
Město Chlumec nad Cidlinou vzniklo jako podhradí středověkého vodního hradu, který zanikl po požáru r. 1747. Jako osada je zmíněno již r. 1110. Dnes mu vévodí vrcholně barokní zámek Karlova Koruna, který vznikl pro hraběcí rod Kinských v letech 1721-1723 podle projektu slavného Jana Blažeje Santiniho-Aichla.
Městem prochází silnice II/611 z Prahy do Hradce Králové a křižuje ji zde silnice II/327 od Nového Bydžova, která k jihu pokračuje do Týnce nad Labem a ke Kutné Hoře. Na severním okraji města leží nádraží jako rychlíková zastávka na trati 020 z Prahy do Hradce Králové, ze které tu odbočují dvě vedlejší tratě, a to 040 do Staré Paky a Trutnova a lokální trať 062 do Křince. Rovinatá okolní krajina je důvodem, proč se ve městě křižuje několik značených cyklotras.
Poprvé se připomíná jako farní v roce 1358, sondami v roce 1975 byly ale zjištěny starší základy románského-gotického původu. Současná podoba kostela pochází pravděpodobně z doby po husitských válkách, jedná se o jednolodní stavbu uzavřenou trojbokým presbytářem, západní příčná loď byla přistavěna až v 19. století. Z této doby také pochází dřevěná věž. Vnitřní vybavení kostela je poměrně chudé, zmínku si zaslouží oltářní obraz sv. Trojice, na němž je zachycena podoba původního chlumeckého vodního hradu. Barokní kruchta pochází ze 17. století. Kostel byl až do roku 1544 kostelem farním, po výstavbě kostela sv. Voršily na náměstí se stal jen kostelem hřbitovním. Hřbitov byl rozšířen v roce 1566 a fungoval zde až do počátku 20. století, kdy byl zrušen a na jeho místě zřízen malý park. Jediným pozůstatkem bývalého hřbitova je Zubatovská kaple z roku 1842, hrobka chlumeckého poštmistra Aloise Zubatého. Na severní straně vnější zdi kostela je několik cenných renesančních náhrobků ze 16. století. Kostel Nejsvětější Trojice je po většinu roku uzavřen, bohoslužby se zde konají jen výjimečně, například o poutích. Na seznamu kulturních památek je zapsán spolu se Zubatovskou kaplí od roku 1958..