První labský most na území Ústí nad Labem byl předán do provozu 1. 1. 1874. Šlo o v Česku neobvyklou konstrukci patrového mostu, na jehož horním podlaží vedla železniční trať, zatímco dolní podlaží sloužilo silniční dopravě. Celková délka mostu činila 310,637 m.
kombinovaný most
Ústí n. L.-železniční most
© licence CC0 06/2012

Dochovaná levobřežní opěra je vidět z vlaků na trati Praha – Děčín či z Pražské ulice těsně nad současným železničním mostem (před ním směrem od Prahy), případně shora z ulice Na Větruši.

Základ labského pilíře se objeví při nízkém vodním stavu, byl lépe vidět z jižní, dnes nepřístupné lávky železničního mostu, ale lze ho zahlédnout i z lávky severní. Při extrémně nízkém vodním stavu na něj je možno dojít ze střekovského břehu suchou nohou.

Ivan Grisa, 10.6. 2008
2.7 min
Ikona Most začínal opěrou, ukončující násep, po kterém vedla železnice z tehdejší stanice Rakouské severozápadní dráhy Ústí (Aussig), přejmenované záhy na Střekov (Schreckenstein, dnes Ústí n. L. Střekov). Mezi tuto opěru (na plánu mostu z počátku 20. století označena I) a první pilíř (II) byla vložena plochá příhradová konstrukce se spodní mostovkou délky přibližně 22 m, po které vedla železnice. ...
10.6. 2008, Ivan Grisa

Pod tímto polem vedla jednak silnice Kramoly – Litoměřice (dnes Střekovské nábřeží), jednak tudy sjížděla rampa od spodního podlaží mostu. Ta začínala polokruhovitým prostranstvím před tehdejším hlavním vjezdem do pily firmy A. Köhler (dnes prodejní sklad a. s. Lineta) a stoupala podél zmíněné silnice v délce přibližně 60 m. Poté ostrým obloukem vjela do 5 m širokého otvoru brány, vytvořené v pilíři II. Hlavní část mostu tvořila ocelová nýtovaná konstrukce, uložená na pilířích II – V. Ta překračovala Labe a kolej levobřežní přístavní vlečky třemi poli světlé šířky 71,225 + 71,200 + 71,225 m. Pilíře III a IV byly v Labi založeny pomocí základových plošin vyzděných z kamenných kvádrů. Základ příhradové konstrukce tvořily rámy o rozměrech přibližně 5,7 x 5,8 m (šířka x výška) a šířce konstrukce 0,25 m, spojené s podélníky mostu a zavětrované šikmými vzpěrami, které ve středních částech jednotlivých polí tvořily ondřejské kříže. Po levé straně (ve směru staničení, tedy od Střekova) vystupovaly konsoly nesoucí chodník. Světlá šířka prostoru pro vozovku činila asi 5,2 m, chodník byl široký 1,25 m. Světlá volná výška mezi vozovkou a horními nosníky rámů byla ve středu původně přibližně 5,5 m (u okrajů bylo provedeno šikmé zavětrování), po instalaci elektrického vedení pro napájení železniční stanice Střekov z městské elektrárny v Ústí se snížila na 5,04 m. Vlastní vozovku tvořily příčně položené dřevěné fošny, nesené kromě spodních nosníků rámů i sedmi podélnými nosníky profilu „I“. Také chodník byl proveden z prken, podélný nosník téhož profilu byl použit jeden. Zábradlí z ocelových profilů bylo instalováno pouze na vnější straně chodníku. Pilíře II a V chodník obcházel po jejich jižní straně. Na horních nosnících rámů a podélných nosnících byla pomocí dřevěných mostnic vedena železniční kolej. Horní mostovka byla zakryta prkny a z obou stran opatřena ocelovým zábradlím, do něhož byly na levé straně integrovány sloupy sdělovacího vedení dráhy. Za pilířem V pokračovala horní část mostu obdobnými konstrukcemi jako mezi opěrou I a pilířem II nad nájezdovou rampou (za ní pilíř VI), Labskou (dnes Pražskou) ulicí (za ní pilíř VII) a tratí Praha – Podmokly (Děčín hlavní nádraží) k opěře VIII. Dnešní ulici Na Větruši již kolej křížila úrovňovým přejezdem, pouze pěší mohli sejít schodištěm u opěry VIII a železnici směrem do města podejít. Silnice prošla branou v pilíři V a pomocí kamenné klenby o rozpětí 8 m se dostala na počátek rampy před pilířem VI. Téměř v pravém úhlu odbočila vpravo a proti podjezdu pod tratí Praha – Podmokly se spojila se silnicí od Lovosic (tehdy Labská, dnes Pražská ulice). U horních konců sjezdových ramp na obou březích byly umístěny mýtní domky..

10.6. 2008 Ivan Grisa
dle fondů Archivu města Ústí n. L. a Národního archivu ČR
5.1 min
Ikona Most vznikl v rámci stavby tzv. spojovací dráhy v Ústí. ...
10.6. 2008, Ivan Grisa

Společnost Rakouské severozápadní dráhy po prohrané válce v roce 1866 nabídla rakouskému státu, že postaví tratě na česko-slezském pomezí, požadované Pruskem v rámci mírové smlouvy. Za to však požadovala udělení koncese na tzv. polabskou dráhu Kolín–Lysá n. L.–Litoměřice–Střekov–Děčín–Prostřední Žleb s odbočkou do Ústí (k nádraží ÚTD), která jí měla umožnit jednak podíl na přepravě severočeského hnědého uhlí do vnitrozemí monarchie, jednak přímé spojení s železniční sítí sousedního Saska. Finančně vyčerpanému státu nezbylo než nabídku přijmout. O prioritě spojení s uhelnou pánví svědčí to, že spojovací dráha byla otevřena zároveň s úsekem Lysá n. L.–Střekov (jak výše uvedeno 1. ledna 1874), zatímco úsek do Děčína až s několikaměsíčním zpožděním. Trať byla budována od roku 1872. Bylo třeba vykoupit a zbořit jeden dům v ústecké Labské ulici a zadní trakty několika domů v ulici Na Ostrově (na ploše dnes zasypané nájezdem na současný labský železniční most). Na pravém břehu procházela trať přes nezastavěná pole na pomezí katastrů obcí Střekov (její zástavba ležela tehdy většinou daleko odtud na jih od hradní skály) a Kramoly. Vlastní stavba mostu proběhla v roce 1873. Po založení pilířů v řece a zemních pracích na obou březích byly postaveny kamenné pilíře, opěry, rampy a klenba a smontovány železné prvky mostu. Kombinované provedení mostu bylo zřejmě voleno proto, aby příjmy z mýta pomohly společnosti pokrýt nemalé náklady na stavbu mostu. Při tehdejší četnosti silničního i pěšího provozu velmi skromné parametry silniční komunikace postačovaly. Je otázkou, jak dlouho by při známé šetrnosti ústecké radnice a minimálním rozsahu obcí, které později vytvořily „velký Střekov“, trvalo, než by se území dnešního Ústí labského mostu dočkalo. Bez výstavby železnice by totiž velmi pravděpodobně nedošlo ani k přenesení Schichtovy mydlárny z Rynoltic u Liberce na pomezí Kramol a Novosedlic, které by tak zřejmě velmi dlouho zůstaly obcemi s několika desítkami obyvatel. Ekonomický a populační růst pravobřežní části ústecké aglomerace, který díky mostu a po něm vedoucí železnici nastal od roku 1882 (výše zmíněné přenesení Schichtovy továrny), brzy vedl k vyčerpání kapacity silnice na mostě. Problémem byl především nájezd od Kramol (z dnešní Žukovovy ulice), kde bylo nutno most podjet, před vjezdem do pily otočit o 180 stupňů, vyjet po rampě (široké 6 m) a pravoúhlým levým obloukem vjet do otvoru brány v mostním pilíři (přitom zaplatit mýto). Na ústecké straně byla rampa jednak širší, jednak příhodněji zaústěná, i když zde byl problematický zase průjezd uličkami starého Ostrova (v místech dnešní okružní křižovatky pod Větruší stálo tehdy více než 50 domů a šířka ulic mezi nimi nedosahovala ani šesti metrů). I se všemi těmito omezeními sloužil most jako jediné pevné spojení Ústí a Střekova až do roku 1936. Od konce 20. let tudy vedly i pravidelné autobusové linky. I pro železnici představoval most hrdlo. Již na počátku 20. století se uvažovalo o výstavbě paralelního mostu (osa nové koleje měla ležet přibližně 10 m níže po proudu), velké problémy s nutným výkupem objektů a výstavbou serpentiny na Větruši však tento záměr zhatily. Své zřejmě sehrálo i připravované zestátnění Rakouské severozápadní dráhy, ke kterému nakonec došlo roku 1909. Město i různé zájmové skupiny se snažily tohoto kroku využít ke zrušení mýta, erár se však v tomto ohledu zachoval nekompromisně. Po otevření mostu Dr. Beneše sice automobilová frekvence poklesla, autobusová doprava zmizela úplně (proti uvažovanému zrušení mýta teď byly pro změnu obě zainteresované obce, které se hojily stejným způsobem na novém mostě), při hustém zalidnění Ostrova a okolí Labské třídy zůstával však železniční most pro řadu obyvatel města nejlepším spojením se stále atraktivnějším Střekovem. Po „osvobození“ Sudet na podzim 1938 bylo nakonec i zde mýto zrušeno. Změnu využití mostu přinesl konec II. světové války. Samotný objekt sice bombardování na rozdíl od všech okolních domů přežil prakticky bez úhony, poškozen však byl nájezd na silnici od Ústí (rampa) a v povážlivém stavu se zanedbáním údržby zřejmě ocitla vozovka silnice. Situace byla vyřešena opravdu „revolučně“. Nájezdová rampa na levém břehu byla odbourána, obě vjezdové brány byly zataraseny prkny, chodník zcela odstraněn a most tak sloužil pouze pro železnici. Enormní nárůst železniční dopravy dále vyhrotil problém s nedostatečnou kapacitou jednokolejného úseku, navíc poměrně nevhodně zaústěného do hloubi železniční stanice Ústí n. L. západ. Proto byla připravena náhrada starého mostu novým, dvoukolejným. Ten sice počítal s obnovením možnosti pěšího přechodu, silnice však po něm již navržena nebyla. Operativně byly provozní problémy železnice řešeny podstatným omezením osobního provozu, v polovině 50. let však začala výstavba nového mostu. Po dokončení jeho první poloviny byly železné konstrukce původního mostu demontovány a pilíře ubourány do základů (při nízkém stavu Labe je jeden z nich dosud viditelný). Jediným zachovalým pozůstatkem tak zůstala část opěry VIII mezi pražskou tratí a ulicí Na Větruši..

10.6. 2008 Ivan Grisa
dle fondů Archivu města Ústí n. L. a Národního archivu ČR

Komentáře

Ústecký kraj,  Ústí nad Labem  (UL), Ústí nad Labem

Místa v okolí

 železniční most
 Benešův most
 Větruše
 Ústí nad Labem
 popraviště
 Mariánský most
 městské divadlo
 městské museum
 městské lázně
 ZOO Ústí nad Labem
 nemocnice
 Masarykova zdymadla
 Střekov
 Nová Ves
 Klíšský dvůr
 Erbenova vyhlídka
 Vrkoč
 Vaňovský vodopád
 kostel sv. Floriána
 Krásné Březno
 evangelický kostel
 kostel sv. Josefa
 kostel sv. Josefa
 Nový zámek Trmice
 Střížovický vrch
 Svádov
 kostel sv. Václava
 kaple Panny Marie
 kostel sv. Mikuláše
 obecní studna
 Varta
 Chotkovská hrobka
 kostel sv. Václava
 Blansko
 Habrovice
 křížek U Jánika
 Mojžíř
 Milada
 Velké Březno
 průmyslový vodovod
 Kozí vrch
 Velké Březno
 kostel sv. Martina
 Přemyslův pomník
 kostel sv. Barbory
 radnice
 Lucemburkův kopec
 boží muka
 Tašov
 evangelický kostel
 Hliňany
 Varhošť
 Radejčín
 Jubilejní pomník
 Velké Březno
 Pruský pomník
 Chlumec
 bývalá pošta
 kostel sv. Havla
 kostel sv. Václava
 kamenný most
 Pieta
 kostel sv. Václava
 kostel sv. Matouše
 silniční most
 kostel sv. Mikuláše
 Ruský pomník
 Libochovany
 Leština
 hromadný hrob
 Francouzský pomník
 Juchtová kaple
 Císařská rozhledna
 pomník Hanse Kudlicha
 kostel sv. Pia V.
 Hlinná
 kostel sv. Apolináře
 kostel sv. Josefa
 Kamýk
 Kamýk
 Panna
 Kamýk
 Libouchec
 kostel sv. Martina
 Paradies
 kaple sv. Prokopa
 hradiště Hrádek
 Chlumecká kaple
 kostel sv. Kateřiny
 Kalvárie
 Kyšperk
 hrobka rodiny Botschen
 Jílové
 Velvěty
 Těchlovice
 Bílé stráně
 kaple sv. Václava
 Oparno
 kostel sv. Mikuláše
 Zubrnice
 kamenolom
 Velké Žernoseky
 Bílý Újezd
 Kalich
 kostel sv. Mikuláše
 Starý dvůr
 kostel sv. Prokopa
 sloup sv. Kříže
 Třebušín
 Buková hora
 Doubravská Hora
 koncentrační tábor
 Schönstein
 kostel sv. Vavřince
 kostel sv. Anny
 Vrabinec
 Vraty (Rattenstein)
 Velemín
 Mostka
 Žitenice
 Milešovka
 vila Pfaffenhof
 Radobýl
 Velemín
 kostel sv. Martina
 kostel sv. Václava
 kostel sv. Ducha
 židovský hřbitov
 Krupka
 Krupka – MPZ
 křížek u cesty
 Lovoš
 kostel sv. Vavřince
 katovna
 kostel sv. Anny
 Hradiště
 Krásný Les
 Lbín
 kostel sv. Vojtěcha
 Litoměřice
 Jezuitská hvězdárna
 bašta Baba
 Měšťanský pivovar
 hrob rodiny Sanderovy
 kostel sv. Václava
 dům U Zlaté kotvy
 dům U Pěti panen
 evangelický kostel
 kapitulní konzistoř
 proboštství
 kašny s delfíny
 historické sklepy
 dům č. p. 41
 socha sv. Vavřince
 morový sloup
 Diecézní muzeum
 městské opevnění
 Tiské stěny
 dům U Černého orla
 kanovnické domky
 stará radnice
 Městská věž
 kostel Všech svatých
 dům Kalich
 Žernosecké jezero
 socha sv. Anny
 dům U Zlaté hvězdy
 kaple sv. Wolfganga
 městský špitál
 Hadí lázně
 kostel sv. Jiří
 Máchova světnička
 kostel sv. Alžběty
 Milešov
 štola Starý Martin
 barokní mlýn
 dům U Modrého hroznu
 dům Dvojče
 kostel sv. Vavřince
 železniční tunel
 Ostrý
 kostel sv. Martina
 Tyršův most
 Ploskovice
 kostel sv. Mikuláše
 Bynov
 Litýš
 kostel sv. Vavřince
 fara Býčkovice
 socha sv. Prokopa
 kostel sv. Václava
 Špičák
 Velký Chlum
 ovčí můstek
 evangelický kostel
 hlavní nádraží
 synagoga
 Podmokly
 Podmokly
 ZOO Děčín
 Velký Újezd
 železniční most
 kaple
 Staroměstský most
 Pastýřská stěna
 řetězová lávka
 Děčín
 Tyršův most
 Štěpánovská hora
 Zahořany
 bývalá radnice
 kostel sv. Vojtěcha
 vila Waldstein
 starokatolický kostel
 kostel sv. Matouše
 Hetov
 Encovany
Základní informace místa
ID místa: 6339
Typ místa: most
Stav místa: zaniklý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 4.7.2008
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

Naposledy navštívené

reklama