Raně barokní zámek (s pozůstatky hradu na nádvoří) vystavěn za Lichtenštejnů. Mělo jít o čtyřkřídlou stavbu, pro nedostatek financí ale vzniklo jen jedno nedokončené křídlo (úzké a 35 m vysoké). Po ničivé vichřici v r. 1801 měl být zbořen.
Plumlov
Zámek Plumlov
© Luděk Vláčil, 06/2014

Zámek se nachází nedaleko náměstí v Plumlově. Po původním hradu zbyly pouze zbytky zdí na skalnatém masivu u rybníka. Jsou zde vidět i zbylé hradby.

Radmila Chalupová, 8.1. 2006
0.5 min
Ikona Městečko Plumlov je vzdálené 8 km západně od města Prostějova. Leží v kopcovitém terénu na rozhraní Drahanské vrchoviny a Hané. ...
26.3. 2006, Pavel Vítek

Dostupnost je autobusy z Prostějova. Plumlov je střediskem rekreační oblasti "Plumlovská přehrada",

Na zámku jsou expozice Vítězná křídla – letectví za 2.světové války, církevní ornáty, obrazy, sádrové masky, řezbářské plastiky, historie zámku a hradu, kočáry, miniatury kostelních zvonů, fotografie Jana Pospíšila a betlém města Prostějova. Rovněž je zde možno zakoupit různé suvenýry, pohlednice, rytiny, publikace a keramické výrobky. Zámecké interiéry slouží také k pořádání koncertů a divadelních představení..

26.3. 2006 Pavel Vítek
2.3 min
Ikona Zámek Plumlov
Hrad Plumlov vznikl ve 2. polovině 13. století. ...
20.10. 2003

Koncem 14. století jej koupili páni z Kravař a po roce 1466, kdy vymřeli po meči, přešel hrad na Heralta z Kunštátu, po něm na Vratislava z Pernštejna. Začátkem 16. století byl hrad přestavěn v renesanční zámek. Pernštejnové však v té době budovali novou rezidenci v Prostějově a Plumlov zanedbávali. Úpadek dovršil požár roku 1586. Až další majitel Karel z Lichtenštejna zahájil rekonstrukci zámku. Vybudoval arkády na nádvoří a obnovil opevňovací systém. V roce 1619 vyplenilo sídlo stavovské vojsko a za třicetileté války je dobyli, vypálili a pobořili Švédové. Po skončení války byl zámek jen provizorně opraven a nakonec v letech 1801 - 1805 zbořen. Zachovalo se z něj několik základových zdí na skalce uprostřed nádvoří dnešního nového zámku. Tento nový zámek začal stavět v letech 1680 - 1685 Jan Adam z Lichtenštejna v sousedství původního zámku. Plán však byl příliš velkorysý a z původního projektu zůstalo jen torzo. Po vybudování jednoho křídla ztratili majitelé o zámek zájem. Z bývalého opevnění vznikly hospodářské budovy a z reprezentačního sídla se stalo správní středisko panství. V letech 1867 až 1869 byla opravena sešlá fasáda. Zámek však postupně chátral, v roce 1931 byl v rámci pozemkové reformy převeden do vlastnictví Státního pozemkového úřadu. Karel Eusebius Lichtenštejn se dlouhá léta zajímal o architekturu. Navrhl svému synovi Janu Adamovi stavbu zámku podle vlastního projektu, vycházejícího ze studia děl architektů italské renesance Vignoly a Palladia. Zámek měl být čtyřkřídlou třípatrovou stavbou se dvěma řadami pokojů ve všech křídlech. Projekt však nebyl ve svém celku realizován. Vyrostlo pouze jedno křídlo s jednou řadou pokojů, spojených na severní straně dlouhou chodbou. Průčelí k rybníku zůstala v rozporu s návrhem jednoduchá, členěná pouze řadami oken. Fasádu zdobí po celé výšce volné předsazené sloupy. Každá vrstva je podle klasických renesančních pravidel jiná. V přízemí toskánský řád, uprostřed ionský a v nejvyšším patře kompozitní hlavice. Jednotlivá patra jsou oddělena římsami, pod nimiž probíhají po celé délce budovy štukové vlysy. Okna hlavních pater jsou zdobena parapetními kuželkovými balustrádami. Z vnitřního vybavení zámku se nic nedochovalo. Pouze v některých sálech zůstaly zbytky reprezentační štukové a malířské výzdoby..

20.10. 2003
7.1 min
Ikona Plumlovský zámek byl postaven v těsné blízkosti hradu v l. 1680 – 1685. stavba spadá do období, kdy Lichtenštejnové neměli na plumlovském panství žádnou rezidenci odpovídající jejich bohatství a společenskému postavení. Nástupci Karla z Lichtenštejna knížeti Karlu Eusebiovi to příliš nevadilo, neboť se trvale zdržoval ve Valticích. ...
11.2. 2005, Hrady, zámky a tvrze v Čechách na Moravě a ve Slezsku - Severní Morava

Teprve jeho syn, podnikavý Jan Adam, pociťoval nedostatek vhodného sídla na plumlovském panství a začal se v r. 1680 zabývat myšlenkou na opravu a částečnou přestavbu plumlsovkého hradu. Karel Eusebius, který se dlouhá léta zajímal o architekturu (napsal dokonce dílo Das Werk der Architektur), rovněž nejprve doporučoval přístavbu třetího patra plumlovského hradu, pak však navrhl synovi stavbu nového velkého čtyřkřídlého zámku podle valutního projektu. Ve svých architektonických názorech byl sině ovlivněn renesanční, zejména teoretickými názory italského stavitele Vignoly, poplatnými době svého vzniku, tj. polovině 16. století. Vignolova kniha Regole dei cinque oddáni dell´architettura byla také Karlu Eusebiovi hlavní pomůckou při zpracovávání plánů plumlovského zámku. Kromě Vignoly na něj snad nejvíce působila díla Palladiova. Plumlovský zámek měl být podle původní projektantovy představy (na svou dobu už značně zastaralé) čtyřkřídlou stavbou v podobě čtverce s dvěma řadami pokojů ve všech křídlech budova měla mít tři patra s bohatou fasádou, zdobenou vnitřní i vnější strany po celé výšce volnými monolitickými sloupy, jejichž každá vrstva měla být podle klasických renesančních pravidel jiná. Stavbu zámku prováděli převážné části němečtí řemeslníci Olomouce, na jejichž práci dohlížel knížecí zednický mistr Ondřej Klos, povolaný z Valtic. Hrubá stavba zámecké budovy byla svěřena zednickému mistru Melcherovi z Olomouce, zhotovení sloupů nádvorní fasády a ostění oken a dveří olomouckého kameníku Václavu Schüllerovi. Na stavbě pracovali hlavně robotníci z plumlovského panství a severomoravských lichtenštejnských dominií. Pískovec pro výzdobu fasády se dováže z lichtenštejnských lomů ze Svojanova u Moravské Třebové. V l. 1680 – 1681 dohlížel osobně na stavbu kníže Jan Adam. Trávil na Plumlově své líbánky, neboť v únoru 1681 se oženil s Erdmundou, dcerou knížete Ferdinanda Ditrichštejna. Dostal se však záhy do sporů se svým otcem Karlem Eusebiem, protože při realizaci stavby nedodržel přesně jeho plány a dal přednost některým úspornějším řešením. Místo dvou řad pokojů nechal vybudovat pouze jednu řadu, obrácenou k jihu a spojenou dlouhou chodbou, situovanou na severní straně. Zavrhl také otcův návrh vyzdobit sloupovím i vnější fasádu obrácenou k rybníku. Již v druhém roce stavby byl svojanský pískovec nahrazován místy na fasádě cihlovým zdivem a štukou. Starý kníže, který snil o tom, že postaví nejnádhernější palácovou tavbu na Moravě, byl těmito změnami roztrpčen stejně jako nevhodností místa, na němž vyrůstala. Doporučoval synovi dokonce stavbu přerušit a začít znovu na protějším kostelním návrší. Mladý Jan Adam nakonec v důsledku nedorozumění s otcem opustil koncem léta 1681 se svou manželkou Plumlov a přenechal dohled nad stavbou plumlovskému hejtmanovi. Počátkem r. 1683, když stavba zámku dospěla už do posledního patra, zemřel její projektant Karel Eusebius z Lichtenštejna. Tím zájem o její pokračování opadl kníže Jan Adam ji dal v polovině roku vzhledem k hrozícímu nebezpečí tureckých vpádů zastavit. V příštím roce byly stavební práce sice obnoveny, pokračovaly však pomalu, hlavně pro nedostatek pracovních sil. Tehdy už bylo jasné, že z původní projektantovy představy zůstane jen torzo, neboť realizace celého projektu by si vyžádala finanční náklad neúnosně velký i pro bohaté Lichtenštejny. V r. 1685 se konečně podařilo stavbu zastřešit a začalo se s vnitřními úpravami. Ty prováděli opět němečtí olomoučtí mistři, pouze dveře vyrobil brněnský mistr Hanuš Michl. Štuková výzdoba sálů, pokojů a chodeb byla svěřena štukatérovi italského původu Janu Baptistovi Brentaimu, usazenému v Olomouci, který s třemi pomocníky, rovněž Italy, pracoval už na hlavicích sloupů a vlysech zámecké fasády. Jednodušší štuková výzdoba schodiště byla přenechána plumlovskému zedníku Janu Pavlasovi. Štuková výzdoba sálů je umělecky nejcennější částí zámeckých interiérů. Byla dokončena v r. 1686; při závěrečných pracích se také uplatnil knížecí štukatér z Valtic (v pramenech je uváděn jako berlínský mistr). Koncem r. 1686 zbývala už jen malířská výzdoba stropů v první a druhém patře, kterou počátkem r. 1687 zadal kníže vídeňskému malíři Janu Greinerovi. Jako náměty pro obrazy byly vybrány antické motivy podle Vergiliovy Aeneidy. Greiner pracoval na plumlovském zámku celý rok a namaloval tu kolem 7 nástropních fresek, 4 v prvním a 3 ve druhém patře. Malby mají dosti těžkopádnou kompozici a umělecky nedosahují kvality štukových rámů. V následujících letech pomalu končily malířské a natěračské práce, avšak v r. 1690, když se kníže Jan Adam konečně odhodlal shlédnout dokončenou stavbu, byly narychlo zařízeny 4 pokoje, ve kterých pak Lichtenštejnové při svých řídkých a krátkých návštěvách panství přespávali. V mezipatrech sídlil panští úředníci a nejvyšší patro, namnoze ještě bez oken a dveří, zůstalo nedokončeno. V 18. století stavěla vrchnost pro rostoucí správní potřeby panství raději na místě opevnění, jímž kdysi plumlovský hrad obehnal Karel z Lichtenštejna, další přízemní správní budovy, obklopující dnes zámecké nádvoří v podobě tzv. nízkého zámku. Když zámek v r. 1801 poškodila vichřice, při níž byla rozbita břidlicová střecha povaleny některé sloupy fasády uvažoval tehdejší majitel panství kníže Alois z Lichtenštejna dokonce o zboření zámku. Na doporučení plumlovských úředníků však dal strhnout pouze starý hrad. Na zámecké budově byly provedeny nutné opravy a z jednoho pokoje ve druhém patře se stala kaple, kam byl přenesen barokní mobiliář ze zbořené hradní kaple. Po r. 1850 bylo celé jedno podlaží zámku pronajato plumlovskému okresnímu soudu a bernímu úřadu, ostatní obyvatelná podlaží sloužila jako byty úřadníků. V l. 1867 – 1869 byla restaurována fasáda, z níž začaly kusech odpadávat štukové ozdoby. V rámci první pozemkové reformy byl celý plumlovský lichtenštejnský majetek v r. 1931 zabrán a zámek přešel do vlastnictví Státního pozemkového úřadu. Později jej získal správa Státních vojenských lesů, která usídlila až do r. 1965. Stavební stav zámku, opravovaného naposledy v r. 1907, nebyl uspokojivý, a proto jej vojenské lesy, n. p., Plumlov, v l. 1964 – 1965 důkladně opravily: celá stavba byla stažena ocelovými lany a byl zpevněny nejvíce poškozené štítové zdi. Zámek má e své končené podobě z počátku 18. století neobvyklý vzhled, neboť jeho rozměry byly voleny se zřetelem k projektované čtyřkřídlé stavbě. Převládající dimenzí je výška, kterou opticky ještě zvyšuje malá hloubka objektu. Budova má celkem šest nadzemních podlaží s dvěma patry a třemi mezipatry. Jednotlivá podlaží jsou spojována hlavním schodištěm na západní straně a točitými schody pro služebnictvo na východní straně zámku. Nádvorní fasáda spojuje vždy patro a mezipatro jednou řadou volných sloupů, ukončených složitými hlavicemi, v přízemí toskánskými, ve středním patře jónskými a v nejvyšším patře kompozitními. Jednotlivá patra jsou oddělena římsami, pod nimiž probíjí po celé délce budovy štukové vlysy. Okna hlavních pater jsou zdobena podokenními kuželovými balustrádami..

11.2. 2005 Hrady, zámky a tvrze v Čechách na Moravě a ve Slezsku - Severní Morava
1.1 min
Ikona O zkáze plumlovského hradu
V dávných dobách žil na Plumlově statný a sličný rytíř, kterému při narození sudičky přisoudily velkou válečnickou moc a nezranitelnost. Žádná zbraň mimo praku mu nemohla ublížit. ...
20.10. 2003, Josef Pálka http://www.plumlov.wz.cz (Děkuji za svolení. JC)

V dospělosti byl oslavovaným válečníkem a jeho úspěchy mu vynesly slávu po celém kraji. Ale v manželství rytíř nebyl šťasten. Měl ženu hrdou a sobeckou, která svými výbuchy hněvu vnášela do jeho života neklid. Není tedy divu, že rytíř často unikal do podhradí, kde se mu volně dýchalo. Při jedné své vyjížďce spatřil v kovárně dívčinu sličnou a veselou, do které se na první pohled zamiloval a také ona tento cit opětovala. Je samozřejmé, že se o této lásce brzy dozvěděla rytířova žena a přísahala svému muži pomstu. Jak mu ale ublížit, když byl téměř nezranitelný? V té době se vrátil z vojny dívčin bratr, který byl vynikající prakéř. K tomu se rytířova žena vypravila s výzvou, aby ztrestal hanbu své sestry. Za několik dnů se rytíř díval z hradu směrem k vesnici a dívčin bratr, který byl ukrytý na úpatí skály, jej zasáhl kamenem ze svého praku přímo do čela. Rytíř padl mrtev k zemi. Když se dívka dozvěděla o jeho smrti, vyřkla kletbu nad hradem na skále. Podle ní se měl každý rok odtrhnout z hradu kámen, až by se celý hrad rozpadl v sutiny..

20.10. 2003 Josef Pálka http://www.plumlov.wz.cz (Děkuji za svolení. JC)
0.5 min
Ikona Krutý purkrabí
Při stavbě plumlovského zámku bylo potřeba hodně pracovních sil. Purkrabí, který měl na ně dohlížet, byl velmi nelidský a pomalu by z lidí sedřel kůži. Museli nosit do kopce na svých zádech těžké balvany, aby se podle pana purkrabího ušetřili koně a i jiné krutosti si na poddané vymýšlel. Proto také spousta lidí při stavbě vyčerpáním zemřela. ...
20.10. 2003, Josef Pálka http://www.plumlov.wz.cz (Děkuji za svolení. JC)

Není tedy divu, že purkrabí byl proklínán a bylo mu přáno, aby nikdy nedošel pokoje. Když purkrabí zemřel, začaly se dít divné věci. Na silnici k zámku se zjevoval povoz, tažený ohnivými oři. Projížděl i jinými silnicemi okresu. Lidé jej vídali i na Drahansku a kdo ho viděl , tvrdil, že v kočáře seděl pan purkrabí a spěchal na kontrolu stavby zámku. Protože zámek nebyl nikdy dostavěn podle původního záměru, je možné, že kočár s purkrabím potkáte na svých cestách i dnes..

20.10. 2003 Josef Pálka http://www.plumlov.wz.cz (Děkuji za svolení. JC)
1.2 min
Ikona Zkamenělá paní
Paní plumlovského hradu velice milovala ruční práce a která služebná byla pilná v ručních pracích, ta měla zajištěnu dobrou službu. Ta co neuměla plést a vyšívat, dostávala nejhorší práce a brzo odcházela z hradu. ...
20.10. 2003, Josef Pálka http://www.plumlov.wz.cz (Děkuji za svolení JC)

Paní byla velice pyšná na svou zručnost a proto se jí dotklo, když jí manžel řekl, že viděl v kovárně výšivku, jakou by ani ona nesvedla. Rozhodla se tedy, že kovářovu dceru vyzkouší. Pozvala ji k sobě na hrad a tam musela být dívka tři dny zavřená v komůrce a vyšívat. Nejprve šátek, potom fěrtošek a nakonec si paní vymyslela , aby vyšila stuhu, kterou by mohla omotat celý hrad. To děvče samozřejmě nemohlo dokázat a když se na ni paní rozkřikla, že je líná, dívka se vyčerpáním rozplakala a rozhodla se, že ukončí svůj život. Dřív než se oběsila na stuze, kterou měla vyšívat, proklela paní, aby zkameněla a nedošla klidu dřív, než se plumlovský hrad rozpadne na kámen. Paní brzy na kletbu zapomněla. Ráda sedávala na srázu nad rybníkem a bavila se ručními pracemi. Při pletení se jednou stalo, že jí klubíčko vlny spadlo až dolů k rybníku. Nablízku nebyl nikdo, kdo by jí ho podal a paní se nechtělo pro ně dojít. Pomyslela na to, jak by bylo krásné, kdyby se objevil rytíř a klubko jí podal. Nestačila ani domyslet a už se před ní ukláněl neznámý rytíř. S úklonou jí podal klubíčko a zmizel. Sotva se však paní klubka dotkla, zkameněla. Dodnes je před zámkem, na srázu nad rybníkem, kámen, připomínající sedící ženu..

20.10. 2003 Josef Pálka http://www.plumlov.wz.cz (Děkuji za svolení JC)
Dospělí 30,- Kč děti, držitelé průkazů ZTP 20,- Kč děti do 1 metru výšky mají vstup zdarma.. ...
27.3. 2006
27.3. 2006
0.6 min
Ikona O tom, jak vznikl přídomek pánů z Kravař.
Podle pověstí byl prapředkem rodu jistý zápasník, jménem Saul. Přestože byl menší postavy, dokázal se postavit i velikému protivníku. Jednou svého soupeře při zápase před panovníkem strhl oratným chvatem na zem, pak mu jedním škubnutím utrhl knír a nabodl ho na šíp. ...
3.8. 2006, IvoR 08/2006 Podle knihy Tajnosti Moravských hradů a zámků 1.díl-J.Bauer2004

Pak jej podal panovníkovi, který souboji přihlížel. Král Saula povýšil do šlechtického stavu a do znaku mu udělil tento šíp s knírem a nazval ho odřivousem. Ve skutečnosti se však jedná o zavinutou střelu - šíp omotaný kusem látky namočeným smolou na zapálení. Druhá pověst o původu pánů z Kravař je méně úctivá a spíše pravdivější. Jejich dávný předek prý byl pouhý pasák krav. Jednou prý pasák zachránil dceru knížete před hrozným medvědem, a z vděčnosti pasáka povýšil otec na rytíře od krav, pána Kravaře. Rod z Kravař pocházel z Opavska a postupně získal nejen Plumlov, ale i obrovské majetky po celé Moravě..

3.8. 2006 IvoR 08/2006 Podle knihy Tajnosti Moravských hradů a zámků 1.díl-J.Bauer2004
0.5 min
Ikona Studna a podzemí
K Plumlovskému zámku se odnepaměti tradují zvěsti o podzemní chodbě, či chodbách. Podle lidové tradice má jedna chodba vést pod rybníkem, dále lesem ke Krumsínu. ...
22.1. 2009, Ivo Rozehnal

Začátkem minulého století se údajně do chodby i propadl nějaký forman s koňmi. V lese jsou prý i místa, kde sníh taje mnohem rychleji. Jak to s chodbou je, se prokazatelně ještě nezjistilo. Co je však částečně prozkoumáno, je hradní studna, vytesaná ve skále. Jeskyňáři se prý dostali do hloubky 31 metrů a snad i pokračuje ještě hlouběji. Aby výčet lidové tvořivosti byl úplný, samozřejmě tu měli, jako na jiných hradech, sídlit templáři. Jejich působení však není nijak potvrzeno..

22.1. 2009 Ivo Rozehnal
01/2009 podle Příběhy české a moravské krajiny2005-M.Homolová a R.Plzák

Půdorys místa


Komentáře

Olomoucký kraj,  Prostějov  (PT), Plumlov

Místa v okolí

 Podhradský mlýn
 kaple v parku
 pivovar
 boží muka
 Čubernice
 Zlechovský mlýn
 boží muka
 Loupežník
 Žárovice
 Lhotka
 Stichovická kaple
 Krumsín
 starý hřbitov
 boží muka
 panský dvůr
 socha sv. Floriána
 kostel sv. Václava
 Gloše
 boží muka
 Ohrozim
 Osina
 Toufarův mlýn
 boží muka
 boží muka
 Ševčíkův mlýn
 zvonice
 Kloboučky
 boží muka
 boží muka
 Seloutky
 boží muka
 kaple sv. Anny
 Čechovice
 kostel sv. Floriána
 kaplička Panny Marie
 kaple sv. Anny
 kostel sv. Josefa
 Oberská vrata
 boží muka
 Vícov
 kaple
 pomník
 Určice
 Určice
 Mitrov
 Městisko
 kaple sv. Floriána
 Bílovice - žudr
 Smilův hrad
 Bílovice
 Biskoupka
 socha sv. Floriána
 kaple sv. Anny
 Křéba
 Křelová Lhota
 Lidová hvězdárna
 kaplička Panny Marie
 Ptení
 Spálený kopec
 kaple sv. Anny
 Starý Plumlov
 kostel sv. Martina
 Myslejovice
 radnice
 kaplička
 kaple Na Zábraní
 kaple Panny Marie
 Ptení
 Kostelec na Hané
 sýpka
 kaple sv. Floriána
 sokolovna
 Městská knihovna
 nová radnice
 Bratrská škola
 Prostějov
 socha T. G. Masaryka
 Nový dům
 vila Neherových
 Knížecí dům
 červený kříž
 Černý dvůr
 Betlém
 dům U Goliáše
 Bílovice
 stará radnice
 Prostějov
 Součkův dům
 dům U měsíčka
 židovský hřbitov
 městské hradby
 Smetanovy sady
 Dětkovice
 socha sv. Libora
 kaple sv. Floriána
 městský hřbitov
 Národní dům
 Plachý mlýn
 kaple sv. Anny
 Nová synagoga
 židovský hřbitov
 Dětkovice
 kaplička Panny Marie
 Prostějov
 Bernovský mlýn
 vodní mlýn a olejna
 boží muka
 socha oráče
 Kováříkova vila
 Zámeček
 Stařechovice
 cukrovar
 kaplička
 automobilka Wikov
 Čelechovice na Hané
 boží muka
 Na Pohodlí
 Hluchov
 boží muka
 Čertův hrádek
 kaplička
 kaple sv. Martina
 Akciový pivovar
 zvonice
 kaple sv. Anny
 kostel sv. Kunhuty
 Na skále
 Ptenský Dvorek
 Kopaniny
 Držovice
 Oděvní průmysl
 Státní lom
 sousoší Piety
 bývalé vinohrady
 Věžka
 kaple sv. Josefa
 Staré Hradisko
 kaple sv. Floriána
 Čechy pod Kosířem
 Arboretum Vrahovice
 Muzeum kočárů
 fara
 Hasičské muzeum
 Rakůsky
 kaple sv. Floriána
 rozhledna Kopaninka
 Velký Kosíř
 Varhany
 Vrahovice
 zvonice sv. Floriána
 Malé Hradisko
 kaple sv. Bartoloměje
 Hraza
 Gabrielov
 socha sv. Floriána
 Malé Hradisko
 Stražisko
 kaple Panny Marie
 boží muka
 Vilová kolonie
 boží muka
 kaple sv. Barbory
 Přemyslovice
 kostel sv. Vavřince
 Výšovice
 kaple sv. Floriána
 kaplička
 zvonice
 socha selky
 minerální pramen
 kaple Panny Marie
 kaple sv. Jana a Pavla
 partyzánský bunkr
 Přemyslovice
 kaple sv. Otýlie
 kaple sv. Václava
 kaple
 socha Panny Marie
 Ferdinandsko
 Vřesovice
 zvonice
 kaple sv. Martina
 kříž u Čechůvek
 kaple sv. Floriána
 cukrovar
 Nebeský rybník
 Brodek u Prostějova
 Štátula
 Přemyslovice
 křížek
 fara
 Dubový kopec
 vysílač Předina
 lázně
 zvonice
 Hrázný mlýn
 kaple sv. Floriána
 Kralice na Hané
 kaple sv. Prokopa
 Kralice na Hané
 kostel sv. Prokopa
 socha sv. Floriána
 kaple sv. Víta
 Lázně Slatinice
 pramen sv. Jiří
 pramen sv. Václava
 muzeum U veterána
 kaple sv. Anny
 boží muka
 pramen sv. Víta
 boží muka
 Suchdol
 Lusthaus
 boží muka
 Ludéřov
 kaple sv. Barbory
 zvonice sv. Václava
 socha sv. Floriána
 Laškov
 boží muka
 Hrubčice
 Skalička
 Olšany u Prostějova
 Drahanovice
 Drahanovice
 Keltská svatyně
 Jednov
 lázně Skalka
 socha sv. Anny
 evangelický kostel
 Obecní muzeum
 boží muka
 kaple sv. Anny
 socha anděla
 kostel sv. Urbana
 studánka U Oběšence
 kaple Panny Marie
 hasičské muzeum
 kaple sv. Floriána
 kaple sv. Floriána
 kostel sv. Jiljí
 parní pila a mlýn
 Na Skalách
 Náměšť na Hané
 Rozstání
 Kruhovský mlýn
 hrádek Lipová
 sousoší Piety
 kaple
 kaple sv. Rosalie
 vodní mlýn
 kaple sv. Floriána
 Drysice
 Melice
 kaple sv. Josefa
 Želeč
 cukrovar
 kaple sv. Floriána
 kaple Panny Marie
 boží muka
 Dobromilice
 zájezdní hostinec
 kostel Všech svatých
 kaple
 boží muka
 kaple sv. Floriána
 kaple
 Krakovec
 most přes Blatu
 kaple Panny Marie
 zvonice s přístavbou
 kostel sv. Jiří
 boží muka
 kaple sv. Anny
 Náměšť na Hané
 Hrdibořické rybníky
 kaple sv. Floriána
 boží muka
 Náměšť na Hané
 boží muka
 kaple svaté Anny
 boží muka
 socha sv. Floriána
 Doloplazy
 socha sv. Floriána
 Troyerstein
 Konice
 Ochoz
 kaple Panny Marie
 keltské sídliště
 kaple Panny Marie
 kostel sv. Leonarda
 kamenný most
 Hlaváčkův kříž
 kaple sv. Jana a Pavla
 Stagnov
 ústínský žudr
 boží muka
 Víceměřice
 boží muka
 kostel sv. Vavřince
 Kuchlov
 kaple sv. Floriána
 boží muka
 Kojál
 Dřevnovice
 kaple sv. Floriána
 boží muka
 kaple sv. Bartoloměje
 Hamlíkov
 boží muka
 zvonice
 biokoridor Skřípov
 Ruprechtov
 zvonice
 došková chalupa
 kostel sv. Václava
 fort XIII
 mariánský sloup
 zvonice
 kostel sv. Martina
 Mořice
 Mořice
 bunkry
 fort XV
 Vrchoslavice
 krematorium
 židovský hřbitov
Kontaktní informace
Zámek Plumlov
Tel: +420 582 331 196; +420 774 302 167
http://www.plumlov-zamek.cz/
kastelan@zamek-plumlov.cz
Základní informace místa
ID místa: 614
Typ místa: zámek
Podkategorie: původní hrad
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: v návštěvních hodinách
Uveřejněno: 26.3.2006
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

Naposledy navštívené

reklama