Na hraně strmého svahu nad pravým břehem Starého potoka byl v letech 1750–52 místo starší stavby postaven kostel sv. Jakuba Většího. Je obklopen hřbitovem, severně od něj rozsáhlý farní areál s troskami hospodářských budov. Dominuje celému údolí.
kostel sv. Jakuba Většího
Pohled od jihu
© Ivan Grisa, 08/2008

Kostel stojí vysoko nad náměstím (zde autobusová zastávka, možnost parkování a vyhlášená restaurace Na radnici, za velkým polodřevěným domem i obchod Jednoty). Přímo kolem něj prochází červená značka do Manětína, při cestě od zámku po modrém manětínském okruhu lze doporučit nescházet na náměstí, ale obejít mírným stoupáním přes les kostel od jihovýchodu: přijdete přímo ke hřbitovu. Vysoká hřbitovní zeď bohužel omezuje výhled na městečko.

Ivan Grisa, 15.8. 2008
0.4 min
Ikona Jednolodní orientovaný kostel s polokruhovitě zakončeným presbytářem, po jehož stranách sakristie a oratoř. V ose západního průčelí hranolová věž s cibulovou bání. ...
17.8. 2008, Ivan Grisa

Hlavní vstup ze hřbitova od severu, přístupný mohutným schodištěm s kamenným zábradlím. Obdélná, v rozích okosená loď plochostropá s vysokým fabionem a štukovým zrcadlem. Presbytář zaklenut plackou s výsečemi. Vnitřní zařízení soudobé se stavbou, kopie piety z roku 1430. Proti vstupu na hřbitov mohutná barokní fara (dnes soukromý objekt) s kamennou bránou na dvůr, ve kterém trosky hospodářských budov..

17.8. 2008 Ivan Grisa
dle Umělecké památky Čech, svazek 3
Ikona Kostel sv. Jakuba Většího v Nečtinech
Jako farní poprvé připomínán roku 1369. Roku 1430 zanikla zdejší fara, obnovena jako luterská Gryspeky roku 1570. Od roku 1622 opět katolická, dnes patří Nečtiny farně pod Manětín. Nový kostel postaven na místě staršího v letech 1750–52, v 90. letech 20. ...
17.8. 2008, Ivan Grisa

století důkladně opraven..

17.8. 2008 Ivan Grisa
dle K. Kuča, Města a městečka..., svazek 4
6.3 min
Ikona Sv. Jakub Starší (Větší, syn Zebedeův, apoštol) – historie, legendy, atributy
Sv. Jakub Starší († 43 / 44) byl jedním z dvanácti apoštolů – učedníků Ježíše Krista. ...
1.10. 2012, E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Jeho bratrem byl apoštol a evangelista Jan. Bratři pocházeli z rybářské rodiny (tetou jejich matky Salome byla Panna Marie), žijící v Betsaidě u Genezaretského jezera v Palestině. Ježíš Kristus je povolal, když společně s otcem Zebedeem na lodi spravovali sítě. Bratři nechali všeho a následovali Krista (předpokládá se, že odešli po zázračném rybolovu; zdůrazňuje se pohotovost opustit „loď“ lidských jistot a následovat Krista). Pro jejich temperamentní povahu jim dal Ježíš Kristus přezdívku „Boanerghés“ – „Synové hromu“. Jednou, když jim byl při putování do Jeruzaléma odmítnut v jisté samařské vesnici nocleh, chtěli na ní hned svolat oheň z nebe. Měli za to, že po odmítnutí by měl bez prodlení následovat trest. Ježíš byl však proti násilí, a bratry za jejich nápad přísně pokáral. Jakub s Janem patřili ke Kristovým privilegovaným učedníkům, kteří byli povoláváni k významným intimním událostem (vzkříšení dcery Jairovy, Proměnění Páně na hoře Tábor, povolání do Ježíšovy blízkosti v Getsemanské zahradě; kde se úzkostí potil krví atp.). Po Ježíšově Nanebevstoupení hlásal Jakub evangelium. Je zcela zřejmé, že Jakub se těšil velké autoritě uvnitř prvotní církve v Jeruzalémě a podílel se na jejím budování. Podle jedné tradice putoval Jakub po Španělsku, které bylo důležitým regionem Římské říše, a hlásal zde evangelium (zobrazován jako poutník s holí). Legenda vypráví, že se zde jeho misijní snahy nesetkaly s úspěchem – byl odmítán a podařilo se mu získat jen 8 učedníků. Chtěl svoje misijní snahy vzdát a vrátit se do Palestiny. Ještě před svým odchodem se sešel se svými učedníky, když zažil zjevení Panny Marie: Za temné mrazivé noci se po nebi rozlila záře, a spatřil i se skupinou svých učedníků jak se k nim snášejí andělé, kteří nesli jaspisový sloup (pilar) s Pannou Marií. Poté, co andělé postavil sloup na zem, Panna Maria promluvila k Jakubovi: „Synu, to místo je určeno k tomu, abych zde byla uctívána. Díky tobě zde povstane na mou památku kostel. U tohoto sloupu postavíš oltář. Na tomto místě vykoná na mou přímluvu moc Nejvyššího neobyčejná znamení a zázraky zvláště pro ty, kteří mě zde budou vzývat ve svých potřebách. Tento sloup zde bude stát až do konce věků.“ Svatý Jakub na určeném místě v Zaragoze vybudoval kapli Santa Capilla, která se později stala součástí Baziliky Panny Marie na Sloupu. Madona del Pilar nebo Madona ze Zaragozy se stala patronkou celého Španělska, a její chrám patří mezi nejslavnější mariánská poutní místa. Podle jiné tradice působil sv. Jakub v Jeruzalémě a Samařsku. O jeho působení nejsou spolehlivé záznamy - ty hovoří až o tom, že roku 43 nebo 44 byl v období kolem velikonoc zatčen v Jeruzalémě vojáky Heroda Agrippy I. (vnuka nechvalně známého Heroda Velkého), a na příkaz krále sťat mečem. Zahynul mučednickou smrtí jako první z dvanácti apoštolů. Přijal svou násilnou smrt pokorně a svůj život obětoval pro pravdu, kterou hlásal. V souvislosti s jeho popravou vypráví legenda o farizejovi Josiášovi, který při zatýkání Jakubovi ještě hodil sám kolem krku provaz. Při doprovázení Jakuba na jeho cestě k popravišti se Josiáš obrátil na víru poté, co zažil, jak Jakub zázračně uzdravil ve jménu Ježíše Krista muže nemocného dnou, který nemohl chodit a prosil Jakuba o pomoc. Sv. Jakub pravil: „Ve jménu mého Pána Ježíše Krista, vstaň zdráv a chval svého Spasitele“, muž poté uzdraven vstal a mohl chodit. Josiáš prosil na popravišti Jakuba o odpuštění a vyznal se zde z víry v Ježíše Krista. Dostal od Jakuba políbení pokoje, načež byli oba sťati. Sv. Jakub byl nejprve pohřben v Jeruzalémě, ale jeho ostatky byly později přeneseny do Španělska třemi mnichy, patrně z důvodu ochrany před Mohamedány, nejprve do Zaragozy, a poté, co byla r. 714 dobyta Maury byly ostatky přeneseny k Irii Flavii v Galicii. Zde na nějaký čas dokonce upadly v zapomnění, ale později (r. 813) si mramorové hrobky všiml poustevník Pelayo, údajně podle třpytu hvězd. Tehdejší král Alfons Cudný nechal nad hrobkou vystavět r. 816 chrám sv. Jakuba a začalo se zde pomalu rozrůstat město Santiago de Compostella. Existuje ale i legenda, popisující jak ostatky sv. Jakuba přenesli tři andělé do paláce pohanky Lupy ve Španělsku poté, co se stala křesťankou (nebo že po smrti sv. Jakuba jeho učedníci vložili jeho tělo do loďky, aby nebylo zneuctěno, a tu vypustili na moře – andělé ji potom bezpečně dovedli až ke břehům Španělska, kde byla nalezena, ostatky byly s patřičnou úctou uloženy do hrobu a nad tím poté vystavěn chrám Santiago de Compostella). Katedrála Santiago de Compostella ve stejnojmenném městě je po celém světě vyhlášeným poutním místem. Původní chrám sv. Jakuba byl při nájezdu Maurů r. 997 zničen, král Alfons III. dal poté vystavět na jeho původním místě v letech 1075-1150 trojlodní katedrálu; ostatky sv. Jakuba byly uloženy ve stříbrné rakvi v chrámové kryptě. Papež Alexander III. udělil Santiagu de Compostella titul Svatého města (který má Jeruzalém a Řím). Roku 2012 byl do katedrály sv. Víta v Praze přivezen zub sv. Jakuba a další dva fragmenty z jeho uctívaných pozůstatků. Další legendy vypráví že se sv. Jakub zjevoval křesťanským rytířům, kteří bojovali proti Maurům za nezávislost Španělska, jedna popisuje jak se zázračně objevil během bitvy u Clavija. Proto je také sv. Jakub nazýván Matamoros (Maurobijec). Další legenda se týká Svatojakubské mušle – vypráví loď, která přivezla do Španělska ostatky sv. Jakuba, stála v přístavu a z hvězd dopadal na jeho ostatky podivuhodný třpyt. To tolik polekalo koně jednoho portugalského rytíře, že skočil do vody i s rytířem, sedím mu na hřbetě. Rytíř byl však naštěstí zachráněn, jen po vytažení na palubu všichni s úžasem patřili na jeho tělo, celé pokryté svatojakubskými mušlemi. Existují i další legendy, popisující zázračnou záchranu lidí díky sv. Jakubovi. Svátek sv. Jakuba se slaví 25. července. Sv. Jakub Starší je patronem poutníků, Španělska, bojovníků, dělníků, horníků, kloboučníků, lékárníků, je vzýván za dobré počasí a na ochranu před revmatismem. Mezi jeho atributy patří: kniha / svitek evangelia, poutnická hůl s mušlí hřebenatkou („Svatojakubská mušle“), bývá zobrazován jako apoštol s knihou (svitkem), jako poutník s holí, poutnickým kloboukem a brašnou nebo jako rytíř Maurobijec. Dalšími jeho atributy jsou meč a kůň..

1.10. 2012 E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Komentáře

Plzeňský kraj,  Plzeň-sever  (PS), Nečtiny

Místa v okolí

 Nečtiny – MPZ
 Nečtinský Špičák
 Preitenstein
 Nečtiny
 Březín
 kostel sv. Jiří
 Manětín
 Manětín – MPZ
 kostel sv. Jiljí
 Vlkošov
 kostel sv. Ondřeje
 kostel sv. Barbory
 kaple sv. Josefa
 Radějov
 vysílač Krašov
 Brdo
 Malšín
 Vyšohrad
 Prohořský hrádek
 kostel sv. Václava
 Štědrá
 socha Ecce Homo
 Štědrá
 Štědrý hrádek
 fara
 Kauerův kříž
 kaple
 socha sv. Prokopa
 kaple
 kostel sv. Vavřince
 kostel sv. Prokopa
 kostel sv. Kříže
 bývalá rychta
 kaple sv. Floriána
 socha Panny Marie
 Kotaneč
 kostel sv. Blažeje
 kaple
 kaple Panny Marie
 židovský hřbitov
 kaple sv. Anny
 Dolní Bělá
 Sychrov
 kaple sv. Antonína
 Podmokly
 kaple
 socha sv. Barbory
 Rabštejn nad Střelou
 Brložec
 kostel sv. Martina
 Nevděk
 Vrtba
 kaple Panny Marie
 Vladař
 Loreta
 silniční most
 Úterý – MPZ
 mariánský sloup
 radnice
 kaple sv. Kříže
 synagoga
 fara
 kostel sv. Václava
 dvůr Kalec
 Černá Hať
 kašna
 radnice
 Panský dům
 Žlutice
 Žlutice – MPZ
 kaple sv. Šebestiána
 boží muka
 Kokořovský dvůr
 zaniklá obec Mlyňany
 Mazanec
 Jablonná
 kostel sv. Mikuláše
 kostel sv. Jakuba
 zámecká fara
 Ondřejov
 smírčí kříž
 Kunzova muka
 Tuchtova kaple
 kaple Panny Marie
 Bílá boží muka
 Chyše
 Nekmíř
 Nový Dvůr
 Falštejn
 Rohrerův kříž
 smírčí kříž
 kaple Panny Marie
 kaple Panny Marie
 Plasy
 Všeruby
 kostel sv. Martina
 synagoga
 Krukanice
 socha sv. Josefa
 návesní kaple
 kašna
 zámecký pivovar
 Chyše
 městské opevnění
 kostel sv. Mikuláše
 kaple
 kaple sv. Josefa
 kaple sv. Anny
 Odlezelské jezero
 kaple Panny Marie
 panský dům
 radnice
 mariánský sloup
 kostel sv. Barbory
 Šipín
 Bezdružice
 Toužim
 kaple sv. Kříže
 Bezemín
 Dědek a Bába
 židovský hřbitov
 Hradištský vrch
 Daňkov
 Gutštejn
 Třasák
 kaple sv. Floriána
Kontaktní informace
Římskokatolická farnost
Manětín 11
331 62 Manětín
Tel: 373 392 309
martinomi@centrum.cz
Základní informace místa
ID místa: 6611
Typ místa: sakrální památky
Podkategorie: kostel, chrám
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: příležitostně
Uveřejněno: 28.8.2008
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama