
Most císařovny Alžběty stál v místě dnešního Tyršova mostu (viz heslo "silniční most Dr. Miroslava Tyrše").
Proto byla ustavena akciová společnost pro jeho výstavbu. Vzhledem k velikosti toku, konfiguraci břehů a nutnosti minimálního rušení labské plavby byl zvolen řetězový most. Obdobných staveb vzniklo v Čechách po roce 1820 několik (Žatec, Loket, Praha, Podolsko u Písku ad.). V Děčíně se jednalo o překlenutí největšího vodního toku. Souhrou historických skutečností zde byl postaven poslední klasický "řetězák" v Čechách: pozdější most pod pražskou Letnou (na místě dnešního Štefánikova) již měl místo řetězů kabelové závěsy. Most byl otevřen 2. prosince 1855 (dle zprávy v Pražských novinách z 5. 1. 1856)
Za dobu existence mostu došlo k nejkurióznější poruše jeho funkce roku 1916, kdy jiskra z komína projíždějícího labského parníku zapálila dřevěnou konstrukci vozovky. Ta byla poté urychleně nahrazena. Mosty klasické řetězové konstrukce brzy po svém dokončení přestávaly vyhovovat požadavkům na nosnost a směrovou stabilitu. Tyto nedostatky v případě popisovaného mostu zabránily realisaci několikrát projektované tramvaje mezi Děčínem a Podmokly. Nakonec se mostu staly osudným: přes snahu o uchování tehdy již unikátní památky (všechny ostatní řetězové mosty v Čechách kromě Podolska u Písku byly tehdy už nahrazeny jinými konstrukcemi) byl roku 1933 snesen. Jeho pilíře po ubourání vjezdových bran posloužily pro nesení nové konstrukce dnešního Tyršova mostu. Celá operace tehdy přerušila dopravu po mostě jen na osm dní..