Barokní kostel postavený ke konci 17. století stojí na mírném návrší v západní části obce, zřejmě na místě svého staršího předchůdce. Zařízení z doby výstavby kostela. Ve stěnách kostela druhotně osazeny renesanční náhrobníky.
kostel sv. Jakuba Většího
© Luděk Vláčil 03/2016

Kostel je orientovaná jednolodní stavba s obdélnou lodí a s trojboce uzavřeným presbytářem. K severní zdi je přistavěna sakristie, v ose západního průčelí stojí hranolová věž. Hlavní vchod je v podvěží, nad ním je zasazena deska s letopočtem dostavby a s erby Jiřího Bedřicha Forgače a jeho manželky Kateřiny Barbory. Boční vchody chráněné předsíněmi jsou po stranách lodi. Loď, sakristie, oratoř i presbytář jsou zaklenuty valenou klenbou. Kruchta je v západní části lodi.

Zařízení kostela je z doby jeho výstavby. V kostele jsou také umístěny figurální náhrobníky např. Mikuláše ze Zástřizl (†1552), Jana Morkovského ze Zástřizl (†1590) a Aliny Skrbenské z Hříště (†1614).

Ivka (B. Samek: Umělecké památky Moravy a Slezska 2, Academia, Praha 1999), 30.3. 2010
Ikona Kostel sv. Jakuba Většího
Současný kostel byl postaven ve 2. polovině 17. století (dokončen 1681), zřejmě na místě staršího gotického předchůdce. ...
30.3. 2010

V roce 1320 je totiž zmiňován místní farář Gerhard. Předsíně byly přistavěny později..

30.3. 2010
6.3 min
Ikona Sv. Jakub Starší (Větší, syn Zebedeův, apoštol) – historie, legendy, atributy
Sv. Jakub Starší († 43 / 44) byl jedním z dvanácti apoštolů – učedníků Ježíše Krista. ...
1.10. 2012, E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Jeho bratrem byl apoštol a evangelista Jan. Bratři pocházeli z rybářské rodiny (tetou jejich matky Salome byla Panna Marie), žijící v Betsaidě u Genezaretského jezera v Palestině. Ježíš Kristus je povolal, když společně s otcem Zebedeem na lodi spravovali sítě. Bratři nechali všeho a následovali Krista (předpokládá se, že odešli po zázračném rybolovu; zdůrazňuje se pohotovost opustit „loď“ lidských jistot a následovat Krista). Pro jejich temperamentní povahu jim dal Ježíš Kristus přezdívku „Boanerghés“ – „Synové hromu“. Jednou, když jim byl při putování do Jeruzaléma odmítnut v jisté samařské vesnici nocleh, chtěli na ní hned svolat oheň z nebe. Měli za to, že po odmítnutí by měl bez prodlení následovat trest. Ježíš byl však proti násilí, a bratry za jejich nápad přísně pokáral. Jakub s Janem patřili ke Kristovým privilegovaným učedníkům, kteří byli povoláváni k významným intimním událostem (vzkříšení dcery Jairovy, Proměnění Páně na hoře Tábor, povolání do Ježíšovy blízkosti v Getsemanské zahradě; kde se úzkostí potil krví atp.). Po Ježíšově Nanebevstoupení hlásal Jakub evangelium. Je zcela zřejmé, že Jakub se těšil velké autoritě uvnitř prvotní církve v Jeruzalémě a podílel se na jejím budování. Podle jedné tradice putoval Jakub po Španělsku, které bylo důležitým regionem Římské říše, a hlásal zde evangelium (zobrazován jako poutník s holí). Legenda vypráví, že se zde jeho misijní snahy nesetkaly s úspěchem – byl odmítán a podařilo se mu získat jen 8 učedníků. Chtěl svoje misijní snahy vzdát a vrátit se do Palestiny. Ještě před svým odchodem se sešel se svými učedníky, když zažil zjevení Panny Marie: Za temné mrazivé noci se po nebi rozlila záře, a spatřil i se skupinou svých učedníků jak se k nim snášejí andělé, kteří nesli jaspisový sloup (pilar) s Pannou Marií. Poté, co andělé postavil sloup na zem, Panna Maria promluvila k Jakubovi: „Synu, to místo je určeno k tomu, abych zde byla uctívána. Díky tobě zde povstane na mou památku kostel. U tohoto sloupu postavíš oltář. Na tomto místě vykoná na mou přímluvu moc Nejvyššího neobyčejná znamení a zázraky zvláště pro ty, kteří mě zde budou vzývat ve svých potřebách. Tento sloup zde bude stát až do konce věků.“ Svatý Jakub na určeném místě v Zaragoze vybudoval kapli Santa Capilla, která se později stala součástí Baziliky Panny Marie na Sloupu. Madona del Pilar nebo Madona ze Zaragozy se stala patronkou celého Španělska, a její chrám patří mezi nejslavnější mariánská poutní místa. Podle jiné tradice působil sv. Jakub v Jeruzalémě a Samařsku. O jeho působení nejsou spolehlivé záznamy - ty hovoří až o tom, že roku 43 nebo 44 byl v období kolem velikonoc zatčen v Jeruzalémě vojáky Heroda Agrippy I. (vnuka nechvalně známého Heroda Velkého), a na příkaz krále sťat mečem. Zahynul mučednickou smrtí jako první z dvanácti apoštolů. Přijal svou násilnou smrt pokorně a svůj život obětoval pro pravdu, kterou hlásal. V souvislosti s jeho popravou vypráví legenda o farizejovi Josiášovi, který při zatýkání Jakubovi ještě hodil sám kolem krku provaz. Při doprovázení Jakuba na jeho cestě k popravišti se Josiáš obrátil na víru poté, co zažil, jak Jakub zázračně uzdravil ve jménu Ježíše Krista muže nemocného dnou, který nemohl chodit a prosil Jakuba o pomoc. Sv. Jakub pravil: „Ve jménu mého Pána Ježíše Krista, vstaň zdráv a chval svého Spasitele“, muž poté uzdraven vstal a mohl chodit. Josiáš prosil na popravišti Jakuba o odpuštění a vyznal se zde z víry v Ježíše Krista. Dostal od Jakuba políbení pokoje, načež byli oba sťati. Sv. Jakub byl nejprve pohřben v Jeruzalémě, ale jeho ostatky byly později přeneseny do Španělska třemi mnichy, patrně z důvodu ochrany před Mohamedány, nejprve do Zaragozy, a poté, co byla r. 714 dobyta Maury byly ostatky přeneseny k Irii Flavii v Galicii. Zde na nějaký čas dokonce upadly v zapomnění, ale později (r. 813) si mramorové hrobky všiml poustevník Pelayo, údajně podle třpytu hvězd. Tehdejší král Alfons Cudný nechal nad hrobkou vystavět r. 816 chrám sv. Jakuba a začalo se zde pomalu rozrůstat město Santiago de Compostella. Existuje ale i legenda, popisující jak ostatky sv. Jakuba přenesli tři andělé do paláce pohanky Lupy ve Španělsku poté, co se stala křesťankou (nebo že po smrti sv. Jakuba jeho učedníci vložili jeho tělo do loďky, aby nebylo zneuctěno, a tu vypustili na moře – andělé ji potom bezpečně dovedli až ke břehům Španělska, kde byla nalezena, ostatky byly s patřičnou úctou uloženy do hrobu a nad tím poté vystavěn chrám Santiago de Compostella). Katedrála Santiago de Compostella ve stejnojmenném městě je po celém světě vyhlášeným poutním místem. Původní chrám sv. Jakuba byl při nájezdu Maurů r. 997 zničen, král Alfons III. dal poté vystavět na jeho původním místě v letech 1075-1150 trojlodní katedrálu; ostatky sv. Jakuba byly uloženy ve stříbrné rakvi v chrámové kryptě. Papež Alexander III. udělil Santiagu de Compostella titul Svatého města (který má Jeruzalém a Řím). Roku 2012 byl do katedrály sv. Víta v Praze přivezen zub sv. Jakuba a další dva fragmenty z jeho uctívaných pozůstatků. Další legendy vypráví že se sv. Jakub zjevoval křesťanským rytířům, kteří bojovali proti Maurům za nezávislost Španělska, jedna popisuje jak se zázračně objevil během bitvy u Clavija. Proto je také sv. Jakub nazýván Matamoros (Maurobijec). Další legenda se týká Svatojakubské mušle – vypráví loď, která přivezla do Španělska ostatky sv. Jakuba, stála v přístavu a z hvězd dopadal na jeho ostatky podivuhodný třpyt. To tolik polekalo koně jednoho portugalského rytíře, že skočil do vody i s rytířem, sedím mu na hřbetě. Rytíř byl však naštěstí zachráněn, jen po vytažení na palubu všichni s úžasem patřili na jeho tělo, celé pokryté svatojakubskými mušlemi. Existují i další legendy, popisující zázračnou záchranu lidí díky sv. Jakubovi. Svátek sv. Jakuba se slaví 25. července. Sv. Jakub Starší je patronem poutníků, Španělska, bojovníků, dělníků, horníků, kloboučníků, lékárníků, je vzýván za dobré počasí a na ochranu před revmatismem. Mezi jeho atributy patří: kniha / svitek evangelia, poutnická hůl s mušlí hřebenatkou („Svatojakubská mušle“), bývá zobrazován jako apoštol s knihou (svitkem), jako poutník s holí, poutnickým kloboukem a brašnou nebo jako rytíř Maurobijec. Dalšími jeho atributy jsou meč a kůň..

1.10. 2012 E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Komentáře

Jihomoravský kraj, Ježov

Místa v okolí

 Súsedská
 Johanka
 Žádovice
 Žeravice
 Dolní Moštěnice
 Kostelec
 Vřesovice
 Osvětimany
 kostel sv. Havla
 Vlkoš
 kaple sv. Rocha
 Vracov
 kostel sv. Vavřince
 kaple sv. Josefa
 Kyjov
 Koryčanská kaple
 Domanín
 mariánský sloup
 hradisko sv. Klimenta
 kostel sv. Klimenta
 Bohuslavice
 Bzenec
 kaple sv. Václava
 Ořechov
 Bzenec
 mariánský sloup
 židovský hřbitov
 Bukovanský mlýn
 Kozel
 Kazatelna
 Cimburk u Koryčan
 Milotice
 Koryčany
 Svatobořice
 socha sv. Floriána
 Haluzice
 kostel sv. Vavřince
 Sobůlky
 smírčí kříž
 hrádek v poloze Valy
 Smraďavka
 Nechvalín
 kostel sv. Anny
 Věteřov
 kostel sv. Václava
 kostel sv. Martina
 Buchlovice
 Buchlov
 Váté písky
 Strážovice
 Střílky
 kaple sv. Barbory
 Hrádek u Snovídek
 barokní hřbitov
 Nový Tábor
 Střílky
 kostel sv. Václava
 Nemotice
 Meandry Moravy
 Jarohněvice
 kostel sv. Josefa
 Stavěšice
 Zástřizly
 Ždánice
 sekvojovec obrovský
 Palánek
 Uherský Ostroh
 kaple sv. Rocha
 Včelíny
 Baťův kanál
 Archlebov
 Veselí nad Moravou
 Vnorovy
 sousoší Panny Marie
 Brankovice
 Šardice
 synagoga
 židovský hřbitov
 Chvalnov
 kostel Panny Marie
 Strážnice
 kaple Panny Marie
 smírčí kámen
 vrchnostenský pivovar
 skanzen Strážnice
 boží muka
 kaple Panny Marie
 Průžkův mlýn
 židovský hřbitov
 synagoga
 Dolní Hrádek
 kostel sv. Martina
 kaple sv. Rocha
 kamenný kříž
 Bílá věž
 kaple Panny Marie
 Svatý obrázek
 městský dům č.p. 2
 Horní Hrádek
 kamenný kříž
 mariánský sloup
 kaple Zjevení Páně
 městské opevnění
 Nové Zámky
 Újezd u Ždánic
 Salaš
 Nevojice
 archeoskanzen Modrá
 chrám Spasitele
 Díl u Božího syna
 hrádek u Nevojic
 Modrá
 Milonice
 Milonice
 kaple sv. Anny
 Vícemilice
 kostel sv. Kateřiny
 radnice
 Bučovice
Kontaktní informace
Římskokatolická farnost Ježov
Ježov 23
696 48
Tel: +420 518 613 651
http://www.ado.cz
fajezov@ado.cz
Základní informace místa
ID místa: 8678
Typ místa: sakrální památky
Podkategorie: kostel, chrám
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 30.3.2010
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama