Původně románský kostel, na konci 14. století přestavěn goticky, v roce 1646 přestavěn barokně. Kaple na severní straně přistavěna v roce 1743. Zrestaurován a znovu vysvěcen byl v roce 1884.
kostel sv. Jakuba Staršího
Kostelní věž z Masarykova náměstí
© Jiří Cukr, 08/2014

Kostel stojí v zákoutí na severním okraji náměstí. V jeho sousedství je novorenesanční budova záložny a barokní budova staré lékárny. Nedaleko kostela je místo, kde páter Koniáš pálil knihy.

6.10. 2008
Ikona Původně románský kostel v místech sakristie dnešního kostela. Na konci 14. století byl kostelík přestavěn goticky, v roce 1646 přestavěn barokně. ...
6.10. 2008, Milan Caha

Kaple na severní straně přistavěna v roce 1743. Další úpravy lodi proběhly v druhé polovině 18. století. Zrestaurován a znovu vysvěcen byl v roce 1884..

6.10. 2008 Milan Caha
( Poche E. a kol. Umělecké památky Čech, díl 3. P-Š, Academia, Praha 1980)
6.3 min
Ikona Sv. Jakub Starší (Větší, syn Zebedeův, apoštol) – historie, legendy, atributy
Sv. Jakub Starší († 43 / 44) byl jedním z dvanácti apoštolů – učedníků Ježíše Krista. ...
1.10. 2012, E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Jeho bratrem byl apoštol a evangelista Jan. Bratři pocházeli z rybářské rodiny (tetou jejich matky Salome byla Panna Marie), žijící v Betsaidě u Genezaretského jezera v Palestině. Ježíš Kristus je povolal, když společně s otcem Zebedeem na lodi spravovali sítě. Bratři nechali všeho a následovali Krista (předpokládá se, že odešli po zázračném rybolovu; zdůrazňuje se pohotovost opustit „loď“ lidských jistot a následovat Krista). Pro jejich temperamentní povahu jim dal Ježíš Kristus přezdívku „Boanerghés“ – „Synové hromu“. Jednou, když jim byl při putování do Jeruzaléma odmítnut v jisté samařské vesnici nocleh, chtěli na ní hned svolat oheň z nebe. Měli za to, že po odmítnutí by měl bez prodlení následovat trest. Ježíš byl však proti násilí, a bratry za jejich nápad přísně pokáral. Jakub s Janem patřili ke Kristovým privilegovaným učedníkům, kteří byli povoláváni k významným intimním událostem (vzkříšení dcery Jairovy, Proměnění Páně na hoře Tábor, povolání do Ježíšovy blízkosti v Getsemanské zahradě; kde se úzkostí potil krví atp.). Po Ježíšově Nanebevstoupení hlásal Jakub evangelium. Je zcela zřejmé, že Jakub se těšil velké autoritě uvnitř prvotní církve v Jeruzalémě a podílel se na jejím budování. Podle jedné tradice putoval Jakub po Španělsku, které bylo důležitým regionem Římské říše, a hlásal zde evangelium (zobrazován jako poutník s holí). Legenda vypráví, že se zde jeho misijní snahy nesetkaly s úspěchem – byl odmítán a podařilo se mu získat jen 8 učedníků. Chtěl svoje misijní snahy vzdát a vrátit se do Palestiny. Ještě před svým odchodem se sešel se svými učedníky, když zažil zjevení Panny Marie: Za temné mrazivé noci se po nebi rozlila záře, a spatřil i se skupinou svých učedníků jak se k nim snášejí andělé, kteří nesli jaspisový sloup (pilar) s Pannou Marií. Poté, co andělé postavil sloup na zem, Panna Maria promluvila k Jakubovi: „Synu, to místo je určeno k tomu, abych zde byla uctívána. Díky tobě zde povstane na mou památku kostel. U tohoto sloupu postavíš oltář. Na tomto místě vykoná na mou přímluvu moc Nejvyššího neobyčejná znamení a zázraky zvláště pro ty, kteří mě zde budou vzývat ve svých potřebách. Tento sloup zde bude stát až do konce věků.“ Svatý Jakub na určeném místě v Zaragoze vybudoval kapli Santa Capilla, která se později stala součástí Baziliky Panny Marie na Sloupu. Madona del Pilar nebo Madona ze Zaragozy se stala patronkou celého Španělska, a její chrám patří mezi nejslavnější mariánská poutní místa. Podle jiné tradice působil sv. Jakub v Jeruzalémě a Samařsku. O jeho působení nejsou spolehlivé záznamy - ty hovoří až o tom, že roku 43 nebo 44 byl v období kolem velikonoc zatčen v Jeruzalémě vojáky Heroda Agrippy I. (vnuka nechvalně známého Heroda Velkého), a na příkaz krále sťat mečem. Zahynul mučednickou smrtí jako první z dvanácti apoštolů. Přijal svou násilnou smrt pokorně a svůj život obětoval pro pravdu, kterou hlásal. V souvislosti s jeho popravou vypráví legenda o farizejovi Josiášovi, který při zatýkání Jakubovi ještě hodil sám kolem krku provaz. Při doprovázení Jakuba na jeho cestě k popravišti se Josiáš obrátil na víru poté, co zažil, jak Jakub zázračně uzdravil ve jménu Ježíše Krista muže nemocného dnou, který nemohl chodit a prosil Jakuba o pomoc. Sv. Jakub pravil: „Ve jménu mého Pána Ježíše Krista, vstaň zdráv a chval svého Spasitele“, muž poté uzdraven vstal a mohl chodit. Josiáš prosil na popravišti Jakuba o odpuštění a vyznal se zde z víry v Ježíše Krista. Dostal od Jakuba políbení pokoje, načež byli oba sťati. Sv. Jakub byl nejprve pohřben v Jeruzalémě, ale jeho ostatky byly později přeneseny do Španělska třemi mnichy, patrně z důvodu ochrany před Mohamedány, nejprve do Zaragozy, a poté, co byla r. 714 dobyta Maury byly ostatky přeneseny k Irii Flavii v Galicii. Zde na nějaký čas dokonce upadly v zapomnění, ale později (r. 813) si mramorové hrobky všiml poustevník Pelayo, údajně podle třpytu hvězd. Tehdejší král Alfons Cudný nechal nad hrobkou vystavět r. 816 chrám sv. Jakuba a začalo se zde pomalu rozrůstat město Santiago de Compostella. Existuje ale i legenda, popisující jak ostatky sv. Jakuba přenesli tři andělé do paláce pohanky Lupy ve Španělsku poté, co se stala křesťankou (nebo že po smrti sv. Jakuba jeho učedníci vložili jeho tělo do loďky, aby nebylo zneuctěno, a tu vypustili na moře – andělé ji potom bezpečně dovedli až ke břehům Španělska, kde byla nalezena, ostatky byly s patřičnou úctou uloženy do hrobu a nad tím poté vystavěn chrám Santiago de Compostella). Katedrála Santiago de Compostella ve stejnojmenném městě je po celém světě vyhlášeným poutním místem. Původní chrám sv. Jakuba byl při nájezdu Maurů r. 997 zničen, král Alfons III. dal poté vystavět na jeho původním místě v letech 1075-1150 trojlodní katedrálu; ostatky sv. Jakuba byly uloženy ve stříbrné rakvi v chrámové kryptě. Papež Alexander III. udělil Santiagu de Compostella titul Svatého města (který má Jeruzalém a Řím). Roku 2012 byl do katedrály sv. Víta v Praze přivezen zub sv. Jakuba a další dva fragmenty z jeho uctívaných pozůstatků. Další legendy vypráví že se sv. Jakub zjevoval křesťanským rytířům, kteří bojovali proti Maurům za nezávislost Španělska, jedna popisuje jak se zázračně objevil během bitvy u Clavija. Proto je také sv. Jakub nazýván Matamoros (Maurobijec). Další legenda se týká Svatojakubské mušle – vypráví loď, která přivezla do Španělska ostatky sv. Jakuba, stála v přístavu a z hvězd dopadal na jeho ostatky podivuhodný třpyt. To tolik polekalo koně jednoho portugalského rytíře, že skočil do vody i s rytířem, sedím mu na hřbetě. Rytíř byl však naštěstí zachráněn, jen po vytažení na palubu všichni s úžasem patřili na jeho tělo, celé pokryté svatojakubskými mušlemi. Existují i další legendy, popisující zázračnou záchranu lidí díky sv. Jakubovi. Svátek sv. Jakuba se slaví 25. července. Sv. Jakub Starší je patronem poutníků, Španělska, bojovníků, dělníků, horníků, kloboučníků, lékárníků, je vzýván za dobré počasí a na ochranu před revmatismem. Mezi jeho atributy patří: kniha / svitek evangelia, poutnická hůl s mušlí hřebenatkou („Svatojakubská mušle“), bývá zobrazován jako apoštol s knihou (svitkem), jako poutník s holí, poutnickým kloboukem a brašnou nebo jako rytíř Maurobijec. Dalšími jeho atributy jsou meč a kůň..

1.10. 2012 E. Horáková podle http://cs.wikipedia.org, http://catholica.cz

Komentáře

Pardubický kraj,  Pardubice  (PA), Přelouč

Místa v okolí

 evangelický kostel
 židovský hřbitov
 Semínský akvadukt
 Semín
 Štěpánov
 Valy u Přelouče
 Lepějovice
 Lipoltice
 kostel sv. Matouše
 kostel sv. Kříže
 kaple Panny Marie
 Zdechovice
 tyrolská zvonice
 evangelický kostel
 Choltice
 Žáravice
 evangelický kostel
 Svojšice
 kostel sv. Vavřince
 Krchleby
 Staré Čívice
 evangelický kostel
 fara
 radnice
 kostel sv. Martina
 Semtěš
 Staré Čívice
 Kasalice
 Veselá
 Barborka
 Bohdanečský rybník
 Horušice
 Klamoš
 kostel sv. Václava
 Blatník
 kostel sv. Havla opata
 kostel sv. Václava
 Jezbořice
 Rohoznice
 Rohoznice
 Klešice
 kostel sv. Václava
 kaple sv. Jiří
 Mrdice
 kostel sv. Havla
 Chudeřická kyselka
 kostel sv. Vojtěcha
 židovský hřbitov
 Kojice
 synagoga
 Husův sbor
 Heřmanův Městec
 barokní kamenný most
 Obědovice
 Hradišťko
 Stoupec
 Žehušice
 Žehušice
 Lipovec
 Kolo
 kostel sv. Marka
 Vícemilice
 Dobřenice
 Na Kopečku
 kaplička sv. Anny
 kostel sv. Klimenta
 Pohránovský rybník
 zvonička
 most přes Doubravu
 Týnec nad Labem
 Třesický rybník
 kostel Všech svatých
 Chlumec nad Cidlinou
 kostel sv. Voršily
 fara
 Kratonohy
 Kozelkova vila
 radnice
 kostel sv. Václava
 Mariánské sousoší
 socha sv. Marka
 Škroupův dům
 kaple sv. Jiří
 loretánská kaple
 Přestavlky
 Karlova Koruna
 kříž
 kostel sv. Václava
 socha sv. Donáta
 děkanství
 zvonice
 kostel sv. Víta
 kostel sv. Prokopa
 socha sv. Floriána
 kostel sv. Mikuláše
 kaplička Panny Marie
 Medlešice
 kostel sv. Marka
 Rozpakov
 Kozojedy
 Stolany
 boží muka
 synagoga
 pošta
 sokolovna
 Dusíkovo divadlo
 kostel sv. Alžběty
 městský dům
 kašna
 radnice
 socha Týché
 měšťanský dům
 mariánský sloup
 měšťanský dům
 děkanství
 evangelický kostel
 městské opevnění
 Podměstský mlýn
 Husův sbor
 Hrádek
 Libišany
 Lochy
 Rabštejnek
Základní informace místa
ID místa: 6838
Typ místa: sakrální památky
Podkategorie: kostel, chrám
Stav místa: zachovalý
Přístupnost: v návštěvních hodinách
Uveřejněno: 6.10.2008
Pokud se Vám vložené informace nelíbí nebo jste nalezli chybu, je možné ji opravit.
Upravit, vložit informace
reklama