Zbytky příhradového mostu na trati Křimov - Reitzenhain, na 30.484 km trati překračoval Bezručovo údolí u obce Hora svatého Šebestiána.
Hlavní obrázek místa
Pohled na opěru bývalého mostu ze silnice Hora svatého Šebestiána - Třetí mlýn.
© Radovan Smokoň 10/2006

Historie mostu

Příhradový dvoupolový most na trati Křimov - Reitzenhain uveden do provozu roku 1875. Trať nepřinášela očekávané výsledky a jako mezinárodní nebyla dostatečně využívána. Proto došlo k omezení technického vybavení - byly zrušeny některé závory a strážní domky. Tento stav trval i v období první republiky. V roce 1924 obstarávaly na této trati veškerý provoz 2 páry smíšených vlaků. Trať Křimov - Reitzenhain byla zestátněna spolu s celou sítí Buštěhradské železnice v roce 1923. Po roce 1945 byla vlaková doprava přechodně rozšířena ( v roce 1946 3 páry osobních vlaků v motorové trakci Křimov - Reitzenhain a 1 další pár Křimov - Hora Sv. Šebestiána, ale od 9.května 1948 byla veškerá železniční doprava na trati zastavena.Trať byla jednokolejná, odbočovala ze žst.Křimov v km 23,080. Stavební délka trati byla 13,086 km, z toho 12,791 km na českém území ( státní hranice byla v km 35,871).Nejvyššího bodu dosáhla v km 28,900 ve výšce 825,837 m.n.m. Nejvyšší stoupání na trati bylo 14,3 promile. Na trati bylo celkem 27 oblouků o poloměru 250 - 300 m. V době zastavení provozu byly v koleji vloženy převážně pražce bukové a borové impregnované a kolejnice tvaru Xa a podobné.V úseku bylo 10 ocelových mostů ( 8 původních konstrukcí z r.1875, 2 menší z r.1911), z toho 3 poměrně velké ( km 30,484 2x 40 m, km 31,036 51,50 m a km 35,860 2x 20 m), 1 trubní propustek , 29 deskových, 11 klenutých a 2 propustky s ocelovým nosníkem, 19 nechráněných přejezdů ( s výstražnými kříži).Nejvyšší dovolená rychlost byla 40 km/hod, nejvyšší dovolený nápravový tlak 15,5t, dovolená váha na běžný metr délky vozu 6,0 t , zavěšený postrk byl dovolen z Křimova do Reitzenhainu, zábrzdná vzdálenost 400 m. Zabezpečení jízd vlaku bylo prováděno telefonicky..V km 30,119 byla mezilehlá stanice Hora Sv. Šebestiána, po roce 1945 byly ještě zřízeny zastávky v km 25,712…  číst dále
Radovan Smokoň, zdroj Jiří Horák http://home.tiscali.cz/cz091385/, 9.10. 2006
pověsti

Proč musel být most zbourán.

Dodnes několik málo nadšenců a fandů marně pátrá po důvodech proč musel být tento krásný most zbourán a snesen. Ačkoli se to stalo v době poměrně nedávné, nedochovalo se mnoho informací které by toto spolehlivě objasnilo. Proto můžeme pouze spekulovat že důvod byl nedaleká utajovaná raketová základna, které mohl vadit most přes který vedla trať do NDR. Ve skutečnosti to asi tak prozaické nebylo, ale vedly k tomu racionální důvody, jako stále se zhoršující stav konstrukce, chybějící podlahy a pod.

Radovan Smokoň, 9.10. 2006

Půdorys místa

Situace
.
Obrázek Obrázek
Ústecký kraj,  Chomutov  (CV), Hora Svatého Šebestiána

Místa v okolí

 Dieterova štola
 Stülpnerův pomník
 Hirtstein
 kostel sv. Václava
 kamenný kříž
 Blatno
 Hausberk
 Hasištejn
 smírčí kříž
 kostel sv. Kryštofa
 Skřivánčí vrch
 Bergrutsch
 Ahníkov
 Najštejn
 kostel sv. Barbory
 Kamencové jezero
 Červený Hrádek
 Nový Žeberk
 kostel sv. Jiljí
 městské sklepy
 Eduardova skála
 radnice
 hrad u Brandova
 špýchar
 železniční most
 Klášterec nad Ohří
 radnice
 kostel sv. Mikuláše
 kostel sv. Kateřiny
 Růžový vrch
 kostel sv. Terezie
 Údlice
 železárna
 židovský hřbitov
 radnice
 Perštejn
Základní informace místa
ID místa: 4688
Typ místa: most
Stav místa: chátrající
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 9.10.2006
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

A další podobné

Články

Les hortillons d'Amiens - zahradníci na vodě

Cestování

Když jsme se rozhodli při své cestě po severu Francie, Normandii a Bretani zastavit v Amiens, věděli jsme, že nás čeká malebné město s řadou památek, v čele s katedrálou Notre-Dame, největší vrcholně gotickou katedrálou ve Francii. Gotických katedrál jsme cestou viděli mnoho – včetně těch nejslavnějších v Chartres a v Remeši. Amiens nám ale nabídlo něco opravdu překvapivého, co jsme jinde nepotkali – Les hortillonnages d'Amiens.

Zapomenutá Halič a skryté klenoty Dušana Jurkoviče

Cestování

Halič je území s dlouhou a značně komplikovanou historií. Nečekanou stopu v tomto kraji zanechal československý architekt, rodem ze slovenské Myjavy, Dušan Jurkovič (1868 – 1947). Jeho jméno máme spojené s pohádkovými chaloupkami Libušín a Maměnka na Pustevnách a dalšími domy inspirovanými lidovou architekturou. To, že je autorem tří desítek vojenských hřbitovů na polsko–slovenském pomezí není až tak známo.

Než se budete radovat z nové kuchyně, je potřeba se některých věcí vyvarovat

Ostatní

Stěhujete se do nového bytu? Plánujete novou kuchyň a těšíte se až v ní poprvé uvaříte? Máme pro Vás několik tipů na co si dát pozor při jejím plánování a realizaci, aby nová kuchyň nebyla zklamáním.

Na skok k Panence do Skoků - díl první: zrození legendy

Historie

Rčení „panenko skákavá“ pravděpodobně zná většina z nás. Nemnozí ovšem vědí, že souvisí se zaniklou vesnicí nad Žlutickou přehradou a s uctívání mariánského obrazu, který je považován za zázračný.

Jak se topilo na hradech?

Reklamní sdělení

Ať už si to uvědomujeme či nikoliv, žijeme v době, která nám díky pokroku a novým technologiím nabízí plnou kontrolou nad chodem domácnosti. V teplých letních měsících spoléháme na klimatizovanou teplotu vzduchu a před zimou se chráníme například regulací ohřevu vody v radiátorech.

Procházka zimním Štramberkem protáhne tělo a pohladí duši

Cestování

Štramberk je v mnoha ohledech jedinečné město. Jeho mohutná kamenná věž, vyhlížející už pěkných pár století daleko do kraje, má dar vábení. Nelze ji jenom tak uniknout. Jakmile jednou její volání vyslyšíte, lapne vás a už nepustí. Propadnete kouzlu tohoto města, jemuž se ne nadarmo říká Moravský Betlém.

reklama