Železniční most u Jezernice je 426 m dlouhý, 10,6 m vysoký a má 42 mostních oblouků. Původní cihlový most byl postaven r. 1847. R. 1873 byl rozšířen a zesílen mostem kamenným. V l. 1999–2001 prošel most rekonstrukcí, za jejíž provedení byla r. 2003 firmě Sudop udělena cena "Mostní dílo roku 2001".
Hlavní obrázek místa
© Tomáš Raška 2004
Viadukt u Jezernice - stavební zajímavost na Severní dráze císaře Ferdinanda je monumentální, 343 m dlouhý a 10 m vysoký viadukt se 41 oblouky (z nichž 30 má světlost 6,5 m) u obce Jezernice. Současná podoba tohoto kamenného viaduktu pochází z roku 1873, kdy byla v tomto úseku budována druhá kolej. Při vzniku trati Lipník nad Bečvou - Bohumín v roce 1847 stál na místě současného jezernického viaduktu mezi stanicemi cihlový most. V současnosti prošel viadukt rozsáhlou rekonstrukcí, která umožnila zvýšení nápravového tlaku železničních vozidel na 22,5 t. Nosnou funkci po rekonstrukci zajišťuje železobetonová klenba, zatímco původní cihlová klenba a vyzdívka plní roli původního historického vzhledu.
web, jps7, 13.2. 2005
turistické

Ve večerních hodinách 24. května bylo zprovozněno osvětlení Jezernického viaduktu v traťovém úseku Drahotuše - Lipník nad Bečvou, což přibližuje snímek Pavla Větříška pořízený během slavnosti, která zde byla uspořádána. Jezernický viadukt se skládá ze dvou částí: z cihlového viaduktu z roku 1842 a z viaduktu kamenného z roku 1873 (byl přistavěn při zdvoukolejňování tratě). Oba viadukty prošly v letech 2000 až 2001 rozsáhlou rekonstrukcí, která si vyžádala náklady ve výši 210 mil. Kč, přičemž byl v maximální možné míře zachován jejich původní vzhled. Viadukt byl každý večer nasvícen ze strany od hlavní silnice Ostrava - Přerov, netrvalo to však dlouho. Vyskytly se totiž problémy s majitelem pozemku, přes který vedou napájecí kabely a tak se do doby vyřešení záležitosti Jezernický viadukt opět ponořil do tmy.

web, jps7, 13.2. 2005

historie

Železniční most u Jezernice. Kamenný viadukt je 426 m dlouhý, 10,6 m vysoký a má 35 velkých oblouků (7,59 m) a 7 malých (5,69 m). Most leží na úseku trati Lipník nad Bečvou – Hranice. Původní cihlový most byl postaven r. 1847 na bývalé Severní dráze císaře Ferdinanda. R. 1873, kdy byla na trati přidávána druhá kolej, byl rozšířen a zesílen mostem kamenným. Postupem času začal most vykazovat velmi silné známky opotřebení – trhliny, utržené klenební věnce, vykloněné průčelní zdivo, atp. V l. 1999–2001 byla provedena jeho rekonstrukce a nyní má po přidání železobetonové klenby výrazně vyšší nosnost (22,5 t). Projekt vypracovala firma SUDOP Praha a.s. – Ing. Karel Štěrba a kol. Roku 2003 byla za rekonstrukci mostu udělena Ministerstvem dopravy ČR cena "Mostní dílo roku 2001".

1.10. 2011

Olomoucký kraj,  Přerov  (PR), Jezernice

Místa v okolí

 Helfštýn
 Týn nad Bečvou
 kaple sv. Josefa
 městské opevnění
 zvonice
 obecní špitál
 radnice
 mariánský sloup
 Floriánská kašna
 synagoga
 kaple sv. Petra
 kostel sv. Havla
 Lipník nad Bečvou
 kaple sv. Rocha
 Drahotuše
 Rybáře
 hradiště Obírka
 mlýnský náhon
 Kladníky
 Kladníky
 Hlinsko
 Kunzov
 Oprostovice
 městské hradby
 radnice
 Nová synagoga
 mariánský sloup
 Hranice
 lázně
 Soudkova štola
 kaple sv. Peregrina
 Šišma
 Svrčov
 zvonice
 Hranická propast
 Puchart
 Pavlovice u Přerova
 Veselíčko
 Ústí
 větrný mlýn
 Lom Olšovec
 kaple
 Lhotsko
 Hradčany
 Pavlovice u Přerova
 kaple sv. Anny
 kostel sv. Josefa
 Potštát
 Hodinová věž
 morový sloup
 Malhotice
 Malhotice
 Partutovice
 Nahošovice
 Prosenice
 Lazníčky
 Lazníky
 kaple sv. Floriána
 Horní Újezd
 Skalička
 Dřevohostice
 kaple sv. Urbana
 Buk
 Skalička
 kostel sv. Havla
 zvonice
 Všechovice
 Zákřov
 Špičky
 Libosváry
 Daskabát
 Želatovice
 Domaželice
 kostel sv. Jiří
 Čechy
 Loukov
 Bílý kámen
 Tršice
 socha žáby
 Prusy
 Kelč
 kaple sv. Kunhuty
 Jestřabí (Habicht)
 Otěhřiby
 kostel sv. Jiljí
 kaple Panny Marie
 Komárno
 Čekyně
 kostel sv. Jiří
 městské opevnění
 Přerov
 bratrská škola
 Korvínský dům
 synagoga
 Městský dům
 kostel sv. Vavřince
 Bores
 Švédské šance
 Velká Střelná
 Velká Střelná
 kaple sv. Floriána
 pozorovatelna CO
 Štulbach
 kostel sv. Mikuláše
 Nový Šaumburk
 Horní Moštěnice
 Loučka
 Šaumburk
 Dobrčice
 Hradiště
 Rajnochovice
 kostel sv. Floriána
 městské hradby
 katovna
 Odry
 Hluboký
Základní informace místa
ID místa: 2851
Typ místa: most
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: volně přístupno
Uveřejněno: 13.2.2005
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace

A další podobné

Články

Les hortillons d'Amiens - zahradníci na vodě

Cestování

Když jsme se rozhodli při své cestě po severu Francie, Normandii a Bretani zastavit v Amiens, věděli jsme, že nás čeká malebné město s řadou památek, v čele s katedrálou Notre-Dame, největší vrcholně gotickou katedrálou ve Francii. Gotických katedrál jsme cestou viděli mnoho – včetně těch nejslavnějších v Chartres a v Remeši. Amiens nám ale nabídlo něco opravdu překvapivého, co jsme jinde nepotkali – Les hortillonnages d'Amiens.

Zapomenutá Halič a skryté klenoty Dušana Jurkoviče

Cestování

Halič je území s dlouhou a značně komplikovanou historií. Nečekanou stopu v tomto kraji zanechal československý architekt, rodem ze slovenské Myjavy, Dušan Jurkovič (1868 – 1947). Jeho jméno máme spojené s pohádkovými chaloupkami Libušín a Maměnka na Pustevnách a dalšími domy inspirovanými lidovou architekturou. To, že je autorem tří desítek vojenských hřbitovů na polsko–slovenském pomezí není až tak známo.

Než se budete radovat z nové kuchyně, je potřeba se některých věcí vyvarovat

Ostatní

Stěhujete se do nového bytu? Plánujete novou kuchyň a těšíte se až v ní poprvé uvaříte? Máme pro Vás několik tipů na co si dát pozor při jejím plánování a realizaci, aby nová kuchyň nebyla zklamáním.

Na skok k Panence do Skoků - díl první: zrození legendy

Historie

Rčení „panenko skákavá“ pravděpodobně zná většina z nás. Nemnozí ovšem vědí, že souvisí se zaniklou vesnicí nad Žlutickou přehradou a s uctívání mariánského obrazu, který je považován za zázračný.

Jak se topilo na hradech?

Reklamní sdělení

Ať už si to uvědomujeme či nikoliv, žijeme v době, která nám díky pokroku a novým technologiím nabízí plnou kontrolou nad chodem domácnosti. V teplých letních měsících spoléháme na klimatizovanou teplotu vzduchu a před zimou se chráníme například regulací ohřevu vody v radiátorech.

Procházka zimním Štramberkem protáhne tělo a pohladí duši

Cestování

Štramberk je v mnoha ohledech jedinečné město. Jeho mohutná kamenná věž, vyhlížející už pěkných pár století daleko do kraje, má dar vábení. Nelze ji jenom tak uniknout. Jakmile jednou její volání vyslyšíte, lapne vás a už nepustí. Propadnete kouzlu tohoto města, jemuž se ne nadarmo říká Moravský Betlém.

reklama