Socha sv. Jana Nepomuckého nezjištěného stáří a původu stojí uprostřed návsi, u silnice jižně od kostela.
socha sv. Jana Nepomuckého
© Prudký Martin, 02/2008

Socha sv. Jana Nepomuckého stojí přímo na rozlehlé návsi a snad pochází z roku 1709 nebo 1732, kdy byl přestavován kostel. Je to jediná zachovalá socha v okolí, po všech ostatních zbyly pouze podstavce. Kameník ji zhotovil z pískovce na soklu, s čtverhranným pilířem a korintskou hlavicí. Světec nemá okolo hlavy pět hvězdiček, které připomínaly pět ran Kristových, nebo prý také to, že při vhození jeho mrtvého těla do Vltavy zářily hvězdy. Ještě před válkou stál za ní statek, který byl po vysídlení sudetských Němců zbořen.

Místní raritou je obliba této sochy mezi místními flamendry, kteří její okolí navštěvují po zavírací době hostince, aby zde pokračovali v konzumaci donesených nápojů. Paradoxně ji nazývají Barborkou, ačkoliv Jan z Pomuku, arcibiskupský úředník z konce 14. století, prohlášený roku 1729 za svatého, byl prokazatelně mužského pohlaví. Já tam nechodím, protože jako slušný člověk jdu z hospody rovnou domů.

Prudký Martin, 12.11. 2009
 2.9 min
Ikona Postava, jež byla později kanonizována jako svatý Jan Nepomucký, byla rozporuplnou osobností. Jeho svatořečení nepatří k nejšťastnějším činům papežské kurie. ...
30.1. 2010, Prudký Martin

Generální vikář pražského arcibiskupství Jan z Pomuku (Nepomuku), někdy také zvaný Johánek (měl malou postavu, 165 cm vysokou), byl německé národnosti, narozený v západočeském Nepomuku, kde byl jeho otec Wolflin-Wolfgang pravděpodobně rychtářem. Stal se úspěšným obročníkem, byl kanovníkem u sv. Jiljí na Vyšehradě a u sv. Víta a z titulu své funkce cenzuroval a pálil některé spisy Matěje z Janova. Nebyl mučedníkem pro víru ale proto, že se ve sporu mezi králem Václavem IV. a Janem z Jenštejna postavil na stranu svého nadřízeného arcibiskupa. Pověst o tom, že byl zpovědníkem královny Žofie a nechtěl králi prozradit zpovědní tajemství, se objevila až v polovině 15. století. Historikové královniny zpovědníky znají a Johánek z Pomuku mezi nimi uveden není. Nenávist krále si způsobil nejprve žalobou na královského podkomořího, který dal svévolně popravit studenta. Tehdejší studenti totiž podléhali pravomoci rektora university a pražského arcibiskupa. Královská strana chtěla arcibiskupa zasáhnout na citlivém místě založením nového arcibiskupství v západních Čechách, čímž by pražský metropolita ztratil část příjmů, a zamýšleli jej vybavit zbožím kladrubského kláštera. Počítali se smrtí starého opata, který sice včas zemřel, ale Jenštejn rychle jmenoval opata nového a Jan z Pomuku tuto volbu roku 1393 potvrdil. Tím ovšem rozzuřili krále, který dal 20. března 1393 církevní úředníky zatknout a mučit. Děkana Bohuslava z Krnova zbil do krve mečem a Jana z Pomuku pálil pochodní. Příčinou smrti ale byl, podle antropologických výzkumů ostatků, silný a tupý úder do levé tváře. Také mu byly vykloubeny ruce. Kat nemusel použít velkou sílu neboť měl slabou tělesnou konstrukci a hlavně tenkou lebku. Mrtvé tělo bylo na králův rozkaz hozeno do Vltavy. Mrtvola za za několik dní vyplavala a nejdříve byla uložena v klášteře cyriaků, později v chrámu sv. Víta. Zatčení a mučení arcibiskupských úředníků bylo pravděpodobně aktem okamžitého králova hněvu, neboť další ze zatčených Mikuláš Puchník byl o několik let později podpořen Václavem IV. při jmenování pražským arcibiskupem. První známky jeho kultu Jana Nepomuckého můžeme vysledovat již v 15. století, ale kanonizován byl až roku 1729. Při vyzdvižení těla z Vltavy údajně z lebky vypadl zachovalý jazyk, což bylo vzato jako důkaz jeho svatosti. Pozdější vědecký rozbor, provedený antropologem Emanuelem Vlčkem potvrdil, že se nejedná o jazyk, ale o zbytek mozkové tkáně. Jeho kanonizace je proto sporná. Zemřel jako loajální úředník. Kult Jana Nepomuckého se v našich zemích brzy rozšířil a jeho sochy zdobí nejednu vesnici. Uctívání svatých však odporuje biblickému učení a je pohanskou recidivou, bránící uctívání pravého Boha.V knize Leviticus je napsáno: "Nevytvářejte si žádné bůžky. Nevztyčujte si modlu ani posvátný sloup, nestavte ve své zemi ani tvarovaný kámen, abyste se mu klaněli. Vždyť já jsem Hospodin, váš Bůh.".

30.1. 2010 Prudký Martin
podle knihy Husitské Čechy - Zdeněk Fiala

Komentáře

Ústecký kraj,  Louny  (LN), Stebno

Místa v okolí

 Baba
 smírčí kříž
 Nouze
 bývalý žulový lom
 bývalý kříž
 Selský dub
 kaple Všech svatých
 Petrohrad
 Mlýnský vrch
 Petrohrad
 Malměřice
 kostel sv. Anny
 kaple
 kostel sv. Vojtěcha
 Kapucín
 Viklan
 boží muka
 smírčí kříže
 křížový kámen
 celní kolo
 Šprymberk
 Bílenec
 Vidhostice
 kostel sv. Martina
 Vidhostice
 zatopený lom
 židovský hřbitov
 Tlestky
 Tobiášův vrch
 Schillerova rozhledna
 kaple
 Lužec
 Plaveč
 kaple sv. Marka
 Otěvěky
 Podbořánky
 morový sloup
 kostel sv. Vavřince
 návesní kaple
 Dědek a Bába
 Schanigerův kříž
 Struhaře
 kostel sv. Jiljí
 Vochlice
 kostel sv. Václava
 Svatý Hubert
 Žihle
 socha sv. Floriána
 Oráčov
 Mlýnce
 Lom Soseň
 Hasen-Marterl
 návesní kaple
 lovecký pomník
 kostel sv. Martina
 kostel sv. Vojtěcha
 Hluboký
 Nový Dvůr
 Trpasličí díra
 Kružín
 Skytaly
 Zelený Důl
 kostel sv. Markéty
 židovský hřbitov
 Smrk
 Kružínský vrch
 Vrbice
 kostel sv. Blažeje
 kostel sv. Václava
 smírčí kříž
 boží muka
 smírčí kříž
 Podštěly
 kaple sv. Václava
 židovský hřbitov
 kostel sv. Mikuláše
 Jablonná
 Hůrky
 Libkovice
 Odlezelské jezero
 synagoga
 silniční most
 Francouzský kříž
 Žižkovo bojiště
 synagoga
 kaple sv. Anny
 Loreta
 Kostrčany
 Rabštejn nad Střelou
 socha sv. Barbory
 městské opevnění
 Hlubany
 dvůr Kalec
 kašna
 židovský hřbitov
 synagoga
 zámecký pivovar
 Sychrov
 Chyše
 Buškovice
 židovský hřbitov
 Pšovlky
 Jeřeň
 Lina
 kostel sv. Jiří
 dvůr Hubenov
 Kotaneč
 Černá Hať
 Fischerova kaplička
 Kamenný Chlum
 kostel sv. Mikuláše
 Václavy
 mariánský sloup
 Nepomyšl
 Hoppova kaple
 Chyše
 Valeč
 Bräunlův kříž
 kaple sv. Václava
 Strachovice
 kaple sv. Anny
 pivovar
 Kolešovice
 Křečov
 novogotický templ
 smírčí kříž
 židovský hřbitov
 židovský hřbitov
 Rubín
 Dolánky
 Krásný Dvůr
 Vladař
 kostel sv. Martina
 kostel sv. Václava
 Brody
 fara
 Dub
 socha Ecce Homo
 kostel Všech svatých
 Budiš
 kostel sv. Vavřince
 Libořice
 Angerbach
 Brdo
 Želeč
 kaple sv. Josefa
 kostel sv. Barbory
 Manětín – MPZ
 Manětín
Základní informace místa
ID místa: 8449
Typ místa: sakrální památky
Podkategorie: socha, monument
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 13.11.2009
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama