První labský most na území Ústí nad Labem byl předán do provozu 1. 1. 1874. Šlo o v Česku neobvyklou konstrukci patrového mostu, na jehož horním podlaží vedla železniční trať, zatímco dolní podlaží sloužilo silniční dopravě. Celková délka mostu činila 310,637 m.
Hlavní obrázek místa
Ústí n. L.-železniční most
© licence CC0 06/2012
Dochovaná levobřežní opěra je vidět z vlaků na trati Praha – Děčín či z Pražské ulice těsně nad současným železničním mostem (před ním směrem od Prahy), případně shora z ulice Na Větruši. Základ labského pilíře se objeví při nízkém vodním stavu, byl lépe vidět z jižní, dnes nepřístupné lávky železničního mostu, ale lze ho zahlédnout i z lávky severní. Při extrémně nízkém vodním stavu na něj je možno dojít ze střekovského břehu suchou nohou.
Ivan Grisa, 10.6. 2008
popis

Most začínal opěrou, ukončující násep, po kterém vedla železnice z tehdejší stanice Rakouské severozápadní dráhy Ústí (Aussig), přejmenované záhy na Střekov (Schreckenstein, dnes Ústí n. L. Střekov). Mezi tuto opěru (na plánu mostu z počátku 20. století označena I) a první pilíř (II) byla vložena plochá příhradová konstrukce se spodní mostovkou délky přibližně 22 m, po které vedla železnice. Pod tímto polem vedla jednak silnice Kramoly – Litoměřice (dnes Střekovské nábřeží), jednak tudy sjížděla rampa od spodního podlaží mostu. Ta začínala polokruhovitým prostranstvím před tehdejším hlavním vjezdem do pily firmy A. Köhler (dnes prodejní sklad a. s. Lineta) a stoupala podél zmíněné silnice v délce přibližně 60 m. Poté ostrým obloukem vjela do 5 m širokého otvoru brány, vytvořené v pilíři II. Hlavní část mostu tvořila ocelová nýtovaná konstrukce, uložená na pilířích II – V. Ta překračovala Labe a kolej levobřežní přístavní vlečky třemi poli světlé…  číst dále

Ivan Grisa, dle fondů Archivu města Ústí n. L. a Národního archivu ČR, 10.6. 2008

historie

Most vznikl v rámci stavby tzv. spojovací dráhy v Ústí. Společnost Rakouské severozápadní dráhy po prohrané válce v roce 1866 nabídla rakouskému státu, že postaví tratě na česko-slezském pomezí, požadované Pruskem v rámci mírové smlouvy. Za to však požadovala udělení koncese na tzv. polabskou dráhu Kolín–Lysá n. L.–Litoměřice–Střekov–Děčín–Prostřední Žleb s odbočkou do Ústí (k nádraží ÚTD), která jí měla umožnit jednak podíl na přepravě severočeského hnědého uhlí do vnitrozemí monarchie, jednak přímé spojení s železniční sítí sousedního Saska. Finančně vyčerpanému státu nezbylo než nabídku přijmout. O prioritě spojení s uhelnou pánví svědčí to, že spojovací dráha byla otevřena zároveň s úsekem Lysá n. L.–Střekov (jak výše uvedeno 1. ledna 1874), zatímco úsek do Děčína až s několikaměsíčním zpožděním. Trať byla budována od roku 1872. Bylo třeba vykoupit a zbořit jeden dům v ústecké Labské ulici a zadní trakty několika…  číst dále

Ivan Grisa, dle fondů Archivu města Ústí n. L. a Národního archivu ČR, 10.6. 2008

Komentáře

Ústecký kraj,  Ústí nad Labem  (UL), Ústí nad Labem

Místa v okolí

 železniční most
 Benešův most
 Větruše
 popraviště
 Mariánský most
 městské divadlo
 městské museum
 městské lázně
 ZOO Ústí nad Labem
 nemocnice
 Masarykova zdymadla
 Střekov
 Klíšský dvůr
 Nová Ves
 Erbenova vyhlídka
 Vrkoč
 Vaňovský vodopád
 kostel sv. Floriána
 Krásné Březno
 evangelický kostel
 kostel sv. Josefa
 kostel sv. Josefa
 Střížovický vrch
 Nový zámek Trmice
 Svádov
 kostel sv. Václava
 kaple Panny Marie
 kostel sv. Mikuláše
 obecní studna
 Varta
 Chotkovská hrobka
 kostel sv. Václava
 Habrovice
 Blansko
 křížek U Jánika
 Mojžíř
 Milada
 průmyslový vodovod
 Velké Březno
 Kozí vrch
 Velké Březno
 kostel sv. Martina
 Přemyslův pomník
 kostel sv. Barbory
 radnice
 Lucemburkův kopec
 boží muka
 Tašov
 evangelický kostel
 Hliňany
 Varhošť
 Radejčín
 Velké Březno
 Jubilejní pomník
 bývalá pošta
 Pruský pomník
 Chlumec
 kostel sv. Václava
 kostel sv. Havla
 kamenný most
 Pieta
 kostel sv. Václava
 kostel sv. Matouše
 silniční most
 kostel sv. Mikuláše
 Ruský pomník
 Libochovany
 Leština
 hromadný hrob
 Francouzský pomník
 Juchtová kaple
 Císařská rozhledna
 pomník Hanse Kudlicha
 kostel sv. Pia V.
 Hlinná
 kostel sv. Apolináře
 kostel sv. Josefa
 Kamýk
 Kamýk
 Kamýk
 Panna
 Libouchec
 kostel sv. Martina
 kaple sv. Prokopa
 Paradies
 Chlumecká kaple
 hradiště Hrádek
 kostel sv. Kateřiny
 Kalvárie
 Kyšperk
 hrobka rodiny Botschen
 Jílové
 Těchlovice
 Velvěty
 Bílé stráně
 kaple sv. Václava
 Oparno
 kamenolom
 kostel sv. Mikuláše
 Zubrnice
 Velké Žernoseky
 Bílý Újezd
 Kalich
 kostel sv. Mikuláše
 Starý dvůr
 kostel sv. Prokopa
 sloup sv. Kříže
 Třebušín
 kostel sv. Vavřince
 Buková hora
 koncentrační tábor
 Schönstein
 Doubravská Hora
 kostel sv. Anny
 Vrabinec
 Vraty (Rattenstein)
 vila Pfaffenhof
 Velemín
 Mostka
 Žitenice
 Milešovka
 kostel sv. Václava
 kostel sv. Ducha
 Radobýl
 Velemín
 kostel sv. Martina
 židovský hřbitov
 Krupka – MPZ
 křížek u cesty
 Krupka
 kostel sv. Vavřince
 katovna
 Lovoš
 kostel sv. Anny
 Hradiště
 Krásný Les
 Lbín
 kostel sv. Vojtěcha
 Litoměřice
 Měšťanský pivovar
 hrob rodiny Sanderovy
 Jezuitská hvězdárna
 bašta Baba
 dům U Zlaté kotvy
 dům U Pěti panen
 evangelický kostel
 kostel sv. Václava
 socha sv. Vavřince
 morový sloup
 kašny s delfíny
 Diecézní muzeum
 městské opevnění
 historické sklepy
 dům č. p. 41
 kapitulní konzistoř
 proboštství
 dům U Zlaté hvězdy
 kaple sv. Wolfganga
 městský špitál
 Hadí lázně
 kostel sv. Jiří
 Tiské stěny
 Žernosecké jezero
 socha sv. Anny
 dům U Černého orla
 kanovnické domky
 stará radnice
 Městská věž
 kostel Všech svatých
 dům Kalich
 dům U Modrého hroznu
 dům Dvojče
 štola Starý Martin
 barokní mlýn
 Máchova světnička
 kostel sv. Alžběty
 Milešov
 kostel sv. Vavřince
 železniční tunel
 kostel sv. Martina
 Ostrý
 Tyršův most
 kostel sv. Mikuláše
 Ploskovice
 Bynov
 Litýš
 kostel sv. Vavřince
 fara Býčkovice
 socha sv. Prokopa
 kostel sv. Václava
 Špičák
 Velký Chlum
 ovčí můstek
 evangelický kostel
 hlavní nádraží
 synagoga
 Podmokly
 Podmokly
 ZOO Děčín
 železniční most
 Velký Újezd
 kaple
 Staroměstský most
 řetězová lávka
 Pastýřská stěna
 Děčín
 Tyršův most
 Štěpánovská hora
 bývalá radnice
 Zahořany
 kostel sv. Vojtěcha
 vila Waldstein
 starokatolický kostel
 kostel sv. Matouše
 Hetov
 Encovany
Základní informace místa
ID místa: 6339
Typ místa: most
Stav místa: zaniklý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 4.7.2008
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

A další podobná místa

Články

Hrady, které v roce 2023 stojí za návštěvu

Reklamní sdělení

Česká republika je plná krásných a historických památek, ale hrady nepochybně patří mezi ty nejvíce fascinující. V tomto článku si přiblížíme tři hrady, které podle nás i v roce 2023 jednoznačně stojí za návštěvu. A to i pokud jste je už navštívili.

Anglická středověká kolonie v Irsku a v irském hrabství Wexford na jihovýchodě země

Historie

V předchozím článku „Začátek anglonormanské invaze do Irska v letech 1169-1170” jsme si objasnili příčiny a průběh invaze. Nyní si nejprve obsah předchozího článku stručně shrneme. Poté se zaměříme na následnou anglonormanskou (anglickou) středověkou kolonizaci Irska. Specificky se zaměříme na anglickou kolonizaci jihovýchodního cípu Irska, dnešního hrabství Wexford. Hrabství je významné tím, že právě zde v roce 1169 invaze začala.

Proč už nechci klimatizaci Daikin a jakou vybrat klimatizaci abyste za 3 roky nemuseli řešit opravu?

Ostatní

Po negativní zkušenosti s klimatizací značky Daikin a hlavně s přístupem firmy jsem se začal o tuto problematiku zajímat a hledal jak jsou na tom jiné značky a výrobky. Téma se zaobírá splitovými klimatizacemi.

Jak si bezpečně uchovávat své rodinné digitální fotografie, filmy, hudbu a dokumenty

Ostatní

Pokud hledáte kam a jak bezpečně ukládat své rodinné soubory jako jsou fotky, videa, programy, hudba nebo jiná data a nechcete využívat veřejné cloudové služby, je čas se poohlédnout po jiném elegantním řešení.

Na co nezapomenout při elektroinstalaci v novém rodinném domě

Ostatní

Když se rozhodnete pro stavbu nového domu je toho na řešení opravdu hodně. Aby se na něco nezapomnělo v průběhu elektroinstalačních prací, přináším Vám pěkně pohromadě pár praktických rad a tipů.

3 nejlepší tipy pro zlepšení fotografování architektury

Reklamní sdělení

Architektura je vizuální umění, což znamená, že její úspěch závisí na tom, jak vypadá. Ošklivá budova nepřitáhne tolik návštěvníků a nedokáže nalákat potenciální nájemce nebo kupce. Ve fotografii je osvětlení nejdůležitějším prvkem, který rozhoduje o úspěšném záběru. Osvětlení může vaše fotografie architektury ovlivnit nebo zničit, a proto vám přinášíme tyto nejlepší tipy, jak své snímky vylepšit. Fotografování architektury s sebou přináší své vlastní výzvy, ale výsledky mohou být neuvěřitelně obohacující, jakmile si je osvojit. Nejde jen o správné úhly; existuje několik triků, díky kterým budou vaše snímky vynikat nad ostatními. Zde je několik nejlepších tipů, jak můžete zlepšit své fotografování architektury:

Naposledy navštívené

reklama