Kostel byl postaven koncem 14. stol. a původně býval součástí rozsáhlého klášterního komplexu benediktinů. Klášter byl r. 1421 vypálen a zbořen chrudimskými přívrženci husitů. Kostel byl několikrát opravován, v l. 1851-1865 byl regotizován. Kolem kostela se rozkládá starý hřbitov.
kostel sv. Jakuba Většího
Celkový pohled na kostel směrem od Práčova
© Roman Řezáč 04/2005

Osada Práčov je částí obce Svídnice. Kostel, který byl součástí klášterního komplexu, stojí mírně stranou obce.

V případě Práčova se nedá říct, že by kostel tvořil dominantu obce, jak to obvykle u těchto malých obcí bývá. Dalece viditelná je především blízko něj stojící vysoká vodárenská vyrovnávací věž a hydroelektrárna.

Západně od obce Práčov, v v severní části CHKO Železné hory leží přírodní památka Boušovka (chráněná od r. 1950) - mělký rybníček s výskytem růžové formy leknínu bílého.

Roman Řezáč, E. Horáková, 16.10. 2012
0.9 min
Ikona Orientovaný jednolodní kostel s hlubokým, pětiboce uzavřeným presbytářem a osmihrannou věží před západním průčelím, s opěrnými pilíři (jižní strana bez přípor přiléhala pravděpodobně k bývalému klášteru), se sakristií na jižní straně presbytáře a předsíní na jižní straně lodi. Presbytář je zaklenut dvěma poli křížové žebrové klenby a úzkými kápěmi závěru klenby, žebra mají profil štíhlého stlačeného hruškovce na kalichových konzolách nesených svazkovými příporami. ...
16.10. 2012, E. Horáková podle Umělecké památky Čech 3., E. Poche a kolektiv, Academia 1980; Soupis památek historických a uměleckých v Království českém, ročník 11. Politický okres chrudimský (1900)

Na severní straně je sanktuář s vyžlabeným ostěním a trojbokým vimperkem (ozdobným štítem; je často vyplněn kružbou, zdůrazňuje vertikální tendenci gotické architektury). Hrotitá okna presbytáře jsou vysoká, štíhlá, s gotickými kružbami (z doby opravy r. 1865). Loď kostela je zaklenuta valeně s výsečemi. Kostelní věž, pův. s cibulovitou bání a dřevěným hořejším patrem, později upravena do dnešní podoby. Vnitřní zařízení většinou ze 17. a 18. stol. Hlavní oltář je z roku 1788, s obrazem sv. Jakuba (1675) z původního oltáře z r. 1675, který nechala postavit hraběnka Magdalena Viktorie z Valdštejna. Kazatelna je z konce 17. století, zdobená ornamentálními reliéfy a andílky. V západní části lodi je kruchta, dřevěné zábradlí zdobené ornamentálními reliéfy je z období kolem r. 1800. V sakristii je socha Krista Vítězného z 18. století. Dřevěná kropenka, zdobená ornamentálními reliéfy, pochází z období kolem r. 1800.

16.10. 2012 E. Horáková podle Umělecké památky Čech 3., E. Poche a kolektiv, Academia 1980; Soupis památek historických a uměleckých v Království českém, ročník 11. Politický okres chrudimský (1900)
0.4 min
Ikona Kostel svatého Jakuba byl postaven ve 14. století jako součást rozsáhlého klášterního komplexu benediktinů, který byl založen r. 1360 Jarošem Lacembokem z Chlumu. ...
20.4. 2005, Roman Řezáč, E. Horáková podle Umělecké památky Čech 3., Emanuel Poche a kol., Academia 1980

Tomu se však stalo osudné husitské období - v roce 1421 byl pobořen chrudimskými přívrženci husitů. Později v 15. století byl kostel obnoven, roku 1675 byla opravena loď kostela a další opravy byly provedeny v letech 1788, 1851 (nápis vložený do vnější fasády) a 1865. Na kostelní zdi, u strany k silnici, je vidět díky opadávající omítce zazděný původní portálek.

20.4. 2005 Roman Řezáč, E. Horáková podle Umělecké památky Čech 3., Emanuel Poche a kol., Academia 1980
6.3 min
Ikona Sv. Jakub Starší (Větší, syn Zebedeův, apoštol) – historie, legendy, atributy
Sv. Jakub Starší († 43 / 44) byl jedním z dvanácti apoštolů – učedníků Ježíše Krista. ...
2.10. 2012, E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Jeho bratrem byl apoštol a evangelista Jan. Bratři pocházeli z rybářské rodiny (tetou jejich matky Salome byla Panna Marie), žijící v Betsaidě u Genezaretského jezera v Palestině. Ježíš Kristus je povolal, když společně s otcem Zebedeem na lodi spravovali sítě. Bratři nechali všeho a následovali Krista (předpokládá se, že odešli po zázračném rybolovu; zdůrazňuje se pohotovost opustit „loď“ lidských jistot a následovat Krista). Pro jejich temperamentní povahu jim dal Ježíš Kristus přezdívku „Boanerghés“ – „Synové hromu“. Jednou, když jim byl při putování do Jeruzaléma odmítnut v jisté samařské vesnici nocleh, chtěli na ní hned svolat oheň z nebe. Měli za to, že po odmítnutí by měl bez prodlení následovat trest. Ježíš byl však proti násilí, a bratry za jejich nápad přísně pokáral. Jakub s Janem patřili ke Kristovým privilegovaným učedníkům, kteří byli povoláváni k významným intimním událostem (vzkříšení dcery Jairovy, Proměnění Páně na hoře Tábor, povolání do Ježíšovy blízkosti v Getsemanské zahradě; kde se úzkostí potil krví atp.). Po Ježíšově Nanebevstoupení hlásal Jakub evangelium. Je zcela zřejmé, že Jakub se těšil velké autoritě uvnitř prvotní církve v Jeruzalémě a podílel se na jejím budování. Podle jedné tradice putoval Jakub po Španělsku, které bylo důležitým regionem Římské říše, a hlásal zde evangelium (zobrazován jako poutník s holí). Legenda vypráví, že se zde jeho misijní snahy nesetkaly s úspěchem – byl odmítán a podařilo se mu získat jen 8 učedníků. Chtěl svoje misijní snahy vzdát a vrátit se do Palestiny. Ještě před svým odchodem se sešel se svými učedníky, když zažil zjevení Panny Marie: Za temné mrazivé noci se po nebi rozlila záře, a spatřil i se skupinou svých učedníků jak se k nim snášejí andělé, kteří nesli jaspisový sloup (pilar) s Pannou Marií. Poté, co andělé postavil sloup na zem, Panna Maria promluvila k Jakubovi: „Synu, to místo je určeno k tomu, abych zde byla uctívána. Díky tobě zde povstane na mou památku kostel. U tohoto sloupu postavíš oltář. Na tomto místě vykoná na mou přímluvu moc Nejvyššího neobyčejná znamení a zázraky zvláště pro ty, kteří mě zde budou vzývat ve svých potřebách. Tento sloup zde bude stát až do konce věků.“ Svatý Jakub na určeném místě v Zaragoze vybudoval kapli Santa Capilla, která se později stala součástí Baziliky Panny Marie na Sloupu. Madona del Pilar nebo Madona ze Zaragozy se stala patronkou celého Španělska, a její chrám patří mezi nejslavnější mariánská poutní místa. Podle jiné tradice působil sv. Jakub v Jeruzalémě a Samařsku. O jeho působení nejsou spolehlivé záznamy - ty hovoří až o tom, že roku 43 nebo 44 byl v období kolem velikonoc zatčen v Jeruzalémě vojáky Heroda Agrippy I. (vnuka nechvalně známého Heroda Velkého), a na příkaz krále sťat mečem. Zahynul mučednickou smrtí jako první z dvanácti apoštolů. Přijal svou násilnou smrt pokorně a svůj život obětoval pro pravdu, kterou hlásal. V souvislosti s jeho popravou vypráví legenda o farizejovi Josiášovi, který při zatýkání Jakubovi ještě hodil sám kolem krku provaz. Při doprovázení Jakuba na jeho cestě k popravišti se Josiáš obrátil na víru poté, co zažil, jak Jakub zázračně uzdravil ve jménu Ježíše Krista muže nemocného dnou, který nemohl chodit a prosil Jakuba o pomoc. Sv. Jakub pravil: „Ve jménu mého Pána Ježíše Krista, vstaň zdráv a chval svého Spasitele“, muž poté uzdraven vstal a mohl chodit. Josiáš prosil na popravišti Jakuba o odpuštění a vyznal se zde z víry v Ježíše Krista. Dostal od Jakuba políbení pokoje, načež byli oba sťati. Sv. Jakub byl nejprve pohřben v Jeruzalémě, ale jeho ostatky byly později přeneseny do Španělska třemi mnichy, patrně z důvodu ochrany před Mohamedány, nejprve do Zaragozy, a poté, co byla r. 714 dobyta Maury byly ostatky přeneseny k Irii Flavii v Galicii. Zde na nějaký čas dokonce upadly v zapomnění, ale později (r. 813) si mramorové hrobky všiml poustevník Pelayo, údajně podle třpytu hvězd. Tehdejší král Alfons Cudný nechal nad hrobkou vystavět r. 816 chrám sv. Jakuba a začalo se zde pomalu rozrůstat město Santiago de Compostella. Existuje ale i legenda, popisující jak ostatky sv. Jakuba přenesli tři andělé do paláce pohanky Lupy ve Španělsku poté, co se stala křesťankou (nebo že po smrti sv. Jakuba jeho učedníci vložili jeho tělo do loďky, aby nebylo zneuctěno, a tu vypustili na moře – andělé ji potom bezpečně dovedli až ke břehům Španělska, kde byla nalezena, ostatky byly s patřičnou úctou uloženy do hrobu a nad tím poté vystavěn chrám Santiago de Compostella). Katedrála Santiago de Compostella ve stejnojmenném městě je po celém světě vyhlášeným poutním místem. Původní chrám sv. Jakuba byl při nájezdu Maurů r. 997 zničen, král Alfons III. dal poté vystavět na jeho původním místě v letech 1075-1150 trojlodní katedrálu; ostatky sv. Jakuba byly uloženy ve stříbrné rakvi v chrámové kryptě. Papež Alexander III. udělil Santiagu de Compostella titul Svatého města (který má Jeruzalém a Řím). Roku 2012 byl do katedrály sv. Víta v Praze přivezen zub sv. Jakuba a další dva fragmenty z jeho uctívaných pozůstatků. Další legendy vypráví že se sv. Jakub zjevoval křesťanským rytířům, kteří bojovali proti Maurům za nezávislost Španělska, jedna popisuje jak se zázračně objevil během bitvy u Clavija. Proto je také sv. Jakub nazýván Matamoros (Maurobijec). Další legenda se týká Svatojakubské mušle – vypráví loď, která přivezla do Španělska ostatky sv. Jakuba, stála v přístavu a z hvězd dopadal na jeho ostatky podivuhodný třpyt. To tolik polekalo koně jednoho portugalského rytíře, že skočil do vody i s rytířem, sedím mu na hřbetě. Rytíř byl však naštěstí zachráněn, jen po vytažení na palubu všichni s úžasem patřili na jeho tělo, celé pokryté svatojakubskými mušlemi. Existují i další legendy, popisující zázračnou záchranu lidí díky sv. Jakubovi. Svátek sv. Jakuba se slaví 25. července. Sv. Jakub Starší je patronem poutníků, Španělska, bojovníků, dělníků, horníků, kloboučníků, lékárníků, je vzýván za dobré počasí a na ochranu před revmatismem. Mezi jeho atributy patří: kniha / svitek evangelia, poutnická hůl s mušlí hřebenatkou („Svatojakubská mušle“), bývá zobrazován jako apoštol s knihou (svitkem), jako poutník s holí, poutnickým kloboukem a brašnou nebo jako rytíř Maurobijec. Dalšími jeho atributy jsou meč a kůň..

2.10. 2012 E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Půdorys místa


Komentáře

Pardubický kraj,  Chrudim  (CR), Práčov

Místa v okolí

 Strádov
 Hrádek u Nasavrk
 Lukavice
 Kočičí hrádek
 mlýn Skály
 evangelický sbor
 Žumberk
 Nasavrky
 restaurace Monaco
 Boiika
 Kočičí hrádek
 Slatiňany
 kostel sv. Martina
 Bára II
 Rabštejnek
 kostel sv. Anny
 mlýn Janderov
 kostel sv. Jiří
 Rohozná
 Stolany
 Ležáky
 dům Na Puši
 kostel sv. Víta
 městské opevnění
 Mydlářovský dům
 Chrudim
 Starý mlýn
 bašta Prachárna
 Kozojedy
 kostel sv. Václava
 Nabočany
 Chrast
 kaple Panny Marie
 Trhová Kamenice
 kostel sv. Víta
 kostel sv. Marka
 kostel sv. Martina
 Paulusův kříž
 Panský mlýn
 pivovar
 Topol
 kostel sv. Markéty
 Polom
 Rozpakov
 Lipka
 Zuberský kopec
 Lípa na Lipce
 vodní nádrž Seč II
 židovský hřbitov
 kříž
 Přestavlky
 Zubří
 kostel sv. Kunhuty
 kostel sv. Václava
 Dolní pec
 Hrochův Týnec
 Svobodné Hamry
 Vejvanovice
 Hrochův Týnec
 Rosice
 Rosice
 Seč
 kostel sv. Mikuláše
 Šimkův mlýn
 kostel sv. Anny
 Medlešice
 kostel sv. Vavřince
 kostel sv. Martina
 hrobka Lilienwaldů
 židovský hřbitov
 Úhřetice
 kostel sv. Štěpána
 Dřevíkov
 Možděnice
 Vildštejn
 Oheb
 Veselý Kopec
 kostel sv. Václava
 Klokočovská lípa
 Klokočov
 Heřmanův Městec
 synagoga
 židovský hřbitov
 zvonice
 Husův sbor
 vodní nádrž Seč I
 Mrdice
 Bořice
 Klešice
 kaple sv. Jiří
 kaple na návsi
 Hoješín
 Jahůdka
 Ježdíkův dům
 Hlinsko v Čechách
 kaple na kraji vsi
 Březovice
 radnice
 Jezbořice
 kostel sv. Václava
 Betlém
 Maleč
 pomník Jana Husa
 kostel sv. Václava
 Chroustovice
 brána statku
 Barborka
 kostel sv. Jiljí
 Libice nad Doubravou
 Veselá
 Slepotice
 kostel sv. Vavřince
 kostel Všech svatých
 Kroměšín
 tyrolská zvonice
 Choltice
 Střítež
Základní informace místa
ID místa: 3024
Typ místa: sakrální památky
Podkategorie: kostel, chrám
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: příležitostně
Uveřejněno: 20.4.2005
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama