
Na stanici Děčín hlavní nádraží zastavují všechny vlaky osobní přepravy, které se dotýkají města. Před nádražím se nachází i centrální stanice místní MHD, autobusové nádraží je vzdáleno asi 300 m jižně. Autem lze přijet od silnice I/13 odbočením do ulice České mládeže, omezená možnost parkování. V bezprostředním okolí market Lidl, fotbalové hřiště a místní muzeum.
Celá budova stojí na vysokém soklu, sama je jednopatrová s přízemím v úrovni kolejiště. Fasády jsou provedeny z pravidelných pískovcových kvádrů. Budova se hlásí k pozdnímu klasicismu, typickému pro soudobé stavby Rakouské společnosti Státních drah (dochováno např. Masarykovo nádraží v Praze). Pozoruhodným prvkem je krytý ochoz podél uliční strany. Při rekonstrukci znovu otevřena do patra střední hala s kazetovým stropem. Na jižní straně připojena plynová kotelna s historizujícími prvky, od ostatní stavby se odlišuje omítkou..
Pro urychlení stavby byla výpravní budova postavena ze dřeva. Teprve při zaústění první přípojné trati do Varnsdorfu (1865) byla postavena dnešní kamenná budova. Výhodné železniční spojení umožnilo raketový rozvoj Podmokel, které do konce 19. století převýšily počtem obyvatel i Děčín a staly se průmyslovým centrem oblasti. Výpravní budova sloužila potřebám železničního provozu bez zásadních změn do roku 2001. Za tu dobu byla účelově upravována, většinou k neprospěchu celkového vzhledu a funkce. Při rekonstrukci stanice v rámci dokončování I. tranzitního koridoru (trať 090 Praha-Děčín-Dresden) byla důkladně rekonstruována při zachování a rehabilitaci mnoha historických prvků..