
Barokní kostel je orientovanou jednolodní podélnou stavbou obdélníkového půdorysu, s odsazeným, půlkruhově ukončeným presbytářem. K presbytáři na severní straně přiléhá depozitář, na jižní sakristie. V ose západního průčelí se k lodi kostela přimyká hranolovitá věž s hodinami.
Fasádu člení zdvojené lizény, okna jsou podlouhlá se segmentovým záklenkem. Věž má malá obdélníková okénka s kamenným ostěním, zvonicové patro věže je zdobené nárožními pilastry. Hlavní vchod do kostela vede pravoúhlým portálem ve věži, nad portálem je pamětní deska s textem o stavbě kostela roku 1772.
Podvěží a 1. patro věže je zaklenuto křížovou žebrovou klenbou, žebra jsou hruškového profilu, talířové svorníky, zdobené reliéfem pětilisté růže, dosedají na kamenné jehlancové konzoly, zdobené stejným motivem.
Loď chrámu je zaklenuta pruskými klenbami, presbytář pruskou klenbou a konchou, depozitář má valenou klenbu, sakristie je plochostropá. Přízední polopilíře, na které dosedají klenební patky, vytvářejí mělké oltářní výklenky. V západní části lodi je hudební kruchta.
Vnitřní zařízení kostela je převážně barokní. Bylo vytvořeno v sochařské dílně Jana Michaela Scherhaufa (oltáře, křtitelnice), malíře Josefa Korompaye (oltářní obrazy), starší obrazy jsou od malířů Jana Kryštofa Handke a Josefa Ignáce Sattlera.
Hlavní oltář se zděným sloupovým retabulem s obrazem sv. Leonarda (2. polovina 19. století) má novobarokní menzu s tabernáklem, původní tabernákl je na bočním oltáři Panny Marie. V nástavci je původní obraz sv. Trojice (neznámý autor) s anděly. U pat bočních sloupů stojí původní sochy sv. Vavřince a Šebestiána.
V lodi stojí dvě dvojice protějškových zděných oltářů, s pilastrovým retabulem a prolomeným nástavcem, s obrazy od J. Korompaye (v 19. století přemalované) – oltář sv. Anny (obraz vyobrazující smrt sv. Anny) a oltář Panny Marie (obraz Immaculaty), oltář sv. Jana Nepomuckého (obraz světce, sign. Josef Korompay a dat. 1780) a oltář sv. Jana Evangelisty (obraz světce).
Původní kazatelna je zdobená reliéfem, zobrazujícím Ježíše Krista na hoře Tábor, naproti ní je křtitelnice s reliéfem Kristova křtu (J. M. Scherhauf, kolem roku 1772). Oltáře, kazatelna a křtitelnice byly nově polychromovány roku 1851.
Součástí mobiliáře jsou volně umístěné obrazy Panny Marie s dítětem (J. I. Sattler), sv. Jana Křtitele (J. K. Handke), dřevořezba Vítězného Krista (J. M. Scherhauf) a barokní obrazy Ježíše Krista na kříži a Klanění pastýřů od neznámých autorů. Překrásnými díly jsou také barokní mešní kalich s malovanými emailovými medailony, zobrazujícími Immaculatu a františkánské světce (r. 1735 vyrobil olomoucký barokní zlatník Volfgang Rossmayer pro olomoucké bernardiny); rokokový mešní kalich s tepanými rokaji a květy, věnovaný kostelu (podle pamětního nápisu) r. 1771, klasicistní mešní kalich, hladce tvarovaný, s píšťalovým motivem, darovaný kostelu r. 1827 nebo tepaná rokoková lampa věčného světla. Ciborium (nádobu na hostie) vyrobil olomoucký zlatník Jan Šimon Forstner pro zdejšího faráře J. J. Kiliána v 2. polovině 18. století.
U kostela stojí kříž s ukřižovaným Ježíšem Kristem z r. 1798.
Leonarda pochází z roku 1772. Stojí na místě staršího kostela, zmiňovaného roku 1394, z něhož byla při přestavbě zachována jen původně gotická věž (1. polovina 16. století). V obecní kronice je zaznamenán zvláštní způsob stavby kostela – nové zdi byly vybudovány okolo starých. Po dokončení zbyla z původního kostela jenom věž. Hněvotín postihlo v průběhu 17. a 18. stol. několik velkých požárů, při požáru roku 1832 vyhořel i kostel a barokní fara z roku 1757, stojící vedle kostela. Po požáru byl kostel obnoven a věž byla zvýšena o zvonicové patro. Sakristie byla přistavěna roku 1898. Kostel je ohrazen kostelní zídkou s barokními vstupy a kříži. U kostela stojí kříž s ukřižovaným Ježíšem Kristem z r. 1798.
Patrně arcibiskup měl vliv na Leonardovu volbu duchovní cesty. Vzdal se služby králi i duchovní kariéry, která se mu nabízela, a odešel žít ve vší skromnosti do benediktinského kláštera v Mici v Orleansu. Zde žil velice skromně a v odříkání a po čase, když si osvojil řeholní život, se s bratry v klášteře rozloučil a vydal se hledat místo, kde byl žil v odloučení a askezi jako poustevník. Legenda vypráví, jak na cestě krajem reagoval s láskou na pohanství, se kterým se setkával, a mnohé nadchl pro víru. Usadil se v lesích poblíž Limoges v Aquitánii (historické území v jihozápadní Francii), kde si vybudoval prostou chýši. Brzy za ním začali proudit prosebníci, hledající pomoc či radu. Legenda vypráví, jak se jednou poblíž ocitl v nouzi i Chlodvíkův potomek král Theudebert I., jenž byl ve zdejších lesích na lovu a dlel na loveckém zámečku se svou těhotnou ženou, kterou právě zde přepadly porodní bolesti. Porod bohužel neběžel hladce a byl ohrožen život Chlodvíkovy manželky i dítěte. Králi v nouzi poradili místní lidé, aby poprosil o pomoc Leonarda, jehož modlitba už mnohým pomohla. Král poustevníka rychle přivolal a po jeho modlitbě se situace zázračně změnila – porod proběhl hladce a vše dopadlo dobře. Král chtěl Leonarda bohatě odměnit za jeho pomoc, ten však vše odmítl a požádal krále, aby dary raději rozdal chudým. Jediný dar, který nakonec přijal, byl les ve kterém žil – aby zde mohl vybudovat kapli Panny Marie a mohli se zde usadit i jeho následovníci. Přesněji, král mu daroval „tolik země, kolik ujede za jednu noc na svém oslu“. Leonard tak učinil kolem místa, kde žil, a místo poté nazval „Nobiliak“ (či Nobalak) – „Panský statek“. Již za svého života začal být Leonard uctívaný jako svatý. Měl zvláštní náklonnost k zajatcům; těm se vždy snažil pomoci a mnoha z nich pomohl na svobodu (dary, které dostával od bohatých, používal na vykupování zajatců, také se často obracel na panovníky s prosbou o propuštění vězňů). Legenda vypráví, jak mnozí zajatci jen volali Leonardovo jméno; a byli prý v ten moment zázračně vysvobozeni z pout (ty potom přinesli poustevníkovi). Poté, co Leonard vybudoval u poustevny kapli sv. Marie a sv. Remigia, založil zde i poustevnickou osadu, ze které se později vyvinul klášter St-Léonard-de-Noble. Po své smrti byl Leonard uložen v kapli, kterou vybudoval, a jeho hrob je dodnes hojně navštěvovaný. Ve středověku vznikaly Leonardovy poutě, dodnes je jich zachováno asi padesát. Nejvíce chrámů sv. Leonarda bylo vybudováno ve Francii a Německu, velkou oblibu si světec získal v Bavorsku. V Innchenhofenu je v kostele sv. Leonarda velký tzv. „Leonardův hřebík“. Jde o kus železa o váze asi 150 kg, který nosí poutníci kolem kostela jako symbol připravenosti k pokání. Svatý Leonard je patronem: sedláků, stájových čeledínů, stájí, dobytka a koní; zámečníků, kovářů; zajatců; vozků, nosičů břemen, bednářů, obchodníků s ovocem a horníků. Dále šestinedělek a bývá vzýván za dobrý porod, proti bolestem hlavy a duševním chorobám. Jeho atributy jsou: černý mnišský oděv (také bývá zobrazován v selském oděvu), berla, dobytek, řetěz, okovy, kláda na nohy, zajatci. Jeho svátek se slaví 6. listopadu..