Vodní dílo Vrané vybudováno v letech 1930-1936 jako první část Vltavské kaskády pro regulaci průtoku, umožnění plavby a výrobu elektřiny. Nádrž vytváří jez o výšce 10 m se dvěma plavebními komorami. Tvoří ho čtyři pole. Vzniklo jezero o rozloze 263 ha, hloubce až 10,5 m a délce vzdutí 13 km.
vodní nádrž Vrané
vodní nádrž Vrané
© CC BY-SA 3.0 04/2007

Hráz vodního díla Vrané je snadno dostupná z Prahy po levém břehu Vltavy silnicí II/102 (směr Štěchovice), po níž jezdí i autobusy PID od Smíchovského nádraží, po pravém břehu vede vedlejší silnice od nádraží Praha-Zbraslav. Nádraží Vrané nad Vltavou se nachází na regionální trati 210 Praha-Čerčany/Dobříš.

Jiří Špaček, 14.2. 2023
 1.7 min
Ikona Vodní dílo Vrané bylo vybudováno v letech 1930-1936 jako první část Vltavské kaskády pro regulaci průtoku a umožnění plavby. Významné je též vytvoření pracovní hladiny pro výkon vodní elektrárny Vrané. ...
17.2. 2023, Jiří Špaček

Intenzita druhotných využití se měnila s časem většinou v závislosti na stavu budování dalších stupňů Vltavské kaskády. Přehradní nádrž byla první údolní nádrží v blízkosti Prahy. V prvorepublikovém období se stala oblíbeným cílem vodní rekreace. Přehrazením zatopeného ústí Bojovského potoka v obci Měchenice vznikla mělká nádrž vhodná pro vybudování říčních lázní. Díky blízkosti železnice se plovárna rychle zařadila mezi nejoblíbenější zařízení svého druhu v okolí Prahy. Vodní nádrž vytváří vlastně jez se dvěma plavebními komorami. Hráz o výšce 10 m tvoří čtyři pole oddělená pilíři, každé o šířce 20 metrů. Vzniklé jezero o rozloze 263 ha, hloubce až 10,5 m a délce vzdutí 13 km je využíváno pro rekreaci, vodní sporty a rybaření. Prioritou prvních projektů byla lodní doprava za předpokladu splavnosti Vltavy až do Českých Budějovic s návazností na povodí Dunaje. Vybudováním vodního díla Slapy se z plánované říční cesty mezinárodního významu však stala slepá vodní cesta. Zůstala zachována jen osobní lodní doprava na trase Praha-Třebenice. Oba břehy spojují dva silniční mosty, jedna lávka pro chodce a jeden železniční most. Silniční most ve Štěchovicích je národní technickou památkou jako první železobetonový obloukový most s délkou oblouku přes 100 metrů. Silniční přemostění v Davli umožňuje betonový Most Vltavanů, který nahradil původní železný most, který byl rekonstruován do podoby lávky pro chodce. Tento most, nazývaný Starý Davelský, byl v r. 1968 použit americkými filmaři pro natáčení velkofilmu Most u Remagenu. Plocha přehradní nádrže se tak ve filmu objevila v roli řeky Rýn. Ještě níže položený most umožňuje železniční spojení Vrané nad Vltavou-Dobříš..

17.2. 2023 Jiří Špaček
(s využitím informací různých webových stránek a publikace ČR od A do Z, SW Travel 2009)

Komentáře

Středočeský kraj,  Praha-západ  (PZ), Vrané nad Vltavou

Místa v okolí

Nahrávám místa v okolí
Načítám seznam míst
Základní informace místa
ID místa: 17011
Typ místa: voda
Podkategorie: přehrada
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 17.2.2023
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

A další vyhlídky v okolí

reklama