
Most leží na nejkratší spojnici centra města a hlavního nádraží. Parkování v celé oblasti je zpoplatněno. V bezprostředním okolí mostu zastavuje většina tramvajových i trolejbusových linek zdejší MHD.
Stavba mostu podle projektu Ing. Václava Mencla proto začala až 4. 5. 1912. Vzhledem k původnímu povolání tehdejšího plzeňského purkmistra byl jako hlavní stavební materiál zvolen v té době již poněkud archaický kámen. Z něj jsou vyzděny klenby obou oblouků o rozpětí 27,5 m, jejich vyzdívky i jádra a líce pilířů. Beton byl použit jen do základů. Most byl při slavnostním otevření 28. 9. 1913 pojmenován po panujícím mocnáři Františku Josefu I. Tehdy zde byly položeny i koleje pro budoucí tramvajovou trať po dnešní Americké třídě. Roku 1918 byl most přejmenován po presidentu USA Wilsonovi. Při rekonstrukci vozovky roku 1934 byly vyjmuty nikdy nevyužité tramvajové koleje. Most byl roku 1939 přejmenován po Karlu IV., v září 1941 na most Vítězství. Roku 1945 byl pojmenován po sovětském diktátoru Stalinovi, na což se po tzv. odhalení kultu jeho osobnosti tiše zapomnělo. Po roce 1990 se vrátil k pojmenování z I. republiky..