
Nová Huť je vesnice, nyní místní část obce Dýšina, od níž ji stavebně odděluje železniční trať. Je doložena od r. 1788 a žije tu přes 420 obyvatel. V její těsné blízkosti se nachází nádraží Chrást u Plzně na trati 176. Dýšinou prochází silnice II/180 v úseku mezi Starým Plzencem, Chrástem a Třemošnou. Bílý mlýn leží na levém břehu Klabavy, jeho náhon protíná a zkracuje zákrut řeky. Kolem objektu mlýna prochází modrá turistická značka od nádraží Chrást u Plzně ke Kokotským rybníkům a do Oseka u Rokycan. Nejbližší autobusová zastávka je na Husově náměstí, odkud je spojení do Plzně.
Od r. 1932 jej vlastnil František Kepka, jehož rodině byl r. 1948 zabaven při znárodnění. Byl však dále v provozu a v letech 1971–1974 přestavěn na vločkárnu. Po r. 1989 se vrátil v restituci rodině; Vladimír Kepka zde vyrábí ovesné vločky, ječné kroupy a další obilní produkty. Mlýnice a obytný dům stojí samostatně kolem uzavřeného čtvercového dvora; jsou zděné, vícepodlažní. Ve mlýně se dochovalo umělecké složení. V okolí byl prvním mlýnem s mletím na válcových stolicích, které nahradily dřívější mletí pomocí kamenů; stroje dodala firma Záruba z Plzně. V r. 1904 opatřil Rudolf Bílý mlýn novými moderními stroji na mletí obilí. K r. 1930 u mlýna pracovala také elektrárna a výroba elektrické energie se zde dochovala. Až do r. 1870 tekla voda ke mlýnu náhonem okolo domu U Rathauských v ulici K mostu č. p. 45 a přes sousední zahradu; odtokovým kanálem se poté vracela zpět do řeky. Josef Bílý vykopal náhon nový a tím docílil zvýšení spádu asi o 1,5 metru. V r. 1930 měl mlýn jedno kolo na svrchní vodu a hltnosti 0,9865 m³/s, spádu 5,008 metru a výkonu 49,4 HP, to však zaniklo. Mlýn měl turbínovou kašnu s turbínovým domkem pro Francisovu turbínu, která se dochovala. K r. 2015 měla výkon 55 kW. Dodnes je to plně funkční vodní mlýn s turbínou pro výrobu elektřiny, jehož hlavní výroba je zaměřena na obilné vločky a další výrobky z obilnin. Po předchozí dohodě je provoz přístupný..