Goticko-renesanční trojlodní kostel z přelomu 16. a 17. století si přes pozdější zásahy zachoval stylově čistou podobu. Na místě předchůdce ze 14.–15. století postaven jako farní kostel poddanského města, se sousedním zámkem spojen krytou chodbou.
kostel sv. Jakuba Většího
Kostel od jihovýchodu,
od památného tisu u děkanství.
© Ivan Grisa, 09/2008

Kostel stojí na jižním okraji historického jádra města proti místnímu zámku. Od nádraží asi 200 m nejprve podél silnice I/13, na křižovatce u přejezdu do Žandova do Lipové ulice. Tudy lze přijet i autem. Hlavní autobusová stanice Palackého asi 100 m od kostela.

Ivan Grisa, 19.9. 2008
0.3 min
Ikona Kostel je síňové trojlodí s mohutnou hranolovou věží v jihozápadním rohu a krátkým odsazeným presbytářem v šíři hlavní lodi. Vnějšek je jednoduchý, hladké stěny člení jen nárožní bosáž, přiznané podpěry klenby v bočních stěnách, hlavní římsa, hrotitá okna doplněná malými obdélnými (v lodích pod, v presbytáři nad hrotitými). ...
19.9. 2008, Ivan Grisa

Portály jsou v západní a jižní stěně po jednom, v severní dva. K presbytáři se připojují dvě nízké sakristie. Vnitřek trojlodí kryje valená klenba se sítí žeber, obdobně je zaklenut i nevelký presbytář. Kamenické články v interiéru kostela jsou pozdně renesanční (tribuna, empory). Vnitřní zařízení je převážně barokní..

19.9. 2008 Ivan Grisa
1.6 min
Ikona Kostel svatého Jakuba Většího v České Kamenici
Farní kostel se poprvé připomíná roku 1352. Jeho původní zasvěcení není jisté. Stavba byla výrazně menší, o jejím uspořádání není mnoho známo. ...
19.9. 2008, Ivan Grisa

Roku 1423 se sem utekli obyvatelé města před jedním z husitských obléhání. Definitivně byl starý kostel zničen při válkách mezi Lužičany a Vartenberky v polovině 15. století. Poté byl postaven znovu, s tím snad souviselo i nové patrocinium, doložené roku 1457. Tato stavba zřejmě využila část starších konstrukcí (dochován západní portál z přelomu 14. a 15. století), byla možná bezvěžová. Od poloviny 16. století se postupně stavěl nový kostel. Jako první vznikla velká věž (1550–2) spolu s přiléhající částí trojlodí. Ještě roku 1588 však měl kostel jen 92 míst k sezení, což svědčí o přetrvávání stavby z 15. století. Dnešní síňové trojlodí vzniklo v letech 1605–10 jako jedna z posledních goticko-renesančních sakrálních staveb v Čechách. Pod ním byla zřízena vartenberská rodinná hrobka. Uváděnou dataci poněkud problematisují výsledky dendrochronologického průzkumu: dřevo krovu nad západní částí trojlodí bylo sice smýceno v zimě 1552/53, nad východní ale již 1599/1600. Dřevo na krovy se užívalo prakticky výhradně čerstvé, takže východní část kostela je zřejmě mírně starší. Od roku 1628 byl kostel katolický, což se po skončení třicetileté války projevilo doplňováním a obměnou vnitřního zařízení. Po polovině 18. století byly přistavěny obě sakristie a rozšiřovány empory a tribuny pro dosažení větší kapacity. Roku 1833 zanikla zeď bývalého hřbitova kolem kostela, prostranství bylo srovnáno, vydlážděno a zřízeno k němu schodiště od severu. Poslední velkou opravou prošel kostel po roce 1990. Po jejím skončení byla zpřístupněna věž a východní část spojovací chodby se zámkem s exposicí dějin města..

19.9. 2008 Ivan Grisa
dle Kolektiv autorů: Česká Kamenice, 2002 a webové stránky http://www.dendrochronologie.cz/
6.3 min
Ikona Sv. Jakub Starší (Větší, syn Zebedeův, apoštol) – historie, legendy, atributy
Sv. Jakub Starší († 43 / 44) byl jedním z dvanácti apoštolů – učedníků Ježíše Krista. ...
1.10. 2012, E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Jeho bratrem byl apoštol a evangelista Jan. Bratři pocházeli z rybářské rodiny (tetou jejich matky Salome byla Panna Marie), žijící v Betsaidě u Genezaretského jezera v Palestině. Ježíš Kristus je povolal, když společně s otcem Zebedeem na lodi spravovali sítě. Bratři nechali všeho a následovali Krista (předpokládá se, že odešli po zázračném rybolovu; zdůrazňuje se pohotovost opustit „loď“ lidských jistot a následovat Krista). Pro jejich temperamentní povahu jim dal Ježíš Kristus přezdívku „Boanerghés“ – „Synové hromu“. Jednou, když jim byl při putování do Jeruzaléma odmítnut v jisté samařské vesnici nocleh, chtěli na ní hned svolat oheň z nebe. Měli za to, že po odmítnutí by měl bez prodlení následovat trest. Ježíš byl však proti násilí, a bratry za jejich nápad přísně pokáral. Jakub s Janem patřili ke Kristovým privilegovaným učedníkům, kteří byli povoláváni k významným intimním událostem (vzkříšení dcery Jairovy, Proměnění Páně na hoře Tábor, povolání do Ježíšovy blízkosti v Getsemanské zahradě; kde se úzkostí potil krví atp.). Po Ježíšově Nanebevstoupení hlásal Jakub evangelium. Je zcela zřejmé, že Jakub se těšil velké autoritě uvnitř prvotní církve v Jeruzalémě a podílel se na jejím budování. Podle jedné tradice putoval Jakub po Španělsku, které bylo důležitým regionem Římské říše, a hlásal zde evangelium (zobrazován jako poutník s holí). Legenda vypráví, že se zde jeho misijní snahy nesetkaly s úspěchem – byl odmítán a podařilo se mu získat jen 8 učedníků. Chtěl svoje misijní snahy vzdát a vrátit se do Palestiny. Ještě před svým odchodem se sešel se svými učedníky, když zažil zjevení Panny Marie: Za temné mrazivé noci se po nebi rozlila záře, a spatřil i se skupinou svých učedníků jak se k nim snášejí andělé, kteří nesli jaspisový sloup (pilar) s Pannou Marií. Poté, co andělé postavil sloup na zem, Panna Maria promluvila k Jakubovi: „Synu, to místo je určeno k tomu, abych zde byla uctívána. Díky tobě zde povstane na mou památku kostel. U tohoto sloupu postavíš oltář. Na tomto místě vykoná na mou přímluvu moc Nejvyššího neobyčejná znamení a zázraky zvláště pro ty, kteří mě zde budou vzývat ve svých potřebách. Tento sloup zde bude stát až do konce věků.“ Svatý Jakub na určeném místě v Zaragoze vybudoval kapli Santa Capilla, která se později stala součástí Baziliky Panny Marie na Sloupu. Madona del Pilar nebo Madona ze Zaragozy se stala patronkou celého Španělska, a její chrám patří mezi nejslavnější mariánská poutní místa. Podle jiné tradice působil sv. Jakub v Jeruzalémě a Samařsku. O jeho působení nejsou spolehlivé záznamy - ty hovoří až o tom, že roku 43 nebo 44 byl v období kolem velikonoc zatčen v Jeruzalémě vojáky Heroda Agrippy I. (vnuka nechvalně známého Heroda Velkého), a na příkaz krále sťat mečem. Zahynul mučednickou smrtí jako první z dvanácti apoštolů. Přijal svou násilnou smrt pokorně a svůj život obětoval pro pravdu, kterou hlásal. V souvislosti s jeho popravou vypráví legenda o farizejovi Josiášovi, který při zatýkání Jakubovi ještě hodil sám kolem krku provaz. Při doprovázení Jakuba na jeho cestě k popravišti se Josiáš obrátil na víru poté, co zažil, jak Jakub zázračně uzdravil ve jménu Ježíše Krista muže nemocného dnou, který nemohl chodit a prosil Jakuba o pomoc. Sv. Jakub pravil: „Ve jménu mého Pána Ježíše Krista, vstaň zdráv a chval svého Spasitele“, muž poté uzdraven vstal a mohl chodit. Josiáš prosil na popravišti Jakuba o odpuštění a vyznal se zde z víry v Ježíše Krista. Dostal od Jakuba políbení pokoje, načež byli oba sťati. Sv. Jakub byl nejprve pohřben v Jeruzalémě, ale jeho ostatky byly později přeneseny do Španělska třemi mnichy, patrně z důvodu ochrany před Mohamedány, nejprve do Zaragozy, a poté, co byla r. 714 dobyta Maury byly ostatky přeneseny k Irii Flavii v Galicii. Zde na nějaký čas dokonce upadly v zapomnění, ale později (r. 813) si mramorové hrobky všiml poustevník Pelayo, údajně podle třpytu hvězd. Tehdejší král Alfons Cudný nechal nad hrobkou vystavět r. 816 chrám sv. Jakuba a začalo se zde pomalu rozrůstat město Santiago de Compostella. Existuje ale i legenda, popisující jak ostatky sv. Jakuba přenesli tři andělé do paláce pohanky Lupy ve Španělsku poté, co se stala křesťankou (nebo že po smrti sv. Jakuba jeho učedníci vložili jeho tělo do loďky, aby nebylo zneuctěno, a tu vypustili na moře – andělé ji potom bezpečně dovedli až ke břehům Španělska, kde byla nalezena, ostatky byly s patřičnou úctou uloženy do hrobu a nad tím poté vystavěn chrám Santiago de Compostella). Katedrála Santiago de Compostella ve stejnojmenném městě je po celém světě vyhlášeným poutním místem. Původní chrám sv. Jakuba byl při nájezdu Maurů r. 997 zničen, král Alfons III. dal poté vystavět na jeho původním místě v letech 1075-1150 trojlodní katedrálu; ostatky sv. Jakuba byly uloženy ve stříbrné rakvi v chrámové kryptě. Papež Alexander III. udělil Santiagu de Compostella titul Svatého města (který má Jeruzalém a Řím). Roku 2012 byl do katedrály sv. Víta v Praze přivezen zub sv. Jakuba a další dva fragmenty z jeho uctívaných pozůstatků. Další legendy vypráví že se sv. Jakub zjevoval křesťanským rytířům, kteří bojovali proti Maurům za nezávislost Španělska, jedna popisuje jak se zázračně objevil během bitvy u Clavija. Proto je také sv. Jakub nazýván Matamoros (Maurobijec). Další legenda se týká Svatojakubské mušle – vypráví loď, která přivezla do Španělska ostatky sv. Jakuba, stála v přístavu a z hvězd dopadal na jeho ostatky podivuhodný třpyt. To tolik polekalo koně jednoho portugalského rytíře, že skočil do vody i s rytířem, sedím mu na hřbetě. Rytíř byl však naštěstí zachráněn, jen po vytažení na palubu všichni s úžasem patřili na jeho tělo, celé pokryté svatojakubskými mušlemi. Existují i další legendy, popisující zázračnou záchranu lidí díky sv. Jakubovi. Svátek sv. Jakuba se slaví 25. července. Sv. Jakub Starší je patronem poutníků, Španělska, bojovníků, dělníků, horníků, kloboučníků, lékárníků, je vzýván za dobré počasí a na ochranu před revmatismem. Mezi jeho atributy patří: kniha / svitek evangelia, poutnická hůl s mušlí hřebenatkou („Svatojakubská mušle“), bývá zobrazován jako apoštol s knihou (svitkem), jako poutník s holí, poutnickým kloboukem a brašnou nebo jako rytíř Maurobijec. Dalšími jeho atributy jsou meč a kůň..

1.10. 2012 E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Komentáře

Ústecký kraj,  Děčín  (DC), Česká Kamenice

Místa v okolí

 Česká Kamenice
 obnovený orloj
 Salhausenovský dům
 evangelický kostel
 Bratrský oltář
 Kamenice
 Fredevald
 Riedlova jeskyně
 křížová cesta
 kostel sv. Martina
 Zlatý vrch
 Studenec
 skalní kaple
 kostel sv. Václava
 Trpasličí jeskyně
 kamenný most
 Markvartice
 Panská skála
 Rynartice
 kostel sv. Vavřince
 Falkenštejn
 kostel sv. Václava
 Mariina vyhlídka
 akvadukt
 Vilemínina stěna
 Růžovský vrch
 Dolský mlýn
 Dolní Chřibská
 Volfartice
 Velká Bukovina
 větrný mlýn
 Rudolfův kámen
 kaple Panny Marie
 kostel sv. Jiří
 radnice
 Na Tokáni
 Šauenštejn
 Chřibské vodopády
 Žandov
 Růženka
 evangelický kostel
 Konojedovský dům
 Schönfeldovský dům
 kaple
 nová radnice
 mariánský sloup
 Růžová
 kostel sv. Anny
 Ploučnická vyhlídka
 Horní Police
 kamenný most
 mariánské sousoší
 Ostrý
 Sokolí vrch
 mariánský sloup
 radnice
 Kamzičí studánka
 sklářské muzeum
 kostel sv. Vavřince
 kostel sv. Josefa
 Bynovec
 Klíč
 skalní kaplička
 kaplička na Hřebence
 kostel sv. Anny
 Horní Libchava
 Arnoltice
 Klinštejn
 Jedlová
 Kohout
 Kyjovský hrad
 Janov
 most mrtvých
 Jeskyně víl
 Niedermühle
 Strážný vrch
 Janov
 zvonice
 Tolštejn
 Pihel
 Cikánské údolí
 Křížová hora
 Pravčická brána
 Sokolí hnízdo
 Sloup
 Berkovský zámeček
 socha lva
 Sloup
 Vlčí Hrádek
 chudobinec
 lesní divadlo
 Na Stráži
 Brtnický hrádek
 kostel sv. Kateřiny
 obelisk
 dům U Frinda
 Špičák
 Schönbuch
 starokatolický kostel
 socha sv. Vojtěcha
 socha sv. Prokopa
 kaple sv. Josefa
 Dlouhý Důl – VPZ
 Císařské sloupy
 Světlík
 vila Waldstein
 evangelický kostel
 Clarova kaple
 Mohauptova kašna
 hudební pavilon
 Velký Chlum
 plastika
 kašna
 šatlava, věznice
 Wedrichova hrobka
 Suchá Kamenice
 bývalá radnice
 socha svatého Petra
 Staroměstský most
 Modlivý důl
 Svojkov
 Svojkov
 Belveder
 empírová kaple
 Červený dům
 Lipý
 kostel sv. Kříže
 Zahrady
 kaple sv. Václava
 Winterstein
 švédské opevnění
 Tříhraniční kámen
 boží muka
 kaple sv. Valentina
 kaple Panny Marie
 Švédská mohyla
 Frienstein
 kaple
 Vrabinec
 Neuer Wildenstein
 kostel sv. Jiří
 Vraty (Rattenstein)
 skalní kaple
 Buková hora
 Hrádek-Burgsberg
 kaple svaté Anny
 kaple
Kontaktní informace
Římskokatolická farnost, děkanství
Jakubské náměstí 110
407 21 Česká Kamenice
Tel: 412 584 545
http://www.poutni.misto.cz
dekan.c.kamenice@quick.cz
Základní informace místa
ID místa: 6766
Typ místa: sakrální památky
Podkategorie: kostel, chrám
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: v návštěvních hodinách
Uveřejněno: 20.10.2008
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama