Zdymadlo v říčním km 59,009 (169,035) v Nymburce vzniklo v letech 1914–24 jako součást regulace středního Labe. Architektonické řešení František Roith, technické Ing. Josef Bartovský a Ing. Emil Zimmler.
Zdymadla najdeme východně od historického centra města. Parkování je možné u jejich pravého břehu, od hlavního železničního a autobusového nádraží přibližně 600 m jihovýchodně. Lávka pro pěší nabízí příjemné spojení se sportovně - rekreačním areálem na Ostrově na levém břehu řeky.
Ivan Grisa, 14.11. 2009
historie
Zdymadlo v Nymburce
Ostrý ohyb Labe spolu se starým pevným jezem vytvářely při vyšších vodních stavech povodňové nebezpečí. Proto byl v rámci regulace středního Labe po roce 1914 vytvořen průkop, do kterého bylo vloženo vodní dílo, zahrnující jez, plavební komoru, vodní elektrárnu a lávku pro pěší. Část původního koryta se stala ochranným přístavem, změnilo se i zaústění říčky Mrliny a napájení někdejších hradebních příkopů. Stavba se vzhledem k potížím I. světové války táhla celkem 10 let. Architektonické řešení pochází od Františka Roitha, technické pak vypracovali inženýři Josef Bartovský a Emil Zimmler. Stavbu prováděla firma Lanna, technologii dodaly firmy Křižík, Breitfeld a Daněk, Škoda a Českomoravská - Kolben. Jezové části dominují věže z pohledového betonu, elektrárna vykazuje postkubistické formy. Přes několikeré modernizace se zachovaly významné části původní technologie.
Ivan Grisa, 14.11. 2009
dle H. Hlušičková a kol.: Technické památky v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, II. díl, Libri 2002