
Roku 1870 otevřela Rakouská severozápadní dráha (ÖNWB) trať z Kolína přes Nymburk do Mladé Boleslavi, kterou o tři léta později doplnila ramenem přes Lysou nad Labem do Prahy. Od počátku se s Nymburkem počítalo jako s významnou stanicí, vybavenou výtopnou a velkými dílnami. Proto společnost nechala postavit jihozápadně od svého nádraží (dnes Nymburk hlavní nádraží) kolonii úřednických a dělnických domků. Autorem urbanistického řešení (mezi dnešními ulicemi Palackého - V kolonii - U prádelny - Nádražní) byl Camillo Sitte, domy projektoval hlavní architekt společnosti Karl Schlimp (podle jeho návrhu byly postaveny i výpravní budovy nejvýznamnějších stanic dráhy v Čechách, pozdější Praha Těšnov a Děčín východ). Další objekty přibyly roku 1886 (arch. A. Baum). Tehdy počet drážních zaměstnanců zde bydlících dosáhl roku 1903 počtu 1146 (nepočítaje v to rodinné příslušníky, celý Nymburk měl v té době kolem 8 tis. obyvatel).… číst dále