
Obec Kounice se nachází 4 km severně od Českého Brodu. Dostupná je buď autobusem a nebo vlakem z nádraží Český Brod, na trati Praha - Kolín. Autem můžeme jet po dálnici D11 a na odbočce Bříství odbočit na Český Brod. Po 4 km dojedeme do Kounic.
V Kounicích kromě kostela můžeme ještě zhlédnout zámek, kde byly v posledních letech zahájeny rekonstrukční práce. V okolí pak město Český Brod se zbytky městského opevnění.
4 km jižně od Českého Brodu můžeme navštívit v obci Tuchoraz pozůstatek po tvrzi, samostatně stojící věž. 5 km severozápadně od obce Bříství na dálnici D11 leží obec Přerov nad Labem s renezančním zámečkem a skanzenem Polabí.
Při rekonstrukci, která probíhala v roce 1988, bylo pod barokní omítkou odkryto pěkné středověké kvádříkové zdivo z pískovce. Roku 1769 byla věž snížena o jedno patro. Nynější výška věže včetně velkých oken ke zvonům je původní. Stará gotická loď kostela byla roku 1834 stržena. Domníváme se, že byla stejné šířky jako věž. V letech 1834–1836 byla vystavěna nová loď, větší v novorománském slohu podle návrhu ing. M. Čermáka. Tato jednoloď má obdélníkový půdorys, presbytář je od lodi oddělen dvojitým obloukem a je zakončen půlkruhovou apsidou. Po stranách apsidy jsou umístěny dva pravoúhlé přístavky. Loď je zaklenuta českou plackou, presbytář je zastropen valenou klenbou, přecházející v půlkruhovém závěru do tvaru konchy, stěny zdobí pilastry. Ve stěnách lodi jsou dvě lunetová okna od Jana Veselého, která byla umístěna roku 1910. Střecha je sedlová. S přístavbou nové lodi bylo také pozměněno vnitřní uspořádáni věže a vnější vzhled. Do západní stěny bylo zasazeno půlkruhové okno a ve stejné výšce byl uvnitř lodě zřízen kůr. Do stejné stěny věže byl umístěn klasicistní portál. Z původního vybavení kostela se nám zachoval svršek bývalého oltáře. Jedná se o obraz na plátně představující Růžencovou P. Marii jako pomocnici duší v očistci od neznámého autora z počátku 18. století. Dále je zachována barokní socha sv. Jakuba – apoštola, v životní velikosti, z roku 1719 z dílny Ferdinanda Maxmiliána Brokoffa, sochy sv. Víta a Václava, také barokní, všechno dřevořezby. Současný hlavní oltář je pseudorománský z roku 1877 od G. Kubeše, obraz v něm namaloval V. Zapletal a představuje sv. Jakuba patrona kostela. Postranní oltáře jsou zasvěceny P. Marii Lurdské a Nejsvětějšímu Srdci Ježíšovu, oba pocházejí z 19. století. V lodi jsou také umístěny sochy sv. Antonína a sv. Jana Nepomuckého také z 19. století. Ve věži kostela jsou umístěny dva zvony. Jeden váží 300 kg a nechal jej roku 1570 odlít Joachym Wachtl z Pantenova. Druhý je nový z roku 1996, váží 50 kg a jmenuje se "Jan Maria Vianney"..
Jeho bratrem byl apoštol a evangelista Jan. Bratři pocházeli z rybářské rodiny (tetou jejich matky Salome byla Panna Marie), žijící v Betsaidě u Genezaretského jezera v Palestině. Ježíš Kristus je povolal, když společně s otcem Zebedeem na lodi spravovali sítě. Bratři nechali všeho a následovali Krista (předpokládá se, že odešli po zázračném rybolovu; zdůrazňuje se pohotovost opustit „loď“ lidských jistot a následovat Krista). Pro jejich temperamentní povahu jim dal Ježíš Kristus přezdívku „Boanerghés“ – „Synové hromu“. Jednou, když jim byl při putování do Jeruzaléma odmítnut v jisté samařské vesnici nocleh, chtěli na ní hned svolat oheň z nebe. Měli za to, že po odmítnutí by měl bez prodlení následovat trest. Ježíš byl však proti násilí a bratry za jejich nápad přísně pokáral. Jakub s Janem patřili ke Kristovým privilegovaným učedníkům, kteří byli povoláváni k významným intimním událostem (vzkříšení dcery Jairovy, Proměnění Páně na hoře Tábor, povolání do Ježíšovy blízkosti v Getsemanské zahradě, kde se úzkostí potil krví atp.). Po Ježíšově Nanebevstoupení hlásal Jakub evangelium. Je zcela zřejmé, že Jakub se těšil velké autoritě uvnitř prvotní církve v Jeruzalémě a podílel se na jejím budování. Podle jedné tradice putoval Jakub po Španělsku, které bylo důležitým regionem Římské říše, a hlásal zde evangelium (zobrazován jako poutník s holí). Legenda vypráví, že se zde jeho misijní snahy nesetkaly s úspěchem – byl odmítán a podařilo se mu získat jen 8 učedníků. Chtěl svoje misijní snahy vzdát a vrátit se do Palestiny. Ještě před svým odchodem se sešel se svými učedníky, když zažil zjevení Panny Marie: Za temné mrazivé noci se po nebi rozlila záře, a spatřil i se skupinou svých učedníků jak se k nim snášejí andělé, kteří nesli jaspisový sloup (pilar) s Pannou Marií. Poté, co andělé postavil sloup na zem, Panna Maria promluvila k Jakubovi: „Synu, to místo je určeno k tomu, abych zde byla uctívána. Díky tobě zde povstane na mou památku kostel. U tohoto sloupu postavíš oltář. Na tomto místě vykoná na mou přímluvu moc Nejvyššího neobyčejná znamení a zázraky zvláště pro ty, kteří mě zde budou vzývat ve svých potřebách. Tento sloup zde bude stát až do konce věků.“ Svatý Jakub na určeném místě v Zaragoze vybudoval kapli Santa Capilla, která se později stala součástí Baziliky Panny Marie na Sloupu. Madona del Pilar nebo Madona ze Zaragozy se stala patronkou celého Španělska, a její chrám patří mezi nejslavnější mariánská poutní místa. Podle jiné tradice působil sv. Jakub v Jeruzalémě a Samařsku. O jeho působení nejsou spolehlivé záznamy – ty hovoří až o tom, že roku 43 nebo 44 byl v období kolem Velikonoc zatčen v Jeruzalémě vojáky Heroda Agrippy I. (vnuka nechvalně známého Heroda Velkého), a na příkaz krále sťat mečem. Zahynul mučednickou smrtí jako první z dvanácti apoštolů. Přijal svou násilnou smrt pokorně a svůj život obětoval pro pravdu, kterou hlásal. V souvislosti s jeho popravou vypráví legenda o farizejovi Josiášovi, který při zatýkání Jakubovi ještě hodil sám kolem krku provaz. Při doprovázení Jakuba na jeho cestě k popravišti se Josiáš obrátil na víru poté, co zažil, jak Jakub zázračně uzdravil ve jménu Ježíše Krista muže nemocného dnou, který nemohl chodit a prosil Jakuba o pomoc. Sv. Jakub pravil: „Ve jménu mého Pána Ježíše Krista, vstaň zdráv a chval svého Spasitele“, muž poté uzdraven vstal a mohl chodit. Josiáš prosil na popravišti Jakuba o odpuštění a vyznal se zde z víry v Ježíše Krista. Dostal od Jakuba políbení pokoje, načež byli oba sťati. Sv. Jakub byl nejprve pohřben v Jeruzalémě, ale jeho ostatky byly později přeneseny do Španělska třemi mnichy, patrně z důvodu ochrany před Mohamedány, nejprve do Zaragozy, a poté, co byla r. 714 dobyta Maury byly ostatky přeneseny k Irii Flavii v Galicii. Zde na nějaký čas dokonce upadly v zapomnění, ale později (r. 813) si mramorové hrobky všiml poustevník Pelayo, údajně podle třpytu hvězd. Tehdejší král Alfons Cudný nechal nad hrobkou vystavět r. 816 chrám sv. Jakuba a začalo se zde pomalu rozrůstat město Santiago de Compostella. Existuje ale i legenda, popisující jak ostatky sv. Jakuba přenesli tři andělé do paláce pohanky Lupy ve Španělsku poté, co se stala křesťankou (nebo že po smrti sv. Jakuba jeho učedníci vložili jeho tělo do loďky, aby nebylo zneuctěno, a tu vypustili na moře – andělé ji potom bezpečně dovedli až ke břehům Španělska, kde byla nalezena, ostatky byly s patřičnou úctou uloženy do hrobu a nad tím poté vystavěn chrám Santiago de Compostella). Katedrála Santiago de Compostella ve stejnojmenném městě je po celém světě vyhlášeným poutním místem. Původní chrám sv. Jakuba byl při nájezdu Maurů r. 997 zničen, král Alfons III. dal poté vystavět na jeho původním místě v letech 1075–1150 trojlodní katedrálu; ostatky sv. Jakuba byly uloženy ve stříbrné rakvi v chrámové kryptě. Papež Alexander III. udělil Santiagu de Compostella titul Svatého města (který má Jeruzalém a Řím). Roku 2012 byl do katedrály sv. Víta v Praze přivezen zub sv. Jakuba a další dva fragmenty z jeho uctívaných pozůstatků. Další legendy vypráví že se sv. Jakub zjevoval křesťanským rytířům, kteří bojovali proti Maurům za nezávislost Španělska, jedna popisuje jak se zázračně objevil během bitvy u Clavija. Proto je také sv. Jakub nazýván Matamoros (Maurobijec). Další legenda se týká Svatojakubské mušle – vypráví o lodi, která přivezla do Španělska ostatky sv. Jakuba, stála v přístavu a z hvězd dopadal na jeho ostatky podivuhodný třpyt. To tolik polekalo koně jednoho portugalského rytíře, že skočil do vody i s rytířem na hřbetě. Rytíř byl však naštěstí zachráněn, jen po vytažení na palubu všichni s úžasem patřili na jeho tělo, celé pokryté svatojakubskými mušlemi. Existují i další legendy, popisující zázračnou záchranu lidí díky sv. Jakubovi. Svátek sv. Jakuba se slaví 25. července. Sv. Jakub Starší je patronem poutníků, Španělska, bojovníků, dělníků, horníků, kloboučníků, lékárníků, je vzýván za dobré počasí a na ochranu před revmatismem. Mezi jeho atributy patří: kniha / svitek evangelia, poutnická hůl s mušlí hřebenatkou („Svatojakubská mušle“), bývá zobrazován jako apoštol s knihou (svitkem), jako poutník s holí, poutnickým kloboukem a brašnou nebo jako rytíř Maurobijec. Dalšími jeho atributy jsou meč a kůň..