
Vodní nádrž Štěchovice byla vybudována na Vltavě v letech 1937-1944 v blízkosti městysu, který jí dal jméno. Příjezdová komunikace k hrázi vede od mostu Dr. Edvarda Beneše ve Štěchovicích po pravém břehu. Zpočátku po ní vede též žlutá turistická značka doprovázená trasou naučné stezky Vystěhované Hradištko. Značená trasa však před hrází odbočuje vlevo vzhůru do Hradištka. Při pravém břehu se nachází plavební komora. Po levém břehu vede k hrázi modrá turistická značka doprovázená naučnou stezkou Svatojánské proudy. Od rozcestí Nad Přehradou pokračuje ve stráni nad břehem s naučnou stezkou zelená značka, kopírující nejstarší značenou stezku Klubu českých turistů z r. 1889, zatímco modrá šplhá na hřeben a opět se spojuje se zelenou v osadě Třebenice pod hrází Slapské přehrady.
Hráz o délce 124 m a výšce 22,5 m vytvořila přehradní jezero o délce 7,4 km a celkové rozloze 114 ha. Štěchovické peřeje, od 18. století nazývané Svatojánské proudy, bývaly nejvážnější překážkou vorové plavby a z vltavského toku tak činily jednocestnou vodní cestu. Snahy o zmírnění plavebních úskalí v tomto místě se měnily v závislosti na technických možnostech doby. Prvním počinem bylo odstřelení nebezpečných skalních bloků již v 17. století. Použitá řešení však výrazně nesnižovala krajinný půvab Svatojánských proudů, jejichž obliba stále rostla. V 70. letech 19. století zde tok řeky sledoval Bedřich Smetana, který tomuto úseku věnoval nejdramatičtější úsek své symfonické básně Vltava. V r. 1889 zde čerstvě vzniklý Klub českých turistů vyznačil svou vůbec první turistickou trasu. Úzké přehradní jezero je po obou březích lemováno vysokými skalnatými břehy, z nichž většina spadá přímo do vodní hladiny, Žádný z břehů tak nelze projít přímo podél vody. Přehradní nádrž se svým okolím patří mezi nejbizarnější a nejatraktivnější krajiny v blízkosti hlavního města. Vzhledem k obtížné přístupnosti a chladným vodám při kolísající hladině nedošlo v oblasti k rozvoji chatové výstavby do podoby obřích chatových měst jako v údolí Berounky nebo Sázavy. Významná část chat pochází z prvorepublikové výstavby. Nejnavštěvovanější turistickou trasou je levobřežní naučná stezka Svatojánské proudy mezi Třebenicemi a Štěchovicemi, která prochází i obnovenou osadou Ztracená naděje, krátce zvanou Ztracenka. Studené spodní vody v nádrži neumožňují vznik dostatečné masy planktonu a pro zdejší rybí osádku jsou charakteristické nízké váhové přírůstky. Proměnlivá hladina rovněž nepřispívá k přirozenému rozmnožování. Úlovkové možnosti sportovního rybolovu zvyšuje jen nárazové vysazování pstruha duhového. Nádrž proto nepatří mezi objekty intenzivního sportovního rybolovu. Vrch Homole se širokým a plochým temenem, nacházející se v těsné blízkosti právě budovaného vodního díla nabízel natolik atraktivní podmínky pro výstavbu přečerpávací elektrárny, že stavba systému byla zahájena ještě v době války, kdy většina pracovních sil byla použita pro válečnou výrobu. Dodávkou strojního a elektrického zařízení byly pověřeny Českomoravské strojírny, Škodovy závody a Vítkovické železárny. Elektrárna byla uvedena do provozu v r. 1947. Až do r. 1976 byla nejvýkonnější přečerpávací elektrárnou v Československu a byla velmi intenzivně využívána. S uvedením do provozu přečerpávací elektrárny Dalešice kleslo její využití téměř na nulu, neboť nemohla konkurovat výkonem ani účinností. V r. 1991 byla proto odstavena k rekonstrukci. Ta spočívala ve výstavbě nové strojovny (40 m hluboká šachta na nádvoří objektu) osazené jedinou reverzní Francisovou turbínou. Akumulačním zdrojem systému je nádrž pětiúhelníkového tvaru o ploše zhruba 5 ha, hloubce 10 metrů a objemu 500 000 m³. Nádrž byla vybudována na plochém temeni kopce Homole vyhloubením v zemině a skále a přehrazením terénních nerovností. Výška betonových zdí se pohybuje v rozmezí 12–16 metrů. Dno nádrže je jílovité a zajišťuje minimální propustnost. Součástí nádrže je betonový přeliv pro havarijní případ přečerpání nádrže. Hladina nádrže navazuje na vyrovnávací komoru, která v podobě otevřeného válce o výšce 35 metrů slouží k vyrovnávání rázů, které vznikají při změně režimu. Spojení s elektrárnou zajišťuje dvojité potrubí o průměru 1,7–2 m o délce 590 metrů, zajišťující převýšení až 219,5 metrů. Podél potrubního vedení vede lanovka pro zaměstnance a je překlenuto lávkou pro chodce, která je součástí naučné stezky Svatojánské proudy..