židovský hřbitov
 Hněvín
 kostel sv. Václava
 socha Herkula
 Holý vrch
 Režný Újezd
 Vlčí hora
 židovský hřbitov
 synagoga
 nová radnice
 Oparno
 Sirné lázně
 Střelnice
 Litvínov
 Nový zámek Trmice
 Boreč
 Pilařský rybník
 kostel sv. Jiljí
 kamenolom
 evangelický kostel
 krematorium
 Košťálov
 kostel sv. Martina
 Matylda
 Chlumecká kaple
 Lovoš
 kostel sv. Josefa
 kaple
 kostel sv. Havla
 Chlumec
 obecní studna
 kostel sv. Václava
 Dlažkovice
 Jubilejní pomník
 Ressl
 Loučná
 Střížovický vrch
 kostel sv. Mikuláše
 Klíšský dvůr
 Pruský pomník
 kaple sv. Bartoloměje
 bývalá pošta
 pivovar
 výklenková kaple
 kostel sv. Václava
 Lucký mlýn
 Habrovice
 kaple Panny Marie
Kontaktní informace
Římskokatolická farnost - děkanství
Zámecké náměstí 71/9
415 01 Teplice
Tel: 417 531 041
fara.teplice@cbox.cz
Základní informace místa
ID místa: 7698
Typ místa: sakrální památky
Podkategorie: kostel, chrám
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: příležitostně
Uveřejněno: 25.5.2009
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama