
Jednou z našich prvorepublikových automobilek, byla dnes málo známá firma Wikov. Samotná firma podnikatelů Wichterleho a Kovaříka vznikla sloučením v r. 1918, když obě firmy měly podobný výrobní program, který tvořil např. mlátičky, lokomobily či motory. Automobilová sekce vznikla roku 1924. Samotný podnik však pokračoval do roku 1948 převážně výrobou zemědělské techniky, která byla prvotřídní úrovně. Znárodněný podnik pak nesl název Agrostroj, později Agrozet. Stěžejní výrobou byly malotraktory a zemědělské stroje. Po revoluci byl tento obrovský podnik zrušen, ale v jeho areálu vznikly nové závody a firmy, často navazující na tuto tradici. Samotná značka Wikov dnes opět existuje, zabývá se výrobou převodovek a ozubených kol. Není však v Prostějově, ale v několika místech v ČR, jako ve Zruči n. S., Hronově, Praze či Plzni.
Automobilka Wikov zaujala výrobní prostory původní továrny Lamberta Wichterleho mezi dnešní ulicí Vrahovická a Svatoplukova. Jedná se o komplex budov, které navazovaly na luxusní sídlo samotné továrníkovy rodiny, navržené vídeňským architektem Franzem Freiherrem z roku 1900, kdy součástí byla i unikátní zahrada. Jistou zajímavostí byl i podnikový autosalon, který byl součástí továrního komplexu. V době socialismu sloužil např. jako prostor vývojářů tehdejšího podniku, později byl využit jako klubová restaurace a dnes má funkci modlitebny. Samotná tehdejší hlavní patrová montážní budova je nyní bez většího využití, když se stala součástí tzv. Průmyslového dvora. V bývalé automobilce tak dnes najdeme např. prodejnu barev, pneuservis, stavebniny, sídla několika firem či veterinární kliniku.
Samotná výroba aut probíhala ve 20.-30. letech 20. století a zaměstnávala kolem 150 lidí a kolem 20 technických vývojářů. Moto firmy s logem rozkročeného dělníka držícího obrovské kladivo znělo „Auta na míru“. Zákazník mohl vznést své požadavky, kterým bylo vyhověno. Např. Tomáš Baťa požadoval spací vůz, slovenský uzenář V. Holub měl záruční servis na milion km (které opravdu najezdil). Zdejší vozy byly především zárukou luxusu a patřily k nejdražším u nás. Do dějin automobilismu se zapsal např. i závodní vůz Wikov 7/28 Supersport, který byl v roce 1932 jako první čs. závodní vůz klasifikován na tehdejším brněnském Masarykově okruhu.
Nejpočetnějším výrobním vozem však byl lehký nákladní automobil Wikov 1,5 t, kterých bylo vyrobeno na 450 ks v různých variantách - od pohřebního, sanitního a hasičského vozu až po autobus. Historický primát však nese sportovní vůz zvaný Kapka. Šlo o první aerodynamický vůz u nás, pravděpodobně vyrobený ve třech kusech.
Po celou dobu existence automobilky se vyrobilo asi na 600 osobních vozidel. Výroba ustala těsně před 2. svět. válkou. Přesné údaje však neznáme, neboť archiv s dokumentací byl za války ztracen. Dochováno je kolem třiceti vozů, které jsou perlou našich veteránů. Některé vozy jsou umístěny v Olomoucké Veterán aréně či soukromých sbírkách.