Bacín

u Vinařic
Nejvyšší vrch Českého krasu známý především jako významná lokalita cenných archeologických nálezů z nesmírně širokého období – stopy lidské činnosti zde byly nalezeny už po neandrtálcích a poslední nálezy pocházejí z novověku (16.–17. stol.).
Hlavní obrázek místa
vrch Bacín
© Stanislav Drda 09/2006
Graficke pismenko Vrch Bacín se nachází v méně známé části CHKO Český kras, kterého je rovněž nejvyšší horou (499 m.n.m). Nejlépe se k němu dostaneme od obce Vinařice, kde motorizovaní turisté mohou zaparkovat svá auta. Od rozcestníku KČT se vydáme po zelené směr Tobolka, Tetín. Cesta nejprve odbočí z hlavní silnice doprava a po chvíli odbočuje doprava další "ulice" Tady opustíme zelenou a vydáme se zmíněnou odbočkou vpravo do kopce. Mineme zahradu s koni a vyjdeme na hřeben; na levo jsou pole a napravo je louka s rozeznatelnou pěšinou směřující k zalesněnému vrcholu Bacína.
15.6. 2006

historie

Posvátný vrch Bacín
    Samotný vrch Bacín, nejvyšší v Českém krasu (499 m n. m) je tvořen prvohorními vápenci, na vrcholu jsou mísovité závrty a skalní věnce, a také jedna krasová puklina, ve které jeskyňáři ke konci 80. let minulého století nalezli lidské i zvířecí kosti a keramiku. Díky tomuto objevu zde proběhl archeologický průzkum. Našly se zde například kamenné nástroje neadrtálců. Určitě zajímavé jsou doklady osídlení z přelomu pozdního paleolitu a mezolitu,