
Trojiční sloup stojí na náměstí T. G. Masaryka v České Lípě.
Pískovcový sloup byl vytvořen v letech 1680-81, r. 1681 byl vztyčen a ještě r. 1682 na něm byly prováděny některé menší úpravy. Sochařských prací na sloupu se zhostil sochař Johann Christian Ulrych – vytvořil korintskou hlavici sloupu, zdobenou hlavami andílků, plastiku Nejsvětější Trojice na vrcholu sloupu a plastiky svatých na podstavci sloupu – sv. Panny Marie Pomocné, sv. Šebestiána, sv. Rocha a sv. Rozálie. Dále je sloup dílem kameníka Johanna Helma a zednického mistra Caesara Piata (informace, že na sloupu pracovali kameník Baltazar Gürttler a zákupský dvorní sasko-lauenburský sochař vychází z mylné interpretace). Podstavec je v horní části vyhlouben, aby se zde mohly uchovávat předměty zbožnosti. R. 1729 byla rekonstruována kamenná balustráda kolem sloupu (kameník Jan Vojtěch Koláček). Snad kvůli této opravě vznikla a rozšířila se mylná informace, že sloup byl původně dřevěný a do r. 1728 se nacházel na jiném místě, poblíž radnice. Tato informace rozhodně neodpovídá pravdě. Drobná oprava yla provedena r. 1746 (nové kamenné podstavce). R. 1756 bylo rozhodnuto o opravě sloupu, který je zmiňován jako zchátralý; není však jisté, zda byla provedena. S jistotou můžeme tvrdit, že byl důkladně opraven r. 1780, při příležitosti stého výročí od jeho vztyčení. Na opravu měšťané vybrali peníze mezi sebou, jak popisuje děkan Preißler v knížce, kterou sepsal o sloupu r. 1781. Při opravě byl sloup doplněn kamennými sochami sv. Floriána, sv. Václava, sv. Jana Nepomuckého a sv. Vojtěcha. R. 1833 byl sloup znovu opravován, poté ještě r. 1878 a v letech 1919-1920. R. 1937 sloup opět potřeboval rekonstrukci – krom znečištění a menších poškození upadla hlava sochy sv. Jana – ale oprava byla provedena až r. 1961. Zřejmě při této opravě bylo odstraněno kovové zábradlí s kamennými sloupky kolem sochy, které nahradilo již dříve pův. kamennou balustrádu. R. 1994 sloup restaurovali ak. sochaři Michael Bílek a Bohumil Zemánek. R. 2004 prošel sloup celkovou rekonstrukcí, při které byla plastika Nejsvětější Trojice nahrazena replikou a po restauraci uložena do depozitáře. R. 2013 byla provedena udržovací rekonstrukce sloupu (vyčištění, ošetření povrchu, repase atributů a zlacení). Sloup patří mezi nemovité kulturní památky ČR..
Sloupy byly zároveň i památníky obětí moru. Ne každý mariánský sloup je zároveň morový a naopak, mnoho mariánských sloupů bylo vztyčeno jako připomínka jiné události než morové epidemie (požár, konec neúrody) nebo v rámci mariánského kultu, morové sloupy nesou často sochy i jiných svatých - nejčastěji Nejsvětější Trojice – trojiční sloupy. Nejvíce trojičních sloupů pochází z období let 1711-1720; ve kterém proběhla druhá velká morová nákaza (1713-1715) barokního období. Sloupům předcházela v obd. středověku boží muka nebo sochy tzv. rolandů; soch rytířů stojících na vysokém podstavci; jejichž význam však byl odlišný. Inspirací pro morové a mariánské sloupy byla antická architektura a egyptské obelisky. První skutečný mariánský sloup byl vztyčen v Římě, na náměstí Santa Maria Maggiore r. 1614, v Praze byl vztyčen r. 1650 na Staroměstském náměstí (zničený r. 1918). Hromadné vztyčování sloupů u nás propuklo za morové epidemie v l. 1678-80, další morová vlna proběhla v l. 1713-1715 (první velká epidemie moru se v českých zemích poprvé objevila v l. 1280-81, od té doby se morové vlny opakovaně vracely). Mariánský kult, uctívání Panny Marie, byl velmi intenzivní v obd. baroka do poč. 20. stol. Panna Marie, matka Ježíše Krista, byla symbolem naděje a dobra, útočištěm a útěchou trpících. Naopak protestanství v reakci na katolické uctívání Pannu Marii v podstatě ignorovalo. Sloupy lze rozdělit na samostatně stojící s jedinou sochou (sousoším) na vrcholu a skupinové, s doprovodnými postavami většinou ve spodní části. Sochy na vrcholu sloupu byly obvykle celé pozlaceny. Sochy vedlejších světců bývaly potaženy bronzem, bílým štukem nebo byly barevně malované vč. ostatních ploch a architektonických prvků. Vzácnější je spojení sloupu s kašnou. Sloup (jehlan, obelisk) mohl být hladký, ornamentální, točený, oblakový atp., zakončený zdobenou hlavici (nejčastěji korintský, toskánský sloup či s hranolovou hlavicí). Místo sloupu mohl být použit odstupňovaný pilíř (nejčastěji oblého, polygonálního či konkávního půdorysu). Některé objekty jsou zcela atypické. V podnoži sloupů o nejrůznějším tvaru (krychle, kvádr, válec, polygonální hranol, kombinované tvary) bývaly sochy ve výklencích, podélné jeskyně - grotty, průhledy, reliéfy, výklenkové kaple. Většina statue, vybudovaných v období delším než 150 let, byla v barokním stylu (sloupy raného baroka byly výrazně jednodužší a méně zdobné než z pozdějšího barok. období). Rokokový sloup (1786) je v Třeboni, klasicistní sloupy najdeme v Hořicích (1824), Lysé nad Labem (1884) nebo Lysicích (1853), empírový sloup (1832) je v Seleticích, sloupy v novobarokním slohu nalezneme v Chotěboři na náměstí (1890) nebo např. v Činěvsi (1892)..