Železniční most přes Labe v Ústí nad Labem vznikl jako náhrada původního kombinovaného mostu z roku 1874. Přes řeku převádí dvojkolejnou trať a lávku pro pěší.
železniční most
Část pro pěší na severní straně
© Jiří Cukr, 04/2010

Most začíná na ústeckém břehu pod vyhlídkovou restaurací Větruše, po jeho lávce pro pěší lze přejít na Střekovské nábřeží s labskou cyklostezkou. Při přechodu se otevírá panorama ústeckého centra.

Ivan Grisa, 10.6. 2008
2.3 min
Ikona Most se skládá ze tří základních částí: - Přemostění ulice Střekovské nábřeží je provedeno pomocí trámového železobetonového nosníku, položeného na monolitických pilířích. Rozpon hlavního nosníku je 19,38 m. Střekovská (východní) opěra kryje čelo náspu od železniční stanice Ústí n. ...
10.6. 2008, Ivan Grisa

L. - Střekov, ústecká (západní) opěra slouží zároveň jako pilíř další části mostu. Je k ní přisazeno i dvojramenné schodiště na obě lávky pro pěší. - Přemostění Labe a přilehlých břehových partií zajišťují dvě ocelové příhradové konstrukce s horní mostovkou (každá pro jednu traťovou kolej). Břehové pilíře jsou postaveny z monolitického betonu, pilíře ve vodním toku jsou železobetonové, obložené přírodním kamenem. Nýtované konstrukce jsou na ústeckém břehu uloženy pevně, na ostatních pilířích na ložiskách. Na spodní úrovni příhradových konstrukcí jsou po každé straně mostu vysunuty nosníky pro umístění lávek pro pěší. Jejich nosnou konstrukci tvoří nýtované ocelové profily, pochozí plocha je provedena z dřevěných prken. Zábradlí je vytvořeno svislými ocelovými tyčemi. Železniční svršek je položen prostřednictvím dřevěných mostnic přímo na horní vodorovné části příhradových konstrukcí. Po vnější straně kolejí jsou vedeny servisní chodníčky, chráněné na vnějších stranách zábradlím z ocelových profilů. Mezi kolejemi jsou umístěny dva trakční stožáry. Uvnitř příhradových konstrukcí vedou opět servisní chodníčky a některá vedení inženýrských sítí. Krajní pole mají rozpon 60,81 m, prostřední pak 77,39 m. - Přemostění Pražské ulice, železniční tratě Praha – Děčín a ulice Na Větruši je provedeno železobetonovými prostými deskami na monolitických pilířích. Celkem je zde sedm otvorů různé rozteče i světlé výšky. Pět z nich se klene nad oběma částmi Pražské ulice a prostory kolem nich, šestý nad zmíněnou železniční tratí, sedmý nad prudce stoupající ulicí Na Větruši. Rozpony hlavních nosníků jsou (v pořadí od Labe) 16,67 m, 13,75 m, 2 x 15,95 m, 9,10 m, 12,22 m (nad pražskou tratí) a 4,80 m. V prvním otvoru je na společný pilíř ocelových konstrukcí a betonové mostovky zavěšeno rameno spojující jižní lávku pro pěší se společným nadchodem nad novou částí Pražské ulice. Celá tato část lávky vznikla až při stavbě nové části Pražské ulice počátkem 80. let 20. století. Předtím byly obě lávky přístupné obdobným způsobem jako na pravém břehu. Celková délka mostu činí 312,03 m, z toho na ocelových konstrukcích vede 200,20 m. Výška nad střední hladinou Labe činí 7,5 m. Světlá výška pro průjezd pražské trati činí 5,47 m, což si při její elektrisaci vynutilo použití atypického zavěšení trolejí..

10.6. 2008 Ivan Grisa
dle fondů Národního archivu ČR
2.9 min
Ikona Železniční most v Ústí nad Labem
Most byl postaven v rámci předelektrisačních úprav celého traťového úseku Ústí n. L. Střekov – Ústí n. L. západ v letech 1954 – 57 jako náhrada původního jednokolejného mostu z roku 1874. ...
10.6. 2008, Ivan Grisa

Ve své době byla účast na jeho výstavbě i formou vylepšení třídního profilu řady uchazečů o vysokoškolské studium. Byl stavěn postupně. Nejprve byla postavena část, po které vede druhá traťová kolej (ve směru ze Střekova) s tím, že pilíře v Labi byly postaveny v plné šíři. Po dokončení první části byl zahájen jednokolejný obousměrný provoz. Plně dvoukolejný provoz po novém mostě začal po jeho úplném dokončení v roce 1958 prakticky zároveň s elektrisací trati. Od té doby slouží most bez zásadních úprav i oprav (kromě nového napojení lávek pro pěší na levém břehu) dodnes. Projekčně nejobtížnější bylo zřejmě řešení pilíře 2 – 3 nového mostu na střekovském břehu. Vzhledem k poloze obou mostů se musel pilíř stavět „okolo“ pilíře starého mostu, jehož stav byl neznámý. Proto byla provedena sonda kolem jeho základů, která odhalila neporušenou dřevěnou štětovou stěnu původního objektu. Projektování a výstavbu mostu provázely značné problémy. Více než dva roky se zvažovalo řešení hlavních mostních polí přes Labe. Původně navrhovaná ocelová konstrukce byla nejprve zamítnuta ve prospěch železobetonové konstrukce Nielsen, která byla poté, co se zjistila její negativa (delší doba výstavby, větší spotřeba materiálu, nutnost výstavby dlouhých schodišť k vysoko položeným chodníkům) definitivně nahrazena ocelovými příhradovými nosníky. Tyto kroky vedly ke dvojím změnám projektů pilířů a opěr. Projekční práce byly dokončeny až počátkem roku 1955, kdy část stavby (betonové části nad oběma břehy, náspy) již stála. Bohužel se nepodařilo obnovit kombinaci železnice a silnice, použitou na původním přechodu Labe. Přesto, že podmínky na obou předmostích by umožňovaly vyhnout se problémům, které průjezd po dřívějším mostě omezovaly (zástavba na ústecké straně demolicemi zanikla, na střekovské v době výstavby mostu procházela zásadní přestavbou), byl dán průchod vojensko–strategickým „důvodům“ (imperialista by jedním zásahem bomby zničil silnici i železnici) a dojmu daleko postačující kapacity tehdejšího mostu N. Belojannise (Benešova) pro v té době zanedbatelnou silniční dopravu. Dvoukolejný most by byl umožnil stavbu dostatečně široké silnice, která mohla být pro spojení obou částí města daleko větším přínosem, než problematicky umístěný Mariánský most. Most byl postižen povodní v srpnu 2002. Železniční provoz zůstal zachován a sloužil jako jediné „pozemní“ spojení obou břehů řeky, včetně zajištění zásobování potravinami, léky a převozů do nemocnice. Před kulminací hladiny byly v rámci preventivních opatření odstraněny ochranné sítě a zábradlí u lávek pro pěší. Několik měsíců po povodni tak nebylo možno po nich přecházet. Dosud byla obnovena pouze severní (blíže k centru města), jižní zůstává uzavřena. Celkový stav mostu se viditelně zhoršuje, na betonových částech se obnažuje výztuž, ocelové jsou postiženy rozsáhlou korosí..

10.6. 2008 Ivan Grisa
dle fondů Národního archivu ČR

Komentáře

Ústecký kraj,  Ústí nad Labem  (UL), Ústí nad Labem

Místa v okolí

 kombinovaný most
 Ústí nad Labem
 Benešův most
 Větruše
 popraviště
 městské divadlo
 Mariánský most
 městské museum
 městské lázně
 ZOO Ústí nad Labem
 nemocnice
 Střekov
 Masarykova zdymadla
 Nová Ves
 Klíšský dvůr
 Erbenova vyhlídka
 Vrkoč
 Vaňovský vodopád
 kostel sv. Floriána
 Krásné Březno
 evangelický kostel
 kostel sv. Josefa
 kostel sv. Josefa
 Střížovický vrch
 Nový zámek Trmice
 Svádov
 kostel sv. Václava
 kaple Panny Marie
 kostel sv. Mikuláše
 obecní studna
 Varta
 Chotkovská hrobka
 kostel sv. Václava
 Blansko
 Habrovice
 křížek U Jánika
 Mojžíř
 Milada
 průmyslový vodovod
 Velké Březno
 Kozí vrch
 Velké Březno
 kostel sv. Martina
 Přemyslův pomník
 kostel sv. Barbory
 radnice
 Lucemburkův kopec
 boží muka
 Tašov
 evangelický kostel
 Hliňany
 Radejčín
 Varhošť
 Velké Březno
 Jubilejní pomník
 Chlumec
 bývalá pošta
 Pruský pomník
 kostel sv. Václava
 kostel sv. Havla
 kamenný most
 Pieta
 kostel sv. Václava
 kostel sv. Matouše
 silniční most
 kostel sv. Mikuláše
 Ruský pomník
 Libochovany
 Leština
 hromadný hrob
 Francouzský pomník
 Císařská rozhledna
 Juchtová kaple
 pomník Hanse Kudlicha
 kostel sv. Pia V.
 Hlinná
 kostel sv. Apolináře
 kostel sv. Josefa
 Kamýk
 Kamýk
 Panna
 Kamýk
 kostel sv. Martina
 Libouchec
 kaple sv. Prokopa
 Paradies
 Chlumecká kaple
 hradiště Hrádek
 kostel sv. Kateřiny
 Kyšperk
 Kalvárie
 hrobka rodiny Botschen
 Jílové
 Těchlovice
 Velvěty
 Bílé stráně
 kaple sv. Václava
 Oparno
 kamenolom
 kostel sv. Mikuláše
 Zubrnice
 Kalich
 Velké Žernoseky
 Bílý Újezd
 kostel sv. Mikuláše
 sloup sv. Kříže
 Starý dvůr
 kostel sv. Prokopa
 Třebušín
 Doubravská Hora
 koncentrační tábor
 Schönstein
 kostel sv. Vavřince
 Buková hora
 kostel sv. Anny
 Vrabinec
 Vraty (Rattenstein)
 vila Pfaffenhof
 Velemín
 Mostka
 Žitenice
 Milešovka
 Radobýl
 Velemín
 kostel sv. Martina
 kostel sv. Václava
 kostel sv. Ducha
 židovský hřbitov
 Krupka
 Krupka – MPZ
 křížek u cesty
 kostel sv. Vavřince
 katovna
 Lovoš
 kostel sv. Anny
 Hradiště
 Krásný Les
 Lbín
 kostel sv. Vojtěcha
 Litoměřice
 Jezuitská hvězdárna
 bašta Baba
 Měšťanský pivovar
 hrob rodiny Sanderovy
 dům U Zlaté kotvy
 dům U Pěti panen
 evangelický kostel
 kostel sv. Václava
 kašny s delfíny
 historické sklepy
 dům č. p. 41
 socha sv. Vavřince
 morový sloup
 Diecézní muzeum
 městské opevnění
 kapitulní konzistoř
 proboštství
 Žernosecké jezero
 socha sv. Anny
 dům U Zlaté hvězdy
 kaple sv. Wolfganga
 městský špitál
 Hadí lázně
 kostel sv. Jiří
 Tiské stěny
 dům U Černého orla
 kanovnické domky
 stará radnice
 Městská věž
 kostel Všech svatých
 dům Kalich
 štola Starý Martin
 barokní mlýn
 dům U Modrého hroznu
 dům Dvojče
 Máchova světnička
 kostel sv. Alžběty
 Milešov
 kostel sv. Vavřince
 železniční tunel
 Ostrý
 kostel sv. Martina
 Tyršův most
 Ploskovice
 kostel sv. Mikuláše
 Bynov
 Litýš
 kostel sv. Vavřince
 fara Býčkovice
 socha sv. Prokopa
 kostel sv. Václava
 Špičák
 Velký Chlum
 ovčí můstek
 evangelický kostel
 hlavní nádraží
 synagoga
 Podmokly
 Podmokly
 ZOO Děčín
 železniční most
 Velký Újezd
 kaple
 Staroměstský most
 Pastýřská stěna
 řetězová lávka
 Děčín
 Tyršův most
 Štěpánovská hora
 bývalá radnice
 Zahořany
 kostel sv. Vojtěcha
 vila Waldstein
 starokatolický kostel
 kostel sv. Matouše
 Hetov
 Encovany
Základní informace místa
ID místa: 6338
Typ místa: most
Stav místa: chátrající
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 29.6.2008
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama